رواية المنتقبة الجميلة – الفصل العاشر
البارت 10
البارت 10لـــــــ«المنتقبه الجميله»
بقلم «رحاب عمار»
فات شهر علي ابطالنا
روميساء اتحسنت عن الاول بكتير بس لسه برضو ساعات بتحست بدوخه والدكتور عمل ليها متابعه لمده 6شهور، احمد قرر يسبها تكمل درستها مع مريم وده حصل بطلوع الروح بعد محيلات كتيره من ليلي ومنال،
ميرا اتحكم عليها بسجن لمدة 3سنين بسبب المخدرات
مايا لسه مستمره في إقناع آدم أن يتجوز روميساء، وادم لسه مصر انو مش هيتجوزها،
مصطفى قال لي ابوه وامه علي جوزو من مايا، يوسف ابو مصطفى زعقلو وزعل منو ومبقاش يكلمو طول الشهر اللي فات ده ومصطفى بيحول يعتزر منو بس هو رافض، أما بقا أم مصطفى فرحت جدا عشان ابنها ساب روميساء واتجوز واحده تاني وفرحتها كبرت كمان لما عرفت أنها من عائلة غانيه..
في صباح جديد في بيت «ليلي»
روميساء كل عاده بتصحي مريم
ومريم مش راضيه تقوم
روميساء بزهق: مريم اخلصي بقاا انتي ايه كل ده نوم
مريم لسه مستمره في النوم ولا معبره روميساء
ليلي دخلت على صوت روميساء وهي بتصحي مريم
ليلي: خلاص ياروما يا حبيبتي روحي انتي وأنا هعرف ازي اصحيها
روميساء بتعب: خلاص ماشي
ليلي بقلق: مالك يا روما انتي تعبانه ولا ايه؟
روميساء ببتسامه: لا بس شويه ارهاق من المذكره وكده وغير اني مختش الادويه لسه
ليلي: طيب روحي انتي خدي العلاج وأنا هتصرف مع اخر صبري دي
روميساء خرجت وليلي سحابت سلاح الأمهات «ابو وردة» ونزلت علي مريم
ليلي بصوت عالي: قومي يا بنت الجزمه كل ده نوم دا البت منه بنت سعاد قايمه من الفجر قومي
مريم أول ما ليلي
ضربتها ب «أبو ورده»
نطت من علي السرير مره واحده
مريم: ايه في ايه! مين مات عااا بتضربيني ليه…
ليلي: اخرسي ويلا قومي البسي عشان تروحي علي الامتحانات يا فشله يا بنت الفشله
مريم: هههه كويس انك عارفه عشان لما حد يسالني منجحتيش ليه هقلو اصل مامي فاشله هههع
ليلي رفعت ايديها فوق: يارب عوض عليا عوض الصبرين وصابرني علي البت دي
مريم: خلاص يا ماما كلو تخليص ذنوب بس ااااها قصدي ربنا يعوض عليكي وهتبقي صابر وجريت من قدمها… هههععع هربت منيهم ههه
بعد شويه كانت مريم وروميساء
وقفين عند باب الجامعه
روميساء بتوتر: مريم انا مش عايزة ادخل
مريم بستغراب: نعم!.. اماال مين اللي هيحل ليكي الامتحان
روميساء بحزن: البنات مش هتسبني في حالي بعد كل اللي حصلي
مريم بهدوء: يا حبيبتي. انتي جميله وحلوه ولبسك حلو واللي حصل معاكي ده ممكن يحصل مع اي حد غير كده ده ابتلاء من ربنا ليكي عشان يعرف قيمه صبرك وايمانك قد ايه وانتي واحده مؤمنه وموحده بالله فاليه شايله هم الناس دي انتي مريتي بفتره صعبه وأنا عرفه بكده بس انتي لسه عايشه مامتيش فا احمدي ربنا وشكريه تمام
روميساء حضنت مريم..«فعلاً صدق من قال الصديق وقت الضيق الصاحب هو اللي بيبان وقت الشده مش اللي في الفرح معاك الصاحب هو اللي بيدري عيوب صاحبو مش يبينها»
روميساء خدت نفس طويل وبعدين دخلت الجامعه هي ومريم
♡♡♡♡♡♡♡♡……
«في مكان تاني خلاص»
-انا قرفت وتعبت منك ومن بنتك دي
~يارجل اسكت لحسن بنتك تسمعك
هو بصوت عالي: لا مش بنتي ولا عمرها هتكون دي بنتك انتي لوحدك أنا مش بخلف
~لا بنتك أنت اللي مرابيها تبقا بنتك يا توفيق
توفيق: لا يا سماح أنا كانت مجبور اخليها معنا لكن لحد هنا وكفايه بقا وسابها وخرج
اول ما فتح الباب لقيها في وشو وقفه والدموع علي خدها
توفيق: سمحيني يا ريماس أنا اسف ما كنتش حابب تعرفي الحقيقه بشكل ده وسابها وخرج
سماح خرجت شافت ريماس بتبكي ولسه هتتكلم ريماس قطعتها:خلاص ياماما لحد كده وكفايه كتر خيركم انكم مقعدني في بيتكم لحد دلوقتي
سماح:لامتقليش كده انتي بنتي
ريماس:أنا كانت حاسه اصلامن لاول اني مش بنتو بسبب معملتو معايا بس خلاص كل حاجه بانت
وسابتها وخرجت….
♡♡♡♡♡
«عند مصطفى في اسيوط»
مصطفى كان راجع من براه ودخل البيت في نفس الوقت اللي دخل فيه يوسف
مصطفى: بابا أنا اسف ارجوك سامحني
يوسف: ممكن اسامحك بس بشرط
مصطفى بسعاده: موافق على كل شروطك بس المهم تسمحني
يوسف بسخريه: مش تسمع الشرط الاول وبعدين تحكم
مصطفى: مش مهم اي حاجه المهم رضاك عليا.. ها ايه بقا الشرط بتاع حضرتك
يوسف بجديه: انك تجيب مراتك وتقعد معيا هنا في البيت ده
مصطفى بصدمه: اااااايه
♡♡♡♡♡…….
«في المستشفى وبتحديد في مكتب محمد»
محمد كان بيتابع الملفات المرضا بتعوتو و وقف عند ملف روميساء… طلب الممرضه بتاعتو
محمد: هي المريضه اللي اسمها روميساء احمد معاد المتابعه بتاعتها امتا
الممرضه: المفروض انهارده يا دكتور
محمد: أمم طيب هاتي ملف اللي فيه ارقام المرضا
الممرضه جابت الملف: اتفضل حضرتك الملف أهو
محمد: خلاص ماشي روحي انتي
الممرضه: تمام وخرجت
محمد طلب رقم البيت ليلي اللي في الملف وستناالرد
♡♡♡♡♡…
«في بيت ليلي»
مريم كانت لسه راجعه من الجامعه هي و روميساء…
روميساء:أنا تعبانه شويه هدخل انام ماشي
مريم شاوره بدماغك بمعني ماشي..شويه والفون بتاع البيت رن
مريم:يترا مين اللي بيرن دلوقتي..أما اشوف مين..وردت علي الفون..الووو السلام عليكم
محمد علي الطرف التاني وعرف أن دي مريم بس حاب يغلس عليها
محمد بجدية:احم وعليكم السلام يافندم
مريم:مين
محمد:معجب نتعرف ب العسل
مريم:عسل مين يا سكر أنت هو انت مين يااصغنن
محمد:أمم طيب بحبك
مريم بغضب: حبك برص وعشره خرص يابعيد..اتفووو عليكم ناس وسخه مليتو البلد وقفلت الفون بعصبيه
♡♡♡♡♡….
امابقا في الطرف التاني عند محمد كأن بيضحك علي البنت المجنونه دي
محمد:ههههههه ماشي يامريم أن شاء الله قريب هتكوني حرمي المصون..سكت شويه افتكر هو ران ليه…ياختييي نسيت اقولها تبعت روميساء يلهوي عليك يا محمد انت هتتجن ولا ايه….
♡♡♡♡………………
«في فيلاه آدم السيوفي»
مايا تعبت من كتر الاقناع في آدم فا قرارت تحاول معه اخر محوله
مايا بخبث: خلاص يا عرفت الطريقه اللي هتخليك توفق..
بليل بعد ما ادم رجع من الشغل
دخل الاوضه بتاعتو عشان يخد شاور…
مايا دخلت وراه وقفلت الباب
مايا بدموع: خلاص يا آدم أنا تعبت والله من كتر محولتي معاك أنا هريحك مني ومن مشاكلي
آدم بستغراب: انتي بتقولي ايه!
مايا ببكاء: أنا خلاص هموت نفسي.. وطلعت مسدس كانت مخابيه ورا ضهرها.. هقتل نفسي وريحك أنت ومصطفى والناس كلها.. وفضلت تبكي وجسمها يرتعش.. آدم جري عليها اخد المسدس منها وحضنها
آدم بخوف: خلاص اهدي وبلاش الجنان بتاع ده
مايا بنهيار: أنا تعبت بجد والله انا مش عايزة حاجة من الدنيا دي كلها غير مصطفى.. بلاش تحرمني من اكتر حاجه بحبها عشان خاطري بلاش… وكملت بكاء
تاني يوم الصبح آدم خرج من الاوضه بتاعتو ودخل عند مايا.. هو اصلا ما نمش طول اليل بسبب تفكيرو في مايا وجوزو من روميساء.. بس في الاخر اخد قرار.. وراح عند مايا
آدم بهدوء: مايا أنا قررت
مايا بخوف من قرار آدم: هاا قرارت تعمل ايه!
آدم: أنا مش هق……
قطع كلمو دخول شخص
-أنا اللي هتجوز روميساء مش أنت
آدم ومايا بصو ليه بصدمه
ــــــــــــــــ
ياترا.. مين الشخص ده ومين في الاخر اللي هيتجوز روميساء…مين البنت اللي ظهرت جديد في الروايه دي…كل ده هتعرفوه في البارت الجاي توقعتكم +تفاعل حلو يا شوباب
يتبع……..
الفصل التالي: اضغط هنا
يتبع.. (رواية المنتقبة الجميلة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.