رواية في السماء نور – الفصل السادس عشر
واية ♧ في السما نور ♧ part 16
《 أحيانآ نعتقد أن القدر لا يشبه أحلامنا ، نكابر ونعاند حتى لا نقول أننا أخيرآ وقعنا في الحب ! 》
• في حديقة القصر •
الكاشف باشا : إقعدي يا مدام زمانهم نازلين بس مكانش ليه لزوم التعب دا
والدة تيا : دا فطار كدا خفيف للعرسان
زوجة الكاشف : كل دا وخفيف ! سمنه وزيت وحجات هتتعبهم ع الصبح !
الكاشف باشا بعتاب لزوجته : وبعدين بقى قولنا ايه ؟
إقتربت تيا من بوابة القصر ورأوها من بعيد ، كانت تمشي بخطوات مهتزه ولاحظت والدتها ذلك ولكنها إبتسمت حتى لا يلاحظ أحد
تيا بهدوء : صباح الخير
والدة هاري : صباح النور ايه كل دا نوم مفيش نشاط أبدآ يا دكتوره
والدة تيا بغيظ : هو انتوا بتحاسبوا بنتي ع النوم هنا كمان ولا ايه ؟
والدة هاري : لا طبعا مش القصد انا اقصد عشان تشوف والدتها وتدوق الاكل الحلو دا ” قالتها من خلف قلبها بالطبع “
جلست تيا بجانب والدتها وهي تقول : عامله ايه يا ماما
والدتها : أنا يا بنتي بخير ، بس عايزه اقعد معاكي لوحدنا شويه
الكاشف باشا : أه طبعآ يا هانم ، هنقوم أنا ووالدة هاري نطمن عليه في غرفته وهنبعت حد من الخدامين ياخد سلة الأكل ، يلا عن اذنكم
قام الكاشف باشا برفقة زوجته ف قالت والدتها لها بقلق : في ايه بقى ! انتي كويسه ؟
تيا : أه يا ماما كويسه متقلقيش واخده برد مش اكتر
والدة تيا : طب هتخلصي علاجه امتى عشان تطلقي ؟
تيا : انا اعصابي تعبانه بس بفكر في طريقه كويسه للعلاج
والدتها : اسمعي أما أقولك اوعي تكوني حبيتي عيشة القصر أبوكي مرضاش ييجي عشان مش طايق يشوفهم متوطيش راسه اكتر من كدا
تيا بحزن : اوطي راسه ايه يا ماما انا متجوزه !
ميلت والدتها فمها قائله : جوازة الندااامه ..
• في غرفة العروسين •
جلست والدة هاري على الفراش وهي ممسكه بقميص النوم الخاص ب تيا مشيره به لزوجها قائله : شايف المقرفه ! مش في سله عند الباب ترمي فيها الهدوم اللي مش نضيفه
الكاشف لزوجته : لمي نفسك بقى عشان احنا طالعين نطمن ع ابنك مش نعبث في أوضتهم !
ألقت قميص النوم بإهمال قائله : تصرفات لا تليق بعائله ملكيه أبدآ ، ووالدتها الست البيئه اللي قاعده تحت دي ! حاجه منتهى القرف !
خرج هاري في تلك اللحظه وهو يجفف شعره ثم قال : بتعملوا ايه هنا
الكاشف باشا : ممكن افهم يا بيه ايه كل التأخير في النوم دا ؟ إذا كان انتوا متجوزين لسبب عارفينه كويس ف ليه التأخير ؟
هاري بإسلوب فظ : جرى ايه يا بابا هو حد دخل اوضة نومك ليلة جوازك وقالك صاحي متأخر ليه انت وماما ؟
والده : ولد ! متتكلمش كدا ابدا ، عموما حماتك قاعده تحت ودي ست حشريه ورغايه ياريت كلمتين كدا معاها في السريع وتاخد مراتك وتجهزوا نفسكم حجزتلكم شهر العسل في توتنهام
هاري : من غير ما تاخد رأيي انا حابب اروح فين ؟
والدة هاري : لا انت فاكر نفسك متجوز بجد ؟ دي مجرد ما تخف هتطلقها !
هاري : مش هيحصلل !!!
• في حديقة القصر •
والدة تيا : هما اتأخروا كدا ليه ؟
تيا : يمكن حابين يتكلموا معاه شويه يا ماما
والدة تيا : كل دا ! لا لو اتأخروا زياده هقوم اخد بعضي وأروح
تيا : اقعدي بس أهم جم
كان الكاشف باشا يسير ووراؤه زوجته وهاري الذي ما ان تقدم منهم حتى أمسك رأس تيا وقبلها بحنان وهو يستنشق خصلات شعرها بدون ان يمل
أغمضت تيا عيناها مسلمه نفسها لإحساس يديه على جسدها وشفتيه على راسها ثم قالت بهدوء : صباح النور
جلس هاري ثم قال : منوره يا طنط
والدة تيا : دا نورك يابني ، ايه الاخبار ؟
هاري بإختصار : كل حاجه ماشيه كويسه متقلقيش وعايز اقول لحضرتك هنسافر انا وتيا شهر العسل كمان تلات ساعات
اتسعت عينا تيا وهي تنظر اليه ف فهمت والدتها المغزى قائله : طب مش هعطلكم انا هروح عشان اكيد ابوكي كمان قلقان عليا ، يلا في أمان الله
إلتقطت حقيبتها وذهبت بإتجاه بوابة القصر فيما وقفت تيا بغيظ ثم قالت قبل ان تذهب داخل القصر : ايه قلة الذوق دي !
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية في السماء نور) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.