رواية سهام الهوى الفصل الرابع 4 – بقلم نورة عبدالرحمن

رواية سهام الهوى – الفصل الرابع

لم يحتمل مصطفى كلامها عن اخته ليمسك ذراعها بعنف مرددا: انتي قلتي ايه .
زوجته بخوف: مقولتش حاجه انا بس..
جذبها ليلصق وجهها أمام شفتيه مرددا :اختي اشرف منك ومن الللي جابوكي . واللي حصل ده مكنش بيدها وهي لسا بنت بنوت بشاهده الدكتوره اللي كشفت عليها..فاهمه
الزوجه : انت مصدق الكلام ده اختك كانت مع راجل غريب عنها تلت ايام ولما لقيتوها كانت هدومها مقطعه ومرميه وهي شبه عريانه بتقولي بنت بنوت ازاي.. انها كلامها بسخريه..
مصطفى. قد أعماه الغضب : اخرسي أنهى كلامه بصفعه طرحتها أرضا..
لم تحتمل لتقول: بتضربني عشان اختك العايبه..
لم يحتمل ماتتفوه به لينهال عليها ضربا …حتى تدخل والده وأمه وأخوته ليخروجها من بين يديه مقسما : اقسم بالله مهي بيتي بالبيت ده .. احمد خود ال**** دي وارميها بيت ابوها ..
الام: انت بتقول ايه يابني شيطان ودخل مابينكم استهدى بالله ..
مصطفى بغضب : هي الشيطان يا امي .انا قلت كلامي الست دي متبتش في البيت ده.. يلااا.. ليجذبها من ذراعها بعنف ويرميها خارج المنزل. حتى تبعتها والدته وأخيه الأصغر ليأخذوها يوصلها لمنزل والدها وهي تتوعد لمصطفى وعائلته…
**********
وصلو بيت بعيد عن البلد بيت عادي مش زي بيت ابوها ولا بيت سالم خبط عالباب وفتحت ست كبيره في السن ..
سالم: انت اللي تفتحي الباب ليه ياأمي عائشه فين والست اللي بتخدمك فين.
الجده : الست اللي جبتها عشان تساعدني اتأخر الوقت قولتلها تروح لجوزها وعيالها وعائشه راحت تنام..
وبصت ناحية سهام اللي بتبص ليها بفضول وقالت : مين الجميله دي..
سالم وهو بيساعدها تدخل : دي سهام مراتي يا امي اصرت تجي تستلم عليكي..
بصت ناحيتها بحب وهي بتقول: بسم الله ماشاء الله يازين ما اخترت يابني..يازين ماخترت..
احمرت وجنتيها بخجل لتنظر إلى الأرض..
سالم: انتي عامله ايه دلوقتي والسكر عامل معاكي ايه..
الجده : خلاص ياحبيبي اطمن دي كانت نوبه سكر بسيطه انا قلت للبنت عائشه متتصلش بيك وانت لسة عريس جديد لكن هي من لابختها معرفتش تعمل حاجه..
سالم : ازاي مش عايزها تتصل بيا صحتك اهم حاجه ..
كل هذا الحديث لا يهم سهام كل ما تفكر به هو أن ترى عائشه…
ألقى إليها سالم نظره خاطفه ولاحظ انها تتفلت كثيرا.. ليتنهد بضيق مرددا : هي لحقت تنام عائشه
الجده : لا من شويه دخلت لتنادي عليها : عائشه ياعايشه..
خرجت فتاه في السابعه من عمرها فور رؤيتها لسالم جرت نحوه لتحتضنه مرددة: أبيه سالم انت رجعت..
هم بحملها ليقول : الجميله عامله ايه ..
عائشه : انت بتسأل ليه مش من شويه كنا مع بعض..
الجده بتوبيخ : بنت بطلي ترد الكلمه بعشره
سالم بابتسامه : سيبيها ياامي. اميرتي براحتها .خالص..
سهام شعرت بالحرج عندما علمت بأن عائشه هي مجرد طفله…
ليلفت اليها مرددا اهي دي عائشه اللي قلتلك عليها..
سهام هزت رأسها بحرج..
واكلم سالم حديثه: الجميله دي تبقى حفيدته امي عزيزه امي عزيزه هي اللي خدت بالها مني بعد وفات امي وابويا..
لم تستطيع الرد أو التفوه بكلمه ..ليقول بهدوء وهو يضع الصغيره على الأرض اتعرفوا على بعض هحضر الشاي.
اتسعت عينيها لتردد: انت هتحضر الشاي..
ابتسم مرددا: البيت ده زي بيتي بالضبط حافظ كل شبر فيه واكيد انا اللي هعمل الشاي والا عاوزه امي هي اللي تعمله وهي تعبانه ..
سهام : طب هحضره انا..
سالم بتحذير : متتحركيش من مكانك واتعرفي على عايشه مش كنتي حابه تشوفيها انها كلامه ساخرا منها . لتنظر إلى الأرض .
**********
دخلت غرفتها بسرعه فهي تتهرب من النظر إلى عينيها بعد شكها به…
كان يلتفت حولها ولم يرا أحد ابتسم بخبث وهو يغلق الباب خلفه ..
خلعت غطاء شعرها ولم تتفوه بكلمه تتهرب فقط من النظر إليه .
سالم وهو يقترب منها: مفيش حاجه عايزه تقوليها ..
سهام: الخاله عزيزه طيبه خالص
سالم : اه منا عارفه وغير كده..
سهام : وعائشه لذيذه اوووي ..
جذبها لتقف مقابلة له نظرت الى الارض : سهام انت بتتهربي عشان عارفه انك غلطتي .
وقفت تفرك يديها بتوتر وندم. : مكنتش اعرف ..
سالم : عارف عشان كده هعدي اللي حصل لكن مش عايز اللي حصل ده يتكرر تاني عشان انا خلقي ضيق ومراتي المفروض تبقى تثق بيا .. عشان في حياتنا هيعدي علينا الصعب كتتتير اووي المفروض اقل حاجه يكون في مابينا ثقه والا ايه..
هزت رأسها بايجاب.
سالم : مش عايزك ترمي ودمك لاي حد فاهمه واي حاجه عاوزه تعرفيها عني اسأليني انا أو حتى اسألي اشوق ومتثقيش بحد ابدا ..
لم نجيبه فقط تهز راسها بأيجاب وعينها إلى الأرض..
رفع وجهها إليه لتتقابل عيناهما بصمت لم يدم طويلا لتخرج منه كلماته : انتي جميله كده ازاي..
شعرت بسخونه في وجنتيها وإرادت الهروب لكنه منعها محيطا خصرها بتملك مرددا :احنا لسا عرسان مش انتي كنتي زعلانه عشان سبتك ادينا مع بعض اهو عاوزه تهربي ليه.
سهام بتوتر :انا .. انا هدخل اغير بس .
مفيش داعي انتي حلوه كده قال كلمته وهو يقوم بفك ازار ثوبها الاحمر القاني ويده الآخر تكتشف معالم جسدها … امسكت يده تمنعه ويدها ترتجف.. مرددة .ان..ت .للللسة تعبان.
لكنه همس لها بتوهان :هشششش انا زي الفل…و

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية سهام الهوى) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق