Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الثالث 3 بقلم هاجر حسين

رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الثالث 3 بقلم هاجر حسين 

رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الاول 1 بقلم هاجر حسين

رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الثالث

رعد وقف وبص عليها:-انتي بقا اللي ضربتيني بقلم الصبح
ليان بحزن:-طيب سلم عليا الاول
رعد:-ما انتي سلمتي اصبح بقلم
ليان:-علي فكره مكنتش اعارف انك انت …وانت اصلا غلطان علشان كانت هتخبط البنت
رعد:-والمفروض تبعدي البنت من غير شتيمه وقلت ادب
زينب:-في ايه انا مش فاهمه حاجه
رعد وليان مع بعض:-انا هفهمك
زينب:-طيب اتكلامو
ليان:-………قالتلها .كده يا تيته انا غلط
رعد;-ااه غلطانه مكنتيش شتمتي وضربتيني بقلم
زينب:-ااه يا ليان مكنتش ضربتيها يا بنتي حتي لو حد غير رعد
ليان:-والله يا تيته مكنتش اعارفه وبعدين انا اسفه يا رعد
رعد:-رعد حاف كده
ليان بتسغراب:-امال اقولك يا عمو
رعد:-لا انا كبير عنك 10سنين قولي يا ابيه
ليان:-نعاااام
زينب:-في ايه يا رعد ما هي بتقولك رعد
ليان الدموع في عيونه:-طيب عن اذنكم
زينب:-اتفضلي يا حبيبتي
طلعت ليان اوضتها
زينب:-كده يا رعد تزعاله
رعد:-قوليلي انا غلط في ايه
زينب:-المهم عايزه اشوفك عريس قبل ما اموت يبني
رعد باس ايديها:-بعد الشر عليكي يا حبيبتي
زينب:-انا بتكلام جد يا رعد عايزه اشوفك عريس بجد
رعد:-مش هقدار يا تيته اعيش مع اي وحده من بعد اللي شوفتها
زينب:-قصدك امك
رعد حط راسه علي رجل زينب:-اااه يوم ما شوفت ابوي بيحبها اكتر من حياتو وهي قاعده معاها علشان الفلوس وبس سمعتها بنفسي وهي بتكلام اللي بتحبو وهي معاها وغير انها مكنتش مهتم بيا ولا بشمس وابوي مهتم بيها ومش بيرفضله طلب …اكيد كلهم زاي بعض …وانا من يوم ما شوفتها وهي بتكلامو مقدارتش اتكلام معاها سابت البيت ومشيت ومقدارتش انزال وحتي لما ماتت مقدارتش اجي
زينب:-انت لسه بتحب ليان
رعد:-معارفش …بس اللي انا عايزو انها تبعد عني وتبطل تحبني
زينب:-انت كانت تعارف هي لما ضربتك بقلم
رعد:-اااه
زينب:-ازاي بقا وانت بعدت عنها عشر سنين
رعد:-شمس لما كانت بتيجي عندي كانت بشوف صوارها
زينب:-بس انت بتحبها
رعد:-لا يا تيته انا مستحيل احب تاني ولا اتجواز
زينب:-متنساش ان ليان انت اللي اساستها
رعد:-ازاي
زينب:-يعني من اول ما اتولدت وامها ماتت وانت كانت مهتم بيها وغير انك قبل ما تسافر وعدتها انك هترجعلها ومش هتسيبها لغيرك
رعد:-كانت صغير معارفش حاجه
زينب:-20سنه صغير انت بتضحك علي نفسك مش عليا
رعد:-انا هطلع ارتاح شويا
زينب:-ماشي
طلع رعد وداخل اوضته
•••••
في اوضة ليان
شمس:-يا ليان ممكن تافهميني بتعيطي ليه
ليان بدموع:-اخوكي دااه رخم اوي والله انا الصبح كانت رايحه الجماعه ……………انا كده غلط
شمس:-هههههه يعني ضربتيها بقلم
ليان:-شمس متعصبنيش انا مش ناقصه
شمس:-طيب روحيلو اوضته واعتذريلو
ليان:-ومالو انشالله ما سمحني
شمس:-اسمعي كلامي بس…هو طلب مني مج نسكافيه هعاملو وروحي انتي ودهوله
ليان:-ماشي
نزالت شمس وجبتلها مج النسكافيه
شمس:-خد وبلاش تعصبيها
ليان:-ان شاء الله
ليان خبطت وسمعت قاله ادخال وداخالت
ليان:-شمس مش عارف بتعامل ايه شافتني طالعه وادتني داه ادهولك
رعد بعدم اهتمام:-حطيها عندك
ليان بهمس:-ايه الانسان البارد دااه مش المفروض يشكرني
رعد:-مش انتي اللي عاملتيها علشان اشكرك
ليان:-طيب انا اسفه علي القلم ولو عايز تردهولي انا موافقه
رعد قام من علي السرير وكان بيقرب ليها براحه وبهدوء وهي كانت بتبعد لحد ما وصلت للحيطه و رعد حاوطها من الجمبين بايده
ليان بتوتر:-في ايه ابعد
رعد:-هردلك القلم بس بطريقتي
ليان بتوتر:-طيب ابعد كده وانت عامل زي الحيطه
رعد:-مش هبعد
ليان:-طيب هصوت واجبلك مصيبه وعمي وجدي يطلعو يشوفوك بتعامل ايه
رعد:-انت اللي جايه اوضتي ولا انا اللي في اوضتك
ليان:-ابعد يا ابيه رعد
رعد بعد عنها :-بمزاجي هااا ولسه القلم هردهولك جامد اووي
ليان وهي وخارجه:-انسان بارد
وكان يوسف داخل لي رعد
يوسف:-البنت اللي ادتاك قلم هنا وكانت في اوضتك ايه دااه
رعد:-اااه بنت عمي
يوسف:-هي دااي اللي كانت بتحكي عنها …يااه دي م
رعد:-يوسف اطلع باره
يوسف:-هههه حاضر
داخالت اوضته ليان
شمس:-هاا عامالتي ايه
ليان:-اخوكي دااه بارد اوووي
شمس:-يعني لسه هتعارفيها
ليان بحزن:-اتغير اوي……انا هنام
شمس;-ماشي
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
عدها 5 ايام من غير احداث
ليان كانت و قفه في البلكونه وشافت رعد قعد في الجنينه علي المرجيحه ليان نزالت وخدات معاها مج نسكافيه
ليان بتتمشها وعامله نفسها مش شايفه وراحت عند المرجيحه:-انت هنا
رعد:-لا خيالي …الساعه اتنين لسه منمتيش ليه
ليان وهي بتقعد جنبو:-مجيليش نوم …تاخد نسكافيه
رعد:-ياريت
اخد رعد منها مك النسكافيه
ليان:-ممكن نتكلام
رعد:-اتكلامي
ليان:-انت بتبعد عني ليه هنا و لما كانت في القاهره
رعد:-هبعد ليه يعني عادي
ليان:-انت لسه بتحبني
رعد:-انا كانت بحبك اصلا
ليان بدموع:-والله انت نسيت كل حاجه ولا ايه
رعد:-الصراحه اااه كل حاجه نسيتها مش بفتاكر حاجه من ساعات ما سابت البيت
ليان بتحاول متبينش دموعه بس هو شافها
ليان:-طيب انا هطلع انام عن اذنك
رعد:-اتفضلي
طلعت ليا اوضتها وعيطت ونامت
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
في الصباح
ليان نزالت لقيت الكل قاعد علي السفره
ليان:-صباح الخير
الكل:-صباح النور
ليان كانت عيونه حمرا من العيط
زينب:-مال عيونك يا ليان
ليان:-امبارح كانت سهران شويا ممكن يكون من السهر
زينب:-طيب اقعدي افطري
ليان:-طيب
محمد قام:-رعد عايزك بعد ما تخلص مستنيك في الجنينه
رعد قام:-انا خلاصت
محمد:-طيب تعاله
طلعه الجنينه
رعد:-خير يا جدي في ايه
محمد:-عايزك تجواز
رعد:-يا جدي احنا اتكلامنا قبل كده في الموضوع دااه
محمد:-يارعد انا قولت اللي عندي و لو انت مش موافق بكده انت ولا حفيدي ولا اعارفك
رعد:-يا جدي انا مش موافق عادي وانا هراجع القاهره النهارده
محمد كان هيقع علي الارض محمود كان جاي عليهم جري عليها ورعد شاله وداخل بيها
ليان لما شافته:-جدي ماله
شمس:-جدي في ايه
زينب: -ابوك ماله يا محمود
محمود:-اهدو انا هجيب الدكتور
وبعد شويا جي الدكتور وكشف عليها وخارج
الدكتور:-ياريت يا جماعه يرتاح وبلاش حد يعاند معها وكلامو يتنفذ علشان ميسببش عندها جلطه انا كتبتلو شويا ادواء هتهالو
محمود:-شكرا يا دكتور
الدكتور:-دااه واجبي
محمود راح يوصل الدكتور و داخلو كلهم
ليان بتبوس ايدو:-سلامتك يا جدو
شمس:-الف سلامه عليك يا جدي
يوسف:-سلامتك يا جدي
زينب:-ايه اللي حصلك يا محمد ما كانت كويس
محمد:-الله يسلمكم …سبوني مع رعد شويا
خارجو كلهم ورعد قاعد زي ما طلب جدو
رعد:-الف سلام عليك يا جدي
محمد:-ما انت اسبب
رعد:-يا جد انا مش ماليش ذنب انا مش عايز
محمد:هتجوزا يا رعد وغصب عنك
رعد:-ماشي يا جدي اللي يريحك هعمالو بس اروح القاهره اشوف وحده ارتاح معاها
محمد:-لا عروستك عندي ليان بنت عمك
رعد بصدمه:-كمان
محمد:-لو مش موافق مالكش حاجه في الميراث
داخل محمود
رعد:-مش عايز ميراث انا مش محتاج حاجه
محمود:-رعد انت نسيت الدكتور قال ايه
محمد:-خاليها براحتو يا محمود
محمود:-لا يا بوي انا سكات كتير انا سبتو يعيش بعيد عني 10 سنين ومش راضي يجواز وهسيبو
رعد ببرود:-هجواز بس مش ليان
محمود:-لا مفيش غير ليان اللي هتجوازها
رعد:-والله براحتكم انا مش هخصر جاحه هي زاي غيرها بس انتو اللي هتندمو انكم جوزتهالي
محمد:-قصدك ايه
رعد:-لا ولا حاجه …انا هجواز وهجواز ليان مش دااه انتو اللي عايزينو بس عندي شرطين
محمود:-ايه هم
رعد:-اول حاجه اول ما نجواز هنروح القاهره علشان الشغل
محمد:-والتاني
رعد:-لو مرتاحتش معاها هطلقها
محمود:-انت اتجاننت
محمد:-وانا موافق
محمود:-موافق ازاي داه بيقول اطلقه
محمد:-بس اقل من سنه لا
رعد:-موافق…عن اذنكم
خراج رعد وكان مضايق وراح اوضته وداخالت زينب
زينب:-هههه عاملات ايه اللي يشوفك يا محمد يقول تعبان بجد
محمد:-كله تمام زاي ما اتفاقنه
محمود:-بس حكايه الطلق مكنش عاملين حسابو
زينب:-طلق
محمد:-ااه قال انو هيطلقه لو مرتحش معاها قالتلو مش اقل من سنه
زينب:-اااه ربنا يستر
••
ليان لما شافة رعد مضايق فضالت تعارف مالو طالعت وخبتط وفاتح
رعد:-عايزه ايه
ليان:-عايزه اتكلام معاك
رعد:-ادخالي
ليان:-جدو كان عايزك في ايه
رعد:-وانتي جاي هنا علشان تساليني جدي عايز ايه
ليان:-ااه علشان هو لما كانت معاها تعب ولما داخالنه كان عايزك لوحدك وانت طالعت مضايق
رعد بصوت عالي:-مالكيش دعوه خاليكي في حالك
*ليان مش بتحب الصوت العالي و الزعيق
ليان;-صوتك ميعلش عليا
رعد:-لا هيعالي وهيعالي اووي كمان انتي هتشوفي ايام سوده
ليان:-تقصد اي
رعد:-جدي كان بيكلامني علي ان لازم نجواز احنا لاتنين وانا كان لازم اوافق بعد اللي سمعتو من الدكتور
ليان بفرحه مكتومه:-اجوازك انت ليه الرجاله خالصت
رعد:-ااااه ما انا بقول كده برضو يعني انا
اكبر منك 10سنين وانتي لسه صغيره انا حاولت مع جدي كتير حاولي انتي بقا وقولي انك مش موافقه
ليان:-لا طبعا موافقة
رعد:-ليه بقا
ليان:-علشان لو قولت لا جدو هيتعب
رعد قراب منها وقاله بهمس:- انتي هتشوفي ايام سوده
ليان:-ابعد عني انت مفاكرني ان بحبك انا بحب زميلي في الجامعه بس انا مش هقدار اقول لجدي
رعد:-زميلك حلو والله انا اهو بقولك هتشوفي ايام سوده
ليان:-حاول انت انا مش هقدار اتكلام
رعد بغضب:- كتب الكتاب بكره يا ليان …

 يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' عشقت صعيدي قاسي '' اضغط علي اسم الرواية

 

reaction:

تعليقات