رواية مليكة الاسد الفصل السادس 6 بقلم سلمى هاني

 رواية مليكة الاسد الفصل السادس

رواية مليكة الاسد الفصل السادس

البارت السادس . 

اسد :بس هو فعلا ابوكي

كلهم انصدموا 

مليكه بصدمة: انت بتقول أيه . ازي ده ابويا .. ؟ وانت عرفت منين؟

اسد: قابلته في السجن . وقال انك بنته وانه هو الي سابك في الميتم 

مليكه بدموع:لا اكيد ده مش اب . اكيد مش ابويا 

ندا بحزن:مليكه اهدي ممكن انتِ لسه تعبانه. 

مليكه بنهيار :اهدا ازي .. اهدا وانا مافيش حد سايبني في حالي .. اهدا وانا معرفش اختي فين .. حتي مش عارفه فعلا هو ابويا ولا لا انا ليه بيحصل معايا كده . انا عمري معملت حاجه لحد ليه… محدش سايبني في حالي .. 

اميمه بحزن :اهدي ي بنتي ماينفعش كده انت لسه تعبانه 

عصام: اسد انت ال خالك تروح عند ايمن .. وأنتِ مليكه مصدقه كده ازي 

اسد : كان لازماً اروح . كان الازماً اعرف مين السبب ورا الحدتثه. 

مليكه بحزن وتعب : ايمن هو ال وراها 

مليكه: ندا انا عاوزه اخرج من هنا .. عاوزه اروح المكتب 

اميمه بعصبيه:تروحي المكتب ازي وأنتِ كده هااا قول كده مافيش خروج غير لم الدكتور يقول .. 

مليكه بتعب وهي بتقوم : لو هو مش موافق انا همشي.. لازماً اعرف اختي فين .. 

اسد وهو يمسكها: انتِ بتقومي ليه شايفه نفسك كويسه..؟ واختك هنعرف عنها كل حاجه 

مليكه :سيب ايدي انا همشي . 

اسد بعصبيه: بس اسكتي اقعدي مكانك وانا هشوف الدكتور .. وسبها وتطلع للدكتور 

مليكه رجعت بفعل للسرير . 

ندا :مليكه انت فكرها اختك ازي بعد ال حصل  

اميمه: دي الحاجه الوحيدها ال فكرها 

مليكه بتعب و دموع : لا انا افتكرت كل حاجه من زمان .. افتكرت مين السبب ف حريق الميتم … افتكرت كل حاجه .. وافتكرت اني مقتدرتش اهتم ب اختي 

ندا اخدتها في حضنه: معلش يقلبي كل حاجه هتتحل طول ماحنا مع بعض صح واختنا هترجع من تاني 

مليكه : بجد مش هتزعلي لو جبيتها 

ندا :عيب ي عبيطه انا مليش غيرك انتِ 

اميمه بحب : ربنا يخليكم لعبض .. متعرفش كانت بتموت ازي لم عرفت ال حصلك واسد برضو .. 

مليكه باستغراب: اسد 

و نفس الوقت دخل اسد ومعها دكتوره 

اسد : اتفضلي ي دكتوره ملك 

ملك : السلام عليكم 

مليكه اول ماسمعت الاسم قلبه دق 

مليكه في نفسه : ملك معقول .. 

ملك : مليكه انتِ معايا 

مليكه:هاا اه معاكي انا عاوزه اخرج من هنا 

ملك بتضحك: هههه لا لسه بدري انتِ لسه فاقيه من ساعتين عاوزه تخرجي … ولا زقتي مني

مليكه ابتسامه لطيفه: لا خالص بس انا مش بحب جو المستشفى 

ملك : ابتسامتك جميله خليكي كده دائما …. مش زي ال ف الاخبار 

مليكه:انتِ اجمل .. ممكن اطلع بكره 

ملك : عنيده زي اختي 

مليكه:اختك .. 

ملك بحزن: إيوه كانت عنيده زيك … وكلمت ابتسامه يومين وتطلع مش اكتر من كده 

مليكة: حاضر يومين بس  

ملك: حاضر عن اذنكم وخرجت.. 

ندا : مليكه بتفكري في ايه .. 

مليكه: مافيش طنط عمو انا محتاجه اورق الميتم كله من اول يوم ليهٓ 

عصام: حاضر برغم انه صعب … بس حاضر علشان عيونك ي جميل ❤️ 

مليكه: ربنا يخليكم ليا .. استاذ اسد ممكن تجبلي معلومات عن الدكتوره 

اسد باستغراب: اولا انا اسمي اسد بس تمام … ثانيا ليه معلومات عنها 

مليكه:طب تمام ي اسد .. ثانيا مليكش دعوه هتجيب ولا لا علشان انا خلقي ضيق مش عاوزه اسألها كتير 

اسد :ايييي ده كله ي بنتي بالعه راديو … وبعدين انا بس مستغراب .. وحاضر هجيب ليكي المعلومات . 

وعدها يومين وخلال اليومين دول مليكه وملك قربيو من بعض اكتر وخرجت مليكه من المستشفي وانتقلت الي البيت 

اميمه : ي بنتي كنت جيت معايا البيت علشان اخد بالي منك 

مليكه : معلش انا هكون مرتاحة هنا اكتر … طب هقولك افضلي انت هنا 

اسد: طب ماهي هي … 

مليكه:لا مش هي .. انا عاوزه هنا علشان اشتغل ., والمكتب هنا وشغلي هنا 

ندا : خلاص كلهم هيكون هنا 

اسد: لا معلش انا همشي مش هفضل 

مليكة:ومين قالك انك تتفضل اساسا (يا وشك ال طار ي حازم 😂😂😂) 

اسد بحرج /اححم طب تمام انا مشي انا … وخرج 

اميمه بضحك: كده تحرجه ربنا يسامحك 

مليكه بضحك: ههه اعمل اي يعني ابنك بارد 

ندا :غلبانه ي طنط اصل هي ماشفتوش وهو هيمووت عليها 

مليكه: هي اي الحكايه بالظبط 

ندا بخبث:لا خالص مافيش هو يدوب كان قلقان عليكي واميمه كملت بخبث : ولا لم اتبرع بالدم ي بت ي ندا ده كان هيمووت …. 

مليكه : بس انتم الاتنين هو يعمل كده ده ليه 

ندا بتسرع: يمكن علشان بيحبك 

مليكه : لا لا انتِ اكيد اتهبلتي في عقلك ي سعاااد تعالي واصلني الاوضه و سبتهم وتطلعت .. وهم قعدو يضحكوا . .. 

عدها تلات شهور .. مليكه خافت راجعت تاني الشغل… 

في يوم في المكتب الباب خبط 

مليكه:ادخل 

السكرتيرة:مستر اسد بره عاوزه يقابلك 

مليكه باستغراب:, تمام داخله 

السكرتيرة:تمام وجرجت و دخل اسد 

اسد:بقي انا استنا معاد 

مليكه: خير … وبعدين مفروض تخد معاد الاول يعني

اسد بحاجب مرفوع: ولله  

مليكه بابتسامة لطيفه: ولله … المهم خير 

اسد : خير جبتلك المعلومات عن ملك 

مليكه :بجد أخير بقلك تلات شهور انا كنت جبيتها ف يومين 

اسد :,طب اي مش عاوزه تعرفي ال انت اساسا عاوزه يكون حقيقه

مليكه سكتت وتتمنا انه فعلا تكون اخته 

اسد : إيوه ملك اختك … 

انا اسفه علي التاخير واتمنا تعجبكم لو صحاين لعبد الفجر انزل واحد كمان ..

 الروايه لسه في اسرار … 

عاوزكم تقول فعلا هو ايمن ابوها .

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية “رواية مليكة الاسد” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق