رواية للعشق غشاوة الفصل الثاني 2 – بقلم سعاد محمد سلامة

رواية للعشق غشاوة – الفصل الثاني

٢ بداية التحدى

٢ بداية التحدى

الثانى ٢

*بداية تحدى*

وقفت سالى  على الباب تنظر الى ملامحه التى تغيرت لتكرر ما قالته  أنا  عرفت إن أمير رجع مصر من بابا  اكيد

لتخرج وتغلق الباب ورائها

ليزفر أصف أنفاسه بغضب ويبدء برمى الأشياء وتكسيرها من حوله ليتنهد بغضب قائلا انت لعنه حياتى إلى مش عارف أتخلص منها

لتسمعه  سالى من أمام الباب وتقول أيوا أنا هى لعنتك وهعمل اى شئ  علشان  تكون  ليا لتكون ولو رجع  الزمان لقتلتها

لتذهب إلى والدها الذى يعمل بالشركة كنائب لرئيسها وهى فى قمه غضبها لتدخل له وهى تغتاظ غضبا ليقول لها حبيبه بابا جايه منين زعلانه كده

لتردعليه هكون جايه منين من عند غيره

ليردعليها آكيد آصف وياتري عمل ايه وزعلك كدة

لتردعليه فى غيرها برغم إلى عملته وبعدتها عن طريقه نهائي إلا إنه لسه بحبها

وعرفتى منين الموضوع منتهى من أكثر من سنتين ونص

لأ يابابامنتهاش بالنسبة له  النهاردة ساعة ماقولت له أن أمير رجع اتعصب وكسر المكتب لتبكى على صدر والدها قائله مش عارفة اعمل ايه اخليه ينساها لتمسح دموعها وتهتف بغيظ بس انا مش هستسلم ولاهبعد عنه

لينظر لها والدها بحب قائلا ربنا  يريح قلبك يابنتى

************************************

بعدمروراربعه ايام‼️

استيقظ عاصم من نومه مبكرا لينظر إلى تلك الغافيه فى أحضانه وهى تتشبث به ليبتسم وهو يتذكر ليلتهم الصاخبة بالحب والعشق والمشاعر الفياضه لينسحب من جوارها بهدوء حتى لآ يقيظها وهو يتجه إلى الحمام ليستحم ويرتدي ملابسه العسكرية ويخرج ينظر أليها ليجدها مازالت غافيه ليقبل جبينها ووجنتيها وينظر إلى شفتاها ويقبلهما قبله هادئة ويخرج من الغرفه بهدوء متجها الى غرف بناته ليقبلهم بهدوء أيضا حتى لآ يقظهن أيضا

ليتجه إلى أسفل وهو يحمل حقيبته الذى تركها بالأمس فى غرفة مكتبه

ليسمع صوتها وهى تقول ماشى من متسلم على إلى بالبيت

ليردعليها بجفاء من امتى بسلم عليهم قبل  مسافر ولا نسيتى يامنار من ايام مها وانابسافر من غير ما اودع حد

لترد منار  بتريقه أنا قلت انك اتغيرت على أيد اروي ويمكن  كمان طقوسك اتغيرت

ليردعليها مفيش حاجة اتغيرت كل شئ زى ماهو عن اذنك ليتركهاويغادر

لتقول مفيش شيء اتغير ههههه دا كل شىء اتغير البيت إلى كانت الكآبة مليهاه حتى من أيام مها اتحول بقت السعاده ملياه من يوم مادخلته بنت العشرى لكن على مين لازم يرجع  زي ماكان وإلا هخسر كل شىء واطلع من هنا من غير شىء

************************************

في حوالي الساعة العاشرة والنصف صباحا يقف كلا من سمر ومجدي أمام غرفة مكتب أمير بشركته

يتحدثون لسكرتيرته لتقف لهم باهتمام

قائله مستر أمير منتظركم بالداخل لتفتح لهم الباب وتحيهم باحترام وتسالهم ماذا يشربون

ليردعليها أمير هاتى اتنين قهوة سادة وانت يااستاذ مجدى تشرب ايه فرد مجدي بذهول قائلا قهوة مظبوط لتغادربعدها

ليمد أمير يده بالسلام له ثم لها ضاغطا على يدها بقوة

يقول  متاسفا اكيد الذوق بيقول السلام عالنساء أولا لكن آسف كان معايا تليفون مهم واستاذ مجدى كان الاقرب ليا

لتسحب يدها من يده قائله لأ آكيد حضرتك أصول ألذوق وتقول بداخلها متغطرس حقير

لينظر لهآ وكأنه يسمعها.

ليقول ندخل في الشغل أتمني يكون في أفكار جديدة

ليردمجدى قائلا هى إفكارجديده بس مكلفه

ليبتسم له قائلا ميهمنيش التكلفة أمام إلافكار  المميزة

لتقاطعهم السكرتيره وتدخل بالقهوه وهو يشير لهآ بوضعها على طاولة الحوار لتضعها وتنصرف وهويشير لهم  اتفضلواعلى الطاولة

لتجلس فى المنتصف بينهم وتفتح جهاز الكمبيوتر الخاص بها أمامها وتبدء بشرح ألافكار له وهى تقول بالنسبة للسيارات فهى ماركه عاليه وأكيد المعلن له عنها آكيد هيبقى متمنى يشوف كماليتها ونظام الأمان فيها فاحنا نجيب أحد نجوم الفن أو الملاعب الرياضية وده هيكون إعلان نمطى اواننا ننزل إعلان عن مسابقة رياضيه  الفائزين يعملوا إلاعلان ودا هيدى مصداقية أكثر أما بالنسبة  للدراجات الناريه فهى نفس الشيءبالظبط بس ممكن بدل ماهى مسابقة نعمل رالى بسيط نوضح فيه إمكانيات الدراجة الهوائية بكثرة والحد من مخاطر ها بس دا مكلف جدآ بس إلى أنا شيفاه أنه مكسب كبير لمجموعتكم على المدى البعيد

ليرد أمير عليها بتهكم وايه هو المكسب البعيد

لترد سمر بثقه المكسب هو أرض الرالي آكيد مش هيتعمل فى الشارع آكيد هيتعمل فى مكان مؤهل فاكيد هيكون فى أحد القري السياحية المملوكه لمجموعتكم

وبمجرّد ماهيتم إلاعلان عن المسابقة والرالى فى المكان المناسب هيزيد نسبه إلاشغال بالفنادق الموجودة في الموقع وممكن حفل ختام لتكريم الفائزين بجوائز السيارات والدراجات مع أحد نجوم الغناء

لينظر أمير لها بإعجاب قائلا والموضوع دا ياخد وقت اد أيه

لترد سالى  شهر ونصف اوشهرين

ليرد أمير بحزم عشرين يوم فقط

لتحاول الرد إلا أنه قال المره إلى فاتت انا قولت  يومين وانت قولتى أربعة فأنا المره دى إلى هحدد المده

لتردسمر  الإعلان عن المسابقة والرالى هياخد وقت على الانتشار الواسع  وكمان ترتيبات المكان المناسب  عاوز وقت كبير

ليردعليها هيكون معاكم فريق خبراء بالإضافة إلى فريق من عندكم وأنا كمان هكون معاكم

بعد مرور عشرة أيام

كانت سمر  تجلس مع مجموعة من الشباب الذين تواجدوا معها فى شركة الروان ليتنقاشون حول حمله الدعاية والاعلان وبحث الحلول المناسبة والنتائج إلتى  وصلوا لها

ليرن هاتفها لتنظر له ليظهر إسم المتصل وما كان إلا أمير   لتقول بين نفسها المتغطرس الحقير إلى قال أنا معاكم الكذاب المنافق اكيد متصل علشان يحسسنى إنه مشارك معانا حتى وهو مش موجود لتغلق الهاتف فى وجهه وتنظر إلى المجموعة التى تساعدها قائله النتيجة النهائية إلى وصلنا اليها هايله فى المده الصغيرة دى وأكيد الفتره الجايه هتدينا نتائج ممتازه

ليرن هاتف أحد المساعدين بالمجموعة ليستاذن لرد علي هاتفه

لتسمعه يقول نعم يافندم إحنا مع بعض فى اجتماع لتقترب منها  يقول معاك يافندم ويوجه الهاتف  اليها قائلا  مستر أمير عايز يكلمك

لتأخذ منه الهاتف وترد عليه بحنق قائله افندم

ليتحدث أمير اليها بغضب قائلا بتصل عليك مبترديش ليه

لترد عليه بلؤم مسمعتوش اصله صامت

ليرد عليها بغضب صامت اومال مين اللي اقفله في وشي

لترد عليه بابتسامة آكيد أيدى افلته بالغلط المهم مش وقت مين فتح ومين أقفل كنت عاوز منى ايه مش فاضيه

ليرد وهو يشتاط من برودها وطريقة ردها عليها كنت عايز اعرفك أن التجهيزات الخاصة بالمكان إلى هيتقام فيه الرالى وحملة الدعاية تقريبا خلصت  هيكون فى القريه السياحيه بتاعتنا فى دهب

لترد عليه ببساطه اوكي وأنا والمجموعه خلصنا تقريبا كل حاجه حتى اتفقنا مع مجموعة من الرعاة  المعتمدين فى مصر و العالم  فى مجال  السيارات  والراليات ومع وسائل الإعلام المختلفة حتى كان فى قناة خاصة عايز الرالى حصري عندها وأنا رفضت

ليرد  أمير باستهجان ومين ادالك حق الرفض والقبول

لترد  سمر بسهوله  النظره العامه

ليرد بغطرسه النظرة ايه وايه هى النظرة العامه بتاعة سيادك ياريت تقولى لى عليها

لترد سمر  وهى تشعر بأستهزائه  قائله  بتحدى النظره العامه للدعاية والإعلان  إنى لو إحنا عملناه لقناة واحدة حصري آكيد هيكون محدود بالرغم انهم ممكن  يدفعوا اكثر بس لوعملناه لكذا قناة آكيد هيبقى أوسع وأكثر انتشار

ليرد  أمير متفهماً اوكي ويعود لغطرسته وبعد كدا لازم يكون عندي خبر بكل حاجه قبل ماتعمليها

لترد يمر  بتأفف وهى تريد إنهاء الاتصال انشاء الله  يالا علشان إحنا في اجتماع وتغلق الهاتف فى وجهه وتقول بتذمر رغاي متغطرس حقير لتنظر لأعلى وتقول يارب أخلص من الحملة دى بعقلى علشان أنا جبت أخري منه

لتعود إلى زملائها وتعطى الهاتف لصاحبه وتقول كنا وصلنا لفين ياريت نكمل  علشان الوقت ليعودوا مره اخرى للعمل

***************************

في نفس التوقيت بعد إغلاقه للهاتف نظر لسماء وهو يشد من شعره قائلا يارب صبرنى عليها إلى بتصرف من مزاجها ليجد من تضع يدها علي كتفه قائله أيه الى معصبك كدة

ليبتسم لها وهو يأخذها تحت ذراعه موضوع فى الشغل ويتحدث اليها بحب قول لى اخبارك ايه وأخبار عاصم

لترد أروى كل شئ تمام  وسعيدة جدآ وبشكرك على السعادة

إلى بسببك لو مكنتش انت اقنعت بابا بجوازي من عاصم مكنش عمره هيوافق وبتمنى لك تلاقى السعادة من كل قلبى ولو انى شيفاها قدامك  وانت إلى بعدها عنك

لينظر لها بكبر أفهم من كدة أنها كلمتك عنى

لترد أروى عليه قصدك عاتبتني انك فى مصر ومعرفتهاش

ليرد امير متغطرساً  ليه عايزنى اديها خط سيرى

لترد أروى عليه هى مكنتش عايزه تتفاجىء بك ليه مش عايزها  قريبه منك ودايما بتبعدها عنك

ليشرد وهو يقول لنفسه بالعكس أنا بقربها أكثر من الازم

لتقول اروى روحت فين سرحت فى إيه

ليرد سيبك من دا إنت كنت جايه ليه

اه الكلام نسانى انا كنت جايه اقولك  إن الغداء جهز والكل مستنيك جوه زمانهم ماتوا  من الجوع

ليبتسم بحنان ويقول بعيد الشر عنهم ويأخذها تحت ذراعه يلا بنا ويتوجه إلى غرفة الطعام

************************************

بغرفة الطعام كان يجلس جميع العائله فى أماكنه ويترأس الطاولة   آمين العشرى كبير العائلة ينتظر أمير  ليأتي مع أروى

ليتحدث البعض بتاافف من أنتظاره

ليدخل هو وأروى باعتذار  يقول  متاسف اسف كان معايا مكالمه مهمه لشغل

ليرد عمه  بتفهم يابنى الشعل مبيخلصش إنت جاى ترتاح مش تشتغل ريح نفسك وافصل من الشغل شويه

ليرد  أمير  بمرح الشغل مبيخلصش ياعمى ومتزعلش أنا مطول معاك مش ناوي أسافر دلوقتي وأن كان على الشغل فى باريس فأنا متابعة مع عمى  عماد اول بأول وناوي استقر في مصر فتره فمتخفش آكيد هتزهق منى

ليرد  أمين  عليه بود عمري مازهق منك يابني إنت واخوك أمانه اخويا عندى لغاية مااقابله يوم الله

ليرد أمير هو وأخيه ربنا يطول فى عمرك ياعمى

ليقول عمه كفايه كلام ويلا بسم الله

ليبدأ الجميع فى الطعام

ليتحدث أشرف وهو أصغر أفراد الأسرة قائلا السفرة دى ناقصه فرد

لينظر له أبيه ومين إلى ناقص يا فهيم عصر قصدك مين

لترد عليه أروي اناعارفه مين

فيرد اشرف عليها مبتسماً البت دى دايما كشفانى وعارفه انى قصدي  عروستى

لتتجه له الأعين ويقول له والده انت اتجوزت من ورايا

ليرد أشرف سريعا لأ بابا  أناقصدى عروستى عروستى بتاعه زمان

لينظر زوجان من العيون  منهم من هو غاضب من نعته لحبيبته بعروسته

ومنهم من هو عاشق حاقد لضياع محبوبته لتكون لأقرب الناس إليه.

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية للعشق غشاوة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!