رواية سقطت كالنجمه بقلبي وأنارته – الفصل الثالث عشر
رواية ~ سقطت كالنجمه بقلبي وأنارته ~ part 13
● ف توقف عن كونك الشخص الذي يضحي دائمآ في سبيل إرضاء الطرف الأخر وكن لنفسك الاحترام قليلا ●
° في شقة هشام ونيروز °
وضع هشام نيروز على الفراش وأحضر العطر الخاص به ووضعه بالقرب من أنفها ف تململت قليلا في نومها ثم قامت وهي تضع يدها على أنفها بإنزعاج وتغمض عيناها بقوه ثم قالت بفظاظه : ايه القرررف دا
هشام : قرف ! دا البرفان بتاعي
نيروز : هووووف مش قادره اخد نفسي حد يعمل كدا ويحطه ف مناخيري
هشام : مش للدرجادي يعني خلاص عرفت انك كرهاني
نيروز وهي تضع يدها على بطنها بقوه : كويس انك عارف ، في أكل ؟ انا جعاانه
هشام : هطلبلك اكل حاضر
نيروز : انت لسسه هتطلب ! إوعى كدا
قامت نيروز واتجهت ناحية المطبخ وأخرجت من الثلاجه لحوم وأحضرت بصل وطمطام وبدأت تقطعهم
هشام : الطبخ هياخد وقت ف خليني أطلبلك حاجه سريعه
نيروز بغضب : ملكش فيه
بدأت بتقطيع الخضروات ونزل العرق على وجهها والهالات السوداء تحت أعينها ف قال هشام : نيروز انتي شكلك واخده برد وتعبانه ارتاحي في السرير وأنا هجبلك الأكل لحد عندك
قامت نيروز فجأه وتركت السكين وذهبت لغرفة النوم ثم عادت بحقيبتها وأعطته مائة جنيه وقالت : عايزه بطاطس من ماكدونالدز وخليه يكتر كاتشب كتير
هشام بصدمه من تصرفات نيروز : حاضر بس انا معايا فلوس
نيروز بغضب : هو انت هتصرف عليا !
هشام لم يستطع التماسك ف قال : المفروض حضرتك لاني جوزك
نيروز : اخرررس
هشام : هو ايه اللي اخرس دا الطبيعي يعني انتي فعلا مراتي
جلست نيروز على الطاوله بحزن ف رق قلب هشام وجلس على ركبتيه أمامها وقال : أنا مش فاهم عملت ايه خلاكي تكرهيني اوي كدا
نيروز : مكنتش بكرهك اوي كدا قبل الجواز ، مكرهتكش اوي غير لما أجبرتني ومش عارفه مالي
هشام : ايه الهبل دا ! دا حقي على فكرا
أمسكت نيروز السكين وقامت فجأه وهي توجهه لهشام : حقك دا تاخده بالذوق بالمحبه متبقاش زي الحيوان اللي لقى عضمه
صفعها هشام على وجهها ف لم تكن على طبيعتها ف أدخلت السكين بيده ف صرخ ووقع أرضآ
بينما وقفت نيروز تنظر له بإتساع اعين وهو غارق بدماؤه.
• في منزل جدة نيروز •
طرقت راندا الباب عليها ف فتحت جدة نيروز وهي تقول : ازيك يا راندا عامله ايه يا حبيبتي
راندا بإبتسامه مصطنعه : إزيك يا طنط ، كنت جايبه الايجار ومامة هشام مش موجوده ف ممكن تديهولها
جدة نيروز : طب ادخلي عايزه أتكلم معاكي
راندا : معلش اصل انا مستعجله و
جدة نيروز قاطعتها وقالت : يا بنتي ادخلي مش هاكلك هنتكلم
دخلت راندا ف اغلقت جدة نيروز الباب .
• في منزل عم نيروز •
نزل فؤاد ركضآ على الدرج ف قالت والدته : على فين
فؤاد : هروح لجدة نيروز عشان أتكلم معاها لحد ما بابا يفوق
والدته : يادي الزفت وسنين الزفت
فؤاد : يلا سلام
ثم خرج وأغلق الباب خلفه
• في شقة جدة نيروز •
راندا بغيظ : بس حضرتك عارفه طويس اوي ان هي مبتحبش هشام وبرضو فضلتي تلفي عليه عشان يتجوز حفيدتك
جدة نيروز : ألف عليه ؟ إحتىمي نفسك يا بنت وحتى لو هي مبتحبوش ف هشام بيحبها
راندا بتأفف : ايوا ايه المطلوب مني
جدة نيروز : انك متفضليش قالبه وشك كل اما تضطري تشوفيني دا نصيب يا بنتي وانا ماليش ذنب
دق جرس الباب ف قامت راندا لتفتح الباب ف وجدت فؤاد أمامها
راندا : نعم ؟
فؤاد : نعم الله عليكي يابت هو انا كل اما اروح حته الاقيكي ف وشي
راندا : ما تحترم نفسك وتتكلم زي البني ادمين
فؤاد : طب وسعي خليني ادخل
راندا : تدخل فين وبصفتك ايه انت اهبل
جدة نيروز بصوت عال : دخليه يا راندا دا ابن عم نيروز
راندا وهي تنظر له من فوق لتحت : انت ابن عمها
فؤاد وهو يبتسم بسخريه : ومالك قرفانه كدا ليه ؟ اه انا ابن عمها ومتجوز مش هاكلك
راندا بصدمه : اييه !
• في شقة نيروز •
الدكتور : لازم يتعمل محضر انك تعديتي على جوزك
نيروز برجاء : من فضلك بلاش انا مش حمل محاضر وزفت والله ما اعرف عملت كدا ازاي
الدكتور : مالك يا مدام شكلك مرهق تحبي اكشف عليكي قبل ما امشي
نيروز : لا لا انا كويسه شكرا لحضرتك
الدكتور : الشكر لله سلام عليكم
نيروز وهي تغلق الباب خلفه : وعليكم السلام
ثم ذهبت لغرفة النوم ووجدت هشام ممدد على الفراش ويده مجبره بالشاش
نيروز : انا اسفه مكنتش ف وعيي
هشام : بتكرهيني للدرجادي !
نيروز : مش بكرهك مكنتش ف وعيي
هشام : تعالي اقعدي يا نيروز
نيروز وهي تشعر بالدوار : قولتلك مش قصدي متكبرش الموضوع
هشام : طب من فضلك تعالي اقعدي
جلست نيروز على طرف الفراش ف قال هشام : عارف انك مش بتحبيني بس انا حبيتك من اول مره جيتي انتي وجدتك المنطقه وكان وشك عليه غبار اسود من الحريق اللي حصل في شقتكم القديمه وانا اللي مسحتهولك بنفسي ، كنت كل اما امسح جزء من وشك يظهرلي ملامحك ف أحبك أكتر ، واتعلقت بيكي وانا بشوفك رايحه جايه قدامي ، نور اوضتك وهو مفتوح وباين من الشباك دي حاجه كانت كفيله اني افضل فرحان طول اليوم ومتوقعتش اني اتجوزك في يوم.
نيروز : انت استغليت الجواز دا وعملت اللي انت عايزه
هشام : ومندمتش ! انتي حلم حياتي
بكت نيروز ف احتضنها هشام ف شعرت بالدوار اكثر وقالت : وسع بسرعه
هشام : في ايه
وضعت يدها على فمها وركضت الى الحمام واستغرفت ما بداخل جوفها بينما جلس هشام بقلق وهو ينظر لأثرها
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية سقطت كالنجمه بقلبي وأنارته) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.