القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عاشق لهمستك الفصل الثالث بقلم مروة سيد

 رواية عاشق لهمستك الفصل الثالث بقلم مروة سيد

رواية عاشق لهمستك الفصل الثالث بقلم مروة سيد

أسكربيت #عاشق _لهمستك#4
 
عدت الايام والمواقف بنا بتزيد وكلمنا بيزيد كان بيقعد يكلمني بالساعات ويتجاهلني بالساعات بردو عمري ما عرفت افسر اللي بيعملو بس بردو كنت لسه بحبه عمري ماعرفت ازعل منه رغم ان لو حد غيري كان بعد عنه نهائي بعد عن اي حاجة تنزف قلبه بالشكل ده بس انا لسه أملي في ربنا كبير. جت علينا فترة وبدآ يختفي من حياتي واحده واحده. وخصوصآ كلامنا مواقفنا كل حاجة بدأت تقل. استغربته اوي. لدرجة انو لو كان بيعلقلي علي حاجة كان نفسي اعاتبه واقولها قد ايه هو وحشني بس مينفعش🖤قررت اعاتبه في كتابتي اكتب كل حرف كل كلمة في قلبي ليه في بوستاتي بس في الحقيقة عمره عمره مافهم انها لي عمره ماشاف حبي قد ايه كنت بتوجع نفسي نرجع زي الاول عاتبني لو زعلتك في حاجة بس متسبنيش كده ليه تعلقني بالشكل دا كده ليه تسبني في نص الطريق لوحدي. 
بقلب في الواتس عادي
لقيت مسدج منه صورة وتحتها حبيت انك اول واحدة تشاركيني فرحتي والخبر ده. 
الصورة كانت لسه بتحمل بس كانت صوره فيها بنت بس ملامحها مش باينه وهو مش باين الصوره حملت دخلت عليها بسرعه بس الصدمة ان.......

وكانت الصدمة إنه خطب كان حاطط أيموشن علي وش خطبته اللي باين فيها دبلتها اللي لابساها بس وهو كان باين عليه الفرحة كان فرحان ارجة اني مسكت الصوره دقت في تفصيلة وشه وفرحته اللي بارزه وباينه في ضححكتة. مكنتش عارفه افرح ولا أزعل في الحقيقة هو كان شعور مختلط بي الحزن والفرحة سنتين كاملين كل دعوة وكل سجدة أسمك فيها سنتين كاملين قلبي مشافش غيرك نزفت كل الحب اللي جوايا ليك بس هو ايه ذنبه يا همس انتي اللي اديتي ل نفسك امل كبير مستحيل يتحقق خيالك هو اللي رسملك حاجات كتير مستحيل تكون واقع انسيه يا همس أنسيه عشان تعيشي حياتك في سلام وهو يعي حياته ابعدي عنه هو محبكيش وعمره ماحبك هو واخدك اخته.
ها يا همستي مقولتليش مبروك يعني؟
انا اسفه يادكتور معلش الفون علق معلش انا فرحاااانه جداااااا والله الف مليوووووون مبروك عقبال الفرحة الكبيره يارب 💛🌸
تسلميلي يارب وعقبالك انتي كمان ربنا يرزقك بابن الحلال اللي بتحبه ده ويحس بيكي🙏💙

اللهم أمين شكرآ انا اسفه لازم اقفل دلوقتي عشان عندي محاضره سلام
سلام يا همس.
في الحقيقة انا مكنتش في الجامعه اصلا وكنت بتحجج عشان متكلمش معاه قفلت وقمت خد مصليتي وصليت وحكيت ل ربنا كل اللي في قلبي كل حاجة وجعاني وحاسه بيها
ليه يارب ليه دا كله بيحصلي ليه الشخص الوحيد اللي اتمنيته في كل سجدة ليه الشخص اللي حبيته ميبقاش ليا ليه يبعد عني بالبشاعه دي ليه قلبي يتكسر بالشكل ده ياااارب انا محبتش غيره محبتش غير قلبه شيله من قلبيي ياااارب انا ماليش غيرك 🙏😥 ربنا يسعده ويفرحه يارب ويريح قلبه وباله يارب
عدت فترة علي بعده عني هو صح مبقاش ليا بس قلبي لسه بيحبه وبيتمناه في كل سجدة.
 في دكتور اسمه محمد معانا في الجامعه دكتور كنت دايما بلاحظ انه معجب بيا وان من كلامه كنت بحس انه بيحاول يوضحلي ده بس انا كنت دايما بتجاهله لانه مش شبة مش شبة دكتور نور عمري ماحسيت اتجاهة باي حاجة زي اللي كنت بحسها مع نور هو مش زي ومفيش حد اصلا زيه هو مختلف بكل خاجة فيه كل حاجة فيه كانت جميله قلبه ضحكته عيوبه حتي عيوبه كانت جميله.

بعد مرور تلات شهور_____
 سارة خطيبة نور كانت جارته وزي صديقه ليه بنت مفيهاش عيب كل حاجة فيها جميله واي شب يتمناها اللهم بارك 💙
نور:يعني ايه يا سارة مش عاوزه تكملي
زي ماسمعت يانور انا مش مرتاحة مش عاوزه اكمل اتخنقت من تحكماتك وقرفك ده وشغلك اللي واخد كل وقتك ده زهقت مبقتش حابه اكمل
بس انتي عارفه ظروف شغلي من الاول وانا مقصرتش معاكي في حاجة عارفه اني بحبك واي حاجة بتطلبيها بتلاقيها كل حاجة بتبقا تحت امرك فين تحكماتي بقا دي
انت شايف اني لما اقولك هروح فرح صحبتي مع صحابي الشباب وانت رفض دي مش تحكماتك

لما طلبتي تروحي قولتلك هاجي اخدك اوديكي وهفضل معاكي لح ما تزهقي وارجعك غيره عشان دي مش حجة

حجه انت شايف اني بتحجج
اه بتتحججي يا سارة
تعالي خد حاجتك يانور انا مش هكمل انا زهقت منك ياخي ايه القرف ده
الظاهر اني كنت اعمي لما اختارت واحده زيك. 
ورحت خد حاجتي ومشيت مرضتش اعلن عن انفصالنا وكان تقريبآ كده كله كان مفكر اني لسه خاطب

ندي _
نعم ياست همس
بقولك دكتور نور بقاله فتره بينزل استوريهات حزينه اوي مش عارفه ليه حاسه ان في حاجة بينه وبين خطبته
ندي لأ يابنتي تلاقيه استوري عادي
خلاص ماشي ربنا يسعده يارب ويوفقه
يارب وانسيه يا همس
ياريته بايدي يا ندي
حاولي وإن شاء الله خير
إن شاء الله
 تاني يوم كان أول يوم في بداية السنة الجديده وكانت اول محاضرة عندي محاضرة مع دكتور نور دخلت وقعد في مكاني المعتاد مكنش لسه في اي حد دخل طلعت رواية من شنطتي وقعد اقرأ وفجأه اتفتح باب المدرج بقوة رهيبة والكتاب وقع من إيدي نزلت جبته ورفعت راسي. مش تخبط قبل ماتدخل يا حيوان أنت
بيلف وشه واتصدمت لما شفته....... أوبسسسس انا اسفه جدااااا يا دكتور والله ياربي انت كل مابقع في طريقي لازم تتهزق يعني انا اسفه والله😂😂😂😥
اهدي يا متخلفه يخربيتك متغيرتيش بلسانك الطويل ده😂
والله لييكي وحشة يا اوزعه😂
يعتي انا كبرت سنه ياربي وبردو مبيحترمنيش ايه ده😂💔كرامتي ياجدعان
 فين كرامتك دي معلش عشان مش شايفها 😂
ونبي ياشيخ طلب صغير احترمني ولو ل مرة مرة واحده بس
حاضر يا همستي قوليلي انتي ايه اخبارك

انا سمعت الكلمة وقلبي وجعني اوي أفتكرت كل حاجة كان بيقولهالي افتكرت لما كان بيقولي في نص كلامنا يا همستي افتكرت لما كنا بنقعد نتكلم بالساعات.

ايه ياهمستي هو السؤال صعب اوي كده؟ 
لا انا بس مستغربه إنك قولت يا همستي. 
هي بترعلك ولا ايه..
لا ابدآ بس....
بس ايه
لا مفيش المهم قولي انت اخبارك ايه
انا الحمد الله تمام انتي كويسه
لا مش كويسه
ليه مالك يا همستي احكيلي ايه اللي تعبك حد زعلك حد ضايقك بأي حاجة احكيلي انا معاكي
سكت للحظه ونزلت مني دمعه ومسحتها بسرعه كان نفسي اقوله اني فعلا مش كويسه من غيره انا نفسي فعلا تكون معايا كان نفسي تشوف كل حبي ليك
مالك يا همس احكيلي
انا قصدي إني بقيت كويسه لما شفت حضرتك💙😂متقلقش انا شبة القطه بسبع أرواح
 وانا اللي قولت البت بتموت يعيني وصعبتي عليا😂يكش تولعي
قوليلي صح كنتي بتقرأي ايه؟ 
 رواية
حلوه علي كده الروايه دي انا بحبها لانها تشبة قصتي مع الشخص اللي حكتلك عنه. قبل كده فاكره
ااه طبعا فاكره انا عمري مانسيت حاجة تخصك
سكتت وكملت قولتلو هي دي بتفكرني بيه كل حاجة فيها بحسها انا وهو
احكيلي عملتي ايه معاه
سكتت معرفتش أجاوب اقوله انك سبتني ومشيت ولا اقوله انك بكل قوتك كسرتي قلبي بصيت في الارض عن أذنك يادكتور هخرج أجيب قهوة أجيب ل حضرتك معايا
انا اسف إني سألتك
لا ولا يهمك انا بس مفيش حاجة احكيها قصتنا أنتهت من قبل ما تبدآ اصلا ومشيت

يا ياهمس لو كنتي تشوفي حبي ليكي كان زمانك انتي اللي معايا دلوقتي كان زماني بكلمك بكل ارتياح كان زمانك طبطبتي علي قلبي من الوجع دا كل مكنش زماني اتوجعت بالشكل ده بس أعمل ايه في قلبي اللي حبك مش بايدي اشيلك من جوايا ااه خطبت بس خطبت لما لقيتك بتحبي شخص تاني خطبت لما حسيت انك بتعمليني كاخ كبيره مش اكتر ليه عمرك ماشوفتي حبي ليكي ليهه يا همس
خرجت عشان اروح الكافيه اشوفها بس فضلت واقف بعيد براقبها لقيتها قعدة ووشها باين عليه الحزن والكسره خد نفس عميق وبدأت اتحرك ناحيته بس وقفت علي بعد خطوتين عنها لقيتها بتتحرك بسرعة وخارجة من باب الجامعه خرجت وراها بسرعه لقيتها بدور علي اي تاكسي وبتعيط بانهيار.
نور مالك في ايه م. ا. ما.... وأغمي عليها ساعتها مكنتش عارف اعمل ايه بس كل اللي عملته كان قلبي اللي خلاني اعمله مكنش في وقت افكر طلبت من الامن يجبولي العربية بسرعه وشلتها دخلتها العربيه وطلعت علي المستشفي بعد مرور ساعات فاقت همس وكانت بتصرخ بانهيار وبتحاول تفك ايدها من المحلول دخلت بسرعه همس اهدي انا جنبك اهدي يا همس مسكت ايدي بكل قوتها تقريبآ وبتترجاني اخرجها من هنا....
حاضر اهدي بس دكتور ممكن تفك المحلول بعد اذنك
امرك يا دكتور نور
وخرجت بيها من المستشفي وهي ماسكه في دراعي بكل خوف ورعب كأنها طفلة صغيره كنت اول مره اشوفها بحالتها دي كان نفسي اخبيها من العالم كله واحضنها واقولها اني معاها ومش هسبها لوحدها
 . اهدي يا همستي انا جنبك كانت بتبصلي بعين لمعه كلها خوف ورعب مكنتش عارفه تجمع كلامها من العياط بس كل اللي فهمته انها طلبت مني اخدها للبيت بتاعها خدها فعلا وطلعت جري عالسلم واول ما دخلت جريت علي اوضة وفضلت تصرخ جامد جريت بسرعه عليها في ايه يا همس
ماما ماما مبتردش عليا يا نور
ساعتها نسيت الموقف اللي انا فيه مركزتش في كل حاجة غير اسمي اللي طلع منها فرحت اووي فوقت من شرودي
ممكن تساعدني ارجوك
قومي ياهمس خدي افتحي العربيه بسرعه
 نزلت جري فتحت العربيه وهو جاب ماما وجه ركبها وراء وانا ركبت جنبه قدام وصلنا المستشفي بعد مرور نص ساعة مني با دكتور ماما مالها
الدكتور: هي بتشتكي من اي تعب
لأ ماما طول عمرها لخير
الدكتور: اطمني دي حاجة صغيره كده وبأذن الله خير
ايوا يعني مالها
دي غيبوبة سكر أطمني خير إن شاء الله
انهارت من العياط ليه ياااارب ليه دا كله بيحصلي لقيت ايده بتمدلي بيقولي انا معاكي مش هسيبك والله يا همس وإن شاء الله ماما هتكون بخير شدي حيلك بس عشان هي متتعبش اكتر
ممكن متسبنيش لوحدي يا...
نور اسمي نور يا همستي💛🌸

لمتابعة الفصل الرابع اضغط هنا


reaction:

تعليقات