رواية شبح الليل الحزين – الفصل الثاني عشر
الشيخ…..
ولقيت فجأة 😲 الدكتور ممدوح قدامى بيقولى نازل تجري رايح ع فين يا عم الشيخ
قولت له مش وقتك خالص سيبني قبل كل اللي بنعمله يتهد’ وخرجت بره المستشفى وشاورت ل هناء تنزل الترعه نزلت وقربت مكان ما أنا واقف وبصتلي وبصت ناحية المستشفى شوفت الدكتور ممدوح واقف
قولت لها يا هناء مينفعش حد يشوفك اصبري بعد بكره اليوم الموعود ولحد ما يحصل أوعى تظهري أو تعملي أى حاجة هزت رأسها واختفت في الميه
ومشيت علشان ادخل المستشفى لقيت
دكتور ممدوح……
أنت ازاى شايفها وبتكلمها أنت تعرفها منين ما تقولي أنت مين
الشيخ…. فات الكتير ما بقي إلا القليل وهتعرف أنت وكل أهل البلد كل حاجه
دكتور ممدوح…..
ع فكره اوعي تكون متخيل أني هسيبك تنصب عليهم وتاخد البيت منهم ده حق يتامي أنا بس ساكت لحد ما يوم الجمعه يعدى عارف ليه لأن أكيد هتتعرف الحقيقة وهيعرفوا أنت مين واكيد البيت هيتاخد منك استحاله العمده هيسيبك تتهني بالبيت بعد ما ضحكت عليه
الشيخ…..
بس أنا مش ضحكت ع حد أنا جاي علشان اخلص البلد من النداهه وده اللى هعمله غير كدا مش مطالب منى أنى اشرحلك أى حاجة وسيبته وطلعت الاستراحه وبصيت من الشباك وقولت في سري يا حسن يابن عتمان اظهر وبان ورد ع سؤال الحيران
حسن…..
سمعت نداء الشيخ وظهرت عند الترعه وناديت ع الدكتور ممدوح مالك يا دكتور حيران ليه متفكرش كتير هانت خلاص وهتعرف اجابة كل سؤال
دكتور ممدوح…..
هو سؤال واحد عاوز اعرف اجابته منك أنت واثق في الشيخ ده يعني تعرفه كويس ولا هو دجال
حسن…..
ضحكت ما أنا فاهم الدكتور قلقان ع البيت خايف أن حقي يضيع مرة تانية بصيت له وقولتله أنا مطمن لأنى واثق أنك هتعمل كل اللى هتقدر عليه علشان ترجع ليا حقي علشان كده بقولها لك يا دكتور اطلع نام واطمن بقلم رشا منصور البيت كان ملك أبويا لكن بعد ما مات بقي له مالك جديد هو بس اللى من حقه يعيش فيه
دكتور ممدوح….
ع العموم أنا هعمل كل اللى هقدر عليه خلي بالك من نفسك يا حسن أنا معرفش بعد ما الحقيقة تظهر ايه هيحصل معايا ده مش بعيد يحبسو’نى بتهمه النصب’ والاحتيا’ل واكيد هخسر وظيفتي ك طبيب أنا مش زعلان ع نفسي أنا زعلان لأن ده كان حلم أبويا
وغصب عني نزلت دمعه من عيني
حسن…..
أنا واثق أن ابوك فخور بك أنت نعم الإبن ونعم التربيه عارف لو كنت جيت البلد من زمان يمكن مكنش كل ده حصل ويمكن كان زمان هناء عايشه بينا وكنت وقتها خطبتهالك ولا كنت هتقولى انك مش أد المقام
دكتور ممدوح…..
مقام ايه يا حسن اللى بتقول عليه أنا إنسان ع أد حالي زيك وأبويا راجل بسيط ويمكن لو كنت اتقدمت لك كنت أنت اللي رفضتني أنا معنديش شقه ده غير مرتبي لسه بسيط صعب يفتح بيت
حسن….. أعمل اللى عليك ربنا مش بيضيع مجهود حد
دكتور ممدوح……
ونعم بالله العلي العظيم
يلا هسيبك قبل ما حد يشوفك ووقتها هيبوظ كل حاجه
سبت حسن وطلعت الاستراحه ولقيت الشيخ قاعد وقالي أنا هنام يابني علشان أقدر اصحي لصلاة الفجر قولت له ربنا يتقبل ياااااا وسكت😏 بصلي وابتسم
الشيخ….
كنت حاسس ومتأكد أن الدكتور ممدوح مش مطمن ليا رغم كلام حسن له واضح أنه فعلاً منبعه نضيف وخايف ع حق حسن من غير ما يفكر في وظيفته اللى ممكن يخسرها
دكتور ممدوح……
تاني يوم اشرقت شمس يوم الخميس ونزلت كالعادة لحجرة الكشف لقيت عم بدوى التمرجي جايب ليا الفطار وقالي عم حافظ بيقولك أنك تاخد كل يوم فطارك من عنده ببلاش حلاوة ما بتساعدنا
ولقيت الغفير جاي ووراه ست شايله صنيه كبيرة وقالي يا دكتور حضرة العمده باعت ل حضرتك ول سيدنا الشيخ الفطار وأن شاء الله ع العصر هيكون الغداء عندك
قولت له طلع الأكل فوق للشيخ
ولقيت عم بدوى التمرجي بيقولى ولسه يا دكتور أول ما اللعنه’ تحل من علينا هتلاقي خير كتير من أهل البلد أنت إبن حلال وتستحق كل خير
سكت مقدرتش أرد المفروض أقول ايه أن بكره هيكون آخر يوم ليا في مجال الطب وأن حلم أبويا انتهي وأنى بدل ما اخد لقب دكتور هاخد لقب مسجو’ن طب وأختى يا تري سمعتها هتبقي ايه وسط الناس ومين اللي هيجوز واحدة اخوها رد سجو’ن خرجت من المستشفى وروحت قعدت عند الشجرة وشايف قدامى شريط حياتي وتعبي في المذاكرة والشغل وقولت يارب أنت مترضاش بالظلم’ دبر لي امري وتولني في من توليتهم برحمتك الواسعه
فجأة سمعت صوت بيقول تعالى المدافن مستنيك
ده صوت غريب عليا بقلم رشا منصوربس مش عارف ليه قومت فعلاً وروحت دخلت المقا’بر بس مش عارف امشي في أى اتجاه ولقيت قطة ظهرت ليا وصوت همس بيقول امشي معاه هو هيدلك ع الطريق بقيت ماشي وأنا حاسس أنى ابتديت أول خطوة في طريق الجنان يلا هى خر’بانه اهو اكون مجنو’ن اشرف من أنى اكون مسجو’ن
فجأة القط وقف ع رجلين اتنين بس وبص ليا والتفت ببص هو شايف ايه لقيت راجل كبير بجلباب أبيض قاعد جنب المدفن وببص ع القط اختفي فجأة 😲
ولقيت الراجل العجوز بيقولى اقعد يابني واسمع مني ومتخا’فش
قعدت ع الأرض قدامه قالي مسألتش نفسك ليه ربنا حطك في السكه دى أنت من البندر والمفروض متبقاش هنا ومحاولاتك في النقل فشلت’ وبعدت مسافه طويله عن أهلك وجيت في قريه اهلها ناس جاهله وع أد حالهم كل تفكيرهم ازاى يوفره قوت يومهم تفتكر كل ده حصل ليه
بصيت له وسكت 😔
قالي ربنا له حكمه في كدا ربنا جعلك سبب في خلاص الناس من الظلم’ تفتكر يابني أن ربنا هيسيبك تتأذي وأنت ناوى خير توكل على الله وسيب كل حاجه ل ربنا ومتفكرش كتير ده ربنا يابني بيغير الحال في لحظه قوم يابني شوف شغلك وافطر مع الشيخ واطمن من ناحيته
وهنا لقيت القط ظهر تاني والراجل العجوز شاورلي علشان اتبع القط قومت ومشيت معاه وخرجت من المقا’بر وأنا مطمن ع رغم أنى مش مستوعب أنى كنت قاعد مع شبح وماشي وراء جن ودخلت المستشفى وطلعت ل عم الشيخ
بصلي وسكت ابتسمت له يمكن أول مرة اعملها من أول ما شوفته وقولت له صباح الفل يلا علشان نفطر سوي
الشيخ…..
ابتسمت للدكتور ممدوح وقولت له أنا كنت مستنيك يلا نفطر ولقيت محمد الممرض دخل وقال فطروني معاكم وقولت له أخبار الدنيا هناك ايه قالي تمام كلهم بيسلموا عليك وبيطمنوك
دكتور ممدوح….. طبعاً مكنتش فاهم حاجه من كلامهم بس المرة دى مكنتش مهتم أنى أعرف وفجأة لقيت
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية شبح الليل الحزين) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.