القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت مجهولا الفصل الرابع 4 بقلم منال عباس

 رواية احببت مجهولا الفصل الرابع 4  بقلم منال عباس

رواية احببت مجهولا الفصل الرابع 4

رواية احببت مجهولا الفصل الرابع 4  بقلم منال عباس

شعرت ماهى ببعض الدوار فهى لم تتناول اى طعام من كثرة القلق على والديها . خرجت إلى البلكونه لتستنشق اى هواء ولكن الدوار ازداد واسودت الدنيا بعينيها وفقدت الوعى ..

عند أحمد 

استقل احمد الطائرة وهو فى غايه القلق على ماهى ويتسائل من وراء ذلك 

فهو يعلم جيدا أن عمه وزوجته فى حالهم وليس لهم أعداء دعى الله أن يحفظهم جميعا ..بقلمى منال عباس

عند ندى 

اتصلت ندى كثيرا على ماهى ولم تجد اى رد 

شعرت ندى بالقلق على صديقتها وخصوصا انها لم تحضر إلى الجامعه اليوم .

استأذنت ندى والدها لكى تذهب الى ماهى لكى تطمئن عليها فهى قريبه منها فى السكن .

وافق والدها

عصام ( والد ندى ): المهم ما تتأخريش وسلمى على أسرتها..

قبلت ندى والدها 

ندى : يوصل يا صاصا ☺️☺️☺️

ثم خرجت للذهاب الى ماهى 

عند ماهى 

شعرت ماهى بيد تطبطب عليها وصوت منخفض جدا كأنه حلم اوعدك هطمن قلبك عن قريب 

فتحت عينيها ببطئ .شعرت بخيال أحد يخرج من غرفتها ...

حاولت أن تسترجع ما حدث وتذكرت أنها شعرت بالدوار وكانت بالبلكونه

استغربت فهى الان بالسرير وليس معها أحد

قامت بسرعه لتبحث عن والديها 

فلقد اعتقدت أن الخيال الذى رأته يكون لوالدها 

بحثت فى جميع الغرف ولم تجد أحد .وسمعت صوت باب الشقه يغلق 

خرجت إلى الريسبشن وفتحت باب الشقه لتجد ندى فى وجهها 

ندى : ايه يا بت انتى حسيتى بيا انى جيالك ولا ايه 

ماهى بشرود : لم ترد وظلت تنظر إلى السلم والى الاسانسير

وجدت أن المصعد يشير إلى الطابق الارضى 

اخذت ندى فى يدها وظلت تجرى على السلالم 

لكى تصل إلى الطابق الارضي بسرعه 

ندى باستغراب : فى ايه يا ماهى 

ماهى : انزلى بسرعه هفهمك بعدين 

وصلوا إلى الطابق الارضي 

ولكن محاولتها باءت بالفشل فلم تجد أحد بالاسفل ولا بالمصعد بقلمى منال عباس

خرجت إلى الشارع ولكن دون جدوى 

سيطر الحزن عليها أكثر 

ندى : مالك ياماهى وشك اصفر ليه 

فهمينى حصل حاجه 

ماهى : تعالى نطلع الشقه وهفهمك كل حاجه

صعدوا إلى شقتها وأغلقت الباب جيدا 

قصت ماهى وهى تبكى كل شئ إلى ندى 

ندى بذهول : الموضوع كدا بقا خطير

وكمان طنط وعمو اختفوا 

انتى كدا مش فى آمان لازم تسيبي الشقه وتيجى معايا .

ماهى : مش هينفع 

كمان احمد ابن عمى راجع من السفر اليوم 

وهو عارف المشكله 

ندى بسرحان لذكر اسم احمد 

احمد حلم حياتها فى المرات القليله التى رأته فيه وهى طفله ولازلت تتذكره وتتمنى رؤيته 

ياترى بقا شكله ايه وهيفتكرنى ولا لأ

ماهى : روحتى فين يا ندى بكلمك مش بتردى

ندى : عادت من خيالها اسفه يا ماهى سرحت 

ماهى بتنهيده : انا خايفه اووووى على بابا وماما 

ندى : اطمنى يا حبيبتي ان شاء الله خير 

انا هتصل على بابا واستاذنه أبات معاكى 

اتصلت ندى على والدها 

عصام : أيوة يا حبيبتى اجى اخدك 

ندى : لو سمحت يا بابا بستاذنك ابات مع ندى علشان عندنا مذاكرة كتير والامتحانات قربت

عصام : ذاكرى براحتك ولما تخلصي اجى اخدك

ندى : وحياتى يا بابا هذاكر ونخلص متأخر 

وخد كلم طنط عايزة تستأذنك

ندى بتغيير صوتها إلى صوت مامت ماهى 

الو ازيك يا باشمهندس عصام 

عصام : اهلا دكتور رحاب 

ندى : دا اول مرة اطلب منك طلب استاذنك ندى تبات مع ماهى واتمنى ما تحرجنيش بالرفض

عصام وهو يعلم جيدا أن اسره دكتور حسام أسرة تتسم بالاخلاق الحميده 

عصام : طيب يا دكتور موافق مقدرش ارفض طلبك 

وسلامى لدكتور حسام 

أغلقت ندى الخط وتنهدت 

ماهى :يخربيتك انتى قلدتى ماما بالظبط 

ندى : اعمل ايه ما كانش هيوافق غير ب كدا 

قاطع حديثهم صوت رساله

لتجد

المجهول : كلى اى حاجه يا ماهى وخلى المفعوصه اللى بتقلد الاصوات تعملك اكل يغذيكى 

ندى وهى تفتح فمها من كثرة الاستغراب

يا مامى بسم الله الرحمن الرحيم

مين معانا هنا

ماهى : انا بجد تعبت احنا متراقبين 

ولا فعلا دا جن 

وبدأت الفتيات بالبكاء

قامت ندى بسرعه لتغلق كل النوافذ وتفتح الدواليب وتنظر تحت الأسِرة ولم تجد شئ

مرت ساعات طويله 

وبدأت ماهى بالتعب أكثر 

ندى : انتى لازم تاكلى حاجه اتفضلى استريحى فى السرير على ما اجهز الاكل

انا خلاص مش خايفه .

وهقوم احضر ليكى احلى اكل من ايدين الشيف ندى...

اتجهت ندى إلى المطبخ وهى مرعوبه وليست خائفه فقط 

انا( منال )عامله فيها بطل انا عن  نفسي خايفه زيك 

ارتدت ندى مريلة المطبخ وذهبت لتحضير بعض الساندوتشات لماهى

حضرت بيض اومليت وبعض الجبن وقامت بتقطيع الخيار وحمصت بعض التوست وكوبين من عصير البرتقال ووضعتهم على صينيه وخرجت بهم لتتناول الطعام هى وماهى

سمعت رنين جرس باب الشقه وضعت الطعام على السفرة 

وفتحت الباب ببطئ وقلبها يرتجف من الخوف

لتجد  ......

يتبع الفصل الخامس اضغط هنا

 الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية كاملة "رواية أحببت مجهولا" بقلم منال عباس

reaction:

تعليقات