رواية بوابة الاحلام – الفصل الرابع
سوزان….
كنت قاعده والبنات بتلعب قدامي ع الأرض وشريف بيحكي لي ع كلام عمو عرفة وفجأة ظهر كائن ضخم. لونه أزرق وله قرون صر’خت. وفضلت اصوت.ولقيت شريف بيقولي أجري بسرعة مسكت البنات ولسه هجري. لقيت الباب اتقفل ووقفت مش عارفه اتحرك من مكاني ولقيت الكائن ده اتحول ل شاب وسيم وب عيون ملونه تشبه القطط واتكلم وقالي ..
متخا’فيش. مني يا سوزان واهدي البنات اتخضت،. من صر’يخك.
خليها تهدي يا شريف واطمن أنا برك..
اللي حكالك عليه عمك عرفة في الأجندة
قولت له يا مصيبتي،. أنت الجنn وعاوز مننا إيه… أحنا معملناش حاجه ياعم ولو ع البيت خدوا…
الجن.برك….
كنت في البيت بحر’سة حتي وصول قريب عرفة وانتظرت لحد ما يقرأ الأجندة ويعرفني وأول ما حكي شريف ل سوزان عني ظهرت لهم لكنهم اتفز’عوا. من شكلي فأخدت شكل بشري علشان يطمنوا وفضل شريف يبصلي وساكت..
قولت له أنا ظهرت لكم علشان أوصيكم ع قرية الأحلام هما ضعفاء. وإمكانياتها بسيطه أرجوكم ساعدوهم…
شريف…
يعني أنت جنn وبتظهر وتختفي،. وجاى تطلب مننا إحنا نساعد قرية الأحلام… ده إحنا محتاجين اللي يساعدنا..
ما تروح تلم أصحابك من الجنn وروح ساعدهم.. جاى لنا إحنا ليه.
الجن.برك…
أنتم البشر اللي تقدروا تساعدوهم لأننا للأسف منقدرش نظهر هناك الساحرات عامله تعاويذ.، تمنع وصول الجنn للقرية..
انقذوهم،. من الموتt وانقذوا. أولادهم.. نسلهم هيختفي.
الساحرات. بتخطف،. أولادهم كل سنه وللأسف نسلهم قرب ينقرض….
شريف…
ما أنا مش فاهم اساعدهم ازاى اشتري لهم أكل مثلا.. أنا مش معايا فلوس…. لو منتظر مني اواجه الساحرات أنا بترrعب. من خيالي.
ولو منتظر مني أخد أولادهم عندي. أنا مش قادر اصرف، ع بناتي.
يبقي عاوز مني إيه أروح أموت، معاهم…
الجن.برك…
عرفة ساعدهم في حدود إمكانياته وعرفهم ازاى يقطعوا،. الخشب ويتمتعوا بالدفئ وأعطاهم الفراخ علشان يتغذوا عليها ولو كل فترة وعلمهم زراعة البطاطس…
هما محتاجين اللي يعلمهم ازاى يعيشوا وياكلوا ويحموا نفسهم..
استخدم ذكائك وتعليمك في مساعدتهم وأنا مستعد أساعدك هنا واحمي، بناتك أطمن…
شريف…
طب أنت متأكد إني لما البس الجاكت أروح هناك وأول ما اخلعوا أكون في البيت تاني…
رد الجن. وقال طبعاً متأكد ده أنا اللي صنعت الملابس بنفسي..
قولت له طب تعالي معايا وطلعت بره البيت عند الجنينة وقولت له هاتلي من الفاكهة اللي ع الشجر هنا وشويه خضار بس سيب شويه لنا نعيش منها…
الجن.برك…
جمعت كل الفاكهة والخضار وقولت له اطمن أنا اللي بزرع الجنينة وبهتم بها من بعد موت. زوجة عرفة وهو لا يهتم بأي شئ..
حتي بطل يساعد أبناء القرية ولكنه بعد ذلك شعر بالذنب. وراح قابل العرافة وقال لها أن قريبه شريف وسوزان هيساعدوهم يوصلوا لبر الأمان…
العرافة رشامنصور….
كنت قاعده قلقانه ومش عارفه…. يا تري شريف هيكون زي عم عرفه وهيساعدنا ولا هيبعد ويخاف،.
شريف….
بعد اللي قرأته في أجندة عمي عرفه كنت من جوايا مقرر اساعدهم ببعض الأكل حرام يفضلوا عايشين ع ميه وخبز الشعير طول عمرهم ده كدا يجيلهم جفاف..
بس كلام الجنn برك خلاهم يصعبوا. عليا أكتر… دى حالتهم صعبت،. ع الجن. ما بالكم ب إنسان ع قد حاله بيشتكي من المصاريف…
فعلاً اللي يشوف حال الناس يحمد ربنا ع حاله..
وقولت ل سوزان خليكي هنا مع البنات مينفعش نثق في الجن.n كدا بسرعة وكمان لو جاعوا أكيد مش هيعرف يأكلهم…
وطلعت الدور الثالث ومعايا قفص مليان فاكهة وخضار وارتديت كم واحد من الجاكت ومسكت طرف القفص ولبست الكم التاني ولقيت نفسي اتنقلت ل قرية الأحلام…
وأول ما وصلت ملقتش حد خالص فضلت ماشي لحد ما وصلت عند بيت العمدة سليمان ولقيت كل الناس مجتمعة هناك وكل واحد ماسك طبق وبياكل وفرحان…
قولت بصوت عالي يا حضرة العمدة أنا جيت ومعايا هديه تسمح توزعها ع الناس…
العمدة سليمان…
أثناء الاحتفال بالوليمة وكلنا في سعادة قليل جدا لما بنأكل حاجه غير خبز الشعير اتفاجئنا بالغريب رجع من جديد وقال لي
أنه معه هديه توزع على جميع أبناء القرية ونظرت ووجدت معه أشياء ملونه…
نعم أنا أذكرها جيدااا جاء بها زمان الغريب عرفة وكان طعمها جميل جدا… رحبنا به وهللنا كلنا
وقولت له لك نصيب من الشوربه ولك الحق أنك تأخذ الريش أنك تستحق ذلك…
شريف….
كنت هتجنن من العمدة بتاعهم ده أنا داخل عليهم ب قفص مليان فاكهة وخضار والتاني بيقولي من حقك تاخد الريش..
اعمل ايه بالريش هو أنا من الهنود الحمر 🤣🤣
وظهرت العرافة وقالت…
مرحباً بك أيها الغريب واضح أنك حددت موقفك وقررت تساعدنا
ونظرت إلى العمدة سليمان وقالت له
أجعل اليوم عيد لقرية الأحلام نحتفل به كل عام فقد مرينا بأوقات عصيبه وجاء لنا الفرج ع يد الغريب ووزع ما اتي به ع الجميع.
ولا تنسي نصيبي تعالي يا شريف ع بيتي في كلام كتير ما بينا..
روحت مع العرافة وقولت لها من أولها كدا أنا مش سوبر مان وماليش في الساحرات بتعاكوا دى لكن أنا ممكن امدكم بالخضار والفاكهة ولو في حاجه عاوزينها أقدر أعملها قوليلي عليها..
العرافة رشامنصور….
أهدي يا شريف أنت حافظ كلمتين وجاى تسمعهم… إحنا مش هنشحت مساعدتك لنا… لو مش حابب تساعدنا اكيد ربنا هيبعت لنا اللي يساعدنا ويحمي أولادنا ويفضل نسل قرية الأحلام يكبر..
القرية كلها مبقتش تكمل خمسين شخص وبسبب قلة الأكل هنموت. من الجفاف أو من الساحرات…
ع العموم تقدر تتفضل ترجع بيتك وشكراً على الفاكهة والخضار.. بس تبقي قول ل عم عرفة أنك خيبت ظنه وأن المسؤولية كبيرة عليك وياريت يشوف لنا حد يكون قادر يساعدنا…
سوزان….
كنت قاعده وماسكة البنات وخا’يفة. من الجن.برك هو صحيح مش ظاهر قدامي بس كنت حاسه بوجوده ولقيت البنات ابتدت تبكي وجعانين وفجأة ظهر قدامي اطباق الأكل وطبق مليان فاكهة وسمعت صوت بيقولي أكلي الأطفال ولو احتاجتي حاجه اطلبيها..
وابتديت اقولهم وأنا بفكر في شريف ياتري هيعمل ايه مع قرية الأحلام وبصراحه صعبانين. عليا أوي ده أنا لما كان الأكل يبات وارجع أكل منه كنت بزهق واللي بيفيض برميه.
لكن هما صبح وليل مافيش غير عيش الشعير. وقولت بصوت عالي يا جني. ممكن تظهر بس في شكل إنسان…
الجن.برك…
ظهرت ل سوزان وقولت لها تحت أمرك طول ما شريف بيساعد أبناء القرية أنا في خدمكم ولقيتها بتقولي…
كلمني عن الناس دى إيه اللي وصلهم لكدا…
قولت لها قرية الأحلام كانت أسم ع مسمي. مكان يحلم به كل واحد ويتمني يعيش فيه مليان بالزراعة والزهور ومنابع المياة والأرض الخصبة وكثرة الأطفال وكلهم عايشين في سلام وأمان..
لحد ما جاءت العرافة ومعاها بنتها الصغيرة وقالت ل العمدة أن في هجومm من الساحرات ع القري المجاورة ويجب علينا مساعدتهم
ع مواجهتهم وامدادهم بالطعام….
وتبرع عدد من رجال القرية واخذوا كمية وفيرة من الغذاء وسافروا الي القري المجاورة ويوزعوا عليهم الطعام لكن في الرجوع ظهرت لهم الساحرة ع شكل بشرية وسألتهم هما منين وبعد ما عرفت كل التفاصيل حولتهم إلي أحجار…
وجاؤا الساحرات إلي قرية الأحلام وسدوا. ينابيع المياه وحرrقوا الزرع وجمدوا الأشجار عقااااب لهم علشان ساعدوا القري المجاورة.
وخطفوا،. بعض الأطفال وقالوا بصوت عالي سنأخذ اطفالكم واى حد هيعترض هيكون مصيره. الموتt..
وفي الميعاد المحدد كانوا أبناء القرية خفواe الأطفال ووقتها حرقوا لهم المواشي والدواجن وعندما حاولت تواجهم العرافة الأم قت.لوها..
ومن وقتها تمر السنين وجفت الأرض ومات. الزرع وبقي الكل النساء تخاف تنجب الأطفال وكانوا عايشين ع المياه وخبز الشعير لحد ما عرفة بدء يعلمهم زراعة البطاطس وفرحوا جدااا لأن اغلبهم نسي اسماء الفاكهة والخضار وطعمها… ولسه بكمل كلام لقينا….
سوزان…
أنت إيه اللي جابك دلوقتي معقولة لقيت حل لهم بسرعة كدا..
شريف…
أنا مش هساعد حد أنا عاوز اربي بناتي في أمان. وبس
وفجأة ببص لقيت 😲😲. البنات الله يخربيتك الحقي يا سوزان.
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية بوابة الاحلام) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.