رواية حارة كرياكو – الفصل الثاني
رواية
حارة كرياكو
part 2
بداخل روحي فتاه مشاكسه لم ولن تنطفيء إلا في حضرة وجودك 
جلست همس بجانب نورسين وهي تأكل وتقول : يعني الخواجه جورج سافر خلاص ؟
نورسين : أه في داهيه إحنا اللي يهمنا السكان الجداد
همس بحذر : إوعي يكون فيهم راجل كبير ويجيله سكته قلبيه
نورسين : يا ساتر بتفولي علينا ليه يا شيخه ، معندكيش مدرسه إنهارده ؟
همس : إستأذنت من المدير أخذ انهارده أجازه مش قادره أزعق في البنات ولا اكتب حرف ع السبوره
نورسين : طب ما تنزلي معايا المحل ؟
همس : إنتي غبيه صح ؟ بقولك مش قادره أشتغل عايزه أنام في السرير وبس
نورسين وهي تضربها : طب قومي روحي بيتك عشان هاخد شاور وأنزل الشغل
همس برجاء : ما تقعدي معايا شويه وسيبك من الشغل دا
نورسين : تمام هقعد ، بس تصرفي عليا طول الشهر لبس ومكياج و
همس وهي تقاطعها : ليه هو أنا بنت نجيب سويرس ؟ قومي اتكلي على الله شوفي رزقك
قامت همس وهي تخرج خارج الشقه بينما التقطت نورسين المتشفه وهي متجهه إلى الحمام ، رأتها والدتها من المطبخ قائله : أخيرآ ربنا هداكي وهتفتحي المحل
نورسين وهي تسير بملل : أه هنشوف الأستاذ جبر عاوز إيه
والدتها بقلق : إوعي تعملي مشاكل يا نورسين
تجاهلتها نورسين وأغلقت باب الحمام لتستحم وعندما إنتهت وخرجت وجدت والدها قد عاد من العمل وهو ينظر لها بصدمه قائلآ : إنتي لسه مفتحتيش المحل !
نورسين : أنا هنزل أهو
والدها : خلاص بعد ايه الناس في بيوتها بتتغدى وترتاح ، عاملين أكل ايه انهارده
نورسين بقرف : سمك ورز
والدتها : والنبي يا حج السمك كان طازه وزي العسل في السوق وستات البيوت بياخدوا بالكيلو ف قولتله إوزن ليا كيلو وطبخته
والد نورسين : جميل أنا كان نفسي فيه ، وهاتلنا السلطه ويلا نتغدى عشان أريح شويه
نورسين : كلوا إنتوا يا بابا أنا مش قادره
والدتها بتأنيب : وإنتي هتقدري إزاي وانتي ضاربه ساندوتشين شاورما كبار مع همس
والدها : هو انتي يا بنتي بتشتغلي عشان تضيعي فلوسك ع الشاورما ؟ وايه جاب همس هنا
والدتها : أصل الست نورسين عرفت إن الخواجه جورج هيعزل وجايين سكان جداد تسكت ؟ قامت متصله على أوس المصايب التانيه وقعدوا يتفقوا على الخراب
والدها : لا طبعآ إياك أسمع إنك عملتي مشاكل مع حد فاهمه يا بنت ولا لا !
نورسين : مشاكل ايه بس ! لا حول ولا قوة إلا بالله
وبينما هم يتحدثون سمعوا صوت عربيات تدخل الحاره ، ركضت نورسين إلى النافذه انظر منها لتجد شابين ينزلان من السياره وأحدهم يمسك بيده صندوق خاص بالحيوانات
..
♤ في منزل همس ♤
كانت تجلس لتشاهد البرنامج التليفزوني الأمريكي اىذي تحبه وهي تأكل بعض الحبوب المملحه ، بينما والدتها تضع أطباق الطعام وهي تقول : ما انا لو مخلفه ست بيت كانت قامت ساعدت امها
همس : ما انتي ربنا يديكي الصحه بقى يا ماما حطيتي كل الطباق
خرج والد همس وهو يقول : مبتساعديش أمك ليه يا هانم
والدتها : على إيديها نقش الحنه
همس : أه هنبتدي بقى ، طب أساعدكم في ايه ؟
والدتها : إجري هاتي المخلل لأبوكي عشان نفسه تتفتح ع الأكل
قامت همس وهي تتنهد بينما جلس والدها ووالدتها ليتناولوا طعامهم ، قال والدها :ما تقعدي تاكلي !
همس : مبحبش السبانخ
والدتها : هههي ما انتي هتحبيها ازاي هي مش ست نورسين عزمتك على شاورما ؟
همس : وفيها ايه دي
والدتها : فيها انكم بنات بتوع مشاكل وربنا مش عاديكم وتجمعكم مع بعض كدا مش بيريحني
رن هاتف المنزل ف قالت والدتها : إجري ردي شوفي الهانم التانيه عيزاكي في أنهي مصيبه
إلتقطت همس الهاتف بضيق وهي تقول : نعم ؟
نورسين : إطلعي بصي من الشباك بسرعه
همس : ليه في ايه
خرجت همس لتطلع خارج النافذه ثم قالت : هما دول ؟
نورسين : أه فيهم شباب خدتي بالك من دا ؟
همس : طبعااا ، هتعملي ايه
نورسين : هنزل أفتح المحل عشان أشوف رزقي
همس : واااو هاجي معاكي
نورسين : إتقلي إنتي واحده واحده ع الحلوين عشان ميتخضوش
..
إرتدت نورسين ملابسها ، كانت معروفه بالحاره أنها الفتاه الأكثر جمالآ وإثاره ، خليط من السيده مكتملة الأنوثه وبراءة الطفله وكل شيء مجتمع بها ، إرتدت فستانها الأسود القصير والجوارب السوداء الشبكيه ، ثم وضعت أحمر الشفاه وارتدت الحذاء الأسود ذو الكعب العالي ، وبالطبع لم تنس أن تمضغ العلكه
نزلت على درج البنايه ف قابلها ماجد ، مراهق في الصف الثاني الثانوي ثم قال بلهجته : ما تحن يا جن
نظرت له نورسين بسخريه وهي تمضغ العلكه ثم قالت : يلا يا بابا روح اعمل الواجب واتخمد عشان دماغي مش فيقالك
ماجد : ليه كدا بس كل دا عشان معجب بيكي ؟
نورسين : معجب بإيه يابو شخه انت ! يابني لو اتجوزت هخلفك غور من وشي
ماجد : مش بالسن على فكره
نورسين : اممم دا انت بتحبني بقى ؟
ماجد : بموت فيكي
نورسين بدلع : ومستعد تعمل أي حاجه عشاني ؟
ماجد : طبعااا
نورسين : طب قرب
ماجد : دا بجد ؟
نورسين : أه طبعا
إقترب ماجد منها ف احتضنته ، ثم في ثواني كانت قد صعته على عنقه من الخلف ف وضع يده وهو ينظر لها بصدمه بينما نزلت هي الدرج وهي تقول : عليك واحد
ماجد : ايديها صعبه بس حضنها حلو !
..♤ شقة السكان الجدد ♤
كانت السيده تضع الملابس في الخزانه ثم قالت : يا كرييييم
جاء كريم من الصاله ثم قال : نعم يا أمي
والدته : روح يا حبيبي خد تاكسي من على أول الحاره وهات شعائر عشان هي خلصت الدرس بتاعها
كريم : طب ما أخد عربية بابا ؟
والدته : لا ما هو ابوك خد العربيه وراح يجيب طلبات للبيت
كريم : خلاص تمام هنزل أنا
إلتقط كريم المفاتيح ف قال محمد : أجي معاك ؟
كريم : لا دا أنا هجيب شعائر وهاجي على طول خلي بالك انت من ريك ” الحيوان الأليف “
نزل كريم وبينما هو يسير سمع من يقول : بسسس
نظر حوله ف وجد فتاه قصيره ذات شعر كثيف أسود ك الفحم ناعم ولامع وعيناها ك جوهرتين لامعتين ، تنظر له وهي تقول : ممكن تيجي تساعدني أفتح باب المحل ؟
كريم : نعم ؟
نورسين بإبتسامه ساحره : ممكن ولا لا ؟
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية حارة كرياكو) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.