Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عاشق لهمستك الفصل السادس بقلم مروة سيد

 رواية عاشق لهمستك الفصل السادس بقلم مروة سيد

‏رواية عاشق لهمستك الفصل السادس بقلم مروة سيد




أطلعييي براااااا مش عاااوز أشوف وشك في محاضرة ليا تاني انتي فاهمة برااااا

بس انا معملتش حاجة عشان حضرتك تعاملني كده وطلعني بالشكل ده مممكن افهم في ايه


رفع نضارته بكل جمود وعينه اللي أشبة للجحيم وبكل نزل من علي البيدج وراح لحد همس وبكل قوته أطلعيييييي برا انتي مبتفهميش انتي ايه يا بنادمه انتي مفيش مخ خالص يستوعب اللي بقوله


همس:ب. س.

مفيش بس براااا مش عاوز اشوف خلقتك في محاضرة ليا تاني وياريت لو في الجامعه كلها كمان. جتةوا القرف مليتو البلد


انا كل دا واقفه مذهولة من اللي بيتقالي اكيد انا في كابوس اكيد دا كله مش حقيقي انا في البيت لسه لسه منزلتش في حاجة غلط حد يصحيني حد يفوقني يقولي ان اكيد دا كله مش حقيقي حد يقولي ان نور مستحيل يعمل كده دا مش نور اللي قلبي حبه لا هو فين نور فين الشخص اللي كان كله أخلاق وادب فين الشخص الليكان دايما بيدافع عني اللي بيحميني من اي وجع واي مشكلة بتقابلني انا في كابوس اكيدد..

فوقت من الكابوس علي إيدي بتشدني بكل قوتها.

نور: الظاهر إن الادب مينفعش مع واحده زيك

شدني بكل قوته لدرجة إن صوابعه كانها اتحفرت في دارعي وبكل قوته زقني مرة واحدة وقعت علي الارض انا شبة مشلولة مش قادره اقوله انت بتعمل ايه حتي كل اللي حساه إني كان نفسي ربنا يخدني في اللحظه دي كان نفسي أكون في كابوس وإن كل اللي بيحصلي ده مش حقيقة


فوقي يا ماما مش جامعتنا المحترمه اللي يحصل فيها الكلام ده ومش اشكالك دي كمان الليينفع تبقا معانا هنا في جامعتنا دي


نزل العميد.______ اسمه' علي 'نسيت اعرفكوا بالعميد أبن عم دكتور نور الاتنين اكتر من الاخوات)


علي=في ايه يا دكتور نور ايه اللي حصل

نور لو مش عارفين تميزه بين الطلاب المحترمه والطلاب اللي مشفتش تربيه لا انا لازم افوقك يا علي الهانم لفة علي كل الدكاتره هزار وكلام وماشبه مفكرة نفسها سندريلا في زمانها ماشية توقع كل الدكاتره في حبها.


ببص جنبي لقيت الجامعه كلها حواليا مفيش حد مش موجود كل حاجة في انهارت مكنتش عارفه اعمل ايه ياارب انا ماليش غيرك يقف جنبي فالموقفدا يااارب انت لوحدك اللي هتساعدني


علي: همس انتي حصل منك كده؟

همس:و.الله.اب.دآ. يا دكتور. ا. نا ماليش علاقه باي شخص هنا والله

انا عمري ماتعملت مع حد هنا غير دكتور نور صدقني


علي: نور انت معاك دليل علي كلامك ده

نور: انت مش مصدقني يا علي؟

علي: انا مصدقك ومصدقها بس لازم دليل عشان نثبت مين فيكوا الصادق

نور: انا هثبتلك

وطلع الفون من جيبه وفتح الشات اللي اتبعتله وبدأ يبعته كله ل علي علي فونه


علي: رقمك دا ولا مش رقمك يا انسه همس؟

بكل ذهوووول مكنتش مصدقه اللي شيفاه بعنيا ازاي ده دااا رقمي ودا شات دكتور محمد انا انا مش مصدقه كل اللي بيحصلي 

ايه يااااارب دا كله ياااارب ونبي خليك جنبي واظهر الحقيقة يارب يارب انا تعبت


علي بصوت اشبه الجحيم. أطلعي برا ومشوف وشك في جامعنا تاااني براااااا


لازم فعلا امشي بس انا مش همشي عشان انا غلطانه. او عشان انا مستحقش جامعتكوا ولا عشان انا وحشه انا همشي عشان انا خساره فالمكان اللي كله ناس منافقين زيكوا

وجهة وشه وكلامها كله ل نور__وكملت انا همشي عشان انا مستحقش افضل في مكان قليل عليا زي ده. انا همشي عشان انا مكاني احسن من هنا همشي عشان انا استاهل جامعه افضل من جامعتكوا همشي وانا واثقة إن ربنا هيجبلي حقي منك همشي وانا واثقة أنك هتندم علي كل حرف قولتهولي وكل حاجة وجهتالي ظلم همشي وانا راسي مرفوعه لان انا عارفه انا مين واهلي ربوني ازاي همشي وانا متاكده إن ربنا هيجبلي حقيي من واحد فيكوا بس انا قبل مامشي لازم اوريك حاجة يادكتور يا محترم ولازم اوريك انك فعلا عمرك مافرقت بين البنات المحترمه والبنات اللي مشفتش تربيه. طلعت فوني بس قبل مااتقدم خطوه ناحيته. رحت ل دكتور محمد وطلبت منه يفتح فونه دخلت عالواتس بتاعه طلعت اسمي وحطيت فونه جنب فوني


فلاش بااك_________________

خلصتي الفون يا ندي

اه خدي يا همس وخرجت من الواتس بسرعه

دخلت علي الاتصالات ملقتش ندي متصله بحد

 حسيت ان في حاجة غلط ياتري كانت بتعمل ايه دا كله في الفون دا حتي كانت جنبي مشوفتهاش رفعت الفون علي ودنها

دهلت علي الواتس فضلت اقلب فيه نزلت تحت لقيت الارشيف في رقم محطوط فيها دهلت عليها لقيت دكتور محمد دخلت علي الشات لقيت كل الرسايل مابعته من نص ساعه وفي صور ليا كمان ا انا متأكده اني عمزي ماكلمت الشخص دا خالص عمري ما حتي قولتلو ازيك كل كلامنا في الجامعه قدام الناس ياترا مين اللي عمل كده؟


باااااااااااااااااك____________

اتفضل يا دكتور علي افتح مش كنت عاوز دليل يثبت مين الصادق ومين الكذاب افتح وشوف بنفسك دخل علي الشات من فوني لاقي نفس اللي شافه علي فون نور بس العكس بيني وبين نور انه شاف علي فوني ان دا اول شات بنا وكان امبارح

 ومسك فون دكتور محمد وشاف نفس الحكاية ان اول شات بنا كان امبارح.


علي: فين الدليل في الموضوع هو هو نفس الكلام متحاوليش انك تستغلي الموقف ل صالحك لانك مرفوضه بشكل نهائي


همس وقد انهارت كليآ بالفعل ولكن انهياره هذه المره ليست للضعف بل اصبحت اقوي منهم بكثيرآ لانه هي من تملك الحق هي فقد من يعلم كيف سترجع برأتها امام الجميع


همس: اسمعنيييي لازم تسكت وتسمعني انت مالكش اي حق تكلمني كده اصلا انا هثبتلك برائتي وهثبتلكوا ان كلكوا واحد كلكوا ناس زباله


راحت شدت ندي بكل قوتهااااا ودكتور محمد نفس الكلام

 كلهم استغربو من رد فعلها والجميع صار يتسأل احقآ همس بريئه وكل هذه التهم شخصآ ما فعلها به؟


صارت همس تحكي لهم تلك السناريو بالتفصيل ثم توجهت الي نور

همس: انا مكنتش بثق في حد في العالم دا كله قدك بس انا مبقتش بكره حد في العالم زيك انا بكرهك💔


لفت وشها ل دكتور محمد اللي بيحاول ينكر دا كله بس ردة فعل همس كانت اقوي منه


محمد: انا معرفش حاجة عن الشات ده والبنت دي كذابه انا ماليش كلام معاها اصلا

همس وبكل قوتها رافعت تلك الايد الصغيره وضربته باقوي ما عندها بالقلم


انت تخرس خاااالص مش عاوزه اسمع صوتك انت ايه بنادم حقيير ازاي يجيلك قلب تعنل فييا كده وانتي ازاي تخوني ثقتي وصداقتنا عشان واحد زي ده


ندي: سامحيني يا همس والله مكنتش اعرف انه هيعمل كده سامحينيي


وهنا الجميع علم حقآ بان تلك الفتاة بريئة


همس: انا بكرهكوا بكرهكوا كلكوا

لسه هتمشي بس رجعت تاني..


دكتور نور انا متشكره جداا علي قلمك اللي فوقني من حاجات كتير اوي كنت عيشاها متشكره علي كل حاجة حلوه قدمتهالي عاوزه اقولك قبل ماتظلم حد لازم تتاكد الاول إنك فعلا مش. هتظلمه لازم تتاكد اذ كان برئ ولا هو فعلا يستحق ظلمك انا كنت بتمني إنك انت بالذات تسمعني بس.... انا حقيقي ممتنه ليك علي كل موقف وكل كلمه قولتهالي انهاردة  


همس أستني متمشيش انا اسف


اسف؟؟

صارت ضحكات تلك الفتاة تتعالي بهستريا ارعبة الجميع...

 اسف علي ايه ولا ايه اسف علي كلامك اللي دمرتني بيه ولا إيدك اللي لسه معلمه في دراعي ولا، اسف علي الفضيحه اللي عملتهالي ولا اسف علي الوجعع وكسرة النفس والقلب اللي اتسببتلي فيها


سامحيني وانا اوعدك اصلح كل حاجة والله


تصلح كل حاجة يادكتور يامحترم يابتاع الجامعات الازاز لما بيتكسر مبيتصلحش بيتركب مكانه ازاز جديد . بس تفتكر في قلوب جديده بتتباع عشان اشيل قلبي واحط قلب جديد وأنسا اللي عملتوا فيا

افرض انا مكنتش عرفت اثبت برائتي وكان فعلا مستقبلي ضاع 

ممكن تقولي كنت هتنفعني بايه دا انت أول حد كان مسسكني من دراعي تاني وزقني برا الجامعه كلها مش بس برا المدرج


انا اسف حقك عليا عاقبيني بالطريقه اللي تريحك وتخليكي تسامحيني يا همستي


اخرروووس مش عاوزه اسمع اسمي علي لسانك تاااني ياريت كان بايدي اسامحك او حتي اعاقبك بس صدقني في اللي احسن مني ومنك هيعاقبك في اللي هياخدلي حقي منك انا بكرهك. ومتقلقش يا دكتور اوعدك مش هتشوف وشي تاني وإن دي اخر مره هتشوفني فيها وإني هحققلك اللي نفسك فيه وهمشي من الجامعه خالص اوعدك انك عمري ماهتشفني حتي ولا صدفه


دكتور علي بعد أزنك انا بطالب بنقلي ل جامعه............. 

علي: همس الجامعه كلها بتقدملك اعتذارها احنا مينفعش نخسر طالبه زيك


في الحقيقة كان نفسي اقولك ان انا اللي مينفعش اخسر دكاتره وجامعه زي جامعتك بس انا ميشرفنيش افضل في جامعه فيها دكاتره بالقرف وال...... دي بعد ازنك ياريت الاجراء يمشي بكل تراضي عشان انا لحد الان مش عاوزه استعمل اي طريقة مش هتعجبك ولا هتعجب الجامعه كلها وياريت ياسيد المعيد يامحترم قبل متعين دكاتره في جامعتك أتاكد من حسن سلوكهم عشان متجبش لنفسك ولا ل جامعتك قلة الكرامه بعد كده. عن ازنك


ليه يارب تعاقبني بالشكل ده انا عملت ايه في حياتي ليه هو ه بالذات من وسط كل العالم دي يكسر قلبي بالوحشية دي يااارب انت بس اللي عالم انا حبيته ازاي وانت بس اللي عالم ان كل كلمة قولتهاله مكنتش من قلبي باااارب انا لسه بحبه بس انا ماليش غيرك دلوقتي انا مش طالبه غير إنك تفضل معايا وتشيله من قلبي 💔


من طرف الاخر ______________

 يااااااااا يانور لدرجة دي نسيت حبك ليها نسيت انك بتوجعها وبتوجع مشاعرها نسيت انك ممكن تكون ظالمها وانها مستحيل تسامحك ليه بانور قسيت عليها اوووي كده دا انت محبتش غيرها ليه تخسر حبك بالشكل المريب ده ايه ياخي محستش ولو لدقيقة بالوجع اللي هي مممكن تكون حاسه بيه ازاي مدتهاش فرصه حتي عشان تسمعها انت ايه ياخي اييييه ليه ليه با همس تبعدي عني بالشكل ده يااااااااااارب يااااارب رجعهالي ياااارب انا محبتش غيرها سامحيني ياهمس سامحيني انا اسف صدقيني عصب عني كل حاجة كانت غصب عني انا بحبك يا همس بحبك انا مبقاش فارق معايا الناس انتي بس اللي بتفرقيلي ارجعي عشان خاطري متمشيش 🖤


طلعت اجري بدور عليها زي المجنون لقتها بعيددد اووي عني بعيد اوي 


همسسسسسس استني متمشيش عشان خاطري متمشيش🖤


لمتابعة الفصل السابع اضغط هنا

reaction:

تعليقات