القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية شهد الفهد الفصل الثالث عشر بقلم شهد أحمد

 رواية شهد الفهد الفصل الثالث عشر بقلم شهد أحمد

رواية شهد الفهد الفصل الثالث عشر بقلم شهد أحمد



الجد : اسر 
شهد بصدمة : ايه 
الجد : ايه مالك اتصدمتي كدا ليه 
شهد : لا مفيش مستغربة بس 
الجد : طب انتِ ايه رأيك 
شهد : هو يعني محترم وطيب وعسول 
الجد بضحك : انتِ متفقة معاه ولا ايه 
شهد بإحراج : لا لا والله ي جدو هي الكلمة طلعت غصب عني مقصدش 
الجد : عادي ي حبيبتي حتى لو متفقين ماهو طبيعي يكون معرفك 
شهد : لا بس هو مقاليش حاجة 
الجد : ع العموم هو جاي بكرة ع يطلب ايدك وتقعدوا مع بعض وتتعرفوا وكدا لو مش عاوزاه يجي هكلمه اقوله ميجيش
شهد : لا خليه يجي 
الجد بضحك مرة اخرى : شكلك واقعة ي قطة كفاية عليكي كدا احمريتي بما فيه الكفاية انا هروح انام تصبحي ع خير 
شهد : وحضرتك من اهله 
 بعد خروج الجد من الغرفة 
شهد بفرحة: انا لازم اكلم البنات ع اعرفهم 
شهد ع جروبهم : بناااااااااات عندي خبر ب مليون جنيه 
كلهم : قولي بسرعة 
شهد : جايلي عريس 
سيلا : لولولولولولي
رنا : اخيرا هلبس فستااااان سواريه 
لما : ياربي مش مصدقة اخيرا واحدة من الشلة هتتخطب 
انچي : طب الخطوبة امتى بقا ع نلحق نجهز نفسنا 
شهد : ايييييه اهدوا انا لسة بقولكوا جايلي عريس لسة محصلش اي حاجة وبعدين مسألتوش مين هو يعني 
كلهم : مين 
شهد : حذروا فزروا 
رنا : فهد ال مبيطقيش 
لما : ايوة اكيد هيتجوزها وبعد ما يتجوزها يعترفلها بحبه و يقولها انه كان بيحبها من زمان ومخبي عليها وكان بيعمل معاها كدا ع محدش يلاحظ وشغل الروايات دا بقا وااااو 
شهد : بس ي مهزأين 
سيلا : طب قولي يلا مين 
شهد : اسر 
سيلا بدراما : خياااااااااانة ياريتك ما قولتي اخص مطمرش فيه المحاضرات ال حضرتهالو كنتوا كلكوا بتمشوا الا انا لا اخص بجد 
انچي بضحك : تستاهلي احسن ع بعد كدا تبقي تروحي معانا 
سيلا : يلا حصل خير عيل ملزق اصلا مش استايلي ولا ذوقي لا 
شهد : اتلمي ي بت ملزق في عينك 
لما : اوعا هي الصنارة غمزت ولا ايه 
شهد : اممم تقريبا 
انچي : وهلبس سواريه وهيلز وهييييصة 
شهد : هو جاي بكرة وبصراحة انا عاوزاكوا تكونوا معايا انا عارفه انه لسة تعارف وكدا بس انا مكسوفة اوي ومش عارفه هعمل ايه 
لما : من الساعة 6 الصبح هتلاقينا عندك 
رنا : احنا نطول نيجي لقمر الشلة ونشوفها وهي عروسة كدا 
انچي : محدش هيختارلك الدريس ال هتلبسيه غيري 
سيلا : والميكب عليا 
شهد : اخوااااتي 
لما : يلا نامي بقا ع هنيجي نقرفك من بدري 
شهد : مستنياكوا تصبحوا ع خير وقامت بغلق الفون وذهبت الى سريرها لكي تفكر وتتخيل بفرحة شديدة ماذا سيحدث في الغد 

*_في مكتب الجد*_

الجد في الهاتف : هات جاسر ومروان وتعالولي في المكتب 
فهد ببرود : خير 
الجد : لما تيجوا هتعرفوا
وقام بإغلاق الخط وجاء الشباب الى الجد 
جاسر : خير ي جدو 
الجد : عاوز اكلمكوا في موضوع 
مروان : اتفضل 
الجد : شهد 
فهد : مالها 
الجد : جايلها عريس 
فهد بغيظ : مين 
الجد : اسر 
فهد بغيظ اكثر وهو يضغط ع قبضة يده : وهي موافقة 
الجد : انا كلمتها ولقيت في قبول من ناحيتها وبصراحة جاسر شاب محترم وابن ناس وهيخلي باله منها 
جاسر : عندك حق ي جدو 
مروان : حدد ميعاد يجي فيه 
الجد : اه هيجي بكرة يطلب ايديها ايه رأيكوا 
جاسر : انا عن نفسي موافق 
مروان : وانا كمان بس طبعا اهم حاجة رأي شهد لما يجي بكرة يقعدوا مع بعض وتكرر 
الجد : تمام وانت ي فهد 
فهد بخبث : ال تشوفه ي جدي 
الجد: تمام كدا هيجي بكرة ع الساعة 7 عاوزكوا تكونوا موجودين يلا اتفضلوا 
وصعد كل منهم الى غرفته 

*_في مكان اخر*_

_هتعرف تعملي ال قولتلك عليه 
:هو صعب بس هحاول بس هنحتاج امضتها 
_تمام اهم حاجة تخلص بسرعة 
:حاضر 

*_في اليوم التالي*_

سما : ششششششهههههدددددد
شهد : ايه يخربيتك 
مايا : مش عيب لما تكوني عروسة ولسة نايمة لحد دلوقتي 
شهد : ي شيخة عروسة ايه وزفت ايه انا عاوزة انام 
رنا وهي تدخل من باب الغرفة : تنامي مين يماما يلا ي حبيبتي قدامنا يوم طويل 
لما : يلا ي غيبوبة لما الضيوف يمشوا تبقي نامي 
شهد : وانا لسة هستنى دا كله مش قادرة افتح عيوني 
انچي : شكلك نفسك تاخدي شاور وانتِ ع السرير 
سيلا : وماله نخليها تاخد شاور 
شهد : وربنا لو نقطة ماية جت عليا ل هنام وابقوا شوفوا مين هيقابله بقا 
سما : طب خلاص خليكي شطورة وقومي يلا 
شهد : اوف حاضر 

بعد مرور عدة ساعات 

شهد : ها شكلي حلو 
سيلا : قمر والله 
لما : جميلة اوي بجد بس انا مش فاهمة ليه مش راضية تحطي حاجة ع وشك 
شهد : انا بحب اكون بطبيعتي مبحبش الميكب انا 
رنا : ع راحتك المهم انك في كل الحالات مزة 
انچي : حصل جدا 
سما وهي تدخل من باب الغرفة : دكتورتنا القمر خلصت ولا لسة 
شهد بإبتسامة : اه خلصت ايه رأيك 
سما : قمراية طبعا 
مايا وهي تركض الى غرفة شهد : اجا اجا 
شهد بتوتر : انا خايفة 
انچي بمرح : لا مبيعضش 
شهد : بس ي رخمة 
سما : اهدي كدا ي شوشو الموضوع بسيط خالص يعني واكملت حديثها بمرح واسأل مجرب 
واخذوا يتحدثون ويمرحون ويتخيلون ماذا سيحدث 
 *_بعد عدة دقائق*_

طق طق طق 

شهد : ادخل 
الجد : عروستي الحلوة خلصت 
شهد : اه ي جدو 
الجد : طب تعالي يلا ي حبيبتي 
شهد : ماشي 
وغادرت مع جدها 
سيلا : احنا هنفضل قاعدين كدا ولا ايه 
مايا : بينا ع السلم 
كلهم بمرح : اشطا يلا 

شهد وهي تنزل ع السلالم 
شهد بهمس : جدو 
الجد بنفس الهمس : نعم 
شهد : هو جاي لوحده 
الجد : اه جاي ع يتكلم معاكي النهاردة بس ويشوفك موافقة ولا لأ ولو وافقتي هيجيب اهله ويجي
شهد : ماشي 
ووصلوا الى المكان الذي يجلس فيه اسر ولكن شهد لما ترفع رأسها من الارض وكانت تستمع للحديث في سكوت تام 
جاسر بهمس : اومال فين فهد 
مروان : معرفش مشوفتوش النهاردة 
وقال اسر بجدية في وسط الحوار 
اسر : انا يشرفني اني اطلب ايد الانسة شهد 
_مش عيب عليك لما تيجي تخطب واحدة متجوزة 
الجميع بصدمة : نعم!

يتبع الفصل الرابع عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية شهد الفهد"اضغط على اسم الرواية
reaction:

تعليقات