رواية سهام الهوى – الفصل الثاني عشر
لفها ليه وحاوط وشها وقال : انا مستحيل اتخلى عنك.. عارفه ليه.. عشان انتي مراتي وحبيبتي هتبقى ام عيالي … اه في حجات وحشه حصلت من ساعت ماتجوزنا .. بس ليه متشفويش أن دي اختبارات من ربنا عشان يعرف احنا نستاهل بعض اول لأ نقف لبعض عالغلطه أو لأ بصي انا رغم كل حاجه سمعتها وعرفتها كنت واثق بيكي… بس انتي من اول مشكله مابينا عاوزه تمشي. وتسيبني .. هو ينفع كده .
سهام بصت ليه وقالت بدموع : انت كنت فاكر اني…
سالم :مكنتش فاكر حاجه كل دي اوهام من دماغك انا كل اللي كنت فيه مجرد صدمه عدم استيعاب إنما شكيت فيكي لأ طبعا.. ازاي اشك فيكي وانتي من شويه كنتي بين ايديا ومتأكد اني اول حد المسك..
سهام : انت بجد مكنت..
قاطعها بوضع يده على شفتيها مرددا اشششش خلينا ننسى اللي حصل ونتبسط في الاجازه بتاعتنا .. والا انتي بتحبي النكد.
سهام بصت للأرض.. رفع وشها ليه وقال التكشيره دي مش لاقيه عليكي.. افردي وشك بقى.. يلاا .. يعني هتفضلي كده مقموصه ..
سهام لفت وشها وصرخت لما شالها وقال أنا هعرف ازاي اصالحك
سهام نزلتي ياسالم نزل… قاطعها ببوسها ومفيش ثواني الا كانت هي تبادله ووووو
************
مرت الايام من غير مشاكل بين سالم وسهام .. بالعكس كانت اجازه جميله وقربوا من بعض اكتر ..
لحد ما فيوم فاق سالم الصبح بدري على صوت فونه .. وكان عمه يعقوب
سالم بنعاس : ايوا يعقوب في ايه
يعقوب : الحق اشواق مش بالبيت
سالم انتفض من سريره بصدمه وقال : انت بتقول ايه هتكون راحت فين ..
يعقوب بقلق : معرفش انت لازم ترجع فورا بدل ما تبقى فضيحتنا بجلاجل…
وفعلا نزل سالم البلد فورا ومعاه سهام وصلها البيت ومشي من غير ما يتكلم مع حد وراح عند قبر جده المكان الوحيد اللي ممكن عمته اشواق تروحله…
كانت سانده عالقبر ونايمه ..اتنهد براحه اول ما شافها .. ابتسم وقرب ليها وقال: كده تخضينا عليكي يا اشواق عملتي كده ليه…
رفعت وشها وكان مليان دموع ووشها مليان بقع زرقاء وباين انها مضروبه // اشواق اللي كانت بتتحكم بالبيت كله مين اللي يتجرأ ويعمل فيها كده //
سالم اتصدم من اللي شافه وقال: مين اللي عمل في وشك كده..
اشواق بحرقه: مات ابويا يا سالم ومعدش ليا حد استند عليه..
سالم كان مصدومه مين يتجرأ ويعمل كده في اشواق ..ولسا هيسأل وصل براق اللي اتجنن اول ماشاف وشها كده لكنه فضل ساكت..
سالم : مين عمل فيكي كده اتكلمي بلاش تخوفيني عليكي
اشواق بتعيط : يعقوب …يعقوب عاوزني اتجوز اخو مراته بالغصب وناسي أن ابوي لسا تربته منشفتش.
براق اول ماسمع أن يعقوب هو اللي عمل فيها كده طلع عربيته ومشي بسرعه جنونيه ..
**********
وبعد شويه ..
وصل سالم ومعاه اشواق واول ماشافتهم سهام جريت عليهم… وقالت الحق عمك وبراق بيتخانقوا.
شاور لها تجي تسند اشواق وطلع يشوف ايه اللي بيحصل وشافهم مقطعين بعض ضرب..
وبصعوبه عرف يبعدهم عن بعض..
يعقوب بانفعال : ال*** ده اخر مره يدخل بيتنا انت فاهم ياسالم
براق : بتضرب اشواق بتستقوى عليها عشان محدش هيقفلك.. لكن لأ انا اللي هقفلك يايعقوب انا .. وأقسم بالله لو فكرت تمس شعره منها لاقتلك..
يعقوب : انت مالك اشواق اختي ان شاء الله اقتلها مالكش فيه.
براق عاوز يوصله يقطعه بسنانه مكنش مستوعب أن الللي بعمله ده غلط هو اساسا ايه دخله مابينا اخت وأخوها ..صرخ بيه وقال : انت مش راجل عشان بتستقوى على اختك
كفايه بقى خلاص كان ده صوت سالم اللي اتعصب وجاب آخره منهم.. وقال بغضب : امشي يابراق دلوقتي
براق بص لسالم وقال :هتسيبيه يضربها كده عادي..
يعقوب بغضب: قلتلك متتدخلش دي اختي وده بيتي
سالم بانفعال: ده بيتي انا .. وطول منا عايش محدش فيكم يزعل اشواق بكلمه هي كانت وهتفضل كبيرة البيت ده والكلمه كلمتها واللي مش عاجبه يمشي وينسى أنه ياخد مليم واحده من ورث جدي اللي يرحمه .
يعقوب بص ناحيته بصدمه :انت بتطردني من بيتي.
سالم : ده بيتي انا وبيت اشواق وكل حاجه هتكون زي ما كان جدي عايش إنما تعمل كده وتضربيد اشواق وتهينيها عشان ماشي ورى كلام حرمه. يبقى انا هامشي بوصيت جدي ومش هعمل اللي كنت ناوي عليه اني ادي كل حد فيكم حقه. عشان جدي الله يرحمه شكله كان عارف أنه مخلفش رجاله تعرف تستر لحمه من بعده .
يعقوب اتجنن وقال : ماشي ياسالم ماشي .وخرج وسأبهم..
براق لما سمع كلام سالم وشافه متعصب انسحب هو كمان … وكانت سهام بتراقبه وخايفه من شكله وهو متعصب اتخضت لما حست بحد بيحسس على خصرها ولفت وشها واتصدمت بي…
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية سهام الهوى) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.