القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق يونس الفصل الثاني بقلم دهب مبروك

 رواية عشق يونس الفصل الثاني بقلم دهب مبروك

رواية عشق يونس الفصل الثاني بقلم دهب مبروك

عشق يونس ❤
البارت التاني 
رقيه بصت للاتنين بصدمه وفي نفسها مش معقول ده!! ريماس.... اي ده رقيه 
رقيه... ريماس هو انتي بنتهم 
ريماس... اها بس انتي شكلك مبهدل كداا ليه 
فاروق....انتي تعرفي رقيه يريماس 
ريماس.... احنا اصحاب من اسبوع ومع بعض في الجامعه 
منال... في اي يفاروق 
فاروق...رقيه هتعد معنا لظروف هي لسه هتقولنا عليها بس يريماس هتيلها لبس تخد دش وتنام وبكراا هي هتكلم...
رقيه... ماشي 
ريماس.... تعالي معايا 
يونس... بابا انا متابع كل ده بس مين رقيه 
فاروق.... بس غريبه يعني مروحتش البار انهارده وجت وش الصبح زي كل يوم 
يونس.... مش هنخلص احنا بقاا من الموال ده انا طالع اوضتي 
منال.... ربنا يهديك يبني وبصت لفاروق وقالت اي حكايتها 
فاروق... بكراا هنعرف كل حاجه يمنال انا رايح اوضتنا ومنال و فاروق طلعوا اوضتهم" 
********************
عند رقيه وريماس " 
ريماس... ممكن بقاا تفهميني في اي وشكلك عامل كداا ليه وفين اهلك واذاي سيبينك في وقت زي ده 
رقيه... مش عارفه اقول اي بس مين الولد اللي كان تحت ده 
ريماس بغمز... يونس اخويا اي مز ولا اي بس علفكره ده بتاع بنات وبسهر في بار دايما لوش الصبح 
رقيه في نفسها... حاسه اني شوفتك قبل كداا يايونس بس فين ده اللي للازم اعرفه 
ريماس... ها بقاا روحتي فين 
رقيه بدموع.... ريماس انا في ولد اغتصبني بس مجهول ومش عارفه هو مين بس.. انا لازم اعرف هو مين وبالسبب ده ماما تردتني من البيت وقالتلي رقيه بنتي ماتت وانا لازم اجيب حقي  
ريماس... يلهوووي انا مش عارفه اقولك اي بس انا معاكي وانتي هتفضلي هنا معنا ومفيش، كلامي تاني خدي البيجامه دي وخدي دوش وتعالي نامي لانك شكلك تعبان ومرهق 
رقيه... ماشي 
وراحت تاخد دوش 
وريماس... قاعده بتفكر في حال رفيه ويتراا ايه اللي هيحصل معها!! 
________________________
__________ 
عند يونس " 
حاتم... اي ياعم مش يلا نروح البار ولا اي 
يونس.. حاتم انا مش رايح زفت علي دماغك وبقولك اي رقيه اللي بابا جابها لحد البيت هعمل ايه معها واوجه بابا وماما بالحقيقه واني انا اغتصبتها، ويترا بابا وماما بعد ما يعرفوا حكايتها هيقبلوا بيها في البيت. 
حاتم... انت مش اقولت انك هتتجوزها اتجوزها وصلح غلطتك 
يونس... اقفل ياحاتم اقفل 
"المجهول يبقاا يونس"  
يونس في نفسه... طب انا دلوقتي هعمل ايه وازاي هقولها الحقيقه طب هي هتقول الحقيقه ان اهلها طرودها من البيت ولا لا!!وليه انا مروحتش البار انهرضه دي اغرب حاجه حصلت اصلاً!!

كل اللي في الفيلا نامواا"
***********************
يوم جديد" 
عند بيت رقيه"
خديجه.... اممممم يترا انتي فين دلوقتي يرقيه 
الام... مالك سرحانه في ايه يبت انتي 
خديجه... ماما ممكن تسمعيني بس من غير ما تتعصبي ولا تزعلي 
الام... اتكلمي سامعاكي 
خديجه... ماما ممكن ندور علي رقيه و... 
الام... اكيد سمعتي انا قولت اي انا بنتي ماتت امبارح 
خديجه... بس يماما 
الام.... بلا ماما بلا زفت ودخلت اوضتها 
الام.. بدموع.... انا قلبي بيتقطع عليكي يرفيه مهما كان انتي بنتي وانا امك انا مش عارفه انا عملت كداا ازاي بس قلبي واجعني اوووي وانا عارفه ومتأكده انك هترجعي تاني لانك مليش غيرنا واحنا مهما كان اهلك برضوا!!
خديجه... طيب ياماما انتي اللي بدأتي استحملي بقاا اللي هيحصل ولبست وخبطت علي مامتها في اوضتها 
خديجه... ماما انا نزله ادور علي شغل عايزه حاجه 
الام... لا عايزه سلمتك يبنتي 
خديجه.. بصت لمامتها بحزن بسبب اللي عملتوا في رقيه ونزلت خديجه تدور علي شغل 
في فيلا فاروق المحمدي " 
رقيه... صحيت وبصت لريماس اللي نايمه جمبها وابتسمت لها 
ريماس.... صباح الخير يقلبي 
رقيه... الساعه ٢ العصر قصدك مساء الخير 
ريماس... لمضه هانم 
رقيه... هششششش انا مش لماضه انا بنص لسان ننننننني 
ريماس... هو مش انتي بتشتغلي صح 
رقيه... اها بس مش عارفه اروح ولا لا واعمل اي 
ريماس...خليكي ولو كدااا قولي لبابا ويشغلك في شركه 
رقيه....لا ما انا مش هطول هنا 
ريماس... طب يلا يا اختي خلينا ننزل نفطر ويحلها من عندوه بقااا 
ونزلوا.....
ريماس.... داده حضري فطار ليا انا ورقيه 
يونس... وانا كمان مكلتش لسه 
الداده... من عيني يحبيبي 
ريماس بابتسامه.... تسلم عيونك يا جميل انتا 
وبعد شويه حظروا الفطار ويونس وريماس ورقيه بيفطروا سواا 
يونس.... بيبص لرقيه من تحت لتحت 
رقيه... بتبصلوه برضوا وعايزه تفتكر هي شفتوه فين بس مش عارفه تفتكر 
صمت رهيب علي السفره " 
ريماس قصعت الصمت وقالت...اي يجدعان الصمت وانتي يرقيه فين الفرشفشه بتاعتك 
رقيه... بصتلها وبصت ليونس وقالت عادي ما كلواا راح 
يونس... احممم وفي نفسه هي ازاي مش عارفاني اوبس ماهي كنت متخدره بمنوم صح 
يونس.... الحمد لله كلت وخرج براا الفيلا وهو مدايق جداً
وخلصوا ريماس ورقيه الاكل....
فارق.... ها يرقيه مش هتحكي حكايتك بقاا 
رقيه.... بصت لريماس وريماس بصتلها وقالت انا يبابا عارفه الحقيقه 
ريماس... رقيه ضحكيه واحد مجرم اغتصبها واهلها تردوها اللي هما اختها خديجه ومامتها 
رقيه... لو حضرتك يفاروق بيه وجودي هيضايقك بعد اللي عرفتوه ده انا همشي حالا
فاروق... ها لا تمشي فين انتي شكلك مظلومه و حقك احنا هنجبهولك و... 
رقيه.. لو دي شفقه فا انا مش عايزه انا همشي بجد 
كانت بتتكلم ووشها في الارض والدموع محبوسها في عينها 
فاروق.... قرب منها وقال ارفعي راسي لفوق انا زي بابكي هكون حمايتك وحقك هجبهولك بجد انا مش بشفق عليكي يرقيه 
رقيه.. سكت ومعرفتش تتكلم كانت متوقعه انهم يطروها وفي نفسها يااه هما بجد شايفني مظلومه ومصدقني امال انتي يماما ليه عملتي كداااا 
منال...رقيه انتي زي ريماس بالضبط وبلاش تزعلينا بكلامك كده 
رقيه بابتسامه عكس الحزن اللي جواها.... شكرااا 
عداااا اسبوعين.... 
رقيه.. قربت من منال وريماس اكتر بس في جزء حزين جواها مخبيها فقدان مامتها واختها مشتاقه ليهم اوووي وطلبت انها تنزل تشتغل وهتبقاا سركتيره "
يونس... اللي بدأ يحب رقيه وندم علي اللي عملوه وبقاا خايف من اللي هيحصل بطل يروح البار والكل استغرب ده جداً حتي حاتم، ورجع يشتغل مع بابه في الشركه ولما سمع انها هتنزل تشتغل كلم فاروق انها تشتغل سكرتيره خاص بي هو وبس،اتغير تماما والكل مستغربه"
ومنال وفاروق شاكين انواا في حد غيروه حياتوه بنت مثلا حبتوه وحبها وعايز يتغير علشانها او صاحب شخص كويس كدااا مثلا، وحبوا رقيه جداً "
خديجه.... اللي بتدور علي اختها ومش لقيها خالص بس
ريماس.... اللي حبت رقيه وبقوا اكتر من الاخوات وسرهم مع بعض "
************************
فاروق.... هتنوري الشركه يقمر 
رقيه... بنورك يبابا 
فاروق طلب من رقيه تندهلو بي بابا" 
فاروق بابتسامه... قلب بابا من جوه انتي 
ريماس.. ايووا وانا اتركنت علي الرف يسي بابا 
يونس... ماخلاص بقيت هي الكل في الكل واحنا خلاص مبقناش لينا لزمه 
منال... ربنا يخليكوا ليا انتوا التلاته وافرح بيكوا 
يونس.. وهو بيبص لرقيه هتفرح يماما بس ادعي بس 
منال.... يارب 
فاروق... مش يلا بينا هنتأخر 
ريماس... اها انا جايه معاكم شغلوني انا كمان يجدعان فاروق... طب يلا 
واتحركوا علي الشركه 
***************************
ووصلوا الشركه " 
في شركه الفاروق للمعمار " 
خديجه... انا كنت جاي علشان وظيفه سكرتيره هنا 
:اها لمكتب مستر حاتم اتفضلي واناهشوف واجيلك 
رقيه... اي ده خديجه!! 
يتبع 
________________________
لمتابعة الفصل الثالث اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة 
"رواية عشق يونس" اضغط على اسم الرواية 


reaction:

تعليقات