القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية لين القاسي الفصل السابع عشر بقلم أماني المغربي

 رواية لين القاسي الفصل السابع عشر بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي الفصل السابع عشر بقلم أماني المغربي

*رواية لين القاسي* البارت 17
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

سامر بشر... غلطك الوحيد إنك فكرتي تلعبي معايا 

بلعت تاليا ريقها.... انا هعمل ليك إي حاجة انت عاوزها بس سبها تمشي 

نظر إلي لين ولعق شفتيه بتقزز مسح علي صدرة.. كان علي عيني 

وفي لحظه شد لين منها لتصرخ بأسم قاسي 

لين ببكاء.. قاااااااااااسي 

نظر محمد وقاسي إلي بعضهم عندما سمعوا الصريخ ليجري كل منهم بأقصى سرعة بإتجاة المقابر 

تاليا بخوف. البنت ملهاش دعوة ي سامر سبها سبها وانا هنفذ ليك كل إلي عاوزة   

شاور لرجلتة عشان يمسكوها لتضربهم بعنف و لكن يتكاثرون عليها ويقوموا بتقيدها  

ظلت تنهج وتنظر إلي سامر بكرة ليمسك فكها.... لسا فيكي نفس بعد دا كلة 

الراجل الذي وكل لقتل لين.... خليك قد كلامك وهات البنت 

سامر ببرود... انت مش عاوز تموتها اعتبرة حصل يالي غور من وشي 

شاور علي رجالتة .. وانتوا هاتوها ابتسم بشر وهو ينظر إلي لين المنهارة من البكاء .. شكل ليلتنا فل إن شاء الله 

قاسي بهمس .. استني ي محمد 

محمد بعصبية .. استني اي انت مش شايف الكلب دا بيعمل فيهم إي 

قاسي بحدة .. قولت استني 

كور يدة بغضب عندما رأي ذالك الشاب يمسك لين بتلك الطريقة ولكنه هداء نفسه فهم في موضع الضعف 

نظر له .. احنا لو هجمنا عليهم دلوقتي هنطلع من المعركة دي خسرانين لازم نقلل عصبية ونستخدم عقلنا 

كذ علي سنانة بغضب وهو يتابع ذالك الحقير ليذعن إلي أمر قاسي .. إ ي خططتك 

قاسي .... واحد التشتيت اتنين عنصر المفجاءة كذ علي سنانة وعيونة طلعت شرارة ... تلاتة تكسير عظامهم 

ابتسم محمد . هو دا الكلام ي بوص 

سحبو ااتنين من رجالة سامر من غير ما حد يلاحظهم ليتشتت الباقي ويدب الرعب في قلوبهم عند اختفاء اصدقائهم

سامر بضيق ... عملين داوشه لي 

.... سعيد و سعد اختفوا 

سامر يعني إي اختفوا 

ليظهر قاسي امامة فجاءة.. انا هقولك إزاي   

لكمة في وجه ليشد لين في حضنة 

لتحضنة جامد و تبكي أكثر ليغضب اكثر 

حاوطها بيد واليد الاخري لكم سامر في وجة أكثر من مرة ليختل توازنة ويقع علي الارض 

في نفس الوقت ظهر محمد امام الراجل إلي ماسك تاليا ولوي رقبتة 

لتحضنة تاليا وتسمح لدموعها بالنزول ..... محمد  

ليبادلها محمد الحضن... انتي كويسة 

تاليا.. طلما انت موجود في حياتي انا كويسه 

سبحان الله و بحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه و مداد كلماته* .❤️

جعل قاسي لين خلف ظهرة وبداء بضرب رجالة سامر 

بداءت تاليا تقاتل بجانب محمد كل منهم يحمي ظهر الثاني 

تشبثت لين بظهرة لتصرخ عندما حاول احدهم أن يسحبها 

ليلتفت له قاسي ويمسكة من رقبتة ويخنقة بغضب 

لتصرخ لين عندما وجدت شخص هيضرب قاسي من الخلف.. قااااسي حااااسب 

ولكن قبل أن يضربة بتلك الخشبة وقع علي الارض 

لتظهر تاليا وتنفض يدها. وتبتسم... قليل رباية ما يعرفش أن الطعن بالظهر دا مش من الاخلاق شكل امة ما عرفت تربية  

ليبتسم لها قاسي بإمتنان  

نظرت حولها بغضب... سامر الكلب هرب

كان سامر قد تراجع كالجبناء عندما رأي رجلتة بتقع واحد ورا الواحد زحف ليستخبي 

حاوط قاسي وجه لين بحنان.... انتي كويسة 

لتهز رأسها بالنفي وتخضنة وتبكي كأنها لم تكن تبكي منذ قليل 

ليضمها إلي صدرة أكثر ويهمس بحنان اهدي ي روحي انا معاكي دلوقتي محدش يجي جنبك 

لين.. انا خايفة قوي ي قاسي  

دفنت رأسها في صدرة اكثر وظلت تبكي .....ما تسبنيش ي قاسي ما سبنيش انا خايفة قوي دا كان عاوزي يدفني وانا صاحية   

حاوط وجهها و قبل عيونها بلهفة وحضنها جامد كأنه اراد ان يدخلها داخل صدرة لتبادلة العناق بقوة اكبر كأنه مصدر امانها الوحيد .. اشش انا معاكي دلوقتي ومحدش يقدر يلمسك 

*تاج الدعاء* :
*ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة و قنا عذاب النار* .❤️

جريت تاليا علي محمد وحضنتة وقالت بسعادة.. كنت متأكدة انك هتيجي 

لم يبادلها محمد لتبتعد عنه وتنظر بإتجاة الذي ينظر له لتبتسم بحزن وهي تنظر له .. شكلهم بيحبوا بعض 

محمد بجمود.. لا 

عقدت حاجبها.. هو إي إلي لا 

نظر لها بحدة .. استحالة يكونوا بيحبوا بعض 

نظرت لهم .... ولي لأ انت مش شايف هو ملهوف عليها إزاي وهي كأنها مش شايفة غيرة أمانها 

نظر لها بضيق ثم تركها وتوجه إليهم لتظل هي مكانها تتطلع إلي ظهره بصدمة و حزن فهو لم يكلف حاله أن يطمئن عليها لتمسح دموعها وتتنهد وتقرر اللحاق به   

لتشعر بحدهم يكتم صوتها .. اممممم   

حاولت تحرير نفسها أو عمل إي صوت لتجعل محمد ينظر خلفة ولكن لم تستطع لانه استطاع شل حركة جسدها بالضغط علي رقبتها ليغمي عليها   

سامر بخبث وهمس. ... الواطي سابك ومشي لا لا اخس علية بجد   

*تاج الإستغفار* :
*اللهم أنت ربي ﻻ إله إﻻ أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفر لي فإنه ﻻ يغفر الذنوب إﻻ أنت* ..❤️

محمد .. قاسي 

فتح قاسي عينة وابعد يدة عن لين كأنه أ مسك بالجرم المشهود برغم أن لين زوجتة ولكن شعر بدنأه ما يفعل 

فتحت لين عينها عندما سمعت صوت محمد وفي نفس الوقت عندما ابعد قاسي يده عنها شعرت بخواء 

لين بصدمة .. محمد     

من رعبها وخوفها لشديد لم ترا غير قاسي ولم تلاحظ محمد 

بلع محمد ريقه ونظر لها بحب ... ازيك ي لين 

ابعدت نظرها عنه ابتعدت عن قاسي الذي شعر بأن روحة بداءت في الإنسحاب 

لين .. انت اي إلي جابك هنا   
نظرت حولها وفين البنت إلي ساعدتني 

نظر محمد خلفه فهو ظن إنها تتبعة 

غمض عينة بغضب ومسح شعرة بغضب..... حسابك تقل معايا قوي ي تاليا  

ليجري إلي الداخل فتلك المجنونة ستفقدة عقلة يوما ما 

نظرت لين لقاسي.... ايه إلي جاب محمد هنا واي علاقتة بالبنت دي 

نظر لها قاسي واردف بحمود.. لما يخرج ابقي اساليه 

ابعد نظرة عنها يكفي إلي هنا هو سيدفن حبها في ذالك المكان هو لن يستطيع تحمل ذالك الالم أكثر من ذالك يكفي ألم سيخرح من حياتها بشكل نهائي قبل أن تطلب منه ذالك لترجع٣الي أحضان اخية 

مجرد الفكرة تشتعل النيران في قلبة كيف إذا أن تحققت ورجعت لاخية كيف سيعيش  

في البداية كان يدفن نفسه في الشغل ولا يشعر بشئ ولكن منذ دخولها حياتة ومشاركتها تفاصيل حياتها وتلك اللحظات التي كان يسرقها باليل   

كيف يستطيع أن يتجاهل كل ذالك كيف هو بتأكيد هالك لا محالة 

لذالك سيبتعد عن حياتها قبل أن تنبذة هيا سيبتعد عن الجميع سيتركهم يعيشون بسعادة ويأخذ جرح قلبة ويرحل 

*تاج التحصين* :
*بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شئ في الارض ولا في السماء وهو السميع العليم* ..❤️

محمد.... تاليا تاليا نظر حولة بجنون فهو لا يجد غير المقابر حولة .. تاليا لو انتي ناوية تعملي فيا مقلب فاطلعي احسن ليكي 

بداء يتحرك في المكان.. تاليا سمعاااااني لو بتهزري يبقا هزارك رخم تالي  

توقف عندما لمح ساعتها غريبة الشكل ليلتقطها بالعا ريقه يشعر بأن الأكسجين بداء في النفاذ 

فلاش باك 

كانت تجلس علي الِفراش في اوضة السطح تلمع وتضع الوان علي تلك الساعة غريبة الأطوار بالنسبة له

محمد بحدة.. ممكن افهم إي إلي بتهببيه دا 

رفعت نظرها له وهزت كتفها بلا مبالاة.. ذي ما انت شايف بلمع الساعة 

محمد.. وفي حد عاقل يعمل إلي بتعملية دا علي السرير 

تاليا ببرود .. مش انا عملت يبقا فية   

اقترب بحدة .. بت انتي اتنيلي انزلي حالا وإله 

وقفت علي ركبها ورمت الملمع والساعة ...... وإلا إي ي حضرة. 

  ليخبط محمد علي وجه عندما تلطخ الفراش.... انتي غبية دلوقتي وسختي السرير 

نظرت إلي البقعة ثم نظرت إلي محمد بإبتسامة براءة وهي تعبث بشعرها.. اوبس ههه 

كذ علي سنانة.. انزلي ي تاليا انزلي وإلا 

 شاورت بيدها بلا مبالاة ... اتنيل ي شيخ انت اصلا بؤ علي الفاضي 

رفع حاجبة. بؤ علي الفاضي    

لتكتم ضحكتها وتقف علي اخر السرير... انت ناوي تعمل إي 

ابتسم بخبث.. ولا حاجة مش انا بؤ علي الفاضي 

بلعت ريقها لما لقتة بيبص بنظرات خبيثة.... مين ابن العبيط بس إلي قالك كدا 

واحدة كدا.... أنهي كلامه و نط علي السرير

 لتصرخ تاليا وقبل ما تنط مسك ايدها وشدها له ... ها كتتي بتقولي مين ال بؤ علي الفاضي 

شاورت علي نفسها. انا طب وحيات سيدك الدردوشي وامه بلاغات وخالتة هالات وابن عمة فكات انا مقولتش حاجة   

رمشت بعيونها و قالت ببراءة وهي تحرك يدها بعشوائيه .. بذمتك ي شيخ في خد ياخد بكلام عيلة وهبلة 

اردف بسخرية.. من حيث الهبل فى انتي مش عندك عقل خالص 

لوت فمها ووضعت يدها علي خصرها.. لا والله 

ضحك محمد وبعد عنها ونزل وشاور علي الكركبة إلي علي السرير ... خمس دقايق و ألاقيكي شايلة الفوضي إلي انتي عملاها دي 

حركت عيونها بملل وكلمت نفسها ولكن بصوت سمعة محمد.. حوش حوش الولا كان نضيف قوي دا انا اول ما جيت كانت مقلب زبالة يتو قرف و مرمر وحلو 

محمد.. بتقولي حاجة ي تاليا هانم 

ابتسمت غصب.... بقول أوامر معاليك ي جلالة الإمبراطور 

بعد فترة 

محمد.. انتي جايبة الساعة غريبة الأطوار دي منين 

 لم تنظر له فهي كانت مشغولة بتعديل بعض الاشياء بالساعة... لطشاها 

محمد بإستغراب.. لطشاها 

نظرت له.. اه اصل إي حاجة بحبها بلطشها وفجاءة قربت من وشه ليبلع ريقه 

همست تاليا .. فحاسب علي قلبك للطشة 

ابتعدت عنة وضحكت عندنا وتغيرت ملامح وجه للصدمة.. هههههه شكلك فظيع وانت مذبهل هههههه 

غمض عينة وهز رأسه بخفة ... مش هتعقلي 

غمزت تاليا له .. تؤ ما في اجمل من الجنان   

لتتابع بجد .. بص ي سيدي الساعة دي لجدي الأكبر تحتمس التالت 

محمد بعدم تصديق.. تاليا 

ابتسمت.. طب ولله بقول الحقيقة هما قالوا ليا كدا بس احنا عيلة مهوسة بالنسب شوية فعشان كدا فعملوا شجرة العيلة عشان الجيل إلي يطلع يعرف اصله ومن خلال الشجرة دي عرفت ان جدي تحتمس التالت

المهم الساعة دي فضلت تتورث لحد ما بقت معايا عشان كدا أنا بحافظ عليها اكتر من نفسي بحس إنها حاجة كم فريدة خاصة اني والدتي الله يرحمها عدلتها وخلتها تغني شوف 

مسكت العقارب ولفتها مرتين لتشتغل موسيقا هادئه وبعد لحظات يظهر صوت سيدة اقل ما يقال عنه كروان كان من الاجمل الاصوت الذي سمعها في حياتة تبداء بذكر الله والصلاة علي النبي 

حضنت تاليا الساعة ودمعت .... تعرف ي محمد انا ممكن اموت ولا افرط في الساعة دي 

باك 

ليصرخ محمد بإسمها.. تااااااليااااااا 

*تاج تفريج الكرب* :
*لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين* ..❤️ 
لقراءة ومتابعة القصص والروايات كاملة انضم الينا عبر التلجرام اضغط هنا
لمتابعة الفصل الثامن عشر إضغط هنا
reaction:

تعليقات