اشواك الورد (رواية عزيز وورد) الفصل الرابع والعشرون 24 والأخير – بقلم ميفو السلطان

اشواك الورد (رواية عزيز وورد) – الفصل الرابع والعشرون

 

 

الحكايه الخامسه والعشرون والاخيره

#اشواك_الورد

#حكايات_mevo

البارت الخامس والعشرون والاخير ..

كنا قد تركنا ورد بين احضان عزيز ليحس بالدماء تسيل علي يده ضمها اليه واخرج يده ليجدها تغرق بالدماء .احس بالفزع وجدها تتراخي وتسقط بين يديه فصرخ.. ايه ده.. دم.. ده دمك يا ورد.. ورد حبيبتي.. الطلجه دي فيكي يا جلبي الدم ده من جواتك ورد كان كالمجنون كان في حاله عشق تحول الامر لفزع رهيب. كانت عيناها تتواربان .. تلهث بشده وتحس بخدر في جسدها احست انها ستذهب لعالم اخر. نظرت اليه تبتسم بصعوبه وتهمس.. عزيز.. جربني ليك يا جلب ورد .شدها اليه والدموع تنهمر من عينيه.. لتهمس ….ماتبكيش يا جلب ورد كفايه اني هموت في حضنك اني ما هعوزش حاجه تاني.. كان نفسي اعيش  حد يحبني ويحطني في جلبه.. اعيشلك مرتك اللي رايدها .. عشت اد ما عشت ماشفت يوم فرح الا دلوك وانا شايفه حبك يا جلب ورد.. عزيز. انا بعشجك عشج اصحك تفتكر اني بعدت حالي عنك.. كنت بموت ورايداك بس كان نفسي ما ابقاش نعمات .انا اتوجعت كتير  وخفت اكمل كيف امي متهانه ومذلوله بس ربك ما ريدش اعيش اكده وهياخد امانته . سامحني يا جلبي اني ماديتكش اللي كنت رايده.. حبك جواتي ربنا ما رايدش يكمل.. انا كفايه عليا دنيا لحد اكده كفايه اني سعيده اني بين يدك وشايفه حبك.

سكتت برهه …بس بجولك وحياه ورد لو بتحبها.. ما تبكيش عليا اكده وافرح وعيش الدنيا اللي ماعشتهاش.. اتجوز وافرح وعيش وراعي مرتك يا عزيز وخليها تحس انك حاططها فوج راسك..  واسعد مرتك اللي اكيد هتعشجك كيف ما عشجتك بس وحياه ورد ما تنجبر عليها ولا تهينها. بكفياك يا جلبي.. .. اني ربنا  ريدليش اكمل زي ما يكون عارف انك ماهتجدرش علي حالك ولا علي نفسك.. اهو ريحك مني ومن رطي… عارف يا جلبي كنت ادعي واجول يا رب حنن جلبه عليا ودلوك شايفه حنيتك..  اني حاسه اني طايره واني في حضنك.. لتحس بوجع شديد لتغرز اظافرها في يده همست عزيز.. عزيز..

صرخ…. ورد جلبي هيوجف يا عالم..

همست…. اني ما عرفتش حب ولا فرح الا معاك يا جلب ورد واستكانت بين ذراعيه ليعم سكوت رهيب .

صرخ …..ورد.. حبيبتي ورد افتحي عنيكي يا جلبي ورد الله يخليكي لاه ماتهملنيش لاه يا روح عزيز هموت وراكي اكده..  فوجي ماهتعشيش نعمات جومي وهحطك علي راسي  جومي اجطعلك  َمش بعد ما سمعت بحبك يا عزيز تهمليني والله هعملك اللي رايداه .. بكي بحرقه.. احتضنها وشهق….  والله هتلم وهبطل طيحه هبطل .. عايز تسيبني وماتاخديش حاجه دا انا لسه ما هننتكيش ولا دلعتك ولا جبتلك الحلو كله..  عزيز بيبوس يدك اهه لو عايزاه ينذل ليكي بس تعاوي.. حبيبي ساكت ليه اكده ماتسكتيش جلبي ماعادش فيه حته اتوجعها..

ظل يصرخ ليفوق علي صوت خبط بالخارج وصياح شديد ليقوم ويحملها ويجري بها وقلبه سينفلق من مكانه .فتح ليجد مجموعه من الناس يضربون في شخص لا يعرفه ليتركهم ويجري الي عربته ويسرع بها الي المشفي وقلبه سينفجر من مكانه…

كان الناس قد راو ذلك الحقير وتجمعو ومسكوه وانهالو عليه ضربا حتي اعترف لهم بما فعله .قبضو عليه وذهبو به لدار الجباليه.. دخلو جميعا ليعلم عابد الجبالي بما حدث .فزع من في البيت جميعا وامرهم ان يحبسو ذلك الحقير ويبعث لاهل ورد .

ذهب احد الاشخاص وصرخ في بيت الهلاليه.. يا حاج جابر يا حاج جابر..

خرج الجميع فصرخ.. إلحج يا حج بتكو ورد انضربت بالنار واللي ضربها الجباليه حابسينه وهيا دلوك في المستشفي..

فزع والدها وجدها وهوي قلب شاكر ولطمت بدور واسرعو الي المستشفى.

وصل عزيز المشفي لياتي الجميع بسرعه وياخذوها منه ويدخلو بها وهو يقف ثيابه ملطخه بالدماء وقلبه كانه سينفجر من رعبه .تجمع العائلتين وظلت ورد فتره بالداخل والكل علي اعصابه .خرج اخيرا الطبيب ليهتف.. الحمد لله يا جماعه الست كويسه هيا الرصاصه جت في كتفها الحمد لله وماجتش في العضم وهيا بس نزفت كتير وعشان حامل هيا ضعيفه شويه ومحتاجه رعايه.. ندعولها تكمل علي خير وتفوج الدم اللي نزفته مش جليل واصل.. وتركهم وذهب .

حس الجميع ببعض الراحه وهنا ارتكن عزيز عالحائط فكان يخشي ان يسقط من رعبه عليها وفقدانها.. لياتي اليه جده ويمسكه.. شد حيلك هيا كويسه وهتبقي احسن بس انت تبقي كويس يا ولدي.

اتي عمار.. ماتخافش يا حبيب اخوك اني وراك وفي ضهرك واللي عمل اكده هطلع روحه بيدي.

نظر عزيز بغل .. لاه يا عمار اللي عمل اكده تجبهولي متربط واني هتصرف هنهش جلبه بيدي . مين يعمل في الملاك بتاعي اكده..

اتي جابر.. اللي يعمل اكده حد محروج من بتنا يا عزيز وبتنا هناخدو حجها تالت ومتلت..

هتف عزيز بغل.. الله في سماه ماحد هياخد روحه وجلبه غيري.. ده ناري وتاري وماههملوش وتركهم وذهب يطمئن علي زوجته ليعلم انها انتقلت الي احدي الغرف ولكنها لم تفيق بعد..

دخل عليها وحاولت الممرضه ان تبعده الا انه صرخ بها فارتعدت وبعدت اقترب بهدوء ليري حبيبته نائمه كالملاك شاحبه مرتخيه ….جلس بجوارها ومسك يدها همس بحب.. ورد.. حبيبتي.. هتجومي يا جلبي.. انت منيحه اه والله الداكتور جال اكده.. عهد عليا ما هزعلك وانيمك غضبانه.. عهد عليا لاجطم في زعلي وغضبي هد عليا يا جلبي لاخليكي ست البلد كلياتها ولا حد يجرب منك يمسك.. .. . هبقي راجلك اللي تتمنيه كيف ما تشاوري هعمل. وعارف انك بت اصول وهتشيليني كيف ما هشيلك جوات عيوني.. .. عايزاني اتجوز واعيش دانا كت اجتل حالي وراكي..   . نفسي اخدك في حضني وارتاح تعبت من دنيتي دي وبتحرج من جواتي..  يا رب هون. وفرحني بيها هموت عليكي يا جلبي وعشجي طايح جواتي .

مرت الايام وخلال ذلك ذهب عزيز الي ذلك الحقير ليخبره بعد ان اوسعه ضربا عن من فعل ذلك لينصدم انها مرت وهدان ليقوم ويهتف بغل.. بتتكري علي مرتي من مره يا عره النسوان.. مرت عزيز تهوب ناحيتها والا تلمس طرفها انا هخرج جلبك في يدي. هنهشه بسناني.

صرخ الرجل.. لاه هيا اللي جالت انها معيوبه وانك مجبور وهتفرح..

هجم عليه ….اخرس يا ولد الكلاب دي ستك وتاج راسك اخذ سلاحه وضرب قدميه بالنار.. صرخ بشده …فهتف عزيز بغل…. لاه لسه انت فاكر ايه هسيبك تنزف اكده لحد ماتموت ضربه مره اخري رصاصتين في ذراعيه لينزف من كل مكان.. صرخ عزيز.. عمار.. الكلب ده تاخده ترميه جدام النجطه وتلم البلد تشهد انه اتكري علي مرتي من مره.. ماهو مش هموته عشان لسه هاخد جلب جليله الاول وتترمي كيف الكلبه في السجن..

علم وهدان ان مرته هيا من وزت بكري علي ورد اهتاج بشده وذهب الي بيتها ودخل وصرخ.. جليله……ظهرت امامه لترتعب من منظره

هجم عليها.. بقي يا فاجره تكري الواد يجتل البت ياللي ماهتورديش علي جنه واصل.. انت ازاي كيف التعبان اكده وهجم عليها وظل يضرب فيها حتي ادمت من كل مكان .صرخ… بس لاه الله في سماه لاكون فاضحك في البلد كلاتها..

صرخت علي اي احد ينجدها …سحبها من شعرها وشدها لخارج البيت ومشي بها في البلد يضربها والناس تتجمع كان يشدها مرات ويسحلها مرات يضربها ويرفسها امام الناس.و هيا تصرخ ولا احد ينقذها.اخذها وهدان سحلا امام البلد من شعرها ممزقه مهانه مفضوحه. وصل بها الي مقر الشرطه دخل ورميها علي الارض امام الجميع وكان بكري قد سبقها واعترف بكل شئ قبل ان يذهبو به الي الَمشفي في حاله موت .. لتحبس جليله بعد ان انهكت وانذلت وانفضحت في البلد .. كانت تصرخ بهستيريه ليبصق عليها وهدان ويهتف. عارك شيليه لوحدك وعيشي وموتي كيف الكلبه في الحبس ماحدش هيعرفك.. جليله هتشيل عارها بعيد عن الهلاليه وينجطع يد اللي يجرب منك الهلاليه متبريه منك يا تعبان اغبر وانحدف علينا نفسي اجتلك يا محروجه بس ما اعرفش اجتل مره وتركها ورحل وهيا تصرخ في حاله هيستيريه من جراء افعالها واعمالها لتزج في الحبس مزلوله لا احد يقربها ولا احد يسأل عنها واذا خرجت تخرح شريده بلا دار بلا مأوي ..

مرت الايام وفاقت ورد لتجد عزيز بجوارها اقترب وقبل يدها للتتاوه همس …بتوجعك يا جلبي..

همست….. عزيز..

هتف بلهفه….جلب وروح ونن عينه من جوه والله نن عينه..

ابتسمت…. الواد سليم..

اقترب يقبلها.. سليم وجمري سليم والفرح عاود لعيوني في شوفتك بخير..

لتتململ اقترب….. جولي رايده ايه وانا اعمله..

همست اعدلني..

اقترب منها يحتصنها بحب ويعدلها ويقبل راسها…. تامري بحاجه تاني يا جلبي..

تنهدت…. تسلم..

دخلت عليهم احد الممرضات وتبدا في اعطائها الادويه واقتربت من عزيز.. لتهتف بدلال.. بقت منيحه ماتجلجش.. قطب جبينه ونظرت اليها ورد بغضب.. لتكمل هيا كلها ايام وتخرج و احنا هنزعلو انكو هتفارجونا..

ابتسم لها….. مانتو راعتوها كويس.

اقتربت اكتر بلا حياء وهمست….. احنا في المراعيه ما اجولكش.. ولو رايد نجيلك البيت نكمل مراعيه..

هنا ورد احست بنار بداخلها.. ولم تعلم ماذا تفعل لتتاوه .

انتفض عزيز وذهب اليها.. مالك يا جلبي.. نظرت اليه نظره ساخطه حارقه مشبعه بالغضب

هتف… مالك يا جلبي..

هتفت بانفعال…. تعبانه ايه مش واخد بالك اياك.. قطب جبينه لتنظر الي الفتاه.. خلصي عايزه انام.. انهت الفتاه ما تفعله وذهبت الي عزيز تامر بحاجه تاني.. نظر الي ورد وارتبك هتف…. لاه..

قالت…. طب خد رقمي جايز تحتاجه واعطته الرقم وورد تشتعل وهو ينظر اليها برهبه فوجهها احمر خرجت الفتاه تتمختر امامه..

اقترب منها وهمس. حبيبي انت منيحه..

هبت فيه.. لاه زفت وطين وسيبني اتخمد انام تعبانه ايه ماهتشوفش مش فاضي تشوف والا ايه عاد وجاعد تتنحنحو.

بهت عزيز من كم الغضب الذي اشعلها هتف.. ايه طيب اللي مزعلك اني اجدر دانا اموت حالي.

هتفت… ايوه روح موتها ان شالله تفطس عشان تجعد تسبسب وتاخد تلفونات..

نظر اليها انفجر ضاحكا فهيا تغار عليه احس بسعاده روت قلبه.. اقترب.. عايزاني اموت عاد والله لو رايده اكده هعملها عشان جلبي يرتاح.. اقترب يتلمسها بحب.. اروح اموت يا جمري..

هتفت… بس بقه ماتنطجش بكلام زفت اكده وبعد روح اتنحنح بعيد.

اقترب واندس بجوارها عالسرير وهتف ….لاه ابعد ايه الله في سَماه لاجرب لما تفطسي اني خلاص انهريت وجمري خلص عليا.. يا بت الناس من ساعه ماتجوزتك وشايف المرار..

خبطته.. اكن اكده شايف مرار اه مانت واجف تتنحنح طب كت مت وارتاحت عاد..

انخلع قلبه وشدها اليه وهتف بانفعال.. اصحك تجوليها تاني عايزه تموتيني يا ورد دانا لما وعيتك بدمك كت روحي بتطلع.. .. انت ماوعتيش ليا كت كيف العيل الصغير مستني حبيبه يحن عليه..  احتضنها لتتاوه همس….. بحبك يا اللي خلصتي عليا..

همست… انت وحش وبتزعلني..

همس…. لاه عشت يوم ازعلك فيه..

همست…. طب بتاخد تلافون البت دي ووجفالك تتمايع اكده..

همس ….الجمر زعل عشان اكده طب اهوه واخرج الفون ولغي الرقم ولما تيجي هسخمطلك عيشتها..

همس…. ايوه والا ماهكلمكش..

اقترب من وجهها بحب ….دانا اموت الجمر مايكلمنيش اموت..

همست…. بعد الشر.. ماتجولش اكده.. دانت جلبي من جوا.

اقترب اكتر…. صوح والنبي جلبك يا واخده جلبي..

همست…. انت كل ماليا يا جلب ورد..

هَمس ….لاه بطلي عاد هفطس اكده بس لاه مش جادر ليريحها ويركن عليها ويقربها بحب لتتوه معه وتستجيب له .انفعل وشدها اليه يعتصرها لتتاوه بوجع.. ليعود الي رشده ويحتضنها ويغمض عينيه ويهمس.. معلهش ماجدرتش.. حبيبي في حضني سليم وراضي مش جادر اصبر.. ماتخف بقي يا جمر عزيزك كل حاله وخلص عالمرتبه عض..

خجلت وهمست.. اتلم عيب اكده..

اقترب من شفتيها.. لاااااا انت بس تخفي هما يومين وهدوس في عيب الدنيا وهولع فيكي وابقي انطجي ساعتها دانا جتتي شججت زي الارض البور.والله ماعت هسكتلك هو ايه حيطه اياك مابحسش .

خجلت منه.. بطل بقه اني تعبانه..

اخذها في حضنه وهمس ….ماني عارف اهه وهكتم عايش عشان اكتم.. واللي يسالني انت وضعك ايه في الجوازه.. هجوله كتيم او مطرشج.. نامي نامي بس سيبيلي حاجه تطري علي جلبي وبدا يتحسيها بهيام..

همست…. بطل بقه عيب اكده..

هتف….. بطلي والله ما هبطل هيبقي لا فعل ولا تحسيس حتي سيبيني اطول حاجه من كويتي دي..

لتتنهد وهو يضمها اليه  كل حين وحبه يغرقها وهيا سعيده بحبيبها الذي يغرقها حبا. .

مرت الايام و خرجت ورد من المستشفي وكان الكل يسهر علي راحتها لتتعافي وعزيز لا يكل عن مراعاتها وهيا تشعر بحبه الشديد ولا تعرف هل ستستمر سعادتها هذه ام سيستمر هو كما كان فهي لم تسمع كلامه في المشفي . كانت ذات يوم واقفه تفكر في ايامها القادمه.. بتحبيه يا ورد وبتعشجيه وما عتيش جادره تبعدي وجولتهاله.. هتعيشي بقه وعادي تجبلي منه باي حاجه ولو غضب هتمشي دنيتك والا هتعملي ايه ما هو لازم تمشيها.. جلبك هيخرج من مكانه وهو جنبك وجواتك كانت تقف تهيم بما فيها وتتنهد .

لم تحس بمن دخل يتاملها بحب اقترب منها يحتضنها لتحس به لتركن راسها علي صدره وتتنهد .شدد عليها وانحني يقبل عنقها وهمس…. اتوحشتك يا ورد.. لتضع يدها علي يده وتمررها بحنان ليديرها  ويهمس ….بصيلي يا ورد.. نظرت اليه وقد اشتعلت مشاعرها انحني عليها لتقرر ان تستجيب له فقلبها لم يعد قادر بعد كل ما مر به ابعدها ليري في عيونها الحب  احس سخونه الهبته من نظرتها فهيا امامه كامله لا ينتقص بها شئ لينزل علي وجهها يهيم بها بحب لتستجيب اكثر  ليحس بالجنون اخيرا اصبحت بين يديه كما يريد بين يديه في عالم اخر وبدات تتوه ليتجه بها الي الفراش وهيا في عالم اخر .احس بها تشده اليها الا انه اراد شيئا اخر فقد اعطته وستعطيه ما يريد  اراد فاراد ان يعطيها ايضا ما ارادت ليتحامل علي نفسه ويحاول ان يهدا وهيا في عالم اخر .

همس وهو يلهث بشده.. ورد.. ورد جلب عزيز كانت تشده اليها بلا وعي كانت لا تفيق مما هيا فيه وهو يتحامل علي نفسه بدا في تقبيلها قبلات متفرقه بهدوء حتي تهدأ كان يمسد عليها ويهمس لها بكلمات الحب لتفيق كانت شعله بين يديه اوقفت قلبه ليهمس.. جلب عزيز.. الله يرضي عنك فوجي يا جلبي ما عتش جادر اجول الكلمتين الاول طيب.. جلبي اللي سايح اكده طب اعمل ايه دلوك..مش جادر اخد نفسي اكده.. ورد حبيبتي ورد اسمعيني طيب.. انت عامله اكده اعمل ايه دلوك هموت اكده من كتمتي فوجي.. تنهد.. ورد يا جلبي لتبدا هيا في استعاده وعيها ونظرت اليه ببلاهه لا تحس الا به .ابتسم علي جَمال وبراءه حبيبته .همس…. طب ايه هتفضلي اكده يا بت جتتي والعه فوجي الله يخليك مش هصبر عاد بس رايد اجول حاجه.. .قبلها وهتف ….ايه فتحي عيونك اكده واتنفسي براحه.. جلبي والله كفايه يا بت فوجي بقه اجول الكلمتين وهولع فيكي وفيا دلوك وههجم عليكي واشبع منيكي بس تفوج اجول المحروجتين اللي كاتمهم جواتي جبل مافطس في يدك دانت نار جايده هتموتيني .

فاقت اخيرا واحمرت خجلا وتزيح بوجهها انفعل يقول.. لاه لاه.. ماتبعديش عيونك عني واصل.. جلبي ما عادش مستحمل.. نظرت اليه بحب.. ليهمس ….بعشجك يا جلب عزيز خجلت ليبتسم…. طيب ايه الحال مش هتجوليلي حاجه واصل.. سمعيني اكده كتي بتجولي ايه في حضني.. كت بتجولي باين اني جلب ورد.. اخفضت عينها … لاه ما هتنازلش لازمن اسمعها الله يرضي عليكي يا جلبي..

نظرت اليه بحب.. عايزني اجولك.. اني بعشجك يا جلبي كيف ما بتعشجني.. ظل ينظر اليها وقلبه سينفجر لينزل عليها  ليتوها معا لفتره .

ابتعد ….هفطس اكده والله براحه عليا جلبي ما هيتحَملش..محصور بجالي مده ولما اوصل الاجي جمال اكده يوجف جلبي. انا بحبك فوج الحب الوفات وجتتي هتموتني واخدك دلوك بس الاول زي ما جلبي شعللني واداني ورد بتاعتي وطلعلي ورد اللي رايدها بجولك يا روح عزيز.. عهد عليا يا جلبي اني ما هيجي يوم واهينك واصل.. عهد عليا ما هيعدي يوم الا وانت في حضني راضيه ومبسوطه.. عهد عليا اجف لعزيز واكتم غضبه حتي لو انحرج وكله من جواته.. هديكي عزيز اللي رايداه.. عزيز اللي لا يعيب ولا يغضب عزيز اللي يطيب ويطبطب.. عارف اني صعب.. بس كنت هموت ووعيت انك روحي وجيتي علي نفسك كتير.. بس لاه الله في سماه ما أجهرك واصل وتعيش كيف ماتريدي . بجولك كيف ماخرجتيلي ورد انا كمان هديكي عزيز اللي رايداه.. الله في سماه لاكون كاسر جبروتي وجسوتي وصلدي جدامك وارميهم تحت رجليك.. .. انا مارضيتش اكمل واصل واخدك مرتي بعد ماطلعتيلي وردتي وردتيلي روحي الا اما اديكي زي ما ادتيتي.. ماهو انا ما هبجاش خسيس واتحكم اكده وبين يدي ملاك كنز مالوش تمن.. كت هموت في ابعادك لما وعيت بالرصاصه حسيت اني اتجنيت.. وانت بتطلبي اني اتجوز واعيش وبتترجيني الطف بمرتي و َما اجساش عليها.. اتوجعت وكت هموت انك عايزه تروحي اكده من غير ماتحسي بدنيه تراضيكي.. انت كيف اكده كيف جدرتي تبجي اكده.. ماخدتيش حاجه واصل من حد وراضيه وبتدي.. وعيت ازاي انت غاليه ووعيت انك لو طلبتي اجطع نفسي هعملها يا جلبي.. كانت تنظر اليه غير مصدقه لتنساب دموعها اخيرا احست ان قلبها استكان اخيرا ستعيش ورد من غير ما حد يوجعها  ليري دموعها هتف بلهفه .. لاه بتبكي ليه اكده ما هستحملش واصل.. دانا بجولك ما هبككيش تجومي تبكي..

لتلهبه ابتسامه…. من فرحتي يا جلب ورد..

ابتسم.. صوح اني جلب ورد…

وضعت يدها حوله.. انت كل ورد معشش جواتي من كل حته.. انت النفس اللي بتنفسه..

ظل ينظر اليها ليهتف.. لاه اكده كتير عليا وكفايه اكده الا انا خلاص هموت في يدك وما هعرفش اسيطر علي نفسي واخاف عليكي اكده من اللي هعمله..

ابتسم وهمست…. اني راضيه وكلي ليك يا جلب ورد..

خفق قلبه.. يا لهوك يا عزيز.. اتحكم اكده وبراحه هتموتي اكده في يدي يا بت الناس وما هتستحملي الا انا فاير وهموت دلوج.. معلهش يا جلب عزيز استحمليني انا ماعتدش جادر وجلبي هيجف.

همست.. اني وجلبي وجتتي يتمنوك يا جلب ورد..

ظل ينظر اليها وقلبه سينفلق وهمس… وانت لما تجولي اكده عزيز هيفضل عزيز.. عزيز فار وساح من الولعه.. اكن حبيبي يجول اكده وعزيز يفضل بعجله.. بس لاه والله لاشعللك انا هموت اكده استحملي بقه.. واقترب وبدا يهمس لها بالعشق يتغزل في جمالها  بهدوء وحنان ورغبته تظهر في عيونه.. وعيونه معلقه بعيونها.. اهلكها مشاعر جياشه لم تعد ورد قادره علي كل ذلك العشق لتضع يديها حولها ليكمل وصله العشق الملهب . لياخذها الي عالمه ويغوص بها ويجنا ببعضها وهو لا يشعر بالزمن وما حوله كان كل احساسه بها وهيا بين يديه تعطيه وهو يجن ويجن حتي صعد بها الي عالم العشق ولم يكف ولا يعرف كيف يعود كانت وصله رائعه لم تتوقف الا بعد زمن لا يعلمان كيف مر عليهم لتنام هيا منهكه وهو ياخذها في احضانه لا يعلم كيف يوقف صخب قلبه كيف تحكم في نفسه حتي لا يوذيها ويمني نفسه بايام عشق يشبع منها.. كانت كالملاك بين يديه رضت اخيرا بمكانها وهو يشدد عليها ويمنع نفسه ان يوقظها ليعاود وينهل من عشقها كان فتره بعادها قد اججت مشاعر لا يعرف اين يذهب بها وحينما ظهرت له ورد الجامحه الذي تمناها تصاعد رغبته الوفات..

نظر اليها بحب.. وجفتيلي جلبي وموتيني يا جلب عزيز..ايه اللي كت فيه ده..  تعبتك بس اللي جايد في جتتتي ده اروح بيه فين.. بحبك يا جلبي وما مصدق اللي حوصل بيناتنا ده و خابر ان ايامنا الجايه كلها فرح خابر انك هتعيشيني دنيا العشج عن حج..  ماجادرش ابعد عنيكي لحظه مش بس عشان رايدك رايد جسمك لا عشان رايد كلك علي بعضك.. ورد اللي كانت متخبيه جواتك هبلتني ووجفت جلبي وحاسي اني اتجنيت لما ظهرتلي.. كان يمسد عليها ويهتف بكلمات الحب لتفتح عيونها وتبتسم بحالميه وتهمس.. جلب ورد بحبك يا عمري..

هتف.. طب بتصحي تاني ليه مش كت نايمه واني ما صابرش والله ما جادر ايه اللي فتح عيونك الجمر دي.. لاه اصبري بقه لاني ماهملكيش من هنا لبكره لتتمنع قليلا من تعبها اقترب منها يذيب اي اعتراض  ليشبع قلبه بها ويسرح بها بعيدا في عالم لا يريد ان يخرج منه لتروي قلبه ويهدا مما هو فيه..

اتي الصباح بنسائمه ولوح العشق علي الحبيبين استيقظ عزيز ليري حبيبته تشع نورا في احضانه جميله رائعه احس بسعاده اخيرا ودخل الهدوء الي قلبه فقد نعم بحبيبه كما يريد وكما يعشق فقد قضي ليله ولا في الخيال تمناها كثيرا واحترق من اجلها.. اقترب منها يداعبها بحب لتبدا هيا في التحرك بهدوء ..فتحت عيونها لتجد حبيبها ينظر اليها بحب لتبتسم له همس.. يا صباح النور علي احلي عيون..

همست…. صباح النور يا جلبي..

هتف…. انا جلبك صوح والنبي..

همست…. جلبي من جوا والله..

اقترب…. طب وريني اكده..

قطبت جبينها.. اوريك ايه..

اقترب من صدرها يقبل قلبها ويهتف… كت بطمن بس اني جوه وطلعت جوه صوح وجلبي شاط..

لتحمر خجلا َتهمس ….بطل عاد بطل بقه اكده.

التصق بها.. …هو ايه اللي ابطله دانا لسه داخل الماتش امبارح جدامي ملعب ارمح فيه داني هرمح رمح دانا هجلبها مردغه..

ضحكت… اكتر من اكده دانت موتني في يدك..

همس…. اني برضك اللي موتك يا بت دانت جادره وشعوطيني وخلصتي عليا وربنا الفوران كان هيخلص عليا..

خجلت وقالت….. بطل عيب اكده..

تنهد…. يالهوي علي العيب.. احب العيب َاموت فيه داني نفسي اغرجك عيب لما اخلص عليكي يا بت ليله امبارح كت ايه نار.

لتشيح وجهها ….بس بقه عيب اكده بتكسف.

ضحك عاليا…. هو بعد اللي عملناه امبارح ده عاد فيه كسوف عاد.. يا بت بقه دا كت مدعكه..

لتبعده وتهتف… لاه بقه اوعي اكده ببجاحتك دي..

مد يده .. طب استني اما اوريكي البجاحه عن حج .صرخت مما يفعل اقترب …. داحنا ايامنا. هتبقي شوعليله. لرفعها وهمس ….هعيش وههيص بعد ما روحي طلعت.. تعالي بس راحه فين دا حتي حبيبي طري ولسه سخن من امبارح..

همست بخجل…. عزيز..

ضحك ….والله انت حره خليكي اكده لما تفطسي يا بت معاك راجل كبت الدنيا جواته وهيرشج فيك يا جمر..

همست….. بطل عاد اني تعبت وتتململ وتحاول ان تبتعد..

شدها اليه.. طب مانت السبب نازله دلع وفرك الفرك بيشيط جتتي واني شايط خلجه.. هتف… خلاص هدوس بالراحه علي اجل من مهلي هو انا ورايا حاجه دا نهار لوز وحبيبي جمر لازق فيا بجتته الجمر دي.. لاه وكان فاير امبارح لما خلص عليا..لتخجل وتشيح وجهها وترتجف ليتصاعد مشاعره ورغبته وينهال عليها يغرقها في بحور العشق الذي اضني قلبه من قلته..

مر الوقت لتتوسد صدره ساكنه هادئه سعيده.. ليتلمسها بحب ويهتف بحنان…. همي عاملك مفاجاه حلوه..

ليقوما ويتجهزا وياخذها وينزل بها وصل بها الي مقعد النيل هتفت…. ايه ده جايبني اهنه ليه..

هتف.. عشان اعيش واهيص خشي بس خشي دانت ايامك الله يكون في عونك عاللي هعمله فيك يا جلبي..

دخلت ورد بهتت لتجد انه قد غير المكان تماما فقد زين المقعد بالكامل بالورود وغير المكان وبني حجره كبيره ذو واجهه زجاجيه عالنيل بستائر بيضاء وزينها بالقلوب وبالداخل سرير ابيض يفترشه ورود حمراء ومرفقه بجميع كماليات المعيشه وغير احواض الزرع باشكال مختلفه ليصبح المكان مختلفا تماما لتهتف.. ايه الجمال ده..

هتف… كل ده عشان جمري وفرحه رجوعه ليا بالسلامه بس ناجص حاجه واحده لتستدير وتحتضنه مافاضلش حاجه يا نعمه ربنا ليا..

هتف.. انت اللي النعمه اللي نورت حياتي.. ليبتسم طب خشي عندك لبس البسيه.. عايز جمري ينور المجعد بجماله..

لتحتضنه وتدخل وجدت فستانا ابيض رائع الجمال كان فستانا حريريا ينساب علي جسدها كان فستانا قصيرا ذو قصات انسيابيه علي جسدها من الاعلي كب بحمالات رفيعه مرصعه بالورود ظلت تتلمسه بانبهار من جماله لبسته وتركت شعرها وظلت تتامل نفسها في المراه كانت فاتنه الحَال لتضع يدها علي قلبها من كثره دقاته.. وتهمس بكلمات الحب لزوجها لتتنهد وتخرج تشعر بالخجل فنظراته تقتلها حبا ظل واقفا ينظر اليها وعيناه تاكل تفاصيلها اقترب منها هائما اخذ يديها يقبلهم ويهمس.. هو الجمال ده كتير عليا والله حاسس ان جلبي هينفجر..

همست….. بعد الشر عليك يا جلبي..

احتضنها….. لا دلع لا دانا لسه بسخن هترشجي كرسي في الكلوب واهجم عليكي بجمالك ده خليني هادي يا بت الناس ماتفوريش جتتي.. خليني اشبع الاول من جلبي بجماله وادوس واطيح بعديها.

همست…. هو انا عملت حاجه..

هتف بحب.. انت بس تجفي اكده توجفيلي جلبي.. عارفه يا ورد من يوم ما شيلتي الملس وشوفت عيونك اتسحرت.. يومها جلبي وجف وانشليت ماعرفتش ايه جرالي.. وجفتي كيف الفرسه نهشتي جلبي ولما دخلت عليكي جلبي وجف من جمالك.. عارف انك اتوجعتي بس يوميها حسيت بجنه دخلتلي يوميها عشجك انغرز جوايا وما وعيتش كت اتسحرت بجميله جت فورت جتتي وخلصت عليا.. ولما انزويتي وجولتلي هملني حسيت بتجطيع فيا انجنيت ازاي الجمر ده يهملني ساعتها ضحكت علي حالي وجولت لازمن تعوزني وانا اللي كت هموت عليكي ويوم ما وعيت لرعشة شفايفك بين شفايفي انجنيت حسيت بجمال ما بعده جمال.. وعيت بعدها انك حبه جلبي ونوره عيني.. نجمه عاليه في السما ما حد يطولها ولا يوعالها.. ولما جه اليوم الاسود لاه اليومين اللي ما هنساهم وهجعد عمري كله اتوجع عليهم وعيت ان حبيبي مكانه السما يفضل عالي ما حد يطوله.. ويوم ما حد يزعله ينجطم رجبته وينزل من سماه.. دا حبيبي الكل يتمناه وانا بس اللي هو حن عليا وبصلي ودخلني جلبه.. مش اكده يا جلبي اني في جلبك..

كانت ورد تنساب دموعها مسك وجهها بحب لتهمس داني دخلتك وجفلت عليك رمش عيوني.. بحبك يا واخد جلبي..

قبلها واخرج من جيبه سلسله عباره عن قلوب مرصعه بالالماظ ويتدلي منها قلوب صغيره لتنبهر بجمالها ؤضعهم حول رقبتنا ويقبلها بحنان..

هتفت بحب.. حلوه جوي يا جلبي..

همس ….انت اللي جمرين لو طلت اجبلك السما في كفه ما هجدر ااراضي حبيبي.

همست…. اني راضيه ان جلبي جاري ومفرحني.

شدها اليها يقبلها وهمس ……تعالي….. ودخل بها الحجره وشغل الموسيقى وفتح احد الابواب لتنبهر مما تري كان الحجره بها مدخل للنيل دخل بها وكان محاطا بالزينه من كل مكان ليصبحو بداخل الماء كان منظر يخطف الانفاس لتنبهر وتنظر اليه وتحتضنه بشده.. ده كله عشاني..

احتضنها وبدا في اخذها في حضنه والتمايل بها وهمس كلمات الحب حتي ذابت بين يديه همس ….تصدجي عزيز هيموت علي حبيبه وماعاد واعي شجلبتي حالي وخدتي جلبي وشعوتطيه..

همست بحب عشان ….تفضل تحبني العمر كله..

همس ….اني اكده هفطس علي ماوصل هناك براحه عليا اني لحم ودم يا بت جلبي داب بجمالك ده..

اقتربت منه تلتصق به وتهمس يعني …..بتحبني يا جلب ورد ولا يوم هتزعلني.

اغمض عينيه…. طب بطلي دلع شويه جتتي شاطت.. احبك دانا بموت عليكي ازعل الجمر يا مري ولا وعيت.. دا حبيبي مدوخني والله مدوخني.

ضحكت وتشاكسه .. ليه مش اني اللي مش رايدها.. وكت مجبور يا جلبي لتدفعه وتهرب من امامه وتهتف خلاص بقه هريحك مني..

وقف متسمرا.. تريحيني هيا هبله اكده هرتاح امال لما انحصر شكلها ايه راحت فين دي وهملتني شايط اكده امال عامل ده كله ليه اندفع يبحث عنها وجدها نزلت منزل النيل ذهب اليها يشدها ويهتف…. عارفه لو بعدتي مش عارف هعمل ايه..

اقتربت بدلال.. هتعمل ايه يا واخد عجل ورد..

ابتسم ببلاهه …اني واخد عجل ورد.. ايوه صوح عزيز واخد عجلها وانت مجننه عجلي همس بحبك بحبك جوي.

لتتعلق به وتقبل صدره ضحك…. ايه ده بتضحكي عليا.

هتفت…. اعملك ايه انت اللي طويل جوي ابوسك ازاي عاد.

هتف ….لاه ماتعمليش هعمل اني ورفعها من خصرها لتصبح ملاصقه لوجهه ه.. ابوس الجمر اللي هموت عليه .

همست بحب ….صوح يا جلبي هتموت عليا..

اغمض عينيه وشدد عليها ثم حملها بعنفوان ودخل بها الحجره لتهتف…. عزيز ايه ده.

همس بانفعال…. ده جلبي اللي خلاص محصور انا اكده ماجادرش يمين بالله لينحني  بحب ويقترب ليهمس براحه عليا خايف عليكي با جلبي.. انخرط معها في دنيا تمناها ونام يحلم بها ليشبع روحه من حبها وعشقها وهيا تعطيه وترضيه بحب جارف لياخذ ويرتوي ويهنا جسده ويهيم قلبه بعشق يستحقه فقد لان العزيز وترك العنفوان ليدخل جنه الورد وينام فيها بحب وسلام..

مرت ايام ورد علي هذا المنوال بين عشق وحب ورغبه كبيره مرت ايامها وعزيز يرفعها لعنان السماء وقد وعي قدر زوجته.. مرت الايام والايام وعزيز يسيطر علي نفسه وورد تراعي وتعطي ليذوب عزيز في حنيه ورد وتطوع ورد قسوته. عنده وصلده.. ليحل نعومه وانسجام بينهما..ومهما حدث يتحكم في غضبه ولا يخرج ما يؤذيها لياتي يوما كانت قد مكثت عند اهلها وتعود لتجد زوجها يجلس غاضبا يشتعل من غضبه فهيا كلما ذهبت هناك يعود مقلوبا ولكنه يتحكم في نفسه لتذهب وتلبس قميصا قد اشترته لها بدور كانت تريد ان تبدو فاتنه لتلبس روبا عليه وذهبت اليه وجلست علي قدمه وقبلته في خده.. اتوحشتك يا جلب ورد.. لم يرد عليها لتهتف ايه ماتوحشتكش اياك..

هتف…. ورد سيبيني دلوك الله يرضي عليكي..

ابتسمت وقبلته ….مالك يا جلبي زعلان ليه.

هتف بانفعال….. لو نطجت هتزعلي واني ساكت اهه وكاتم فسيبيني عاد..

هتفت ….طب مالك دانا مستنيه الاسبوع اعاود لاجل تاخدني في حضنك يا جلبي..

هتف… اخدك في حضني. همليني بولعتي دي عشان اللي ينتجم منه ربنا ماهيربح ولا يكسب.. المسخوط اللي بيتنحنح كل اما تروحي..

ضحكت…… طب اعمل ايه فيك السنين بتعدي َانت مفيش فيك فايده شايله علي راسك..

هتف بغضب …اضحكي عاد انت عايزاني اجتله في يوم اني عارف الواد ده ما بكرهش اده..

ضحكت وقبلته ..طب اني ذنبي ايه عملت ايه عاد.. اكده يا جلبي اسبوع واعاود الاجيك اكده..

اغمض عينيه يسيطر علي غضبه لتبتسم فهو يكتم غضبه حتي لا تزعل لتقترب منه وتقبل شفتيه.. خلاص بقه عاد..

هتف.. جتتي جايده نار ولع في جتتي منه لله..

هتفت بحب …طب جولتلك ماتجيش واني هاجي عشان ماتغضبش اكده..

انفعل ورد.. جومي وهمليني عشان هتزعلي جومي..

غضبت قليلا.. وهتفت… بقه اكده اسبوع بحاله سايبني وارجع تجولي همليني ولابسالك ومحضره حالي وملهوفه عليك وتعمل اكده.. خلاص يابن الناس ههملك خالص اني غلطانه وقامت وتركته وذهبت وخلعت روبها ليظهر ماتلبسه من قميص رائع قد اشترته مخصوصا احتفالا بعودتها كانت رائعه جميله فاتجهت الي دولابها لتنتقي بيجاما حريريه وتتجه الي الحمام وهو ينظر اليها بقهر .

وجدها ستتجه الي الحمام لكي تغير قميصها هب يمسكها عند الحمام وهتف… راحه فين بده..

هتفت بغضب …يخصك ايه مش عايزني اهملك خلاص هملتك..

شدها اليه بغلب…. استني بس ماجصدش والله..

هتفت…. لاه اوعي اكده تجولي همليني بعد اسبوع ليه ماتوحشتكش عاد زهجت مني خلاص..

شدها اليه.. يا بت بعبطك ده زهجت ايه اني هموت من جهرتي وبعدي واللي مايربح فور جتتي تجولي اكده.. دانا اسبوع كلت روحي وماعادتش هتحصل مابعرفش انام عاد

هتفت…. لاه هتنام لحالك يلا هم من اهنه نكدت عليا واني اللي فرحانه ولابسه َانت مابيطمرش اوعي اكده..

شدها اليه…. طب اني اسف اهه طور هفضل طور بس مانطجتش اهه معلماني الادب اهه مابنطوجش..

لتبتسم علي كلامه هتف…. الجمر ابتسم مش اكده..

لتخبطه ….لاه مابتسمتش وزعلانه منك..

حملها…. طب اصالح حبيبي..

لتهتف.. لاه مش عايزه اتصالح عشان تحرم تهملني واني هموت عليك..

ابتسم….. والنبي صوح هتموتي عليا.. يا جلبك يا عزيز لينهال عليها قبلات … بس جمري ايه الجمال ده ده كله ليا اني هموت اكده بجمالك كل شويه تشعليليني سنين تعدي وجايد نار.. وريني اكده لابس ايه ياجمري يا ايامك اللي هتخلص عليك وجتتك هتولع وهتولع في حبيبك.

همست بحب …..وانا ليا غيرك ادلعه والبسله يا جلبي..

قبلها بحب ويقول.. الدنيا مش سيعاني من العشج اللي انحطيت فيه اني مااستاهلش كل ده

لتهمس.. انت تستاهل حب الدنيا كله حبيبي اللي بيراعيني ولا يوم زعلني ولا سابني زعلانه..

هتف….. لاه انت دلوك زعلانه واني هصالحك بس اصحك تجولي تعبت اني اسبوع لحاله كت باكل روحي..

ضحكت وهتفت…. هتفضل اكده ما هتهمدش ابدا يا جلبي.

هتف ….اهمد ازاي وانت حلوه اكده.. يا ناري اللي جايده سبوع جلبي شجج ليا سبوع عندك هترجدي اهنه واياك تنطجي..ليديرها ويهتف… جمر عسليتي جمر كل ده ليا.. يا جلبي.. اخذها وهتف ….نخش عالمزاج. بقه واتجه الي الكاسيت وفتح احد الشرائط لتبتسم ويقترب منها ويحضر احد الاوشحه وهتف… ولع فيا يا جمري كمان وبدأ يلفها لتبدا في التمايل امامه والرقص بدلال وهو يلف حولها ويغني…

يللي جمرنا بسببك نور..ازاي عديت ووشغلتنا بيك.. اكمن حلاوتك طبيعيه.. لا والنبي براحه عليا الله يخليك. تسحر بجمالك علي تجلك هسهر للصبح وانا فايجلك خلينا نعيش.. بتعدي تولعها وتمشي.. اه يا سيد الناس ما بنامشي.. الخطوه بتمشيها برقا دجات جلبي زادو دقه.. انا جايلك ما تجولش لا.. يا ملوع جلبي في غرامك.. والنبي براحه عليا دا حلاوتك مش طبيعيه..

هتف بفرح… اوبا بقه يا مولعني

كان يغني بهيام مسحورا بها وهيا تتدلل عليه وكلما اقترب منها تبتعد وتتدل عليه وتتلمسه بحب وهو يهيم بها وعيناه لا تحيد عنها وعن جمالها واقترب وشدها اليه وظل يتراقص بها وهيا تتمايل وتلهب فواده ليحس انه سينفجر من رغبته ليشدها اليه ويهمس.. هتعملي فيا ايه تاني.. كل مره هتخلصي عليا..

همست بحب.. هو انا عملت حاجه..

ليهتف بانفعال.. لاه انت بس تجفي اكده اولع لحالي تعالي بقه هموت اكده وشدها اكتر وحملها وظل يدور بها وهيا تضحك وهو يقبلها ليضعها علي الفراش ويهمس.. جلبي ماعادش بيات بعيد عني ثانيه.

همست باعتراض …..عزيز..

قبلها بشده.. لاه عزيز ايه عزيز شاط اسكتي بقه عشان عندي شغل عالي واني مجمع اسبوع بحاله.. يا بت جمر يخربيتك بجميصك النار ده.. اه يا مشعلله جلبي وانهال عليها لياخذ من عشقها ويرتوي من بعدها ليهيم بها ويمر اليوم بسلام ومحبه بعد ان كتم عزيز غضبه وراضي حبيبه وتحامل علي نفسه لينال العشق الذي يستحقه فهو تغاضي وتسامي وعلي عن نواقصه..

مرت السنين وتنجب َورد طفلا تلو الاخر ويكبر معاها العشق ويزيد..ويكبر عزيز وتكبر ورد والعشق مازال مسيطر والكل يتعجب من هذا العشق فهو واضح وعنيف ولا يهدا ابدا حتي بمرور السنين حتي بكبر البنين حتي بدخول الشيب الي الجسمان ولكن الجلب صبي عفي بعشق لا يضاهيه مرور ايام.. كان اولادهم يتعجبون مما يروه من عشق لا يخفيه ابيهم فكان لا يهتم لاحد ويهيم بزوجته امام الكل

كان يوما يجلس ابنهم الكبير كريم ليغمز لاخيه الصغير كانو قد اصبحو شبابا بهجه للقلوب هتف.. واد يا عمر رحت لخالك انهارده..

قطب عزيز جبينه فمع مرور السنين وحتي بعد زواج شاكر ينحرق لذكراه..

هتف عمر وكان مصيبه ليقول…. اه رحت وعلي فكره يا اماي بيسلم عليكي وبيجولك هتاجي امتي..

هتف عزيز بغضب.. وانت مالك يا طور تجول ليه تاجي ولا ما تجيش انت امك مش فاضيه لحد تروح ليه عايز ايه خالك ده..

هتف كريم.. عشان نروح ونسهرو يا ابوي بيفوتك الجاعده دي خالي شاكر بيبقي طاير بينا وعايز يجيب لينا ولامي حته من السما..

هب عزيز وقد احترق ليهتف بعنف.. جالك الهم يا حزين هو مين يا زفت انت اللي يجيب لامك حاجه. اجي افطسك دلوك.عيل حزنان منك لله ورمي ما في يده وقام .

هتفت ورد…. رايح فين ماكالتش.

هتف بغضب ….مش طافح مش عايز اتسمم اما اطلع اتخمد بدل المرار ده سيره زفت تحرج الدم وعيشه هباب علي دماغتكو وتركهم وصعد للاعلي يغلي من داخله..

انفجر الاخوان بقوه لتقطب ورد جبينها.. ارتاحتو اكده غفلجتوها وولعتو في ابوكو.

ضحك عمر.. نعملو ايه يا اماي دا معيشنا مرار.. ومابيتحملش عليكي كلمه وشايل خالي سنين وزاعج مابيطجوش.. واحنا بقه.. لانجرب منك ولا نحضنك ولا نبوسك دا ايه ده وربنا بخاف لتكوني مش امي..

ضحكت…. بس يا واد احترم حالك.

هتف كريم.. يا اماي السنين بتعدي وهو مابيهمدش واصل جوليله معاك جتت في البيت مش كل يومين نلاجيه واخدك في جنب يحب ويسبسب ايه ده هو فيه اكده.

خبطته ورد.. انت عيل جليل الادب..

هتف…. عمر والنبي ياماي بتعمليله ايه مخلياه هيتجن عليكي اكده دا سيره خالي بتاكل جلبه وتهريه.

هتفت بخجل…. ماتبس عاد بقه والا اطلع اناديه..

صدح صوت عزيز بغضب.. ورد عايزك..

ضحك كريم…. طب همي يلا عايزك تنيميه الحبيب مابيعرفش ينام روحي ياما الله يسهلك انت اجعدو حبو وسحسحو وانا والواد مالجينش عرسه نبصلها.. واد يا عمر ابوك كل اما بيكبر بينهبل اكتر.. لتخبطه وتطلع لزوجها..

هتف عمر.. اطلعي ياماي الحب هيولع كمان شويه معيشنا فيلم صغيره عالحب.. دا مرار احنا شباب اهه وماشفناش اكده.. الدنيا بتكبر ودول واجفين تحت الجميزه وجالبينها سحسحه..

ضحك كريم…. لاه َكل شويه ياخدها المجعد النيلي ال ايه بيزرعو ورد.. نفسي ادخله بفكر انط من عالسور دا محرم علينا شوفته..

هتف عمر…. اسكت يا مسخمط دا مجعد السبسبه ابوك بيرجع من هناك مابينطجش وجافش في امك وجاعد مسهم ولا كانه ملبوس.. وربنا الفرجه عليهم متعه كانك جاعد في السيرك حاجات غريبه بتحصل..

هتف كريم…. بس يا واد هتجر عليهم ربنا يسعدهم ابوك حنين وامك مافيش زيها..

صعدت ورد لتجد عزيز جالس يلبس بنطال البيجاما فقط لتدخل وتهتف ….ايه يا جلبي بتزعح وتنادي.

هب وهتف…. مش لاجي بجيت الزفت البيجاما هيا فين فلتتنهد وتهتف بحزن.. زفت.. حاضر وتذهب وتاتي بها وتعطيها له.. ظل واقفا لا يعرف ماذا يقول فكان يغلي هتف بانفعال.. انت تجولي للبغلين دول يحترمو حالهم بجولك ااهه.. لانزل ارجدهم تحت.

تنهدت…. طيب حاجه تاني.

هتف بغضب ….انت بتاخديني علي جد عجلي هو انا عيل اصغير..

جلست وتنهدت لتهتف…. عزيز انت عايز تتخانج ليه..

هتف بغضب ….لاه ولا اتخانج ولا اتهبب هغور انام وارتاح دا عيشه مرار..

لتحس بوجع وتهتف.. ماتزعلش اكده ربنا يريحك من العيشه المرار دي واستدارت لتخرج من الحجره وتذهب لحجره ابنتها والحزن يمزقها فكانت هذه اول مره يتافف من عيشتهم لتدخل علي ابنتها لتقترب ابنتها.. ايه يا اماي مالك اكده..

هتفت بحزن ….مفيش ياحبيبتي تعبانه بس واقتربت منها ودخلت السرير ونامت في صمت.. لتقطب ابنتها جبينها وتقوم وتنزل لاخوتها.

وقف عزيز بعد ان نطق كلامه يشعر بالقهر فهو يشتعل بذكري تلك السيره هتف.. طور هتفضل طور اهي زعلت وهملتك يا حزين وانت مابتعرفيش تنام الا وهيا راشجه في حضنك.. هيا ذنبها ايه عاد جَلبي يتجاله اكده منك لله غور روح شوفها فين.. هما ولاد الكلب السبب عامليني مجلته.

دخلت علي اخواتها لتسالهم.. تعرفوش امي مالها زعلانه ونايمه في مجعدي ليه..

ليبهت الشباب ويشعرو بالحزن.. لتنظر اليهم عملتو …..ايه ومدلدلين روسكو اكده.. لتكونو سخنتو ابوكو زي كل مره يا محروج منك ليه.. ماهو جتته بتولع من سيره خالي..

هتف عمر…. كنا بنهزر يجوم يزعلها هيا مالها.

سمعو صوت عزيز…. انت يا زفت منك له امكو فين..

هتفت ابنته… في مجعدي يا ابوي نايمه..

ليتنهد ويستدير ويصعد دخل عليها وجدها منكمشه علي نفسها احس بوجع في قلبه اقترب منها وجلس بجوارها.. بتعملي ايه اهنه ومهملاني لم ترد عليه .اقترب يحتضنها….. انت زعلانه صوح يا جلب عزيز اني عارف حبيبي زعلان وزعلان زعل واعر جوي انه يهملني ويهمل المكان كله.. طب هفضل اكل حالي اكده َحبيبي مغمض عيونه وسايبني.. قبلها علي خدها طب حجك عليا والله ولاد الكلب دول فورو جتتي.. وحياه عزيز ماتزعلي يا جلب عزيز اجدر انا تهمليني دانا جتتي توجعني.. الا انها لم ترد.. ليديرها ويهمس.. كل ده هو اني غفلجتها اوي اكده.. ازاح قميصها واقترب من صدرها وقبل قلبها وهمس…. حجك عليا يا جلبي اني بحبك والله بحبك دا العيال عاملينا مجلته من كتر حبي ليك..

تنهدت وقامت تبتعد.. خلاص يا عزيز عيشتي بجت مرار ماطايجهاش..

هتف…. جطع لساني داني راجل سو اني جولت اكده ..والله ماجصد حاجه اني برضه دانا عزيز جلبك..

تنهدت وهتفت…… عزيز الله يرضي عنيك اني تعبانه وعايزه انام..

اقترب منها وححملها لتهتف ….بجولك عايزه نام .

هتف…. ماحنا هنام هو احنا هنعمل حاجه غير اكده..

نظرت اليه بغضب.. عزيز..بس هنتفضح اكده نزلني عيالك.

هتف بحب وهو يذهب بها الي حجرتهم ليقول ….طب ماحنا مفضحوين جدامهَم امال هما بيتمجلتو ليه عاد.

هتفت…. طب اوعي اكده مش انا عيشتي مرار يا سي عزيز.. اوعي روح من اهنه..

اقترب يلصقها به.. دانا اللي عيشتي مرارين يا جلبي .وربنا ماجصد اني خابر اهه رجعت طور وحجك تزعلي وانا بقه لازمن اصالح جلبي.. مد يديه يفك ازرا قميصها..

هتف…ت بطل عاد ايه ده مابتزهجش انت كبرت يا راجل عيالك طولك..

هتف بقوه.. طب عشان كلامك ده مانتش نايمه انهارده وهعرفك مين اللي كبر عاد..ليكمل فتح قميصها ويذهب بها الي الفراش وهو يقبلها وهيا تتململ هتف ….بطلي عاد بطلي والله مافايتك عشان تلمي البهيمتين اللي تحت دول اهه ههريكي دلوك واياكي تنطجي.

همست…. والله مجنون.

اقترب منها بحب.. مجنون بيكي وعليكي وسنين عمري ولا يوم حسيت اني مش عاشج ليكي. ..

همست…. يعني مش مرار عاد..

قال بحب.. مرار ايه عاد دانا عايش الفرح والهنا كله ونفسي احطك جوات جلبي ماحد يلمحك..

همست بحب.. مانت حططني جوات عيونك ربنا يخليك ليا..ياواخد جلبي ومعيشني الغرام اجولك ايه.

ليبدا في مداعبتها ويقول….. طب ايه هنكملها اكده مفيش واحده بحبك يا عزيز.

هتفت…. بحبك يا جلبي يا روح ودنيتي..

همس.. لاه عزيز راح اكده وانا جلبي مابيستحملش دلعك ده.. سنين يا بت ولسه بتفوري جتتي استحملي بقه واياك تنطجي دانا ولادك حرجولي جتتي وانا هدور وهخلص عليكي عشان تبقي تربيهم واسكتي بقه الا خلاص الفوره جت وانهال عليها  بحب وهيا تضحك بين يديه  لتهيم به ويندمحا معا في احاسيس ملتهبه وهو لا يفلتها ولا يشبع منها فعشقه كلما مرت السنين يزداد ويتدفق ليغرقها به..ليقف العزيز بعد ان هلك عشقا يتسائل.. ماذا فعلت لانال كل هذا العشق.. ماذا فعلت ليدخل دنيتي نور الشمس.. حبيب واي حبيب.. حبيب عاشق ياخد القلب ويكويه.. ينام عالصدر يداويه.. نار تجيد الجلب لحد ما تاخده وتتروي بيه.. جلبي بيصرخ من فرحته علي غالي زارني ولا يوم نساني.. وردتي اللي العشج جليل عليها اللي ناري ما تبرد الا بيها.. جالك فرح الدنيا عيشه جالك حب الدنيا عيشه.. عيش وعيش حبيبك.. دا حبيبي مافيش زيه دا حبيبى جلبي وما فيه والله جلبي وما فيه.ما كانتش صدفة لما لجيتك يا وردتي. كنتى مرسومة على جلبي .. كنتى حلم في منامي.. كنتي نبضه الجلب اللي ما بتسيبش خيالي. حبنا بداية حكاية.. حكاية جلب عشج وداس في الغرام.

مرت الايام ولا ياتي يوما وهيا حزينه ولا ياتي يوم الا وهيا في احضان حبيبها ليجنا ببعضهما.. اصبح عزيز اخيرا كما ارادت ورد اصبح عزيزها الذي قلبه يتملكه الرقه والحنان صلدا علي غيرها حنونا عليها.. لتعالج ورد بحبها وعشقها غضب عزيز وعنفوانه لتصبح ورده العزيز تعيش في جنه النعيم لا تطلب اكثر مما هيا فيه راضيه حامده..فقد دخلت ورد هذا البيت معيوبه ومذلوله لتنتفض وتخرج اشواكها تغرزها في قلوب الجميع لياتيها العشق اخيرا يرفع منها ويقلم اشواكها لتتحول الاشواك الي هلام ناعم ما ان يلمسك حتي تنساب مشاعرك من نعومته .فاشواك الورد قد اصبحت من نعومتها خدر ومسكن لمن يقربها.. لتصبح اشواكها الناعمه مطلب وامنيه لحبيبها يتلمسها كيف يشاء فما ان يتلمس نعومتها تنساب علي قلبه تهلكه َتخرج ما فيه من عشق.. لتدوم الحياه وتنفتح الورده الناعمه وترقد بسلام في قلب العزيز بكامل هيئتها وجمالها تشع نورا بداخله تلهبه وتعطيه من عطرها لينعم هو ويقابل ذلك ويفتح قلبه لتنام الورده باريحيه في شق قلب العزيز وتنسي ايامها واشواكها وتعيش بجانب نبضات القلب هائمه سعيده..

طلعت الورد جبال الوجع من كتر احزانها جالها الجدع يناجيها تنزل لخدامها.. كتر الوجع عليها وثبت اجدامها.. عزم الجدع ليطلع لها ويخطي جبال الوجع لاجل ينولها.. حفي الجدع وكان بالحق هو الجدع..شق الجدع الجبل لاجل عيون صبيه اكتفت من الوجع.. تركت جنس البشر واكتفت باحزانها.. حفي الجدع . لأجل عيون الورد وريحته..شق الجدع جبال الوجع وخط بدمه حكايه جدع رايد صبيه بالاحزان مكفيه .. وصل الجدع جبال الوجع. خط بدمه قصه شجن . وصل بصبره الجدع . وصل وطلع الجبل شامخ بحبه علي جبال الوجع.. لقي حبيبه ايده علي خده.. يبكي دنيا الوجع..خد حبيبه بالراحه علي كفوفه… سجاه العشج الوان من اللي صار واللي كان.. سجاه العشج اللي.. لا له وصف ولا له مكان.. شربت الصبيه لما ارتوت وزال الوجع.. مالعزيز عافر وعافر لاجل العيون الدبلي.. لاجل الحبيب الاولي.. لاجل الورد غسل العزيز الجبل.. غسل جبال الوجع. طرحت عليها فدادين حب وامل.. طرحت امان الدنيا ووقف الجبل من فرحته.. انا الجبل اللي بحب العزيز طرح ورد وامل.. اني الجبل اللي انشج وطرح العشج باكفوفه لاجل الور وعيونه. اني جبل الحب اللي العزيز عشج عليه الورد بالوانه.. مالورد ينباعله العمر لينول حنيته واحساسه.

وجق عزيز حاضن حبيبه شامخ فوق الجبل.. شايف سنينه وايامه اللي نال فيها جلب حبيبه واحلامه .. جلب الورد الابيض.. مختوم علي جبين الجبل يشهد الحب وناسه يشهد الورد واحساسه. قدر العزيز ناله وفرحه جاله ونقوله ايه اخيرا هنياله..

دمتم سعداء حبايبي … ❤️❤️❤️❤️قلمي ميفو السلطان

تمت النهاية ..

الفهرس كاملاً بجميع الفصول عبر الرابط التالي (اشواك الورد (رواية عزيز وورد)) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق