القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل السادس بقلم حنين محمد

 رواية صعيدي خطف قلبي الفصل السادس بقلم حنين محمد

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل السادس بقلم حنين محمد

صعيدي خطف قلبي 
الحلقة السادسة (الحلقة النهاردة خفيفة كدة 💛)

مهران : ميرا..... 

ميرا : نعم...... 

مهران : انا بس كنت عايز اقولك انك في اللبس الفورمال المحتشم شوية ده بتبقي حلوة اوي......

وبعد كدة مهران مشي بالعربية 
وساب ميرا اللي واقفة مصدومة 

حاسة بسعادة وكسوف وفرحة واستغراب من السعادة دي..... 
حاسة بمشاعر كتير كدة متلغبطة من جواها..... 

حاسة انها فرحانة لما سمعت الكلام ده منه هو بالذات.... 

مش عارفة ايه السبب ؟!!........ 

المهم فضلت واقفة مكانها كتير بتفكر 
وقالت في نفسها : 
والله يا ابني....
 تبا لحلاوتك يا شيخ وانت بتتكلم اسكندراني وعسل كدة..... 
جاتك القرف في عيونك القمر دي 😂😂.......

المهم اخيرا فاقت ودخلت البيت 

ميرا : هالو يا جماعة...... 

جدي : اهلا يا بنيتي..... انا خلاص حفظتها الكلمة اللي انتي عتجوليها دي بمعني اهلا..... 

ميرا : لا انا كدة جدو بقي مثقف بقي.... 

جدي : طول عمري يا بنيتي.....

الكل ضحك 

حسام : ها يا حبيبتي عملتي ايه خلصتي

ميرا : اه يا بابي خلصت.وصح مستر احمد اتصل بيا وبيسلم على حضرتك...... فهروح بقي ابعتله الحاجات دي..... OK....

حسام : OK يا روحي

بقلم حنين محمد عبدالرحيم

ميرا طلعت اخذت شاور
 ولبست بيجامه كات وبرمودا 
ورفعت شعرها كعكه 
وقعدت على اللاب بتاعها تكمل اللي بتعمله وتبعث المقالات والصور 
المهم خلصت وبعتت وكدة..... 

ميرا : اخيرا وليس اخرا خلصت
 وخلاص بقى هاخذ اجازه من الشغل
 بس يا ربي يوم ما مستر احمد يحن عليا ويديلي اجازه اقضيها في الصعيد....
انا ليه حظي كدة بس.......
كان نفسي اروح شرم...... العين السخنة مثلا..... 
او حتي كنت اتفسح في اسكندرية....... 
بس لأ..... جيت هنا...... يلا بقي قدري...... ونصيبي.....
نعمل ايه بقي دلوقتي...... فين ايام الاندومي الجميل......

 بس مش عارفه هلاقيه هنا ولا لا ......
لما محمود يجي كده هساله.....
 واجيب واحد في الاستخبس كده 😂....

والله وحشتني اوي ايام الجامعه 
كنت بعمل مصايب .....😅😅
بس للاسف بقى شغلي كنت مشغوله به فبقيت اعملها كل فين وفين.......

ابتسمت ميرا بخبث وقالت:
تعالي نجرب نعمل مصيبة منها......انا بحب اعمل افكار مجنونة...... هروح اجرب اي ارقام على الموبايل...... واعاكس الناس واتشتم عادي....😂😂

ميرا : يلا بينا ونجرب الرقم الاول ونقول الو.... 

= الو السلام عليكم مين معايا؟!

ميرا : مديحة شواية.... 

= شكلك بتستزرفي بقي يا بت انتي..... 

ميرا : بصراحة اه بستزرف...... اصلي مش لايقة حد يا وحش الكون..... 

وهوبا التليفون اتقفل في وش ميرا ...😂😂

بقلم حنين محمد

ميرا : اخاف.. ....لأ......استسلم. .......لا برضه..... اكش..... لا طبعا.... انا ميرا.......

ونجرب الرقم التاني ونقول الو.... الو..... الو

ايه ده محدش بيرد شكلهم نايمين...... 

ميرا : خلاص يلا نجرب الرقم التالت ونقول الو

=الو.... كح... كح.... الو.... 

ميرا : ايه يا حج شكلك بتودع ولا ايه.... 

= اه والله يا بنتي تعبان ومش قادر 

ميرا : الله يقويك يا حج..... والله يا حج كلنا تعبانين .....مش عارفة الاقيها من ايه ولا من ايه..... 

= معانا ربنا بقي يا بنتي..... متخافيش...... والله انا مش قادر حتي اقوم اقف على رجلي ...... وعيالي سايبني مرمي...... ولا كاني ربتهم 

ميرا: معلش يا حج هي الدنيا كدة...... 

= صح امال انتي مين!! 

ميرا : يعني بعد ما حكتلي قصة حياتك يا حج..... تسألني انتي مين؟!....... انا مراتك يا حج..... 

= مراتي ماتت من 7 سنين 

ميرا : ما انا روحها يا حج وجاية اعذبك.... 

= يخربيتك هو انا مش مرتاح منك وانتي عايشة ولا 
ولا حتي وانتي ميتة...... 

ميرا : اه يا اختي..... شوفي الراجل.....كلكم كدة... 
وقفلت ميرا 
ميرا : بقي شوفي الرجل قليل الاصل.......يعني كانت بتعملوا ايه يعني وهي عايشة..... يلا ربنا يرحمها..... 

ميرا : المهم يلا بقي نجرب الرقم الرابع ونقول الو 
= الو ....كح.... كح.... كح.... الو.... 

ميرا : خلاص يا عم انت بتكح.... شكلك عندك كورونا وهتعدينا.... احنا مش ناقصين...... س.... سلام انت بقي....... 

ميرا : ونجرب الرقم الخامس ونقول الو..... 

=الو

ميرا وهي بتقلد صوت راجل : 
مين القمر اللي بيتكلم ده...... انا بصراحة قلبي دق 3 دقات لما سمعت صوتك...... 

= ايوة يعني مين..... 

ميرا : غباء البنات ده انا عارفاه..... بقولك قمر في الاخر تقولي مين..... هكون اخوكي مثلا......اكيد واحد يعاكس....... 

=ايوة يعني عايز ايه...... 

ميرا : شيبسي وكارتيه..... في محرم بيه..... ويندوز بجنيه...... القمر يحب يشرب قهوة ولا نسكافيه..... 

وهوبا السكة اتقفلت في وش ميرا 

ميرا: طب والله العظيم ....بعرف اعاكس..... يلا بقي نجرب اخر رقم ونقول الو 

= الو ليه سبتيني يا حبيبتي ليه ؟!

ميرا : حبيبة مين انت هتلبسلي مصيبة.....

= ايوة ليه .......ها..... علشان بتحبي مازن صح ؟!...... 
علشان شعره ناعم وانا شعري كيرلي.... 

ميرا: ايه حب الثانوي ده يا ربي..... 

= قوليلي ليه يا لولي..... ليه..... قولي يا اما صدقيني هقتلك..... قولي يلا...... 

ميرا : الاه......وانا مالي يا لمبي..... 

المهم ميرا قفلت السكة 

ميرا : هو انا ناقصة مصايب...... 
خلاص بقي يا ميرا ........ كفاية تضايقي الناس بقي..... عيب كدة........ 

ميرا : يلا بقي..... نقعد كدة علي الفيس شوية 

وهوبا لسه هتفتح الفيس لقت صوت حد بيصوت تحت...... 

ميرا اتخضت و طلعت تجري لتحت.... 

وقالت بخضة: في ايه جماعة...... ايه اللي حصل..... 

محمد (عم ميرا ) بيقول بخضة : اصل يا بنيتي..........يتبع 

قالها ايه بقي وكل الكلام ده هنعرفوا بكرة باذن الله ❤❤
صح ان شاء الله حلقة بكرة هتنزل على الساعة 10 كدة زي النهاردة ....او ممكن تتاخر شوية .... معلش يا جماعة اصل هصيف 😅😅......يعني مصيفش يعني 😂😂

#صعيدي خطف جلبي 😂❤

# ايه ده!!!! صعيدي سرق قلبي ❤

#حنين محمد عبدالرحيم ( Hanon)

مقولة النهاردة 
( الحياة امل فمن فقد الامل فقد الحياة......
اتمسك بحلمك يا برو وامشي وراه..... خلي عندك دائما وابدا امل ان بكرة احلي.....هتتعب اكيد..... بس لازم تعافر ويبقي عندك ارداة..... وانا واثقة ان الإنسان اللي بيقرا الرسالة دي دلوقتي هيجي يوم والناس تشاور عليك وتتمني تبقي شبهك.... هيجي يوم وهتفتكر الايام دي والصعوبات وتقول الحمد لله اني كنت قدها..... الحمد لله اني مستسلمتش...... الحمد لله اني كنت اقوي ❤❤)

لمتابعة البارت السابع اضغط هنا

reaction:

تعليقات