رواية سقطت كالنجمه بقلبي وأنارته – الفصل العاشر
رواية~ سقطت كالنجمه بقلبي وأنارته ~ part 10
● وإنني أغار يا الله وأعلم أنها لا تحبني ولكنني أغار ●
○ في كافتيريا الفندق ○
إقترب هشام هشام من الطاوله التي تجلس عليها نيروز برفقة الرجال وقال : مين دا !!
قام الرجل وقال : صباح الخير يا أستاذ هشام المدام حكيتلي عنك طول القعده
هشام : وهي المدام ليها كلام معاك أساسآ؟
الرجل : في الحقيقه هي كانت في البوفيه وانا كمان ف حصل زي تصادف في اختيار الاكل وحصل كلام ف عرفت منها انها هنا شهر عسل مع زوجها اللي هو حضرتك ، انا محسن صاحب الفندق
نظر هشام ليد الرجل الممدوده ولم يسلم ف قال : وبما انك صاحب الفندق ف المفروض تحترم مشاعر الجيست ..
ثم سحب يد نيروز بقوه وصعد بها للأعلى ..
○ في الغرفه ○
كانت نيروز تقف أمامه بغضب وهي تقول : ازاااي تحرجني قدام الراجل وتعمل كداا انت اتجننت
صفعها هشام على وجهها ثم قال : اخر مره اسمعك بتعلي صوتك عليا ، أو تغلطي فياا
وضعت نيروز يدها مكان الصفعه وقالت بصدمه : هو انت ضربتني
هشام بغضب : انتي شكلك مشوفتيش مني غير هشام الكيوت اللي بيحافظ على مشاعرك بس هعرفك هشام التاني عامل ازاي
نيروز : بكررهك
تألم هشام من كلمتها هذه ف قال : معنديش مشكله تكرهيني بس متخليش شكلي وحش قدام الناس ..
ثم تركها ودخل الى الحمام بينما جلست هي على الفراش بضعف وقهر ..
○ في منزل عم نيروز ○
كان فؤاد يرتدي ملابس الخروج ويتجه ناحية الباب ف رأه والده وقال : يا ترى رايح فين ؟
فؤاد : ايه يا بابا نازل عادي
والده : لا اقعد اقعد عايزك في موضوع أهم
جلس فؤاد بحذر وهو يقول : موضوع ايه
والده : بيت جدك
فؤاد : ماله
والده : ايه اللي ماله ! جدك بقاله ٣ سنين ميت والبيت زي ما هو مش أن الأوان يتباع بقى وكل واحد يشوف حاله
فؤاد : ماشي طب ما تبيعه مش جدي مات وعمي الله يرحمه مات
والده : يا ابني ما هما ماتوا أه بس عمك فاضل له الوريث الوحيد
فؤاد : تقصد نيروز؟
والده : بالظبط كدا لازم نقنعها بالبيع
فؤاد : بابا انا مش عايز أدخل في الحوارات دي وبعدين نيروز سهل تقنعها
والده : ما انا عارف انها سهل تقتنع بس هي دلوقتي متجوزه ومش عارفين جوزها دا هيأثر على قراراتها إزاي
فؤاد : وايه المطلوب مني دلوقتي
والده : تتنيل تسخن العربيه وتاخدنا على بيت جدتها ، نيروز هتسمع كلامها بما انها مريضه وكدا
فؤاد : طب ومشواري يا بابا؟
والده : يتحرق مشوارك بجاز بقولك يلا
فؤاد : يووه يلا طيب
○ في غرفة الفندق ○
خرج هشام من الحمام ف لم يجد نيروز ف تأفف وقال : اللهم صبرك عشان فعلا مش عاوز ارتكب جريمه
وجدها تفتح باب الغرفه وتغلقه وتدخل ف قال: هو انا مش قولت مفيش خروج من غير اذن؟
نيروز بضيق : كنت بطلب الغدا
هشام : وام التليفون اللي قدامك دا مينفعش يتطلب منه الغدا برضو؟
نيروز : اتكلم كويس! التليفون بايظ وحاولت معرفتش ف روحت بنفسي
هشام: ومستنتيش ليه لما انا اخرج من الحمام اجبلك ام الطفح ؟ ولا مستعجله على شوفة حبيب القلب اوي
نيروز : انت سافل
هشام : لا انا راجل عشان مش مخليكي ماشيه ع حل شعرك مع دا ومع دا
نيروز بسخريه : لا انت مش راجل عشان مفيش راجل يقول عن عرضه كدا
نظر لها هشام نظرات ناريه غاضبه قبل أن يخلع حزامه وهو يقول : هفرجك انا راجل ولا لا
نيروز بصدمه : هتضربني!
هشام : لا بس هاخد حقي
نيروز : حق ايه يا حيوان انت مش احنا اتفقنا !
هشام : لا ما انا مش راجل بقى وبرجع ف كلامي
نيروز بقرف : انت فعلا مش راجل
هشام بغضب : ورحمة ابويا وابوكي يا نيروز لا هفرجك انا راجل ولا لا
ثم هجم عليها ..
○ في شقة جدة نيروز ○
جدتها : يعني م الأخر عاوز ايه يا بني
عم نيروز : تقنعي نيروز تبيع هي تاخد حقها ليها ولجوزها واحنا ناخد حقنا
جدتها : انا يابني ام امها يعني ماليش اتدخل في عيلة ابوها
عم نيروز : يا حاجه انا عمها اهو وبسمحلك تدخلي ، البيت على حطة يدك من ثلاث سنين ودا وقف حال
جدتها : بس انت راجل عندك شغل خاص وفلوس يعني القرشين اللي هيطلعولك م البيت هيفيدوك بإيه ؟
عم نيروز : أنا راجل حقاني أحب أدي الناس حقوقها وأخد أنا حقي
جدتها : أمال المحروس إبنك بقاله ساعه بيجبلي الفوار م الصيدليه
عم نيروز : زمانه جاي يا حاجه من فضلك ركزي معايا
○ في سلم العماره كان فؤاد يصعد ف و راندا تنزل الدرج ف توقف ونظر اليها باحتقار ف قالت : انت هتصورني ما تعدي !
فؤاد : انتي بتتكلمي كدا ليه يا بت انتي بجحه اوي
راندا : مين دي اللي بت احترم نفسك
فؤاد : مش انتي اللي كبيتي عليا العصير في الفرح
راندا : ما قولنا اسفه ومقصدش هي شغلانه ما توسع اخلص
فؤاد : عدي اتفضلي خلصينا
نزلت هي بينما صعد وهو ف ضحك وقال : متخلفه دي ولا ايه !
دخل الشقه ف وجد والده يطلس مع جدتها وهي تقول : خلاص هبقى أخد رأي نيروز
عم نيروز: لا متاخديس رأيها اقنعيها
جدتها : ربنا يعمل اللي فيه الخير
○ في غرفة الفندق ○
كانت نيروز تجلس على الفراش وخصلات شعرها مبعثره وهي تبكي .. تبكي فقط لا تصدق ما حدث معها وكان هشام يقف عاري الصدر عند نافذة الغرفه
نيروز بجمود : طلقني
هشام : انتي اللي استفزتيني و ..
لم يكمل حديثه لان نيروز قاطعته وهي تقول : انت لو اخر راجل في الدنيا مستحيل أكمل معاك ، طلقني
جاء هشام ليرد عليها ف رن هاتفه رد ثم اتسعت عيناه وهو ينظر لنيروز ويقول : اييييييييه !!!!
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية سقطت كالنجمه بقلبي وأنارته) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.