رواية رحماك الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 – بقلم أسما السيد

رواية رحماك الجزء الثاني – الفصل الثاني عشر

ــــــــــــــــــــــــــــــــ
باحدي المخازن..
القاهره..
وبعدهالك ياكريم.. كدا مينفعش.. اللي هتعمله دا جريمه
انت اتجننت..؟
كريم.. ببرود.. ياعابد لو سمحت.. متدخلش..
عابد بحده.. ازاي.. انت حابس الراجل جوه.. من ساعت ممشيت نغم.. وهاتك ياضرب
يابني حرام عليك.. مهما كان.. دا لحم ودم.. واهو طلقها زي ماانتي عاوز..
هيعمل ايه تاني..
كريم بغيظ.. اللي زي دا واطي لازم يتربي.. لازم احرق قلبه زي ماحرق قلبي عليها..
اقسم بالله ماهسيبه الا لما اشفي غليلي منه…
اخليه يعرف هو لعب مع مين..؟
عابد بهدوء.. ودا هيرجع نغم.. افهم نغم مشيت بارادتهاا..
كريم.. بثقه هترجع.. مسيرها ترجع.. مش ههون عليها.. ولو مرجعتش هجييبها أنا
عابد.. طب فك ابوها ياكريم دا بردو راجل كبير وهي نفسها مش هترضي اللي بيتعمل فيه دا..
دا مهما كان ابوها..
كريم..بلا مبالاه.. ابوها معزز مكرم.. ومش هسيبهم الا لما تيجي وتقولي سيبهم.. بنفسها..
وبعدين ماهو قاعد واكل شارب نايم.. هيعوز ايه تاني..؟
عابد بهدوء.. طب اشمعنا جبت أبوها ووالزفت التاني وسبت مرات ابوها مع ان المفروض هي اللي تتعاقب دي رآس الحيه
كريم.. بمكر.. هتعرف متقلقش..
وتنهد..
ماشي يانغم اهربي.. علي قد متقدري.. ولما تقعي تحت ايدي.. هوريكي
عابد.. بغلب وهو يستقيم.. لا انت اتجننت رسمي..
دي مش قاعده واحد مش عارف مكانها..
بس ياخبر بفلوس.. بكره يبقي بلاش..
انا ماشي..انت هتجلطني انت واختك وعيال اختك..
مربم بضحك عليه…ماانت اللي مش مسيطر
قذفه عابد.بالقلم الذي بجيبه..

 

وخرج
ورن هاتف كريم فالتقطه مسرعا..
الووو..
أيوا ياعم..ايه الاخبار..
انصت قليلا له..
لسه كتير يعني.. انا مش قادر اصبر.. خلينا نخلص..
ـ ياعم اديني صابر اهو.. بس عاوزين لها قضيه ايه متعرفش تخرج منها..
كريم بقهقه.. لا منحرمش منك ياكبير..
بس ايه الاخبار هناك.. كلو تمام..
ـ جحظت عيناه وهو يستمع لما يقوله..
بجد..اوعي تتحرك من مكانك مسافه الطريق واجيلك..
وحياه عيالك ياشيخ..

 

اغلق مسرعا.. مبتسما وهو يستمع لعويل مكرم.. بان يتركه..
تنهد واستقام راحلا..
بهدوء..
ـ وبهدوء امرهم..
عينكم عليهم.. زي مافهمتكو فاهمين..
البودي جارد.. فاهمين ياكريم بيه متقلقش..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
المزرعه..

 

مساء..
تقلب بهاتفها.. الجديد الذي اشترته هي وديما من اسبوع تتصفح احدي مواقع التواصل الاجتماعي
وصلتها رساله علي حسابها..
فتحتها وجحظت عيناها وهي تقرأ محتواها..

اشتاقك..حد الجحيم..
اشتاقك بعدد ساعات الفراق والجرح الاليم..
قولي لي ياامرأه.. هل وجدتي عن حبيبك البديل..
ابتعدي مهما تبتعدي.. فلن تكوني لغيري لو طالت السنين..
كوني علي عهدي.. حتي القاكي يا حبيبتي عن قريب..
ــــــــــــ
ابتلعت ريقها وجف حلقها.. رأتها ديما التي تجلس بجانبها.. تقبل صوره مروان. بلا توقف
فتركتها بجانبها واقتربت منها..
مالك يانغم في ايه..؟
مدت يدها نغم لها بالهاتف
فقرأت ديما الكلام..
ديما بابتسامه.. تفتكري هوو؟
نغم باستنكار… اومال انا اقول ايه لما انتي بتسالي..
بس معقول يكون هو…
وعرف رقمي ازاي؟
معقول يكون، عارف انا فين؟
ديما.. بابتسامه.. دا مش شك دا يقين.. كريم دا مش سهل ابدا..
خافي علي نفسك ياقطه..
بقولك انا هروح اتمشي شويه جنب البحيره.. تيجي معايا..؟
انا زهقانه وعاوزه اتمشي.. عشان اولد طبيعي.. انا في السابع وحاسه اني هولد قريب..
نغم… ياشيخه فال الله ولا فالك.. اجمدي كدا..
ديما.. ربنا يستر بقي.. أنا هخرج انا.. بقي..
نغم.. متتأخريش، طيب.. وخدي تليفونك معاكي.. عشان اطمن عليكي وعشان نحضر حفله الشواء اللي عملها الراوي قبل ماتخلص…
ديما بسعاده لا تعلم مصدرها..
متقلقيش.. أنا حاسه اني سعيده انهارده..
نغم.. ربنا يفرحك ياقلبي يارب ويقربلك البعيد..
ديما بسعاده
يااااارب..
ــــــــــــــــــــــــــــ
بلندن..
رامز بجنان..انت فين يازيان الزفت..؟
الحارس..يابوس..قال رايح مهمه تبع الشغل متقلقش
يومين ثلاثه ويرجع..
رامز بهدوء..طيب اول مايرجع خليه يجيلي..لولا انه شاطر وخفيف كنت دفنته بايدي..عيل فصيل
الحارس بمكر…متقلقش ياباشا كدا..زيان انت عارف دراعنا اليمين وكل تأخيره وفيها خيره..
ومتنساش المهمه الجديده..لازم تكتيك..
سيبه يروح عن نفسه ويشتغل بحريه المهم مصلحتنا تمشي..
رامز..عندك حق..الواد دا عليه دماغ سم..بس مش مريح كدا…
الحارس..واحنا هنعمل ايه بالراحه سيبك منه احنا لينا شغلنا يابوس..
رامز..طب انجر يااخويا..شوف شغلك..
الحارس..امرك ياكبير..

 

ــــــــ
بعد قليل
الحارس..كلو تمام يازيان بس متتاخرش..
وخلي بالك من نفسك متخاطرش بنفسك وارجع علطول اخرك يومين بس
زيان وهو يخلع قناعه المزيف..
بالطائره
لا تقلق رائد..فقط اتركني يومان بلا اخبار..
وخذ مكاني..يارجل..
رائد..بتنهيده..حسنا زيان..لا تقلق انا بظهرك..قل لي هل استطعت الوصول..
زيان بابتسامه…نعم….ولكن لا تخبر راضي سيقتلني يارجل…
راضي من خلفه..
حقا؟
شهق مروان بخضه..راضي..؟
رائد بضحك..حسنا لقد تم الامر اتركم في رعايه الله..
اغلق رائد..وتنهد وهو يعود لمكانه وصاحبه العيون الرماديه من خلف نقابها تعود لتؤرق منامه..
راضي بحده..اأنت مجنون مروان..ماذا اخبرتك يارجل؟
مروان وهو يمسح مكان القناع الذي يرتديه..
قل ماتقول ياابا سليم..لا يهم..
اقسم لن اعود..اشتاقها يارجل.؟
اشتاقها حد الالم…
راضي بهدوء..افهم مروان ارجوك انت بخطر..
ظهورك بوجهك الحقيقي هنا…رامز ووالده يبحثون خلف ديما..
يريدوها لقتلها..يريدون معرفه زوجها..
مروان بهدوء..لا يهم..سبعه اشهر يارجل بعيدا عنها..وتلك المهمه اللعينه لا تنتهي ابدا…
والله لا استطيع..اشعر بالغربه بدونها..ارجوك اتركني يومان معها..وبعدها لكل حادث حديث..
راضي..لا فائده من الكلام معك ابدا..
افعل ما تريد…
والان قل لي هل علمت شيئا جديدا..عن تلك الفتاه التي يريدونها لاتمام الصفقه..
مروان بهدوء..للاسف..لقد كلفوني بجلبها لهم…
راضي بشك..من؟
مروان..انت تعلم؟
راضي بحده…اذن؟
مروان..لا اذن…ستكون القاضيه فقط خد حذرك..
راضي..انت محق..لنتركنا الان..هيا اربط حزامك..سنهبط..
ساتركك بعهده عدنان..ولا مزيد من المشاكل مروان ارجوك..
مروان..بابتسامه..لقد اشتقت له والله..
راضي..بابتسامه..انه كتله مشاكل متحركه..ولكنه من اكفا عملائنا..
لا تقلق مروان..المزرعه آمنه….لن يستطيع احد تعكير صفو اجازتك السعيده فقط لا تتحرك بلا عدنان..
مروان..حسنا ياصديقي..
الي اللقاء..
راضي بابتسامه..الي اللقاء..
استدار مروان ليهبط..
فناداه راضي..مروان..
مروان.بحده…ماذا أرجعت بكلامك ام ماذا.؟
راضي بضحك..لا..ولكن طمأن قلبها يارجل..اخبرها الحقيقه..
وخذ هذا المجنون معك..
كريم بتأفف..ايه يااخي مش كده…
راضي بحده…طب يااخويا انت وهو..مع السلامه ياكشي ترفعو راسنا..
ولا يا كريم..اتجوزها يااض..
كريم..بضحك..هيحصل…؟
مروان..لا افهم عن ماذا تتحدثون..ومن هذا..؟
كريم وهو يدفعه..سأخبرك يارجل لا تقلق..
هيا بنا.. اسرع قبل ان يغير رأيه..
منذ ساعه وانا اتوسل له ان اذهب معه..
مروان..نعم..انه لا يرحم اعلم..
كريم..بتنهيده وهو ينظر حوله…يالله ما هذا الجمال…؟
مروان..انه سحر الطبيعه…
راضي بابتسامه..ليله سعيده ياعشاق..
لقد اوصيت الراوي بكم….
عدنان من خلفهم..والله اشتقنا يامروان…
مروان بسعاده..عدنان..اشتقتك يارجل…
عدنان..وانا ايضا ياصديقي..انرت مزرعتنا السعيده..
مروان..لقد كنت اتمني من حكاويك عنها بالغربه ان اراها..وها انا اليوم يتحقق حلمي..
عدنان..مزرعتنا لا يدخلها الا العشاق..وها انت تدخلها عاشقا..
استدار لكريم..مرحب يا كريم…
كريم بهدوء..مرحب بيك ياعدنان..وحشتني والله..
عدنان..بمصريه مثله..وانت والله.شوفت بقي مهنتش عليا ازاي وعرفتك ان راضي جاب نغم هنا.
كريم بغيظ…اسكت متفكرنيش..
دا فصيل..
عدنان..سيبك منه..المهم يالا انت تعالا..عشان انا جهزت كل حاجه وسايب ساجده مع نغم عماله تتحايل عليها..عشان تلبس..
يالا بقي…تعالا معايا..
مروان..بزهق..قلت لا تتحدثو العربيه امامي..لا اجيدها..
عدنان بقهقه..يارجل سنتان مع ديما ولم تتعلم حرفا هذا عيب وقبلهم سنين من التعامل بيننا ولا فائده منك…
مروان بغيظ..اتركنا من كل هذا اين هي ديما؟
عدنان بهدوء..حسنا سآخذك لها لقد رأيتها عند البحيره وبعدها ساذهب مع كريم لنغم..
كريم..لا وصلني انا الاول..
عدنان..بهمس لكريم..اهدي الله يخربيتك الراجل بقالو سبع شهور مشافش مراته..دا ممكن ياكلك هنا..
مروان..ماذا تقول عدنان.؟.هيا يارجل..
كريم..ياعيني صعب عليا..عشان خاطر ديما بس…يالا بينا..
عدنان..وهو يري عيون مروان التي تشتعل عن ذكر كريم لاسمها..
عدنان.. يالله مروان..ديما صديقه فريده شقيقه كريم..
مروان بغيظ..حسنا..هيا..
كريم..اوبا..دا هياكلني..
انا هسكت ساكت..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
بمطار الاسكندريه..

 

تنهد وهو يحمل حقيبته الصغيره..
لمح كارم آتيا مسرعا..
كارم بذهول..يخربيتك ياعيسي انت هنا بجد..؟
مصدقتش لما سليمان قالي انك نزلت فعلا..
انت اتجننت ياواد..؟
عيسي بلهفه..وديني ليها ياكارم ارجوك..انا معنتش قادر..
مش عارف ابعد ياصاحبي..انا تعبان من غيرها..
كارم وهو يحمل تيم النائم علي كتف صديقه..
مجنون ياعيسي والله..ربنا يهديك ياصاحبي..
يالا بيينا..
عيسي بابتسامه..انهارده افتتاح المرسم صح..؟
كارم..اه قول كدا..انت نازل عشان كدا بقي..
عيسي بابتسامه..مقدرتش ياكارم..عارف انها حزينه دلوقتي اني مش معاها..
مقدرتش مكنش معاها انهاردا..
كارم بابتسامه..ربنا يستر بس ومتجننش عليك..وتطردك وتقولك انك اتجوزت لما تشوف سي تيم..
عيسي بابتسامه..خليها تتجنن..تخرج غلها فيا..المهم اشوفها واسمعها..
ـــــــ
تتحرك كالاله لا روح بها….اليوم افتتاح مرسمها..
بيعت نصف لوحاته..للان ولما هي وحيده ضائعه..
ينقصها شئ..
ابتلعت ريقها وصارت بهدوء باتجاه تلك اللوحه التي لم تستطع عرضها..
تلك اللوحه ملك لها..حياتها كلها..
وتركت الجميع لتبقي معه هو..
ااه لو كان هنا…
لطالما حلمت معه..ان يفتتحا معا..مرسمها الخاص..
لقد حققت حلمها ولكن هو ليس معها..
ليس هنا..
مدت يدها لتزيح الشرشف عنها..ولكنها توقفت في المنتصف ويد اخري اقتربت لتزيحها معها..
مدت يدها الاخري وكتمت شهقتها تلك اليد التي امسكت بيدها
تعلم صاحبها..هو وهل تخطأها يوما..
تلك اليد التي وشمتها يوما باسمها علي رزغه..
مد يده واحاط خصرها قربها اكثر لصدره..
أغمضت عيونها مستسلمه له..اين تلك القوه..واين الثقه التي تعلمتها..؟
اين انتي ياانا؟
الصق ظهرها بأحضانه..
همست بشوق..باسمه..عيسي..
لا حيله لها..ضعيفه هي بحبه مهما مثلت القوه
وحده هو يعلم…انها ضعيفه بدونه
ـ انت هنا..بجد.؟
شدد علي خصرها وقربها أكثر..
يشتاقها حد الألم..لو لم يكن ذنبا لاشبعها تقبيلا..
تأوه وهو يشتم عطرها..
وهمس بأذنها..بشوق..طال انتظاره..
ـ عيون عيسي..وحشتيني اووي..أوي ياسادين..
مكنش ينفع اعرف ان انهارده هتحققي حلمك ومرجعش
كنت خايف ملحقش..بس كان عندي يقين بربنا
أغمضت عيونها..تعيش بحلمها الوردي
لا تصدق مؤكد حلما..
وهمست..بحزن
ـ أنا زعلانه منك اوي ياعيسي..اووي..
شدد عليها بين احضانه
قائلا..
ـ علي عيني ياقلب عيسي..
علي عيني وحياتك علي عيني..
لم تستطع فتحت عيونها وضعت يدها علي وجهها وانفجرت بالبكاء.
أدارها له بحنان…فارتمت علي صدره..
ـ شششش.أنا هنا..مش هسيبك ابدا
ابتلع غصته ومد يده يرفع وجهها..
طب ايه مش عاوزه تشوفيني..موحشتكيش ياسادين..
هزت راسها بالرفض..لا مش عاوزه اشوفك
أمشي..انا قويه مش محتاجه لحد…
انا خايفه افتح عيوني تطلع حلم..
خايفه اوي..
قبل رأسها وقهقه..عليها..
واجابها وهو يرفع وجهها عنوه..
وأنا قووي بيكي..
أنا من غيرك ضايع سادين..
انا اهو ياقلب عيسي قدامك..افتحي عيونك ياغربتي
فتحت عيونها وحطت عيناهاعلي عيناه المشتاقه..
فلم يتحمل..
غلبه شوقه..
فهمس سادين..
اقترب منها يطفئ جمر قلبه المشتعل..
ولكن…
اعصار قادم امسك بقدمه..صارخا.ببكاء.
باباااا
جحظت عيناها.وارتدت للخلف..
.وهي تردد بذهول
بابا..
ــــــــــــــــــــــــــ
بسوهاج..
الكل شارد..حزين..مأتم وليس فرحا ابدا
انتهي الفرح سريعا وصمم معتز علي انهاءه..
احتراما لوجعها..
وزاد فخر الجد به..
الجد مربتا علي كتفه..راجل يامعتز..
ربنا يفرح جلبك ياولدي
نكس معتز راسه وصمت..
الجد بحنان..تعالي ويايا يامعتز عاوزك ياولدي..علي ما ضيوفك يضايفو ياولدي
تهكم..قائلا..
هما فين ضيوفي ياجدي دول..احنا مقطوعين من شجره زي ماانت شايف..سولاف وامي كل عيلتي..
ارجوك ياحاج..ناديلي سولاف علشان الطريق بس..
الجد..احنا عيلتك يامعتز….يعلم ربنا ياولدي عمري مافرجت بينك وبين احفادي..
انت راجل ياولدي..
تعالي ياولدي معايا..
التف الجد لكيان..الصامت منذ بدايه اليوم..
كيان ياولدي..حضرو حاجه خيتك عشان تروح مع عريسها..
كيان..بحزن.حاضر ياجدي..يالا يافهد..
ــــــ
بغرفه مجاوره لغرفه سولاف..
الجد بهدوء..شوف يامعتز ياولدي..
ممنوش فايده اللف والدوران ياولدي..انت خابر وضع سولاف زين..
معتز بوجع..عارف ياحاج..لو هتكلمني فيه يبقي بلاش اطمن…سولاف قبل ماتكون مراتي لحمي ودمي
وانا عمري ماهفرط فيها ابدا..
الجد بحنان..كنت خابر انك راجل ياولدي
بص يابني انا هجيك من الاخر..
اسمعني زين…..
بعد قليل..
معتز بذهول..انت عاوزني اعمل كدا فعلا ياحاج..محترمش وجعها. واخليها مراتي فعلا..
انت اللي بتقول كدا.؟.وانا فاكر انك هتقولي طول بالك عليها..
الجد..بحسم..ايوا ياولدي..أني اللي بجولك..مهما خبيت ياولدي..عيونك فضحاك..
انت عاشق ولهان..
وهي مرتك حلالك..ابدأو سوا بطاعه ربنا..ورضاه..
هيبجي صعب..بس مفيش اصعب من ان مرتك وعشجك تبجي جارك حلالك..وانت في وادي وهي بوادي..
معتز..أوعدني تاخد حجوجك كامله ومتشيلش حفيدتي وزر وذنب..
معتز بجنون وسخريه وفكرك هي هترضي سولاف مفيش في فكرها وقلبها غير محمد..تقبلها عليا ياجدي اخذ جسم من غير روح
الجد بجديه..وايه فايدته الحب من غير امان..من غير حنان
ايه سوالها الحب ده..اسمعني ياولدي..خليك رحيم بيها..الصدر الحنين والامان ليها
الست ممكن تتنازل عن الحب في سبيل الامان..
انها تحسك سكن وامان..وانت خابر كلامي زين..
اوعدني ياولدي..وسيب سولاف عليا..
أغمض عيونه بمراره..
وتحت الحاح..صك وعدا لا يعلم الي اين سيأخذه
خرج الجد وجلس هو بانتظاره ان ينادي عليه لياخذها منه..
وضع وجهه بين كفيه ينهنه كالاطفال
يناجي ربه..
يااارب..ازرع عشقي في قلبها..يااارب انت عالم بحالي
طول عمري بطلبها منك في سجودي وقيامي..
تكون حلالي..
وانهارده بدعيك..تزرع حبي في قلبها..
يااارب..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
علي الجهه الاخري
تجلس بينهم جسدا بلا روح..
شارده في البعيد..هي بالفعل لا احد لها..
لا احدا ابدا..الجميع خذلوها..
كل يفكر بحاله وفقط..
مدت يدها ومسحت دموعها التي تسيل بلا توقف..
فريده بحنان..بطلي بكا ياسولاف المكياج باظ..
مدت يدها لتزيل لها.. بقاياه..
فدفعت يدها باشمئزاز..
فنظرت فريده لسلمي الشارده بحزن..
فبادلتها سلمي اخري، تعني..
من حقها..يحق لها يافريده..
دخل الجد بهيبته، وامرهم بحده
فوتوني مع سولاف لحالنا..
نفذ الجميع امره بهدوء..
ووقفت هي احتراما..له
جلس الجد ومد يده لها بحنان.. تعي ياسولاف
تعي ياجلب جدك.
جلست بهدوء بجانبه..
مد يده وطبطب علي ظهرها بحنان..
خابر ياجلب جدك. حاسه بايه.. حاسه ان روحك بتطلع.. وان حته منك مفرجاكي بلا رجعه.. صوح؟
لم تستطع بكت ومدت يدها تكتم شهقاتها العاليه..
جذبها الجد لاحضانه.. ودموعه سبقتها
اسمعيني ياسولاف..
اسمعي من جدك العجوز.. اليوم معاكي وبكره فايتك يابتي..
رفعت وجهها من حضنه
انا زعلانه اوي ياجدي.. زعلانه ومقهوره..
حاسه ان الدنيا واقفه.. ملهاش طعم ولا لون.. انا عملت ايه ياجدي.. ذنبي ايه؟
قولي ياجدي ان اللي بيحصل دا محصلش
انا لسه علي وعدي لمحمد.. معقول ياجدي محمد يعمل فيا انا كدا.؟
اشارت علي نفسها.. بيدها..
انا سولاف ياجدي.. انا لسه زي مانا.. والله لسه علي وعدي..
علت شهقاتها..
وصرخت..
اااه.. ااه يارب.. ارحمني..
الجد. بهدوء.. امسحي دموعك ياسولاف.. واسمعيني يابتي
اسمعي من جدك العجوز..
علشان اللي هجوله مهم يابنتي…
بعد قليل..
بصي ياسولاف.. انتي دلوقتي زوجه لانسان ملوش دخل باللي صارلك يابتي..
معتز شهم وراجل زين.. وبيعشجك يابتي..
سولاف بذهول.. بتقول ايه ياجدي انا ومعتز اخوات..
الجد بهدوء.. ماهو دا عيب المحب يابتي..
لا بيشوف ولا بيسمع غير صوت جلبه..
معتز عينه فضحاه.. مهما جالك انو اخوكي وصديجكك كذاب يابتي
الحب مش بايدينا ياسولاف..
اسمعيني ياسولاف ومتجطعنيش..
يمكن ربنا له حكمه في اجده.. انك تبعدي عن محمد لخير لا يعلمه الا هو..
بس دا ميمنعش انك ترضي ربنا وتصوني بيتك وجوزك..
الخيانه مش بس بالجسم يابتي..
بالنظره وباللمسه وبالتفكير
انسي ياسولاف.. ااه الحب مش بايدينا.. ومش بكيفنا نقول ننسي وننسي..
بس دا يابنتي اسمه خيانه..
اوعديني ياسولاف..
سولاف بصدمه وعيون تسيل بالدموع.. بايه ياجدي.؟
الجد بحسم.. تبني بيت وعيله.. ابني كيان مع جوزك وتنسي اللي فات.. ادي معتز حقوقه كامله.. ابداو مع بعض من جديد..
اوعديني يابتي.. تخرجي من اهنه.. سولاف تانيه
تضحكي في وش جوزك.. وكأن اللي فات مات. اه صعب.. بس مش مستحيل..
ارفعي راسي يابتي.. عاوزك جويه.. اخلقي من وسط الجرح.. عيله وعيال.. يكونو سندك وعزوتك.. اديلي حجوجه يابتي
وارفعي راسك وجولي.. انا جويه..
اوعديني ياسولاف..
اوعديني يابتي..
ارتمت باحضانه.. بكت وبكت..
وهمس هوو.. فهمتيني ياسولاف.. فهمتي قصدي ايه؟
سولاف.. فهمتك ياجدي.. اوعدك ياجدي..
اوعدك…
دفعها بحنان…قائلا بجديه..
طب ايه هنشمت اعدائنا فينا ولا ايه؟
جومي غيري فستانك ده اللي بجي كله وسخ من المسخره اللي علي خلجتك دي..
والبسي وابتسمي..
حبيبه جدها..تستاهل حد يحطها فوج رأسه..انتي جويه ياسولاف..
سولاف بفخر..انا جويه بيك ياجدي..خليك في ظهري..
الجد..بحنان..اني في ظهرك يابتي طول ما فيا نفس
بس فرحي جلبي وارفعي رآسي واخرجي ابتسمي في وش عريسك
وريحي جلبه يابتي
وسيره محمد انسيها…انسي انك عرفتيه يابتي..
انتي اليوم مرت معتز وانا واثج ان معتز حنانه هينسيكي الوجع اللي عشتيه..
ابتسمت بغصه..عندك حق ياجدي..
انا لازم انسي..
أوعدك ياجدي..
الجد..طب جومي انجري شيلي الهباب ده اللي عاملك كيف ابو جردان دي..
قهقهت واندفعت للمرحاض
حاضر هوااا..
تنهد الجد ودعي لها بصلاح الحال..
ربنا يريح جلبك ياسولاف..ويربط علي جلبك..
ــــــــ
بعد نصف ساعه..
نزلت الدرج بثقه مصطنعه..وابتسامه مصطنعه..
ولكنها احست ان هناك بقلبها شئ من الراحه وهي تراه يقف بابتسامه..خائفه..
ولاول مره تلمح ذلك العشق بعيناه..
عشقا بائسا..حزينا..
عشقه هو..
بادلته ابتسامه امل..
الجميع ينظر لها
أحدهم بحزن..وأخر مصدوما..تركت الجميع واقتربت منه هو..
مدت يدها وامسكت بيده مثلما كانت تمسك بها طفله..
ابتسم لها وغامت عيناه بدمعه ساخنه رأتها هي فاقتربت من اذنه تهمس له..
دموعك غاليه عليا اوي يابن خالتي..
ابتسم وانتشل يده منها واحاط خصرها..
وهمس بأذنها..هتسلمي عليهم..؟
اجابته..بحده..لاااا..
ابتسم واقترب من الجد الواقف بقربه وقبل يده وفعلت هي..
الجد بحنان…في أمان الله..يابنتي..
ربي

 

 

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية رحماك الجزء الثاني) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق