رواية حارة كرياكو الفصل العاشر 10 – بقلم نهله جمال

رواية حارة كرياكو – الفصل العاشر

رواية 🎩 حارة كرياكو 🎩 part 10
الذنب دا لا يغتفر ..
صعد كريم بسرعه إلى شقته بينما قالت نورسين للمتجمعين حولهم : مخلااص كل واحد يروح لحاله ! هي سيره !
فتحت المتجر الخاص بها وجلست به وهي مستمتعه
* في شقة كريم *
كانت شعائر تجمع أغراضها في الحقيبه وهي تبكي بينما كريم يقول : شعائر رجعي حاجتك للدولاب ، اقسم بالله هي اللي اتكلمت انا مقولتش حاجه
شعاىر وهي تبكي : كنت كل مره اشوفك واقف معاها اقول معلش هو انتي يعني هتمنعيه يتعامل مع الناس ! كنت بقعد في الاوضه اعيط واقول بكرا نتجوز وكل حاجه تبقى كويسه بس انت كانت دماغك معاها مش معايا انا يا كريم ! طب انا دلوقتي زعلانه هي لو زعلانه هتروح تعيط لأمها بس أنا يتيمه هعيط لمين ! كنت بشتكيلك انت بس انت المره دي اللي واجعني !
أغلق كريم عيناه بألم ثم قال : طب اديني فرصه
قاطعته شعائر وهي تحمل حقيبتها : فرصه لإيه ! انا منظري بقى زي الزفت انت دوست عليا خلاص
سحبت حقيبتها ف قالت والدة كريم : استهدي بالله يا شعائر متسيبيهوش في الظروف دي حسي بيه
شعائر ببكاء : وانا مين يحس بيا وانا حاسه اني ناقصه عمري ما مليت عينه وعمري ما كان ليا حظ
سجبت حقيبتها وركضت على الدرج وبينما هي تنزل وجدت همس تفتح شقتها ف وضعت شعائر حقيبتها وقالت : ما طبعآ نفسيتك مرتاحه انتي وصاحبتك ونازله تهنيها ع الانجاز اللي عملته انكم فضحتو وكسرتو راجل قدام الناس وانكم كسرتوا واحده يتيمه وخربتوا كل حاجه ، حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم كسرتو احلامي
وقفت همس وهي تنظر لشعائر تركض على الدرج ف تنفست بعمق ثم نزلت إلى حارة كرياكو ..
ركبت شعائر سيارة أجره وسارت بعيدا بينما دخلت همس متجر نورسين وهي تقول بغضب : ايه الهباب اللي هببتيه دا !
نورسين ببرود : وطي صوتك
همس : ايه البرود اللي انتي فيه دا ! بقولك خطيبة كريم مشيت خلعت الدبله وسافرت وهي بتعيط وخاطرها مكسور
نورسين بنفس البرود : في ستين داهيه روحه بلا رجعه
همس وهي تميل على مكتب نورسين : متفقناش اننا نكسر قلب حد ، طول عمرنا بنهزر بنهدد بنعمل بس المره دي قلشت منك جامد ، البنت دي يتيمه واحنا كسرنا بخاطرها يعني ربنا مش هيسيبنا في حالنا
تركت نورسين السيجار الصغير وهي تنفث دخانه في وجه همس بصدمه
همس : اعتذريله
نورسين : انتي اتهبلتي صح ؟ من امتى انا بعتذر لحد ؟ ما انتي عرفاني ! وبعدين مالك خفيفه اوي كدا ليه ما تنشفي
همس : ما عشان انا اكتر واحده عرفاكي مستغربه يطلع منك كدا ازاي وبعدين المره دي الموضوع ميضحكش ، في اتنين هيفضلوا يعيطوا طول اليوم
نورسين بضحك : حلوه دي ، راجل بيعيط
همس : عشان بني ادم يا نورسين من حقه يعيط ، انا همشي
قامت نورسين وامسكت بذراع همس وهي تقول : خدي هنا في ايه ! هتسيبيني !
همس : انتي مسمعتيهاش ومشوفتيهاش وهي مكسوره وبتقول انها يتيمه وملهاش غيره يعني هتروح تتمرمط في بلدها
سحبت همس ذراعها من يد نورسين وصعدت بسرعه إلى فوق
* في منزل نورسين *
دق باب شقتهم بقوه حتى أن والد نورسين أسقط كوب القهوه من يده وهو يقول : في اييه يا ساتر يارب !
فتحت والدة نورسين لتجد والدة كريم والغضب يخرج من عيناها وهي تقول : هي فيييين !
والدة نورسين : هي مين يا حجه في ايه
والدة كريم : مش عارفه هي مين ؟ المحروسه بنتك الله ينتقم منها
والدة نورسين : اهدي بس انا كنت جيالك هو انتي ام كريم
والدة كريم : شوف الوليه البارده ! بقولك بنتك فين انا على اخري فضحتولي الواد اللهي ربنا يفضحكم دميا واخره وكسرتوا بخاطر بنت اختي الغلبانه اليتيمه وخليتوها تمشي مكسوره انتوا جنس ملتكم ايييه
والدة نورسين : طب ورحمة اختك تقعدي نتفاهم
جلست والدة كريم وهي تخلع حذائها بألم وتقول : نتفاهم ؟ اختي اللي بتخلفيني برحمتها بنتتها مشيت من بيتي مكسوره
والدة نورسين : والله ماعرف البت عملت كدا ليه ، طب يا حجه اللي هتطلبوه هننفذه وحقكم يجيلكم تالت ومتلت
والدة كريم : انا عايزه ارد كرامة ابني قدام الناس ! انتوا فاكرينا ايه دا احنا ناس نسب وحسب
والدة نورسين : ونعم الناس والله
دق باب الشقه ف قامت والدة نورسين لتفتح وجدت كريم يقف أمامها وعيناه حمراوان وينظر لها نظره مريبه ف قالت : تعالى يابني تعالى والدتك جوا
كريم بنبره مبحوحه من البكاء : مش انتي قولتي اللي هنطلبه هتنفذوه ؟
والدة نورسين : اكيد يابني دا حقكم
كريم وهو يرفع رأسه ثم قال : عايز اتجوزها
والدة كريم بصدمه : تتجوز مين
كريم : نورسين ..
.
.

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية حارة كرياكو) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق