رواية المنتقبة الجميلة الفصل التاسع 9 – بقلم رحاب عمار

رواية المنتقبة الجميلة – الفصل التاسع

البارت 9

البارت 9

البارت 9لـــــ«المنتقبه الجميله»

بقلم «رحاب عمار»

«في فيلاه آدم السيوفي»

آدم بصدمه: نعم… انتي بتقولي ايه.. أنا آدم السيوفي. اتجوز المشوها دي!

مايا بخوف من شكل آدم وعصبيتو: م م هو انن انت هتتجوزها فتره وبعدين طالقها عادي!

آدم بعصبيه: نعم ولا يوم واحد حتي مستحيل واحده زي دي تبقاا علي ذمتي… وسابها ومشي

مايا في نفسها: لا مهو مش بمزاجك انت… كده كده هتتجوزها ورجلك فوق رقبتك يا آدم.. وكملت بغل مستحيل حد يعرف يا خد مصطفى مني مستحيل

♡♡♡♡♡♡…….

«في المستشفى»

روميساء بدات تفوق وتستوعب كل حاجه حوليها فتحت عنيها وبعدين قفلتها تاني وشويه وافتكرت كل حاجه حصلت ليها والبنت اللي كانت عايزه تموتها

الممرضه اول ما روميساء بدات تفوق جريت علي الدكتور محمد تقلو أن هي فاقت

محمد جه كشف عليها…: حمدلله علي السلامة والف سلامه عليكي أنتي دلوقتي بقيتي احسن

روميساء بصوت ضعيف وباين عليه التعب: الله يسلمك… امال فين علتي

محمد: شويه وهيدخلو يطمنو عليكي

بعد شويه الكل اتجمع عند روميساء واطمنو عليها…روميساءبتلقائيه حطت ايدها ع وشها ملقتش نقابها

روميساء:ايه ده فين نقابي وكملت بصدمه انتو سايبتي من غير نقاب لي دلوقتي والدكتور شافني… وكملت بدموع حرام عليكم والله ليه سبتوني من غيرو

مريم جريت عليها: اهدي بس ياروما والله محد شاف وشك غير الدكتور اللي كان بيعلجك  وكل الممرضين اللي كانو بيدخلو عندك بنات بس والله

روميساء:أنا عايزه النقاب بتاعي وخرجوني من هنا

احمد:حاضر يا حبيبتي هخرجك من هنا وهخدك معياا البلد تاني عشان قعدتك هنا بقت خطرعليكي

روميساء اتصدمت هي ومريم

مريم بصدمه:ايه اللي حضرتك بتقولو ده انت بقرارك ده بتنهي حياه ناس وبدوس علي قلبهم

احمد بقسوه:والله أنا حر بنتي وحر فيها… وكمل بصوت عالي..ولا عاجبك المصايب اللي هي كانت فيها دي

مريم:لا طبع وأنا هيعجبني ليه د انا اكتر واحده كانت خايفه عليها

احمد:أنا اللي عندي قلتو روميساء هترجع معيا تاني مش هسيبها هنا تاني

مريم خرجت من عند روميساء تبكي ومش قادره تسيطر علي دموعها وخرجت برا المستشفي خالص.

♡♡♡♡…..

«في القسم وبتحديد في مكتب اكرم»

اكرم عمل تحقيق مع ميرا والبنت اللي حولت تقتل روميساء..ميرا لسه مصره انها معملتش حاجه وانها بريئة

اكرم بغضب:مخلاص بقا يا روحمك إحنا عرفين كل حاجه ليه الف ودوران ده

ميرا:وأنا عند اقولي اني لس..

قطعها دخول العسكري

العسكري قدم التحيه لي اكرم:تمام يافندم…إحنا لقينا الشنطه دي في شقه المتهامه

ميرا اول لما شافت الشنطه اتوترت وبدت تعرق

اكرم:وريني يابني الشنطه دي كده

العسكري قدم الشنطه لي اكرم وبعدين خرج

اكرم بسخريه:يلا خلينا نشوف فيها.. اممم كارنيه  ثواني  هشوف  الاسم كده أمم الاسم روميساء  احمد  الشافعي ههه سبحان الله ايه اللي  جاب  كرنيه  روميساء  بتاع  الجامعه  لا وكمان  الشنطه  كلها  معاكي  هاا

ميرا  بتوتر  وخوف ظهرين عليها: م م  عرفش اانا  معرفش  ح حاجه

اكرم بغضب: اخرسي  وبصوت  عالي  يا عسكري

العسكري دخل.. خد المتهامه دي علي الحجز لحد لما تتحول لي المحاكمه بعد بكره

العسكري اخد ميرا علي الحجز

اكرم بعد ما ميرا مشت: سبحان الله الفرق  اللي بين دي وروميساء زي الفرق بين السماء والارض روميساء مع أنها كانت بريئه بس مابجحتش كده

اما دي بجحه بشكل يلا ربنا يسمحني وروميساء برضو

♡♡♡♡♡……..

«عند مريم»

بعد ما خرجت من المستشفي قعدت في جنينه المستشفي الخلفيه

محمد شافها وهي خارجه من عند روميساء بتبكى

فخرج  ورها  يشوفها

محمد قرب من مريم وهي مديلو ضهرها وبتبكي

ولسه هيحط ايدو  عليها افتكر العضه بتاع المره اللي فاتت فرجع ايدو مكانها تاني

محمد: احم احم انسه مريم

مريم انتبهت لي الصوت ولفت ليه: خير حضرتك

محمد: قعده كده ليه مش المفروض تكوني مع صحبيتك اللي كانتي هتموتي عليها وهي في الغيبوبه

مريم بهدوء: لا مخلاص هي هتسيبني وتمشي

محمد بستغراب:هتسيبك ازي وهي بقت كويسه الحمدلله

مريم انفجرت في البكاء وبدات تتكلم ونست أن ده شخص غريب عليها مينفعش تكلمو ولا تقعد معه

مريم:هو هيخدها ويمشي هو قال كده هيخدها تعيش معه…وهتسبني لوحدي.وستمرت في البكاء

محمد واقف مش فاهم حاجه:هو مين ده؟

مريم:أبو روميساء..احمد الشافعي قال هيخدها تعيش معه عشان وجودها هنا بقا خطر عليهاا

محمد بهدوء:طيب وانتي زعلانه ليه دلوقتي مهو طبيعي روميساء هترجع بلادها تاني وتعيش مع امها وابوها

مريم بغضب: هو اللي طبيعي..أنا مبعرفش اعمل حاجه من غيرها دا هي اللي بتصحيني من النوم هي اللي خلتني اصلي ومسبش فرض هي اللي خالتني البس الخمار والبس الواسع هي اللي بتفهمني وكل اسراري معها…هي كل حاجه من غيرها أنا ولا حاجه وتيجي أنت حضرتك تقولي طبيعي

محمد بيسمعها وهو مصدوم ازي في صداقه بشكل ده فعلا الصاحب ساحب مريم لو كانت مصاحبه حد غير روميساء حالها مكانش  هيبقا  كده

محمد: خلاص انا اسف مش هقول كده تاني.. بس انا عندي سوأل ممكن

مريم: اتفضل

محمد بضحك علي طريقه كلامها: ايه يا بنتي براحه شويه.. احم انتي دلوقتي هتعملي ايه من بعديها

مريم:  مش عارفه بس انا ممكن..سكتت شويه وبعدين بصت ليه..وأنت مالك أنت هتصاحبني وأنا مش وخده بالي وبعدين أنت ازي تسمح لنفسك تقعد معايا كده قوم اقف وانت بتكلمني متقعدش معياا..وبصوت عالي فاهم

محمد قام من مكانو مره واحده بسبب صوتها وهو مصدوم منها ومن كلامها

محمد:اقسم بالله انتي واحده مش طبيعيه ابدا..وقال أنا اللي جي اشوف ملها زعلانه ليه

يعيني عليا وأنا غلبان كده

مريم بغيظ:يا حونين محدش قالك تيجي تحايل عليا..وبعدين هو أنا بنت اختك وأنا مش وخده بالي يعني ولا ايه…رجاله اخر زمن صحيح

محمد بغيظ:إحنا اللي رجاله اخرزمن ولا انتو اللي بنات اخر زمن.

وبعدين سابها ومشي

مريم:هو مالو الجدع ده ناس غريبه والله

♡♡♡♡♡♡♡……

«في فيلاه ادم السيوفي»

فريده كانت في الاوضه بتاعتها ومسكه صوره لي شخص

فريده بدموع:كده تسبني كل الفتره دي هونت عليك تسبني وتمشي 20سنه وأنا لسه مستنياك وأنت مرجعتش..وفضلت تبكي

-هتفضلي كده لي امتا هاا….هو نسيكي اصلا وكمل حياتو عادي ولا كان في حاجه وانتي لسه بتحبيه ومستنيه ارحمي نفسك شويه بقاا…..اااايه متعبتيش…مزهقتيش..هو اصلا عمرو ما حابك ولا هيحبك اصلا…وبعدين سابها ومشي

فريده رجعت بصت لي الصوره تاني:أنا عرفه انو عندو حق في كل كلمه قالها بس مش قادره اشيلك من قلبي…

يتبع…..

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية المنتقبة الجميلة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق