رواية أحببت من لا يرانى الفصل الثانى عشر 12 – بقلم سحر السحرتي

 رواية أحببت من لا يرانى الفصل الثانى عشر 12 – بقلم سحر السحرتي 

حلقة هديه 😄😄 مشوها كده 

احببت من لا يراني

حلقة ١٢

*تفاجأت سماء من مطلبه

: حضن ايه عيب يا كريم

: نفسي يا سماء اخدك جوة حضني

: انت عامل  كل ده عشان كده 

:واكثر من كده

:بس … اصل … اصله

: خلاص يا سماء فهمتك

: اصل عيب والناس

: خلاص يا سماء تعالي نلحقهم عشان تنزلي الميه 

*بفرحة 

:انت هتنزلني الميه كمان بس انا مش بعرف اعوم ومش معايا هدوم 

:عامل حسابي وجايب لك مايوه 

:لا يا كريم ما اقدرش البس بكيني عيب

 :انت هب-له بكيني ايه اللي هلبسهولك قدام الناس شيفاني  مركب الاريال …. مايوه شرعي 

:لا بجد تستاهل دي

*وقبلته في خده

: لا مش عايز حاجه خذي حاجتك اهيه

*و قبلها من خدها هي الاخرى 

*فض-ربته بمزح على يده

:ما تاخدش على كده واهي حاجه بدل الحضن

: انا راضي اي حاجه منك 

:بحبك قوي يا كريم

: لا ده انا هبيتك في الميه

: هههههه بجد العيد ده مختلف اول مره اعترف بحبك واشوف البحر 

:واول بوسه

:انت قليل الادب 

*عادوا الى القريه وابدلت ملابسها ونزلت سريعا مع سماح وهي سعيده

بقلمي سحر السحرتي 

 *امسك كريم يدها فامسكته بقوه 

:اوعى تسيب ايدي احسن اغرق انا مش بعرف اعوم انت بتعرف 

:لا 

*قالت برع-ب وهي تعود للشاطئ 

:ايه تعالى نخرج مش عايزه انزل 

: هههههه تعالي بعرف وهعلمك 

*دخل بها في اعماق البحر حتى اصبحت قدميها لا تصل الى الارض فتعلقت برقبته

: هم-وت هغ-رق الحقني 

: انا ماسكك يا حبيبتي بس هتخن-قيني بالرغم من اني مبسوط من الحضن ده 

*ابتعدت بسرعه ونظرت في الاسفل للماء

 :امال انت رجلك لسه على الارض ليه 

:عشان انت قصيره … سيبي نفسك عشان الميه تشيلك وشغلي رجلك كانك راكبه عجله وقاعده على الكرسي بتاعه

: هو ده عوم ده

 :اه بعلمك تقفي في الميه

*فعلت كما شرح لها 

: يعني كده

: اه يا حبيبتي شاطره سيبي ايدي بقى و اعمليها دواير بالراحه

 :لا مش هسيب ايدك

: اسمعي انا واقف جنبك ما تخا-فيش 

*نفذت وص-رخت من فرحتها انها تستطيع السباحه … ورفعت يدها للاعلى فسقطت للاسفل … فامسكها كريم 

:ما ترفعيش ايدك بره الميه احسن تنزلي لتحت

: ايه ده بجد … شوف كده انا بعرف اعوم يا كيمو بعرف 

*واقتربت منه واحتضنته

:شكرا يا حبيبي ربنا يخليك ليا 

*وقبل ان يبادلها الحضن وجدت من يص-رخ باسمها 

:سماء

: معلم ادهم …  نعم 

:بتعملي ايه

 :اصل .. اصل كنت بغ-رق وكريم بيعلمني العوم

: لو سمحت يا كريم اذا هي مش بتعرف تعوم قرب بيها شويه للشط عشان كده ما يصحش 

لمياء : ما تسيبه يعلمها احنا مالنا 

*لم يعيرها اي انتباه

:يلا يا سماء لو سمحت 

:طب هجرب مره كمان لو ما عرفتش هطلع 

*همس كريم :ها-دم اللذات

*همست له سماء 

 :يظهر ان انا زودتها قوي صح 

: ده انت كنت بتعملي صح الصح 

*ضحكت بصوت عالي فانتبه ادهم ونظر لهم فأرادت الهائه 

:شفت بقيت بعرف اعوم يا معلم ادهم

: شاطره قربي بقى كفايه عليك كده

لمياء: سيبها شويه واضح انها اول مره تشوف البحر 

كريم : ومش اخر مره وكويس انها اول مره معايا عشان تبقى ذكرى حلوه لينا مع بعض يلا يا سماء 

:على فين

:نركب جيت سكي وبعدين ننزل ثاني 

:طب نشوف سماح وعمار يركبوا معانا

*ركبوا جميعا الا ان سماء ركبت خلف كريم لانها اول مره كي يعلمها 

:شوفي اركبي ورايا و هعلمك وبعدين نركب كل واحد لوحده 

:ماشي بس امشي بالراحه وما تعملش زي الناس اللي هناك دي احسن بخاف

: امسكي كويس فيا 

*ونظر بخ-بث فهمته 

:كويس اللي هو ازاي يعني 

:اركبي وفي الطريق هقول لك 

*ركبت خلفه و احتضنته

: ايوه كده جامد بقى احسن تقعي

 :نعم اقع لا بلاش منها انا بخ-اف وما بعرفش اعوم 

:اسمعي الكلام هتتبسطي قوي 

:كريم اوعى توقعني 

:حتى لو وقعتي مش مهم وانت لابسه جاكيت الانقاذ 

:وده فايدته ايه

 :ده عامل زي العوامه يشيلك في الميه 

:بجد طب امشي برده بالراحه 

*بدا يزيد السرعه بالتدريج حتى لا تخ-اف وكانت تضحك كالاطفال

: مبسوطه يا حبيبتي 

:قوي يا حبيبي … جدا… كثير… مش عارفه اعبر لك 

 :يعني معايا ولا رحله الجامعه 

:انت احلى من اي رحله

 :بس يمكن كنتي عايزه تبقي مع صاحباتك 

:ما انا بشوفهم في الجامعه انت اهم حاجه في حياتي ما ليش غيرك يا كريم

 *بعد ان استمع لكلامها الجميل …. قام بعمل حركه جانبيه فسقطوا هما الاثنين معا 

:ايه ده احنا وقعنا هنعرف نطلع ونرجع تاني ازاي 

 :ما تخافيش كنتي بتقولي ايه قبل ما نقع

:ما انت سمعت

 :انا مش مصدق نفسي النهارده ده  اسعد يوم في حياتي 

*قام بارجاع شعرها خلف اذنها وتقرب منها وقبلها بحب فوق شفتيها … ولكنه لم يطيل لانه شعر بوجهها الاحمر و خجلها فابتعد

: انا اسف ما قدرتش اقاوم 

*صمتت ولم ترد دليل انها متض-ايقه مما فعله 

:انا هطلع وامسك ايدك تطلعي ورايا

 *وصعد فعلا وهي خلفه وعاد الى الشاطئ وهي ترفض الحديث معه و صامتة  فجلس امامها وامسك يدها يقبلها 

:اسف حقك عليا مش هعملها ثاني

 :لا انا اللي اسفه انا اللي بدات عشان كده انت اتجرأت اكثر

: ما تقوليش كده مش غلط انك تعبري عن حبك

: لا غلط احنا لسه مخطوبين بتقول عليا ايه دلوقتي

: بقول انك احلى وٱدب بنت عرفتها

: طب سيبني شويه لوحدي 

:مش هتنزلي الميه قبل الغداء 

*انهمرت دموعها 

:كريم لو سمحت سيبني دلوقتي

 :بتعيطي ليه يا حبيبتي

: مش قادره اسامح نفسي انا غلطت وخنت ثقة ماما فيا و اهم حاجه انه حرام 

:طب اهدي ما حصلش حاجه لده كله احنا مخطوبين وقريب هنتجوز 

:قريب ده اللي بعد كام سنه صح وقبلها يبقى عملنا تجاوزات كثير عشان كده ماما كانت بترفض اخرج معاك وعندها حق عارف ماما دايما بتقولي ايه الفترة دى 

: بتقول ايه 

: ان ربنا عوضها بيا و كرمها مش اني بقيت دكتورة لا الكرم الحقيقي أن الناس تحلف بتربيتها وانا ضيعت تعبها في الارض عارف احساسي ايه دلوقتي وانا بخ-ون ثقتها فيا

 :مش هعمل كده تاني اوعدك غير وانت مراتي حقك عليا خلاص

: انت وعدت لو اتكررت هفسخ الخطوبه

 :قدرتي تقوليها

: اه ومش هرجع لك غير لما اخلص دراسه و نتجوز على طول

: معقول عايزه تحرميني منك الفتره دي كلها

: لو خالفت وعدك هعملها

: ليه كل ده

 :عشان افضل غاليه في نظرك مش رخيصه 

:اوعي تقولي كده انت طول عمرك غاليه 

:مع زياده التجاوزات هنزل من نظرك وشويه بشويه هتح-تقرني ويمكن تسيبني و ترفض تتجوز واحده مش بتحافظ على نفسها 

:رغم ان عمري ما هعمل كده بس فاهمك و احترمتك اكثر … فكيها بقى انا وعدتك خلاص وانا راجل بلتزم بكلمتي 

:انت احسن راجل انا قابلته في حياتي

 :ايوه بقى افردي بوز البجعه ده وقولي لي كلمتين حلوين …الا صحيح عجبتك البوسه 

*ض-ربته بقبضه يدها في كتفه

:اتلم احسن ازعل منك 

:طب يلا ننزل الميه قبل الغداء

:لا مش عايزه اتغدى هنفضل في الميه طول اليوم 

:تعالي … انت لوحدك شويه و هتقولي لي همو-ت من الجوع 

*نزلت ولعبت مع الباقين بالكره في الماء هي وكريم وبعد نصف ساعه همست لكريم 

:اسمع انا جعانه قوي

 :مش قلت لك

 :انت عارف منين

: اصل الميه بتجوع يلا بينا 

:بس نرجع ننزل تاني 

:ماشي …. يلا يا جماعه هنروح نتغدى جايين

*رد عمار :اه انا هم-وت من الجوع 

*بعد تناول الغداء كانت سماء تتمشى مع كريم مشبكه ايديهم و اصابعهم سويا 

:مش عارفه اشكرك ازاي بجد انا سعيده جدا

: اي حاجه تحلمي بيها هتلاقي مصباح علاء الدين بس اشوف ضحكتك 

:انا اتحرمت من حاجات كتير بس حاسه انك العوض عن كل حاجه 

:مين عوض ده 

:ده واحد صاحبي ما تعرفوش 

:اه اذا كان كده ماشي …ينفع بقى توعديني ان عمرك ما تسيبيني

: انا دلوقتي هقولها وانا واثقه منها … عمري ما هسيبك يا كريم الا لو خن-تني 

:نعم ايه الكلام ده انت مفكره اني ممكن اخ-ونك

 :خاي-ف من ايه اذا عمرك ما هتعملها 

:مش خاي-ف بس كان نفسي تبقى الجمله مش مشروطه

 :اصل الخي-انه بتوجع قوي 

:وانت عرفتي منين

:من دموع امي اللي كانت كل ما تفتكر اللي بابا عمله فيها 

:حبيبتي ما فيش غيرك في قلبي ولا هيكون لغايه لما ام-وت

 :بعد الشر عنك بلاش تجيب سيره الم-وت 

:خاي-فه من الم-وت 

 : بخ-اف ياخذ حد بحبه …زي ما طلبت مني اوعدك عمري ما اسيبك هطلب منك طلب

: اوعدك يا ستي طبعا عمري ما اسيبك 

:ده مفروغ منه عشان لو عملتها هعبيك في اكياس 

:صحيح هتبقى مرات جزار طب تؤمري بايه 

:تبقى حنين على طول معايا زي ما انت دلوقتي لان طول عمري محرومه من حنيه الاب مش تتجوزني من هنا وتقول خلاص بقت في ايدي 

:تعالي انت في ايدي وانا هوريكي حنان وسهام وجيهان

: هههههه مين دول اللي هيقروا الفاتحه على روحك 

:حبيبي اللي بيغ-ير

: تعالي بقى نبني بيت على الرمل زي ما كنت بشوف في التلفزيون 

: طب استني اشتري لعب الرمل من هناك 

: لا خلاص هتشتريها عشان يوم 

: ولا يهمك يا حبيبتي وبعدين ابقى اديها لولاد اخويا

: شايف البحر شو كبير كبر البحر بحبك 

: دى انا هشتري كل لعب البحر عشان الكلمتين دول 

: هههههه لا هات واحده بس

بقلمي سحر السحرتي 

*كانت هناك نظرات تراقبهم بحق-د واخرى بحس-ره على خسارتها واخرى سعيده لسعادتها 

*كان يوم من اسعد لحظات حياتها

*وهي في السيارة قامت بتشغيل اغنيه بهاء سلطان

  

$ أنا مش عايز غيرك

$أنا مش عايز غيرك

$بتحلّى كلّ حاجة في عينيّا

طول ما أنا ويّاك

$صحيح مليانة الدّنيا أحضان

$بسّ أنت حضنك مش أيّ مكان

أنت بالنّسبة لي أمان

وماليش أنا مكان تاني

$صحيح مليانة الدّنيا بيوت

بسّ أنت يا حبيبي المقصود

زيّك مش موجود

$جميل جميل جميل إنّك تكون عنواني

$أنا مش عايز غيرك

أنا مش عايز غيرك

$أنا مش عايز غيرك معايا

وللنّهاية معاك

*كانت تردد كلمات الاغنيه وهي تضم كتفه وتضع رأسها فوقه 

*قبلها كريم في راسها من صدق وجمال مشاعرها 

*وهي في الطريق 

:وقف .. وقف يا كريم

: ايه خير 

:خلينا نجيب لطنط حلويات من المحل ده

 :اشمعنا 

:انا كنت بشوف الناس بتجيب لنا مشبك وهي راجعه من المصيف

: هو ده مصيف دى رحله يوم واحد 

: معلش عايزة اجيب لها حاجه حلوه عشان هي ادتيني حاجه احلى

 :حاضر يا حبيبتي هي لفته جميله منك

*اشتريت سماء لحماتها وامها وذهب كريم ليدفع الحساب

: لا انا اللي هدفع عشان تقول لها ده من سماء

 :عيب انا الراجل وهقول لها برده ده من سماء كفايه انك افتكرتيها 

*همست : هو كل الرجاله حلوه كده ولا انت بس 

*ابتسم: كل ده عشان هدفع ثمن المشبك

:لا طبعا على كل حاجه حلوه عملتها لي 

*كانت باقي السيارات توقفت 

ادهم: خير وقفتوا في المحل ده ليه 

كريم: سماء يا سيدي مش عايزه تنسى حماتها وحلفت تجيب لها حلو من هنا

*نظر للمياء وهمس

: مش عايزه انت كمان تجيبي حاجه لحماتك

: انا قلت لك قبل كده مش بعرف اعمل الحركات البلدي دي بتاعه الست سماء 

سماح: انا كمان هجيب لماما وحماتي كويس انك وقفتي يا سماء 

*نظر ادهم مره اخري للمياء وهمس 

: حتى سماح بتعمل حركات بلدي

: ما هي صاحبتها

*نفخ  بتافف 

: لا يا سماح لمياء مصرة تجيب هي لماما 

*نظرت له سماح باستغراب بمعنى( من امتى) لكنها لم تنطق بها

: فيك الخير يا لمياء 

*عادت سماء وحكت لوالدتها كل شيء وهي سعيده (مش كل حاجه بالملي طبعا حصل مونتاج للقبلة و الحضن ) لانها شعرت بالندم مما فعلته 

: ربنا يسعدك كنت بقول لك دايما وافقي لاني كنت بشوف حبه في عينيه وانت اللي كنت بترفضي اوعي تزعليه بقى

 :عمري ما هزعله 

*مرت الايام وانتهت امتحانات العام وكريم كان دائما الاهتمام والدعم لسماء 

بقلمي سحر السحرتي 

*عادت لمياء وكانت تجهز لزفافها فقد حاولت الت-هرب لكن والدها وادهم لم يعطوها الفرصه 

*ذات يوم دخلت سماء احد الكافيهات وجلست امامه وهو ممسك بيد فتاه

 :مساء الخير قاطعتكم .. ازيك يا استاذ كريم 

الفتاه :انت مين وازاي تقعدي من غير استئذان

 :انا اخته يا حبيبتي ولما لقيت عربيته بره قلت ادخل يوصلني وانت مين بقى 

:انا حبيبته

 :ويا ترى يا حبيبته عارفه انه خاطب

: اه وكلها يومين ويسيبها هو بيقضي وقت ظريف معاها لانه كان هي-موت ويخطبها 

*تراقصت الدموع في عين سماء وقالت 

:طب يا استاذ كريم واضح ان اليومين خلصوا مبروك على خطوبتك الجديده 

كريم :استني بس انت فاهمه غلط 

:لا انا كنت فاهمه غلط وفهمت دلوقتي الصح

:اسمعي بس يا سماء اديني فرصه اشرح لك 

*لم تعطيه فرصه واسرعت باله-روب من امامه قبل ان يرى دموع عينيها

*ولكنه اسرع خلفها وامسكها من ذراعها 

:سماء انت فاهمه غلط واللي جوه دي عارفه انك خطيبتي وقالت كده عشان تض-ايقك 

:سيب ايدي لو سمحت وخليني امشي مش عايزه افهم حاجه … مسكه ايدك ليها كفيله تشرح كل حاجه 

:طب تعالي نقعد في مكان واشرح لك

: نقعد لو انا عايزه افهم بس انا خلاص انتهى كل شيء بالنسبه ليا … بس ليه توصل بك الس-فاله والوق-احه انك تخطبني عشان تتسلى بيا يومين

: سماء لسانك ما يطولش وبعدين طول الفتره دي حسيتي اني بلعب وبتسلى وانك مش اغلى حاجه في حياتي 

:واضح باللي شفته جوه اني اغلى حاجه في حياتك قوي قوي …سيبني بقى عشان ما ازع-قش والم الناس علينا وانت شخصيه مهمه ومعروفه هنا

 :مش هسيبك غير لما اشرح لك 

*و جذبها من ذراعها و اجلسها في السياره دون عن إرادتها وتحرك

 :نزلني انا مش هقعد معاك في اي مكان

: ما تقعديش بس لازم تسمعيني هركن في مكان هادي عشان نتكلم 

:انت ما بتفهمش مش عايزه اتكلم

: لاخر مره بقول لك ما تطوليش لسانك … اسمعيني الاول وقولي بعدها اللي انت عايزاه 

*توقف في احد الاماكن الهادئه واغلق ابواب السياره حتى لا تستطيع الخروج

:قفلت الباب ليه انا مش هنزل غير لما اسمعك وتخلص كلام عشان اخلص من حوار اسمعيني ده … اتفضل يا ريت تكون نظمت كلامك والفت ك-ذبه كويسه بس مهما تقول مش هصدق غير اللي شفته بعيني 

: انا شاب وطبيعي يبقى عندي علاقات مع بنات مش اكثر من اننا كنا بنخرج مع بعض نتفسح ونهزر ونضحك ونقضي وقت لطيف

: اه يعني مش كنت بتحبني ومجن-ون سماء دي كله كان مجرد اشاعات صح 

:لا انا بحبك وكنت مستنيك توافقي عليا بس كنت بتسلى معاهم وهما عارفين 

:وطبعا الخطوبه مش ارتباط رسمي تخليك تبطل تسليه

 :لا انا من يوم ما خطبتك وانا قطعت معاهم كلهم 

: دول طلعوا كتير قوي واتاريني مخطوبه لفلانتينو وانا مش عارفه 

:اسمعي للاخر وبطلي تريقه … هي اللي اتصلت بيا كثير وقالت انها مش قادره تنساني ولما صديتها كلمتني النهارده قالت انها محتاجه مساعده قابلتها عشان اعرف عايزه ايه

: راجل من أهل الخير بصحيح .. ومسكه الايد دي كان نوع من انواع المواساه وفعل الخير اكيد هتاخد الثواب اضعاف اضعاف 

:انت لو ركزتي كانت هي اللي ماسكه ايدي انا اتفاجئت انها مسكتها كنت لسه هشدها لقيتك قعدتي .. صدقيني دي كل الحكايه 

:خلصت افتح العربيه بقى عايزه انزل

 :لا مش قبل ما تصدقيني

: احنا اتفقنا اسمعك مش اصدقك 

:انت اصلا جيتي المكان ده ازاي وهو مش قريب من الجامعه او البيت

*ردت بس-خرية 

 :كنت مروحه من الجامعه لقيت النداهه بتقول لي يا بت يا سماء روحي العنوان ده هتلاقي مفاجاه ما حصلتش … قلت لها في ايه يا ست يا نداهه … قالت لي لما توصلي هتعرفي … قلت لها خلاص خليني وراكي أما اشوف اخرتها 

*رد بنرف-زة

: سماء الموضوع مش مستحمل سخريتك دي … ما هو التوقيت انها تمسك ايدي مع دخولك كأنها متظبطه 

:يمكن هي كمان النداهة قالت لها  تمسك ايدك على دخولي

: سماء اذا ما اتعدلتيش في الرد عليا 

*قاطعته بح-ده

: هتعمل ايه من حقك دلوقتي تعمل ايه افتح خليني انزل وبالليل تيجي تقابل بابا وتاخذ حاجاتك 

*امسك يدها وقبلها 

:هتسيبيني انت مش وعدتيني تفضلي معايا على طول

:الوعد كان مشروط بعدم الخي-انه ولة نسيت وانت خن-ت 

:احلف لك بايه ما فيش غيرك في قلبي وعمري ما خن-تك من يوم ما لبست دبلتك

*جذبت يدها منه بق-وه 

:وسيب ايدي بقيت غريب مش من حقك تمسكها لو سمحت نزلني بدل ما اصوت واقول خاطفني

 :هوصلك ما فيش هنا حاجه تركبيها 

*استجابت لانها تعلم انه لن يتركها ولكنها صمتت عن الكلام نهائيا ولا ترد عليه 

 :انا مش بكلم نفسي ردي عليا يا سماء  …مش هينفع كده

: سوق وانت ساكت لاني مش هرد عليك … النداهة بتقولي ما ترديش علي واحد خاي-ن 

 :يا بنتي حلفت لك اني مظ-لوم 

:كان ممكن تحكي لي على غرامياتك لما سألتك … لكن انت فضلت اني افضل فاهمه انك اصبحت راهب من اول ما وقعت في حبي … اتاريك كنت مقضيها … رضيت اتجوزك خير وبركه ما رضيتش تبقى ما خسرتش حاجه 

*توقف بالسيارة أمام منزلها

 :كويس وصلنا ومش عايزه اشوفك بعد كده 

*قامت بغلق باب السياره بق-وه وصعدت بسرعه

بقلمي سحر السحرتي 

 *اراد ان يلحق بها ولكن استوقفه ادهم كي يتحدث معه 

:معلش يا ادهم مش وقته

 :مالك شكلك منتخ-انق اتحسدت 

:لا اتقفشت

 :انت بتلعب بديلك لا عيب 

:يا ابني واحده بنت ال …. من اللي كنت بعرفهم طلبت تشوفني تقوم الصدف تلعب لعبتها

: وسماء تشوفك

 :دي كانت متظبطه على الشعره اول ما دخلت البت مسكت ايدي وطبعا الست سماء لوت بوزها

: لا ما لهاش حق

 :انت بتتريق مش انت اخوها الكبير صلح بقى ما بينا

: الاول هات قرار البنت اللي كانت قاعده معاك لان واضح انه ملعوب وبعد ما اتجوز ابقى اتحشر لك لكن انا دلوقت بوضب للجواز فاضل كام يوم 

:انت مفيش منك منفعه

: يعني هو مين يقف جنب مين دلوقت

: انت اللي تقف جنبي الخطوبه هتتفسخ

: لا ما تقلقش هقول لعمي يكلمها 

:ارجوك وانا تحت امرك انا من غير سماء حياتي تقف

: عارف احساسك

: عارفه ازاي 

: انت الخن-اقة افقدتك الذاكره مش انا بحب لمياء ومش متصور حياتي من غيرها 

: طب اعمل حاجه يا ادهم ينوبك ثواب وانقذ حياة إنسان 

: هههههه للدرجه دي 

: وأكثر … هتعمل حاجه

$ هل فعلا كريم خائن ؟ وهل ستكمل سماء معه ام انتهت قصتهم هنا؟

• تابع الفصل التالى ” رواية أحببت من لا يرانى  ” اضغط على اسم الرواية

أضف تعليق