رواية سهام الهوى الفصل الأول 1 – بقلم نورة عبدالرحمن

رواية سهام الهوى – الفصل الأول

كنتي فين…
اختبئت خلف والدتها برعب من أخيها الأكبر الذي يتطاير الشر من عينيه .. لتقف والدته أمامه وهي تردد : وانت مالك انا طلبت تنزل مع بنت عمها تجيب شوية حاجات..
مصطفى بغضب : انا مش قولت مفيش خروج بررا ألبيت والا انا كلامي مبيتسمعش..
الام: كلامك مش هيمشي على كلامي انا امك.. وقبل أن يقترب منها مهددا اياها بالضرب منعته امه مرددة :والله لو لمستها ليحرم عليا لساني يناطق لسانك..
دخل في هذا الوقت الاب ليجد الأجواء مشحونه ليتسائل: في ايه ..
مصطفى الآخ الأكبر : بنتك خارجه من أصبح ومرجعتش لبعد الظهر وامي بتحاميها.
الاب اقترب ببرود مرددا : قلت ايه خرجت من البيت
تشبثت سهام بثوب والدتها من الخلف برعب عندما جذبها والدها من شعرها ليصرخ بها : مش قلنا مفيش خروج من البيت يابنت **** وقبل أن تدافع عن نفسها تلقت صفعة قوية طرحتها أرضا وأراد ضربها مرة أخرى لتقف والدتها حائلا بينهما مرددة: عشان خاطري يابومصطفى عشان خاطري سيبها والله مش هتخرج من البيت تاني وحيات عنيك عندي مش هتخرج من البيت تاني
رمقها بنظرات حاده قبل أن يغادر ويتبعه ابنه الأكبر مصطفى..
لتجلس على الأرض تبكي بحرقه: يارب خدني وريحيني يارب مش عارفه اتحمل العيشه دي يارب ..انا ليه يحصلي كده يمه ليه.. ..
#رواية_سهام_الهوى
سهام العزايزيه 24 سنه خريجه كلية تربيه. هاديه رقيقه خجوله بتحب الحياه ومتفائله دائما. وحيده على تلت ولاد هي المفضله عند مامتها وأخوها الاصغر .. بتعاني من تشدد اخوها الكبير وأبوها .. وتنمر اخوها الأوسط عليها .. حتى ساعات بتحس أن باباها مش بيحبها ابدا .. اخوها الاكبر هو الاقسى عليها .. واللي مصبرها عليهم حنية امها واخوها الصغير…
عند مصطفى ووالده..
الاب : البنت لازم تتجوز عشان نخلص من مشاكلها نهائي..
مصطفى : مش كفايه اللي عملته زمان .. عاوزه تسود وشنا في البلد…
الاب : سالم الدمنهوري متقدملها وانا موافق..
مصطفى لتصدم وقال : بس يابوي .. سالم كبير عيلته وأهله كلهم مش بيطيقوه ممكن يدوروا في ماضي بنتك ويعرفوا هي عملت ايه ..
الاب : لو كان الراجل سامع حاجه مكنش اتقدام ليها وجده مصر عالجوازه دي وغير كده بيقول هديكم المهر اللي انتو عايزينه ..
مصطفى بشك : وجده مصر على سهام بالذات ليه ..
الاب : معرفش المهم اننا نخلص من حكاية اختك دي .. كل يوم بيعدي وهي عندنا بالبيت بيعدي عليا بالف سنه .
**************
في بيت الدمنهوري
يوم الفرح كان سالم مشغول بضيوفه وحتى أنه مشافش عروسته ابدا.
كان داير يهتم بشؤون الشغل والفرح وخاصة بعد تعب جده الاخير لما سمع صوت جده يقوله: كفايه بقى يابني اطلع اجهز زمان عروستك هتوصل دلوقتي ..
سالم : تؤمر ياحج هطلع بس اخلص كم مكالمه شغل..
خطف الجد هاتفه مرددا مفيش شغل في اليوم ده اتفضى لعروستك ده اليوم اللي يستناه اي راجل مش كفايه مرحتش وشفت عروستك..
سالم :مش انت اللي طلبتها يبقى اكيد هتجعبني ياحج قال كلامه وقبل رأسه..
الجد : ربنا يرضا عليك ويراضيك يابني. البنت دي غاليه عليا قوى حطها فعنيك..
سالم بشك : وانت تعرفها منين ياحج…
الجد :مش وقت اسألتك دي اطلع دلوقتي وأجهز يلااا..
#رواية_سهام_الهوى
سالم الدمنهوري 30 سنه ساب شغله كضابط مخابرات وكمل مسيرة جده في الشغل بالتصدير والاستيراد ..ومحدش قادر يعرف طبيعه شغله مختصه بأيه .. المفضل عند جده بعد ما ماتوا أبوه وامه في حادثة عربيه وهو كان معاهم خده جده ورباه وبقى نسخه مصغره عنه .. ونسي يعيش طفولته ولا شبابه .. واحتمال يعيش كل اللي اتحرم منه مع بطلتنا الجميله سهام.💓 ..
في العربيه بعد ما خرجت سهام مع والدتها وأخوها الصغير احمد من صالون التجميل
الام : مالك ياحبيبتي انتي مش فرحانه..
سهام: افرح على ايه ما كل حاجه حصلت من غير ماعرف ابويا واخويا قالولي قبل الفرح باسبوع أنهم خلاص كتبوا كتابي وانا كأني ماليش اي تلاتين لازمه
احمد الاخ الأصغر : سهام حبيبتي لو كان حد غير سالم هقولك خافي .. بس مدام اللي هيكون جوزك سالم يبقى هكون مطمن عليكي متشيلش هم حاجه ..
سهام : انا مش عارفه ليه قلبي مقبوض …
الام: دي حاجه عاديه ياحبيبتي في يوم زي ده اتبسطي واضحكي النهارده يوم فرحك..
#رواية_سهام_الهوى
خلص الفرح بعد ما اتعمل فرح الكل بيتحاكى بيه ..
سالم ودع جده عاوز يطلع لعروسته جت رصا*ص*ه في كتفه واتصاب .. الفرح كله خبط في بعض.. واسعفوا العريس على المستشفى بسرعه..
في الوقت ده كانت سهام لوحدها في اوضتها بتعيط..
لما دخلو عليها شوية نسوان من العيله واتكلمت مرات عم سالم الكبير بغل : بومه كنتي هتموتي العريس ..
ضحكت الحريم وسهام عيطت لاعارفه ترد عليهم ولا تعمل ايه..
مرات العم : اقلعي الفستان ياحزينه يمكن جوزك يجيكي حاملينه ويطلع عاللقبر طوالي نقول ايه وش الفقر..
لحد ماجالهم صوت غاضب : انتي وهي بتعملوا ايه هنيه .كان ده صوت اشواق //عمة سالم وبينه وبينها خمس سنين بس عندها 35 سنه بتحب سالم جدا ومتعلقه بيه رافضه الجواز عشان تخدم ابوها. جميله وكلمتها متكررش والكل بيخاف منها..//.
مرت اخوها الكبير: بنشوف البومه عامله ايه..
اشوق بغضب : البومه انتي وهي هغمض عيني وافتحها لو شفت وحده منكم هنيه وعزت جلال الله لاهيتعمل فرح لاخواتي على عرايس بنات بنوت اجري منك ليها ..
وفعلا الكل خرج من الأوضه ومكنش فيه الا صوت عياط سهام..
اشوق: بتعيطي على ايه يا عروسه .. سالم هيرجع على رجليه انا شفت الجرح بذراعه بلاش تعمليها مناحه في يوم زي ده ادخلي اجهزي عشان أما يرجع جوزك يلاقي وش راضي يستقبله .
سهام….
اشوق: اني هنزل ولو حد دخلك تاني اندهيلي ماشي ..
سهام مسحت دموعها وهزت رأسها …
بعد مده ..
رجع سالم وكان رابط دراعها اللي اتصابت.. دخل الأوضه وكان عاوز يشوفها هي عامله ازاي وشكلها ايه جميله او لا..
اول مدخل وولع النور كانت نايمه وقرب منها وهو بيقول بانهبار : بسم الله ماشاء الله ربنا خلق وخلقه دايما كامل …
شعرها كان منثور عالوساده بلون الكستنى وبشرتها حنطيه وشفايفيها زي التوت.. ورموشها طوال زي السهم تصيب اي حد ..فضل يبص ناحيتها وشارد بجمالها ولسا هيفوقها قرب منها ومسك خصله من شعرها الطويل وشم ريحته يتوهان وهو بيقول ايه ريحة الفراواله دي يادين النبي …

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية سهام الهوى) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق