رواية لا مفر من القدر الفصل الثالث بقلم نهى فتحي

 رواية لا مفر من القدر الفصل الثالث بقلم نهى فتحي

رواية لا مفر من القدر الفصل الثالث بقلم نهى فتحي

“3” من رواية لامفر من القدر 

لقت مسج فتحتها وشافت فيها (انا معجب بيكي ممكن نبقي اصحاب مش هتندمي ولو موافقتيش هفضل وراكي لحد ماتوافقي وهييجي يوم وتحبيني) 

سارة بصدمة: هيكون من ده ممكن يكون مازن فضلت تفكر كتير وملقتش حل قررت هتقول ل نور يمكن تفيدها بحاجة

 

(في الليل) 

سارة: ياماما انا نازلة عند نور 

الام: ماشي 

سارة: سلام يابابا 

الاب بتعب: سلام يابنتي 

سارة بتخبط علي نور 

دق دق دق

نور: مين 

سارة: هو فيه غيري بيسأل عليكي 😂😂

نور بضحك: يلا طب ادخلي

دخلت سارة لسة هتحكيلها 

نور: استني اعمل فشار ونشغل فيلم واحكي براحتك

سارة: ماشي

نور راحت عملت فشار وشغلت فيلم 

احكي ياسارة الحاجة المهمة دي

سارة حكيت لها كل اللي حصل ووريتها المسج دي

نور: سهلة اهو ده مازن 

سارة: انتي متاكدة اوي كده ممكن ميكونش هو 

نور: هيكون مين غيره هو مازن

سارة بشك: ممكن يكون مازن حتي لو هو ميهمنيش

نور بضحك: ماشي طب يلا نتفرج علي الفيلم

وطلعت سارة بيتها ودخلت تنام لقت مسج تانية بتقول(يعني مردتيش مش هتندمي فيها ايه لما نبقي اصحاب يلا تصبحي علي خير) 

سارة عملت بلوك

فضلت تفكر ان ممكن يكون مازن ولا لا ان هي ممكن تديه فرصة لحد مانامت 

(في الصبح) 

سارة: نازلة الكلية ياماما 

الام: ماشي انتي رايحة اومال فين نور

سارة: تعبانة مش هتروح النهارده 

الام: الف سلامه عليها مع السلامة ياحبيبتي 

سارة: سلام

راحت سارة الكلية طلعت محاضرتها وكانت نازلة مروحة 

مازن وقفها بصراحة انا معجب بيكي وعايز نبقي اصحاب وهتقدملك لما اخلص كلية مش هتندمي فكري اديني فرصة واحدة 

سارة: ازاي توقفني كده اساسا انا مش زي اي واحدة تعرفها مش برتبط بحد

مازن: صدقيني مش هتندمي اديني فرصة واحدة بس اثبتلك بيها 

سارة: امممم هفكر وسابته ومشيت 

عادل كان قاعد متابع ده كل في كافتيريا الجامعة 

راح مازن ل عادل 

مازن : ايه رايك مسيرها تقع 

عادل: عملتها ازاي دي محدش قدر يوقفها يكلم معاها حتي 

مازن بتكبر وضحك: عيب عليكي دي قدرات فاضل ع الحلو تكة سلام 

عادل: سلام

سارة وهي مروحة قررت انها تتمشي شوية وهي ماشية خبطت في واحد وقعت حاجتها 

سارة: مش تفتح يااعمي انت 

هو: انا اعمي انتي اللي ماشية سرحانة 

سارة: انت اللي حمار انا خبطت في حيطة 

هو: بطلي تغلطي يابت انتي بدل ماازعلك 

سارة: اوعاا يلااا عديني بدل ماانت عامل زي الدولاب كده 

سابته ومشيت

هو فضل مصدوم منها ده لسانك طويل اطول منك روحي ياشيخة ربنا يقصر لسانك ده بس منكرش عيونها قمر الصراحة 

تعالوا نعرف مين ده(ادم صادق من عيلة غنية جداا صاحب اكبر شركات مقاولات واصغر مليونير في العالم عنده عقدة من الحب هنعرف بعد كده ليه صارم جدا في شغله بيحب يهزر بس مع ناس معينة وسيم جدا عايش مع والدته واخته والده متوفي) 

عنده صاحبه احمد وسيم مخلص ليه جدا بيشتغل معاه في الشركة مرح جدا

روحت سارة 

سارة: ماماااااااااا انا جيتتتتتتتتت يااهل البييييييييت 

الام: مالك يازفتة بتزعقي كده ليه 

سارة: جعاااااااانة عاملة اكل ايه 

الاب: مالك يابت عاملة ازعاج ليه 

سارو بضحك: يرضيك ياحج مراتك بتقولي مفيش اكل 

الاب: ياجذمة اسمها ماما 

الام: مسكت حدفت الشبشب عليها عشان متزعقيش كده تاني (طبعا انتوا عارفين اي ام مصرية الشبشب بتاعها😂) طبعا جريت علي الاوضة 

الاب: طبعا بيضحك علي بنته

الام: ماشي بتضحك

سارة نامت شوية وصحيت نزلت عند نور 

سارة 

دق دق دق

نور: ادخلي ياسارة 

سارة: عاملة ايه دلوقتي 

نور: احسن الحمدلله 

سارة حكتلها اللي حصل …… 

نور بضحك انتي هتفضلي لسانك طويل كده😂😂

سارة ماهو اللي اعمي بس قمر 

نور: هتعملي ايه مع مازن

سارة: بفكر اديله فرصة 

نور: اممم

عند ادم في الشركة 

الباب بيخبط 

دق دق دق

ادم: ادخل 

احمد: ادم ادم ادااااااام 

ادم: انت بتزعق ليه ياحمار انت 

احمد: ماانت اللي سرحان مالك ياصاحبي 

ادم حكاله اللي حصل 

احمد: بقا بنت زي دي تعمل فيك كل ده😂😂

ادم: اتلم ياض البت مجنونة ولسانها طويل بس قمر 

احمد: جرااا ايه ياروميو وقعتك ولا ايه 

ادم: انت عارف اني مش بفكر في الكلام ده بعدين بترغي معايا ليه اطلع برااا

احمد بهزار: ماشي انا غلطان سلام 

عند ادم في البيت 

ادم: ازيك ياست الكل 

الام: ازيك ياحبيبي عامل ايه 

ادم: الحمد لله ياامي 

الام: عندي ليك خبر حلو 

ادم بفرحة: قولي 

الام: جبتلك عروسة انما ايه زي القمر 

ادم: يوووو ياماما انتي عارفة اني مش بفكر في الكلام ده 

الام: انا عايزة افرح بيك قبل مااموت واشوف عيالك(هي عندها القلب) 

ادم:بعد الشر عليكي انا مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي

الام:بقا عايز تكسر فرحتي ياادم 

الام بفرحة:خلاص ياحبيبي هكلم اهلها وهشوف تتقدم ليها امتي

اخته (حياة)بفرحة:الله هتتجوز ياادم وهلبس فستان 

ادم بحزن:بيداريه اسكتي ياهبلة اه هتجوز

الام: ربنا يخليكوا لبعض ياحبايبيعند سارة 

فتحت الفوم لقيت مسج 

ان مازن 

سارة:عايز ايه هو انت اللي كنت بتبعت الرسايل 

مازن:اه انابحبك وعايز ارتبط بيكي فكرتي ردك ايه 

سارة:انا……………

يتبع 

تفتكروا ادم هيتجوز مين وايه حكاية ادم وليه عنده عقدة من الحب 

ياتري سارة هتوافق ولا لا

بقلم نهي فتحي

لمتابعة البارت الرابع اضغط هنا

أضف تعليق