رواية سهام الهوى – الفصل الثالث عشر
اتصدمت لما شافت شاب في أواخر التلاتين بيبص ليها بصات مش كويسه..
سهام بتوتر وخوف : انت مين.. وازاي تتجرء تلمسني كده…
= انتي مرات سالم ده انتي كبرتي واحلويتي قالها وهو يحرك لسانه على شفتيه بقذ*اره ..
سهام لفت طرحتها كويس ولسة هتمشي وقف في وشها وقال.. : انا ابقى زين عم سالم ولسة راجع من السفر النهارده ..
سهام اتوترت من بصاته وكملت مشيها سمعته بيقول .. شكلي همدد اجازتي اكتر شكل الاجازه هتبقى عسل زيك يا عسل..
مكنتش فاهم من كلامه حاجه الا انه بيت*حرش بيها بوق*احه ومن غير خوف هربت منه بسرعه هي اساسا مش ناقصه …
*********
سالم كويس أن زين رجع من السفر ولو أن رجوعه متأخر حتى جدي الله يرحمه معرفش يشوفه قبل ما يموت
زين دون مبالاة : ابويا هو اللي سفرني ومكنش عايزني ارجع اساسا لكن انا رجعت عشان اخد حقي.
سالم ابتسم وقال : حقك في ايه معلش ..
زين : في الورث احنا كلنا هنا لينا حق حتى نصيبنا احنا التلاته هيكون اكتر من نصيبك.والا ايه ..
سالم : هو انت مش عارف ان جدي كتبلي كل حاجه في اسمي بيع وشراء..
زين بصدمه : انت بتقول ايه .
سالم : والله ده اللي حصل .
زين : وانت هتقبل بده انت عارفه أنه ظلم..
سالم باستفزاز : ابقى روح لجدي وقوله الكلام ده..
زين : يعني ايه
سالم : يعني ده اللي عندي.. ومن النهارده عاوزكم تعرفوا كل حاجه هتفضل زي ماهي قبل موت جدي الله يرحمه شغلك يايعقوب تنزله عادي وتكمل زي ماكنت. وانت يازين هيجيلك المصروف اللي كان بيبعتهولك جدا كل شهر ده اللي اعرف اقدمهولكم .
زين : انت هتمن علينا بحقنا..
سالم ببرود : حقكم منين دي فلوسي انا واصرفها زي منا عاوز واللي مش عاجبه يمشي.. قال كلامه ومشي وسابهم بيبصوله بغل.. .
*********
سالم : الجميل قاعد سراحان لوحده ليه ..
سهام : انت بتعمل كده ليه ياسالم ادي لكل واحد حقه ومشيهم… مش ده عدل ربنا…
سالم : متشغليش بالك انتي بالحاجات دي.
سهام : بس انا خايفه عليك منهم عشان خاطري بلاش تعمل كده ياسالم بلاش تحط نفسك في وسط النار ..انت مشفتش بصاتهم ليك كلها كره وحقد ازاي .
سالم : قلتلك الورده اللي زيك مينفعش تفكر بحاجات زي دي انتي ليكي بجوزك وراحته وبس إنما غير كده متعكريش مزاجك بيه.
سهام بقلق : بس انا خايفه عليكي..
سالم : بم*وت في الحنين انا قال كلامه ليتقرب منها محيط خصرها بتملك…
سهام أمسكت بقميصه لتقول : انا مش هستحمل حد يأذيك ابدا..
قبل جانب شفتيها مرددا: قلتلك متشغليش بالك انتي ..
سهام بهمس : سسالم
سالم شالها ودفن وشه برقبته وقال : اشششش سيبك منهم وخليكي معايا. ووو
**********
في وقت متأخرا من الليل
استيقظ سالم ودخل مكتبه في القصر لينهي بعض الأعمال .. عندما سمع صوت الباب يفتح وكانت زينه
سالم انتي لسة سهرانه للوقت ده ..
زينه : مش عارفه انام..
سالم : ليه في حاجه مضيقاكي..حد مزعلك بحاجه .
زينه عيطت
سالم اتخض لما شافها بتعيط ووقف من ورا مكتبه وقرب منها بقلق في ايه بلاش تقلقني عليكي كده..
زينه بحرقه : انا مخنوقه ياسالم .
سالم : اهدي وكل حاجه وليها حل اتكلمي وقولي في ايه .
زينه عيطت اكتر سالم طب اهدي اهدي تعالي هنا قعدها ولسة بيهديها اترمت بحضنه وقالت انا محتجالك ياسالم …
سالم لسة هيبعدها دخلت سهام واتصدمت بزينه بحضنه وقالت بحرقه : انتو بتعملوا ايه
سالم …
زينه …
***********
في أوضت زين
كان بيكلم حد في التلفون : البنت بقت حته كنافه
……
زين بضحكه : لا طبعا انتي الأصل .انتي الكنافه كلها.
…….
زين : بقولك دي حته كنافه وانا نفسي ادوق بصراحه هو حلال على سالم وحرام عليا
………
زين : يابنتي بقولك انتي هتبقى مراتي إنما دي مجرد ما اقضي معاهم شويه وقت هرميها..
……..
زين : لا من الناحيه دي متشيلش هم . انا الحديد يلين بين ايديا مابالك في بنت زي دي..
……..
زين : لا اكيد انتي متتنسيش ياروحي. انا بس بحاول اخد حقي وهنكون مع بعض …
………
انتي هتقارني نفسك بيها طبعا لا بس انا عاوز اكسر عينيها بس واكسر عين سالم ..
……..
زين : عشانك. ياروحي..
…..
زين : بلاش قمصان بقى. انا عاوز اشوفك .و
…
وحشتني طيب عاوز نبقى لوحدنا..
….
ماشي ضبطي امورك وانا هستناكي.. بحبك
قفل الفون وبص ليه وغمض عنيه وهو بيقول البنت مش راضيه تروح من دماغي دي مزه .. مزه… لازم اعرف اجيبها لازم…
يتبع.. (رواية سهام الهوى) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.