القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية شهد الفهد الفصل الرابع عشر بقلم شهد أحمد

 رواية شهد الفهد الفصل الرابع عشر بقلم شهد أحمد

رواية شهد الفهد الفصل الرابع عشر بقلم شهد أحمد

فهد : مش عيب عليك لما تيجي تخطب واحدة متجوزة
الجد بزعيق : ايه ال انت بتقوله دا ي فهد 
فهد ببرود : بقول الحقيقة شهد مراتي.....وياريت ي استاذ اسر تتفضل برا بهدوء بدل ما اعمل حاجة مش هتعجبك 
انسحب اسر بهدوء من الڤيلا وهو ينظر الى شهد بنظرات حسرة 
الجد : ممكن تفهمني ايه ال انت عملته دا 
فهد : عملت ايه 
الجد : اتكلم معايا عدل ايه ال انت هببته دا ازاي شهد مراتك انت هتستهبل
فهد : اتفضل اقرأ الورقة دي وهتشوف 
الجد : نهاركوا اسود انتوا متجوزين عُرفي فهميني ايه ال بيحصل هنا دا ي شهد 
شهد وهي تبكي بصمت ولا تستطيع الكلام 
فهد : استنى ي جدي هي متعرفش اي حاجة عن الورقة دي 
الجد : ازاي يعني انت اتجوزتها من غير ارادتها 
فهد : لا انا مأخدتش رأيها اصلا انا قررت اني هتجوزها واتجوزتها 
شهد ببكاء شديد : انت ايه ي اخي انت ايه ليه بتعمل فيا كدا و ايه الورقة دي وازاي عملتها وانا معرفش اي حاجة اصلا والمفروض الجواز ميتمش غير لما امضي وانا معملتش اي حاجة ولا مضيت يبقى ازاي 
فهد بإستفزاز : لما تتكلمي مع جوزك توطي صوتك وانتِ بتتكلمي ع العموم هحاسبك بعدين ع انتِ لسة مش متعودة بس ثانيا بقا انتِ متسألنيش ازاي المهم انه حصل 
شهد : ربنا ينتقم منك انا بكرهك بكرهك من كل قلبي والورقة دي هتتقطع انا مستحيل اهيش مع واحد زيك وكفاية اوي منظري الدكتور بتاعي ال كان هيبقى خطيبي وكانت ستطلع الى غرفتها 
فهد : استني ... عاوزك تطلعي تجهزي نفسك وتغسلي وشك كدا ع المأذون جاي ع يكتب كتابنا بس شرعي ياريت متتأخريش عيب الراجل يفضل قاعد 
شهد : ع جثتي ي فهد 
فهد ببرود : لا مش ع جثتك ولا حاجة هتتجوزيني وانتِ عايشة عادي ولو مش موافقة ف هخطفك وهتجوزك برضو يعني كدا كدا هتجوزك فخليها تكون برضاكي بدل ما تكون غصب عنك متتأخريش بقا 
وصعدت شهد الى غرفتها مع صدمة الجميع 
الجد بحسرة : تعالى ورايا ع المكتب 
فهد : اتففضل ي جدي
مروان بعد ذهابهم : انت فاهم حاجة 
جاسر : خالص 

*_في المكتب*_ 

فهد : قبل ما تقول اي حاجة ي جدي انا اسف ع ال انا عملته دا بس مكنش ينفع غير اني اعمل كدا 
الجد : ليه وانت مبتحبهاش 
فهد : ع انا عاوز كدا مش لازم اكون بحبها 
الجد : الورقة ال معاك دي هتقطعها ي فهد و مفيش جواز هيتم 
فهد : هيتم ي جدي ولو متمش زي ما قولت برا هخطفها واتجوزها
الجد بزعيق : يعني ايه ي فهد يعني كلامي مبيتسمعش هتكبر عليا وتمشي كلامك عليا 
فهد : العفو ي جدي بس انا بقول لحضرتك ال هيحصل بس 
الجد : وانا مستحيل اسيبهالك 
فهد : هتسيبها لمصلحتها....ومتخفش مش هأذيها بس المهم انها تكون معايا ومحدش تاني ياخدها 
الجد : انا مش عارف دماغك فيها ايه بس اقسم بالله ي فهد لو شهد حصلها حاجة لهندمك ومش هيهمني انك حفيدي ولا هيهمني اي حاجة انت فاهم 
فهد : فاهم ياريت تطلع تخليها تنزل بقا ع المأذون زمانه جاي عن اذنك 
الجد بعد ذهابه : استر يارب 

*_في غرفة شهد*_

شهد : انا مستحيل انزل ولو ضغطوا عليا اكتر من كدا هموت نفسي 
سما : ع خاطري ي شهد اسمعي الكلام 
مايا : فهد عصبي وبينفز ال في دماغه وهيخطفك فعلا لو موافقتيش اهدي كدا و يلا انزلي لما نشوف ايه ال هيحصل 
شهد : قولتلكوا مش نازلة
رنا : شهد ونبي بقا اسمعي الكلام احنا مرديناش نمشي ونسيبك اهو زي ما طلبتي 
لما : عارفين انه صعب عليكي انك تجوزي اكتر واحد بتكرهيه بس احنا خايفين عليكي 
سيلا : ومنعرفش لو خطفك هيرجعك لينا تاني ولا لأ
انچي : اهدي كدا ي حبيبتي وانزلي ونشوف هيحصل ايه 

طق طق طق

سما : اتفضل 
الجد : ممكن تطلعوا وتسيبونا لوحدنا شوية 
مايا : اكيد يلا ي بنات 
شهد بعد مغادرة البنات : هتسبني ليه ي جدو دا بيكرهني وعمره ما هيحبني وممكن يقتلني 
الجد : ي بنتي انا عارف فهد اكتر من نفسي هو عمره ما يأذيكي هو ممكن مبيحبكيش بس دا لسبب تاني مسيرك هتعرفيه لكن عمره ما يفكر يعملك حاجة وحشة 
شهد : بس ي جدو انا مستحملاه في البيت بالعافية وكل ما نتقابل لازم يحصل بينا مشكلة ازاي نتجوز ازاي 
الجد : عارف انه صعب عليكي بس انزلي معايا ونشوف ايه ال هيحصل وربنا يسهل وحتى لو اتجوزك انا اكدتلك انه عمره ما هيأذيكي ممكن تتجوزوا فترة وبعد كدا تطلقي لأننا لو موافقناش دلوقتي هينفذ ال في دماغه وانا خايف عليكي ي بنتي وفهد عنيد 
شهد: ي جدو بس......
الجد : ريحيني ي بنتي واسمعي الكلام وثقي فيا انا عارف اني هاجي عليكي بس صدقيني كله ع مصلحتك 
شهد بدموع : هغسل وشي ونازلة 
الجد وهو يقبل رأسها : ربنا يهديكي ي حبيبتي 

بعد مرور وقت 

فهد : اتفضل ي شيخنا 
بعد دقائق
المأذون : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 
فهد وهو يهمس لشهد : مبروك ي عروسة 
شهد وهي تنظر ليه بكره : بكرهك 
فهد ببرود : القلوب عند بعضها ي شهودتي 
فهد : نورتونا ي جماعة والله معلش بقا طولنا عليكوا بس حقيقي نورتونا استأذنكوا بقا هاخد عروستي 
الجد : ع فين 
فهد : ڤيلتي ال في الساحل....مش هنقضي الهاني مون ولا ايه 
شهد : مش متحركة من هنا 
فهد : لا هتتحركي واعتراض كمان وهتشوفي مني وش مش هيعجبك 
نظرت شهد بخوف الى جدها فنظر اليها نظرة تطمأنها 
الجد : هتقعدوا قد ايه 
فهد : ع حسب...يلا بقا ي عروستي ع منتأخرش 
واخذ شهد في وسط صدمة الجميع وعدم استوعابهم للذي حدث بعد مغادرة اصدقاء شهد
سما : يعني هما كدا اتجوزوا خلاص 
مايا : واخدها ومشي كمان 
جاسر : انا دماغي وقفت 
مروان : الله يبخته هو انا مينفعش اتجوز بسرعة كدا 
الجد بصوت جهور : اخرسوا وكل واحد يطلع ع اوضته يلا 

*_في الطائرة الخاصة لفهد*_

فهد : مش هنبطل عياط بقا ولا ايه 
شهد :.......
فهد : لما اكلمك تردي عليا 
شهد : لا مش هبطل عياط في حاجة 
فهد : لسانك دا هيتقص ان شاء الله 
شهد : ياريت تقتلني بالمرة ع اخلص ماهو انا مش هطيق افضل قاعدة معاك طول العمر كدا 
فهد : طول العمر قلبك ابيض اوي دا هما شهرين بالكتير واول ما ازهق منك هطلقك 
شهد بإنفعال : انت ايه ها انت مستحيل تكون بني ادم انت مبتعرفش تعمل اي حاجة غير انك تجرحني وبس وكل دا لسبب انا معرفوش اصلا ولا ليا اي ذنب فيه اقتلني وريحني ي اخي ياريتك ما شوفتكوا ولا عرفتك 
فهد بحنية وقد لان قلبه عندما رأها تبكي هكذا اخد يحرك يده ع كتفها : طب ممكن تهدي 
شهد بصراخ: ابعد عني 
فهد وعاد الى قسوته مرة اخرى : بت مش ع ساكتلك تزيدي فيها اقسم بالله لو صوتك علي عليا تاني هزعلك واكمل بصوت هادي وانا زعلي وحش جدا وواحدث رقيقة زيك مش هتقدر تستحمله فنهدى كدا ع مش عاوز ازعلك ي عروستي 

بعد مرور ساعات 

*_في الڤيلا*_

فهد : ها ايه رأيك في الڤيلا عجبتك 
شهد في نفسها : زي الزفت 
فهد : بتقولي حاجة 
شهد : مبتنيلش 
فهد : طب اطلعي يلا ع الاوضة ع وراكي شغل كتير 
شهد : نعم شغل ايه 
فاد : انتِ مش شايفة الڤيلا مش نضيفة ازاي امال مين هينضفها 
فهد : انت هتستهبل عاوزني انضف الڤيلا دي كلها وبعدين ازاي مفيهاش خدم اصلا 
فهد : قولتلك مش عاوز طولة لسان وبالنسبة للخدم ف اظن احنا مش هنحتاج خدم وبعدين ما انتِ موجودة اهو 
شهد : قصدك ايه 
فهد بهدوء : قصدي انك من النهاردة هتكوني خدامة عندي
شهد : ومين قالك بقا ان انا هسمع كلامك
فهد : لا هتسمعي ع لو مسمعتيش هتزعلي  
شهد : طب وال....ااااااااااااه

يتبع الفصل الخامس عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية شهد الفهد "اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات