رواية بوابة الاحلام الفصل الخامس 5 – بقلم رشا منصور

رواية بوابة الاحلام – الفصل الخامس

سوزان…

أنت إيه اللي جابك دلوقتي معقولة لقيت حل لهم بسرعة كدا..

شريف…

أنا مش هساعد حد أنا عاوز اربي بناتي في أمان. وبس

وفجأة ببص لقيت 😲😲. البنات الله يخربيتك الحقي يا سوزان

مكنتش متخيل اللي برك عمله في البنات ..

أنا اتفاجئت وأنا بتكلم مع سوزان أن بناتي بتطير في الهواء وخرجوا من غرفة المكتب وبقوا في الصالة وعاملين يترفعوا للسقف وينزلوا لحد الأرض…

بقيت أحاول امسكهم مش عارف ولا حتى سوزان…

مش قادرين نلمسهم أصلا 🙃…

زعقت، بأعلي صوتي وقولت له البنات حرام عليك…

لقيتهم ثبتوا في الهواء بس مش طايلهم وبصلي الجن.برك بعيون حمراء تشبه الدمm. وقالي

الجن.برك…

إيه خا’يف. ع أطفالك.. طب بالنسبة ل أطفال القرية ؟؟؟ مش فارقين معاك… مجاش في بالك لما الساحرات. يخلصوا ع أطفال القري يتنقلوا لهنا وممكن ياخدوا أطفالكم وأطفال قرايبكم…

مجاش في بالك الساحرات،. بتعمل ايه في الأطفال.. معتقدتش أنك فكرت للحظه اشمعني الأطفال اللي بيخطفو’ها…

ع العموم أنا كنت بهتم بالزرع وبالبيت وحتى المطبخ ومحتوياته لأن عرفة وزوجته من الناس القليلة اللي عندها قلب وبتحب الخير

إنما أنت أقعد بقي واهتم بحالك وب عائلتك لوحدك..

سوزان…

أستني أنت كنت بتحكي ليا حكايه قرية الأحلام ولسه مخلصتش ليا حكايتهم ولو سمحت كمل وأنا اللي هساعدهم بس استسمحك تنزل لجي وجودي وتخليهم في رعايتك لما أروح القرية لأن شريف مبيعرفش يعملهم حاجه…

شريف…

أنتي اتهبلتي، تروحي هناك تعملي ايه واحدة زيك آخرها تطبخ لهم طبق بيض وتعملي فيها شيف..

الحاجه الوحيده اللي بتعمليها أنك بتاخدي بالك من البنات غير كدا أنتي فا’شلة…

سوزان…

أنا فعلاً فا’شلة. لأن اختارتك أنت من بين كل شباب الجامعه.. وافتكرتك راجل أد المسؤولية…

طلعت مبتعرفش تعمل أى حاجة غير أنك تقف مكانك وتفضل تشتكي، لكن عمرك ما فكرت في حلول… عمرك ما اخدت خطوة لقدام.. دايما واقف مكانك.. أنت اللي فاشل، علشان عاوز تهرrب من مساعده الناس الضعيفة..

اللي أبسط حلمهم أنهم يعرفوا يعيشوا زى البني آدمين..

ويحسوا بالأمان،. ل أطفالهم.. خليك هنا أفضل اندب، حظك وأنا اللي هساعدهم..

الجن.برك…

فضلت واقف مذهول إيه الجنان، اللي هما فيه ده… مقدرتش استحملهم.، قولت لهم بس أنا مش عاوز غباء…

مين فيكم اللي هيساعد أبناء قرية الأحلام…

سوزان…

أنا طبعاً وهوريك أنا أقدر أعمل لهم إيه تعالي ورايا ع المطبخ أنا هبهرك…. عمرك كلت مكرونة بالفراخ..

أنا بلا فخر بعملها بطريقة تجنن،. يلا علشان تساعدني..

شريف…

جبروت،. سوزان دى جبروت.، دى هتشغل الجنn عندها…

ومكرونة إيه دى اللي هتحا’رب. بها السا’حرات.. صبرني يارب

الجن.برك…

روحت مع سوزان المطبخ وأنا مش فاهم هى عاوزة مني ايه، ولقيتها بتقولي ساعدني وطلع ليا الفراخ وتبلها لحد ما اسلق المكرونة 🙃😲 قولت لها نعم عايزاني أعمل إيه!؟

لأ لأ أنا ماليش في الحاجات دي بصي أنا هخلي بالي من البنات أفضل وأنتي لو في حاجه محتاجه لها ومش موجوده أنا ممكن احضرهالك ..

بصت ليا سوزان وقالتلي بقولك ايه خد قطع ليا البصل أعمل حاجه تنفعك.. بفكر أعملهم صنية كبيرة كدا فيها رز بالمكسرات وعليها بقي صوابع الكفته يا خراشي. تصدق أنا جوعت.

وحسيت أن سوزان ما صدقت دخلت المطبخ وقولت ومالوا أهل القرية بقالهم كتير مكالوش حاجه وفضلنا في المطبخ لحد الساعة 6 الصبح وبعدها قالتلي أنا هنام بقي علشان تعبت وصحيني ع الظهر وخدت البنات ونامت في غرفتها…

وفضلت متابع شريف مع أنه نايم من بدري ومفكرش حتى يطمن ع بناته وبعد ساعتين لقيته صحي وأول ما دخل المطبخ ولسه بيبص ع الصواني…

قولت له دول ل أبناء القرية ومش مسموح لك تقرب منهم..

شريف…

فضلت قاعد لوحدى وسوزان والبنات ومعاهم الجن.برك كلهم في المطبخ نمت في الصالة وكل ما اقلق القيها لسه في المطبخ أنام تاني لحد ما صحيت على الساعة 8 ومش سامع أى صوت دخلت المطبخ ولقيت صواني كتير وكلها متغطية بالفويل..

وظهر ليا الجن.برك وقالي الصواني متخصكش ومش مسموح تقرب منها…

قولت له تقدر تقولى هى سوزان هتشيل كل الصواني دى ازاى لوحدها دي آخرها صنية واحدة..

رد برك. وقالي هات من الآخر يا شريف وقول إيه اللي في دماغك.

قولت له واضح أن سوزان أثرت عليك.. وبقيت تتكلم زيها..

ع العموم أنا مش هسيب مراتي تروح لوحدها.

أنا مش جبان،. ولا معنديش قلب زي ما انتوا فاكرين.

أنا اب مسؤول عن طفلتين صغيرين وعن مراتي لو جري لهم حاجه مش هسامح نفسي. ولو جري ليا أنا حاجه سوزان مش هتعرف تتصرف لوحدها والبنات هتتبهدل. هتربيهم ازاى وهتصرف عليهم منين ولو رجعت الشغل هتسيب عيالنا لمين.😔

الجن.برك…

حسيت بالصدق في كلام شريف وقولت له تعالي نقعد في الجنينة وأول ما وصلنا لقي الفطار والشاي قولت له أفطر واهدي وعاوزك تتطمن لو جري أى حاجة لك أو ل سوزان أنا مش هسيب بناتك وهراعيهم وهوفر لهم كل احتياجاتهم من غير ما عائلتكم تشعر بوجودي وده عهد مني بذلك…

فاهم يعني إيه عهد الجن. يعني ملزم بتنفذه لحد ما ينتهي عمري.

شريف…

قولت ل برك. مدام وعدتني واطمنت ع بناتي أنا كمان أوعدك إني هساعد قرية الأحلام ع أد ما اقدر وأحاول اوصلهم ل أمان..

وفطرت وشربت الشاي ..

وطلبت من برك. عربة أكل علشان اقدر ارص عليها الصواني وبعد ما سوزان صحيت قولت لها يلا افطري واكلي البنات أنا هروح معاكي ومش هسيبك لوحدك…

بصتلي بأستغراب وسكتت وأول ما دخلت المطبخ شوفتها بتكلم الجن. بصوت منخفض واضح أنها بتساله عن سبب تغير رأيي.

وبعد ما جهزت سوزان طلعنا الدور الثالث وكل واحد ارتدي كم من الجاكت ومسكنا عربة الأكل وارتدينا الكم التاني وفي لحظه كنا في قرية الأحلام…

واخدتها وروحنا عند بيت العمدة سليمان وزوجته نسرين وأول ما شافني لقيته بيقولي كدا تمشي امبارح من غير ما تاخد ريش الفرخة.

قولت له متشكر جدا أنا عندي ريش كفايه في البيت خليه لك.

ولقيته بيشكرني علشان تركت له الريش..

سوزان…

فضلت واقفه وماسكة نفسي من الضحك وشريف والعمدة بيعزموا ع بعض ب ريش الفرخة..

قولت لهم سيبوا الريش أنا هعمل لكم هوايا للشوي تنفع مع الفراخ والذرة…

لقيت العمدة بيبصلي وواضح أنه مش فاهم حاجه..

شريف…

قولت للعمدة سوزان قصدها ع نوع أكل طعمه جميل أن شاء الله لو قدرنا هنجيب لكم منه ونشوي قدامكم بأستخدام الريش..

وبدء العمدة في التهليل وقال جاءتم لنا بالخير.. فعلاً كما قالت العرافة سيأتي معكم الرخاء والاستقرار..

قولت للعمدة بخصوص العرافة ياريت حد يبلغها إني عاوز اقابلها أصلي محتاج منها بعض المعلومات…

العرافة رشامنصور…

دخلت بيت العمدة وسمعت شريف بيطلب منه أنه محتاج يقابلني قولت له وفرت عليك الانتظار وجيت بنفسي أرحب بكم وخصوصاً سوزان اللي حست بينا وتعبت طول الليل في تحضير الأكل الشهي اللي رائحته تجنن…

اتفضلوا معايا واستئذنت من العمدة واخدتهم ع بيتي وتعمدت أن أوجه كلامي ل سوزان علشان استفز شريف..

وقولت ل سوزان كتر خيرك يا بنت الأصول صاحبة فضل علينا.. أخبار الجن.برك إيه ياريت تبلغي تحياتي له

من غيره مش عارفه مصيرنا،. كان هيبقي إزاي

أكيد كان زمانا امو’ات…

 

ولقيت شريف بيقولي لو سمحتي كنت عاوز اعرف ليه السا’حرات. بتخطفf الأطفال..

يعني بتاخدهم تعلمهم مثلاً السحرr ولا بيطلبوا قصادهم ممتلكات أو أى طلب ياريت توضحيلي…

قولت له للأسف الساحرات عبارة عن روح داخل جسد،. ميت،.

لايري ولا يتكلم….

علشان كدا بياخدوا الأطفال ويتغذوا ع لسانهم وعيونهم ويستمتعوا بصراخهم وبعد كام يوم من التعذ’يب. بيأكلوا جسدهم وهما صاحيين…

وكل ما يتعذ’بوا. أكتر.. كل ما الساحرات.، زاد جمالهم وعمرهم أكتر علشان كدا بيخطفوا، ع الأقل خمسة كل عام..

سوزان…

مكنتش متخيلة اللي بيحصل مع الأطفال ده وبكيت. ومحستش بنفسي إلا وأنا……

أنا فين وجيت هنا ازاي ؟!!!

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية بوابة الاحلام) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق