رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الثاني 2 بقلم هاجر حسين

رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الثاني 2 بقلم هاجر حسين 

رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الاول 1 بقلم هاجر حسين

رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الثاني

زينب داخالت علي ليان لقيتها قاعده علي سجادة الصلاه وسرحانه

زينب:-ليان……ليان

ليان:-نعم يا تيته في ايه

زينب:-سرحانه في ايه

ليان:-مفيش عادي

زينب:-طيب خالصتي

ليان:-ااه

زينب:-طيب يلاا انزالي اتعشي معانا

ليان:-لا ماليش نفس

زينب:-ليه بقا

ليان:-علشان محدش جنبي وكل ما حد بيقف جنبي بيسيبني

زينب:-انزالي بس ولما هتنزالي هتسمعي خبر حلو

ليان:-ماشي يا تيته

نزالت زينب وليان وكان الكل قاعد علي السفره

قاعده ليان من غير كلام

محمد:-انا كلامت رعد و قالتلو انو يكون هنا بكره

شمس’-بجد يا جدو

محمود:-فيك الخير يابوي

ليان:-هينزال بجد ولا زي كل مره

زينب:-لا هينزال ان شاء الله……بس يا محمد متسبوش غير لما تجوزو الواد بيكبر مش بيصغر

محمود:-اااه ياريت تكلامو علشان هو بيسمع كلامك

محمد;-ماشي هحاول معاها

شمس:-وياتره مين العروسه

محمود:-دي مقدور عليها بنات الناس كتير

زينب:-العروسه موجوده عندي

محمد:-مين هي

زينب:-ليان

ليان:-نعم يا تيته

زينب:-اقصد انتي العروسه لي رعد

محمود:-وانا مش هلقي احسن من بنت اخويا لابني وانت ايه رايك يا بوي

محمد:-رعد عصبي ومش بيهمو حد وانا هخاف علي ليان و عايز اطمان عليها مش احطها في بايدي في النار

شمس:-بس يا جدي رعد مش كده رعد قلبه طيب

محمد:-طيب معاكي علشان انتي اخته……عموما انا هكلامو لما يجي ان شاء الله وهشوف رايو……وانتي ايه رايك يا ليان

ليان:-اللي تشوفه يا جدي

محمد:-اشمعنا المرادي مرفضتيش

ليان:-يعني يا جدي كده مش نافع وكده مش نافع

محمد:-اعتبرك موافقه

زينب:-ااه علشان انا عايزه ليان تفضل معنا

محمد:-ماشي هشوفه

ليان قامت هي وشمس طلعه اوضة ليان

شمس:-شايفاكي مش مبسوطه

ليان:-علشان مش اول مره يقول هنزال

شمس:-بس المره دي بجد

ليان:-ممكن

شمس:-هتنام ولا هتعمالي ايه

ليان:-لا هقراء قرآن

شمس:-طيب يا حبيبتي انا هروح انام تصبحي علي خير

ليان:- وانتي من اهل الخير

ليان قعدت تقراء قرآن لحد ما نامت

••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

في عربيه رعد

يوسف:-هات اسوق مكانك

رعد:-لا انا عايز اوصل بسلامه

يوسف:-طيب وايه المشاكله ما انا بعارف اسوق

رعد:-ما انا عارف بس ممكن تنام

يوسف:-براحتك ياعم انام انا بقا

رعد:-نام ياخويا

•••••••••

وفي الصباح

صحيح ليان اتوضة و أدت فرضها ولبست علشان تروح الجامعه ونزالت

ليان:-انتي مش هتروح الجامعه النهارده كمان

شمس:-اااه علشان اساعد دادة كريمه وتيته

ليان:-ماشي وانا عليا محضره وحده ومش هتاخر

زينب:-مش هتفطري يا ليان

ليان:-ماليش نفس يا تيتيه

زينب:-طيب يا بنتي خاليا بالك من نفسك

ليان:-حاضر

مشيت ليان و كان في بنت صغيره هتخبطه عربيه وكانت العربيه سريعه ليان جريه علي البنت والعربيه وقافت

ليان:-انت يا غبي يا متخلف مش شايفه قدامك ولا ايه

الشخص من العربيه:-انا غبي و متخلف

ليان:-اهو انت قولت بنفسك علي نفسك انك غبي ومتخلف وبعدين كانت هتخبط البنت يا حيوان

رعد بينزال من العربيه

يوسف:-اهد يا كينج وبلاش تنزال المسامح كريم

نزال رعد ولبس النظارة:-بتقولي ايه يا شاطره

ليان :-ايه انت مسمعتش وحابب تسمع تاني

رعد:-الظاهر ان لسانك طويل وعايز يتقطع

رعد كان هيمسك اديها بس هي كانت اسراع وضربتو بقلم ومشيت

ليان لنفسه:-يخراب بيت جمالك عسل اقسم بالله ههه استغفر الله العظيم

…..

يوسف:-الكينج اطلتش قلم قدامي انا مش مصدق

رعد بغضب:-يوسف اسكات خالص

يوسف:-حاضر …بس البنت صروخ

رعد بصوت عالي:-يوسف

يوسف:-سكات والله

رعد:-انزال

يوسف:-انزال ايه بس ما انا ساكت

رعد:-وصالنه انزال

يوسف:-الله ايه الجمال دااه القصر بتعاكم دااه

رعد:-ااه

يوسف:-تمام اهو هنتعالم كام كلمه قبل ما نمشي

رعد:-لا يا حبيبي هنا صعايد ااه بس كلامنا عادي جداا مش زي المسلسلات اللي بتسمعه انزال

يوسف:-ماشي

داخل رعد ويوسف

رعد لما شاف زينب جري عليها

زينب:-وحشتني يا رعد

رعد:-وانتي اكتر ياقلبي

يوسف:-وانا طيب

زينب:-ما انت زيو ولا بتسال حتي في التلفون اخر مره لما كانت عند رعد كانت تعبانه وانت مسالتش

يوسف:-معلش بقا المهم وحشتيني

زينب ;-وانت يا حبيبي ارتاحو بقا عقبال منخضر السفره

شمس جريت علي رعد:-ابيه رررعد وحشتني اوووي

رعد:-وانتي اكتر والله

يوسف بهمس:-اوع دااه في موزاز هنا

رعد ضربو في بطنو: -دي اختي يا حيوان

يوسف:-ماكنتش اعارف يا عم

محمود ومحمد داخله عليهم وسالمو علي بعض

زينب:-يلااا السفره جاهزه تعالو افطاره

قامو كلهم وبداو الاكل

محمد:-عاملين ايه في شغلكم

رعد:-الحمدلله ماشي كويس

محمود:-مش ناوي تفراحني بيك بقا ولا ايه يا رعد

رعد:-يا ابوي انا مش بفاكر في الجواز اصلا

محمد:-ليه

رعد:-حابب شغالي ومش عايز اسيبو ومش عايز حاجه تشغالني عنه

محمد:-طيب وايه يعني احنا مش بنقولك سيب الشغل احنا بنقولك اتجواز انت قربت تكامل 30 سنه

رعد:-يساهل ربنا

رعد ويوسف كل واحد راح اوضه

وبعد شويا نزال وقاعد في الجنينه علي المرجيحه

وبتداخل ليان بتشوفه قاعد علي المرجيحه

ليان لنفسه:-احييييه دااه اللي ضربتو قلم معقوله يكون رعد يالهههوي دااه انا هشوف ايام سوده

اااه هو عيونه نفسها

رعد شافها وقفه عامل نفسو مش شايفه وداخل

ليان:-ايه دااه معقوله ما شفنيش ……ياااه اخيرا رجعت يا رعد

داخالت ليان وشافت رعد قاعد مع زينب

ليان:-السلام عليكم

زينب و رعد من غير ما يبص عليها:-وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

زينب:-تعالي يا ليان دااه رعد ابن عمك

رعد وقف وبص عليها:-انتي بقا اللي ضربتيني بقلم الصبح 

 يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية ” عشقت صعيدي قاسي ” اضغط علي اسم الرواية

 

أضف تعليق