القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية في مهب الريح الفصول 26 ،25 ،24 - نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل السادس والعشرون والخامس والعشرون والرابع والعشرون - نهال مصطفي

رواية في مهب الريح الفصل السادس والعشرون والخامس والعشرون والرابع والعشرون

ونروح نشوف عمر لينا كتير مش بنتكلم عنه
عمر:ياااااااارب اهدني للطريق الصحيح يعني ازاي ولاد الكلب دوول بيلعبو كدا ولا المسئولين نايمين ع ودانهم
حمدي صديقه:نايمين مين لعلمك بقااا هما عارفين وعارفين كويس اووي مين بيعمل كده وبالاسم كمان بس ياصاحبي هنقول اي كل واحد مكبر دماغه او بمعني الاصح مش عاوز يجيب لنفسه وجع الدماغ
عمر:واحنا اي شغلتنا غير كده اننا نحافظ ع امن البلد
حمدي:تقول لمين ياعم نصيحه من صاحبك انسي وخليك ماشي جمب الحيط
عمر:حيط مين انا مش هسكت غير لما اعرفهم واوصلهم بنفسي لحبل المشنقه
حمدي:يبقااا بتلعب بالنار الطيب في البلد دي احسن
عمر:اقولك اي سيبك من الكلام ده وقولي مين رايان بيكري
حمدي بارتباك:هاا وانا هعرف من فين وانت بتسأل ليه
عمر:اصلو معاه 6 جنسيات مختلفه ونشاطاته كتير اووي اليومين دول في البلد وبينزل مصر 24 ساعه بس كل اسبوع وبعدين بيختفي ويسافر ع اي بلد تانيه
حمدي:اقولك اي ابعد عن الشر وغنيلوا انا همشي بقا احسن انا عريس جديد ولسه ماتهنتش
عمر:ماشي ياعريس اتفضل مع السلامه
حمدي:سلاااام
*******************************************************************
ونروح عند بيت يوسف بقااا نشوف اي اللي بيحصل فيه
مريم:ابت اقولك تتخيلي شكلها عااامل ازاي
منار:ادينا هنشوف ياختي
مريم:اصلو مستغربه اخوكي محمد في حياته ما شكر في بنت
منار:هي في المطبخ يامحمد
محمد:ايو بتجهز الغدا روحو شوفوها واتحسروا علي نفسكم شويااااات
مريم:اتلم احسن اجيلك
محمد:و علي اي خليكي مكانك '''''واخده مقلب في نفسها البت دي'''
مريم:بتقووول حاجه يامحمد
محمد:سلامتك ياحبي استعجلي نور بس الغد لاني عندي حصه بعد شويه
مريم:اوك
منار:يلااااا
مريم:اي ده انتي شايفه اللي انا شيفاااه
منار:في اي مالك
مريم:دي بتصلي
منار:يااسلام واي الجديد في كده ربنا يقوي ايمانها والله قلبي انفتحلها من قبل مااشوفها
مريم:اممممم ماشي
منار:اوعي تكوني مش بتصلي يامريم
مريم بتوتر:هاا لا ازاي طبعا بصلي
منار:ايوه ياحبيبتي لازم تصلي الصلاه مهمه اوووي علشان ربنا يكون جمبك ويحفظك دايما
مريم بدون اهميه:حااضر
وياتيهم صوت من الخلف
منيره:انت يابت انتي وهي واقفين ليه كده
منار:عاااوزين نشوف الشغاله الجديده
منيره:ياسلام وليه يعني ما بنت زيها زيكم
مريم:تؤتؤتؤتؤتؤتؤ يامامتي اصلو ابنك محمد معجب بيها جدا وباخلاقها ومن الصبح يشكر فيها فااحنا حابين نشوف البت دي اللي عجبت محمد
منيره:طيب يااختي مسيركم هتشوفوها ويلا روحو غيروا علشان تتغدوا
مريم:طيب نشوفها
منيره:البنت بتصلي مالكم بيها يلااا ومش عاوزه كلمه ابوكي مستعجل
مريم:اووووف حاضر ماشيه اهوووو
ومشت مريم ومنار وذهبت منيره لتساعد نور في الغدا
منيره:ماشاء الله عليكي يابنتي حرما
نور:جمعا ان شاء الله ها احضر دلوقتي
منيره:ايوه يانور يوسف مستعجل اوي
نور:متقلقيش دقيقتين وهكون غرفت وحطيت الاكل ع السفر
منيره:ماشي ياسكره اي مساعده
نور:تسلمي اتفضلي حضرتك وهخلص واخبرك
منيره:ماشي ربنا معاكي
واخذت نور تعد وتجهز في الاطباق ونسيبها ع بال ما تخلص ونروح مكان تاااااني ياااااااتري هيكووون فين هنروح عند ناااااس قربنا ننساهم خالص لكن لا هقولكم وصلو لايه عارفين ميييين
هايدي وشلتها آكيد كلكم عاوزين تعرفوا ازاي الدنيا ماشيه معاهم
طبعا ندي سابتهم خالص وما بقتش تهتم غير بمذاكرتها
امااا باقية الشله بقااا حالها كل يوم يسوء علي الحال اللي قبله
هايدي:سمير دماغي هتنفجر ياااسمير مش قادره اديني الحبايه
سمير:كان ع عيني يامزه بس اخر واحده اخدها باسم
هايدي بعصبيه:يعني اي متهزرش انا دماغي هتنفجر
سمير:اقولك ع حل احسن معايا حقن تاخدي
هايدي:وتاثيرها زي الحبايه
سمير:اووووووووو واكتر بكتير ها تجربي
هايدي:بدووون تردد :::اه هاتها
سمير:خدي اهي
نهي:باسم خد عاوزاك
باسم بتأفف:عايز اي
نهي:انت هتكون عند وعدك ولا لا
باسم:وعد اي
نهي:ياااسلام انت لحقت تنسي انت مش قولتلي هخطبك لما نخلص السنه دي
باسم:ايوه قولت هي السنه خلصت وانا مااعرفش
نهي:يابرودك يااخي ياباسم حرام عليك حس بيا انا مش قادره ارفع عينيا في عين ماما
باسم:وانا اعملك اي كله كان بمزاجك ياحلوه
نهي:ايوه بمزاجي عارف ليه علشان بحبك ووثقت فيك
باسم:هاهاهاههاهاهاهاهاهاهاا بتحبيني طيب قولي حاجه غير كده
نهي:انت ازاي بتتكلم كده
باسم:بصي يابت الناس مش توجعيلي راسي قولتلك لما تخلص السنه دي هيبقاا نصلح اللي عملناه ماتصدعنيش كل شويه
نهي :باسم
باسم:بلا باسم بلا زفت اقولك انا ماشي خالص سلام
وقبل ان تنطق تركها ومشي
امااا داليا بقا هي اللي متفقه مع سمير وباسم يعملو كده في صحابها عارفين ليه هقولكم بس مش دلوووقتي
************************************************************************
نور:طنط منيره انا جهزت كل حاجه
منيره:ماشي يانور روحي اتغدي انتي وغدي بثينه ولما نخلص هندهلك
نور:حاضر
وذهبت نور الي المطبخ واتي يوسف ومحمد لتناول الغدا
يوسف :اومال فين منار ومريم
منيره:اهما ناااازلين يلا سمي الله علشان متتأخرش
يوسف:بسم الله ،،،،الله يامنيره الاكل ده جميل اووووي مين عاملو بثينه
منيره:لا مش بثينه دي نور الشغاله الجديده
يوسف:اول مره من زماان آكل اكل زي كده نفس طعم اكل امي الله يرحمها
منيره:ماشاء الله عليها الاكل حلوو اوووي البنت دي جاتلي هديه من عند ربنا ومش هسيبها تمشي ابدا كفايه انها بتصلي وتعرف ربنا
يوسف:ماشاء الله دي باين عليها بنت ممتازه
مريم وهي تاتي من بعيد:هي مين دي البنت الممتازه
يوسف:اهلا بحبيتة ابوهاا
مريم وهي تقبل جبينه:هااا اهرب من السؤال من البنت الممتازه اللي حضرتك بتتكلم عنها
يوسف:دي نور االشغاله الجديده اكلها تحفه
مريم:ياااااادي ست نور اللي الاستاذ محمد مصدعنا بيها وكمان حضرتك اهوو بتتكلم عليها كويس
منيره:طيب يلا ناادي مناار وبطلي غلبه وكلي
منااار:انا جيت اهووو مش محتاجه حد ينادي عليا
مريم:هييييييييح باااميا اللي بحبها الله
واخذت تأكل بسرعه رهيبه مما جعل الاكل يقف في زورها
مريم:كح كح كح كح كح كح
منيره:اسم الله عليكي يابنتي يانووووور ياااانورر هاااتي ميه
وركضت نور مسرعه وهي تحضر كوب الماء واعطته لمريم وكانت الصدمه الكبري عندما رأتها منار
منار بصدمه:نورهان انتي بتعملي اي هنا
نور وهي في كامل دهشتها:مـ مـ منار انتي هنا
منار وهي تقترب منها:انتي مش المفروض في بلدكم وهترجعي بعد بكره
يوسف:في اي يامنار انتي تعرفيها
منار:دقيقه يابابا لو سمحت
هااا يانور بتعيطي ليه قوليلي اي فيكي
وكلهم صامتين يتابعون الموقف بصدمه
نور بدمووع:انا انا
وبدون ما تكمل جرت اللي المطبخ
منيره:في اي يابنتي مالك بيها وانتي تعرفيها من فين
منار:دي من اعز اصدقائي يااماما
منيره:نعم ازاي
منار:معلش ياماما لازم اروح اشوف نورهان جوا بعد اذنك
منيره:لا اله الا الله روحي يابنتي وانت يابت تعرفيها نورهان
مريم:ايووه دي بنت خنيقه ولزقه وصاحبت بنتك
منيره:عيب يابنت اتكلمي عدل
مريم:سكتت اهو سبوني اكل وبعدين امخمخ ع راحتي والله ووقعتي ومحدش سمي عليكي ياست نور
يوسف:يارب اصلح الحال انا هقوم وبالليل ابقا نتكلم في الموضوع ده ونشوف حكاية نور دي
منيره:مكملتش اكل
يوسف :الحمد لله ع كده سلام عليكم ماشي
كلهم:وعليكم السلام
محمد:يااااه ياامي انا مش مصدق دي حكايه ولا في الاحلام يعني اعز اصدقاء منار تيجي تشتغل عندها شغال
منيره:سبحان الله ياابني يااعالم الايام مخبيه لينا اي يلا كلوو وربنا يفرجها من عنده
محمد:ياااااارب
************************************************************

آكيد بكره
ونروح لمنار ونور
منار:مالك بس ياقلبي وانتي كنتي فين ومختفيه الفتره دي وفونك مش بتردي عليه
نور بعياط:معلش يامنار ماانتي ماتعرفيش اللي مرت بيه
منار:طيب بطلي عياط مش انا اختك وقوليلي مالك
نور:هربت من بلدنا
منار:ياخبر ابيض ليه
وقصت عليها نور الحكايه من اولها لاخرها
منار:لا اله الا الله معقول في كده وبعدين انتي ماكنتيش قايله لينا انك مخطوبه
نور:مانا كنت فاكره انها فتره وهتعدي وانا كنت مجبوره علشان كده مش قولتلكم
منار:طيب بصي ماتقلقيش هنا برضو بيتك وتعالي هتنامي في الاوضه اللي فوق وشغل البيت ده تنسيه خالص سامعه
نور:انا اصلا ماشيه دلوقتي صدقيني مش هينفع يامنار
منار:بت انتي بلاش غلبه ويلا قدامي نوضب الاوضه االلي فوق
نور: لا يامنار اسفه ياما اقعد هنا واشتغل ياما امشي
منار:هتقعدي ومش هتشتغلي ها ومش عاوزه اسمع كلمه تاني ويلا بقااا من غير كلام
نور:ما اصلو
منار:شوف البت اصل وفصل يااختي يلاااا انتي لسه واقفه
ويأتي المسا علي ابطالنا
فريده:يلااا ياسلمي هنتاخر ع ابوكي
سلمي:حاضر يااماما جايه اهووو
وذهبوا سويا الي المستشفي
ويدخلوا ويفتحوا باب الغرفه ليتفاجئوا بشخص ملثم ويضع المخده فوق وجه محمود
فريده:يااااااااااالهووووي الحقوووووونا يلي هنااا
سلمي :بااااااابااااااااااااا
وفي لحظات كان الشخص فتح الشباك وقفذ منه
وتركض فريده تجاه محمود
فريده:محمود قووم ياامحمود قوووم اجري ياسلمي هاااتي الدكتووور بسرعه
سلمي:حاضر حاضر
************************************************************************
ونسيبهم يشوفو الدكتور ونروح حته تاني
حمدي:ابن الشرقاوي مش ناووي يعديها ولا يسكت
شخص مجهول الهويه:شكله مش هيهدا غير لما يحصل ابوه
حمدي:تامرني بايه سيادتك
الشخص:قرب منه واعرف ناوي ع اي وبلغنا
حمدي:علم ياباشا اي اوامر تانيه
الشخص:لا
واغلق الخط
(اااااه ياحمدي يابن ستين في سبعين)
ماعلينا ربنا علي الظالم ونروح عند نور
منار:مامتي احنا خلاص جهزنا الاوضه اللي فوق هتقعد فيها نور
منيره:ماشي ياحبيبتي
نور:بس ياطنط مش هينفع اقعد كده لازم اشتغل
منار:تشتغلي اي يابنتي جايبه لنفسك التعب
نور:طيب بصي انا هساعد داده بثينه بس ومش هاخد مرتب وتمن مساعدتني قاعده اديني وشاربه واكله في البيت
منار:لا يانور
نور:خلاص همشي
منيره:خلاص يابنتي اللي يريحك
منار:ماما
منيره:معلش سبيها ع راحتها
ويقطع حديثهم صوت رنين الهاتف
مريم:بااااااااس انا اللي هرد
الوووووووووو
مروان:اهلا مريومه حبيبتي بترد عليا وحشاني يابت
مريم:وانت كمان واحشني اووووي اووي مش ناااوي تيجي ولا ايه
مروان:ربنا يسهل يامريم قريب ان شاء الله
مريم بخبث:شوفت يامارو مش جيبنا خدامه جديده
وقع الحديث ع نور مثل الصاعقه وفضلت تنسحب بهدوء ولاحظت كده منيره ومنار
مروان:اي ده بجد هي بثينه مشيت
مريم :لا دي جايه تساعدها
منار:هاااتي بقااا انتي مش بتحسي ايوووه يامروان واحشني اوي
مروان:وانتي اكتر ياحبيتي
منار:يلا بقا شد حليك وتعالي والبيت ملهوش لازمه من غيرك
مروان:هظبط امور الشغل هنا وهنزل
منار:تيجي بالسلامه خد ماما عاوزه تكلمك
واعطت منار الهاتف لمنيره ونظرت لمريم نظرة لوووم وانصرفت لنور
منار:ماتزعليش يانور مريم هزارها بايخ من زمان
نور:لا ابدا هي ماقالتش حاجه تزعل
منار:طيب اضحكي يلا وفرفشي عاوزه اشوف نور بتاعت زمان
نور:حااضر ياستي
منار:هاااااااا بابا جيه تعالي ننزل
نور:انزلي انتي انا قاعده
منار:ع جثتي رجلي ع رجلك وبعدين اعتبري نفسك في بيتك مش كل شويه هقولها
نور:امري لله مش هسلم منك انا يلا
ونزلوا الي اسفل
منار:مساء الخير يابابا
يوسف:مساء النور ياحبيبي ،،،ازيك ي نور
نور:بخير الحمد لله ياعمو
يوسف:ياارب دايما عايزك يانور في المكتب جوا
نور بارتباك:هااا اناا
منار وهي تغمزلها:مالك بس ،،،ماشي يابابا اتفضل وهي جايه وراك
يوسف:ماشي ماتتاخريش
منار:ع طول ع يابابا وراك اهوو
يوسف:اوك
منار:انتي يابت مالك موتتي في هدومك ليه
نور:ده باباكي عاوزني
منار:وفيها اي بطلي خوف ويلا
نور:مش هقدر باباكي شخصيته قويه اوي باين عليه
منار:بت بطلي هبل ولازم تتكلمي بطريقه كويسه وبمنتهي الجرأه قدام بابا علشان تثبتي نفسك قدامه فاهمه
نور:هااا
منار:يامصيبتي فاهمه ولا لا
نور:خلاص خلاص فاهمه ربنا يستر يلا
منار:يلا ربنا معاكي المكتب من هنا
نور:ماشي
*************************************************
يااااترىىىى يوووسف عاوز نوور في اي
ومحمود اي اللي حصله مات ولا لسه عايش
هنعرف كل ده الحلقه الجايه
يتa
الحلقةةةةة الخامسه والعشرون
ونبدأ الاول ونروح عند محمود في المستشفي
سلمي وهي تدفع الباب بقوه:الحقنا يادكتووور بابا بيروح مننا
الدكتور وهو ينهض بسرعه:اي اللي حصل ماكان كويس
سلمي:احنا دخلنا لقينا حد بيحاااول يقتله
الدكتور بدهشه:يقتله تعالي تعالي نشوفه
وانطلقوا مسرعين الي الغرفه ويدخل الدكتور
الدكتور:لو سمحتوا اتفضلو بره كلكم
فريده:جوزي هيروح مني ده مش بيتنفس
الدكتور:لو سمحتوا اخرجوا علشان اعرف اشوف شغلي
سلمي:حاضر يادكتور تعالي ياماما
فريده:استرها يارب استرها
***********************************************
ونسيب الدكتور يشوف شغله ونروح نشوف البنت اللي هتموت من الخوف
واقتربت نور من غرفه المكتب وبعد تردد كتتتير طرقت الباب
يوسف:تعالي يانور
نور بتوتر:نعم حضرتك تأمرني بحاجه
يوسف:تعالي اقعدي يانور
نور :هااا ايوه حاضر هقعد اهوو
يوسف:اسمك اي بالكامل
نور:اسمي نورهان محمود منتصر
يوسف:منين يانور
نور:من قنا مركز دشنا
يوسف وهو ينهض مفزوع:نعم
نور بخضه:انا قولت حاجه زعلت حضرتك
يوسف:هاا لالا بس قوليلي من عيله مين هناك
نور:الشرقاوي
يوسف بصدمه:ايه
نور:حضرتك تعرفهم
يوسف:خلاص يانور اتفضلي دلوقتي ولما احتاجك هناديلك
نور:حاضر بس عمو ممكن اطلب طلب
يوسف:اتفضلي
نور:ممكن حضرتك تجمعلي اي شغل في الشركه عند حضرتك
يوسف:ماشي ماشي هشوف اتفضلي
نور:بعد اذن حضرتك
وذهبت نور وهي مندهشه جدا من ردت فعل يوسف ،،ويوسف مازال مش مصدق نفسه واستمر يفكر طويلا حتي انه قرر يعمل مكالمه تليفونيه
يوسف:فهمي ازيك
فهمي:حبيبي ياخويا والله ليك وحشه ياغالي
يوسف:مش وقته عايزك الصبح تكون عندي
فهمي:خير ياابو مروان في حاجه
يوسف:هتفهم كل حاجه لما اشوفك
فهمي:ماشي
يوسف:ولادك بخير
فهمي:كلهم بخير ويسلمو عليك
يوسف:متتأخرش بكره
فهمي:من النجمه هكون واقف قصادك
يوسف:يلا مع السلامه
فهمي:سلام ياغالي
****************************************************************************
وصعدت نور الي غرفتها والقت بجسدها ع السرير واذا لتطرق منار الباب وتفتحه
منار:ممكن ادخل
نور وهي تقوم:ماانتي دخلتي اهوو
منار:هههه مالك عملتي اي مع بابا
نور:ولا حاجه بس باباكي اتغير اوي لما قولتلو ع اسمي وعيلتي
منار:اتغير ازاي يعني
نور:معرفش بقااا سيبك المهم متعرفيش حاجه عن البنات دينا واميره
منار:اه ليهم اسبوع في المدينه
نور:ياااه دول واحشيني خالص
منار:يومين وهتشوفيهم متقلقيش
نور:ماانا مش هروح تاني الجامعه هاخدها انتساب
منار:ليه كده
نور:كده احسن علشان محدش يقدر يوصلي
منار:ربنا معاكي يلا اسيبك ترتاحي
نور:مخليكي نايمه معايا
منار:لا علشان تاخدي راحتك وانا في الاوضه اللي جنبك لو احتاجتي حاجه
نور:ماشي ياقلبي تصبحي ع خير
منار:وانتي من اهله
************************************************************************************************************************************************
وذهبت منار وتركت نور علشان تنام نسيبها بقاااا ونروح نشوف محمود في المستشفي
فريده:طمني يابني ربنا يخليك جوزي عامل اي
الدكتور:الحمد لله لحقناه ع اخر لحظه
فريده:الحمد لله يارب يعني هو بخير
الدكتور:اه بخير بس لازم ابلغ الشرطه دي محاوله قتل مريض
سلمي:ايوه يادكتور في واحد كان بيحاول يقتله واول ما دخلنا هرب من الشباك
الدكتور:ان شاء الله هنعمل محضر بالكلام ده وياريت تباتو معاه للامان يعني علشان اللي حاول يقتله مره هيحاول تاني وتالت
فريده:متخافش احنا مش هنتحرك غير ورجلنا ع رجله
الدكتور:ربنا يطمنكم عليه بعد اذنكم
فريده:اتفضل يابني
وغاادر الطبيب ودخلت سلمي وفريده يطمنو علي محمود ونسيبهم ونروح نشوووف نور نامت ولا لسه
**********************************************************
وحاولت نور النوم مرارا وتكرارا لكن للاسف كانت قلقانه جدا ع اهلها وياتري عاملين اي دلوقتي واسئله كتير كانت بتدور جوااها وقررت تقوم تتوضأ وتصلي وبعد ماانهت صلاتها دعت ربنا بان يحفظ اهلها ويساعدها في الوصول لحلمها
وقررت تقعد في البلكونه شويه شويه تشم هوا وفتحت البلكونه لقيت الجو جميل جدا جدا جلست علي الكرسي ومن غير ما تشعر بنفسها بدأت تغني
ولورده لان الاغنيه دي بتحبها خالص
مالى طب و انا مالى و انا مالى بالاحزان انا مالى
مالى طب و انا مالى و انا مالى بالاحزان انا مالى
عايشة فى احلى ليالي و يا حبيبي الغالى
بحبك اوى يا عيونى
و بحبك مهما لامونى
بحبك اوى يا عيونى
بحبك مهما لامونى
ما يلومو طب و انا مالى
طب و انا مالى
انا مالى و انا مالى
ماااااااااااااااليييي
------------
الحب و مدفينا
الورد و مغطينا
الشمس و طالعة لينا
من فرح الدنيالبينا
من شهدها بتسقينا
وبكرة مستنينا
من فرح الدنيالبينا
من شهدها بتسقينا
و بكرة مستنينا
ناسية هنا ناسية
ايام كانت قاسية
ناسياها معاك يا عيونى
و فاكرنى بخاف يلومونى
ناسياها معاك يا عيونى
و فاكرنى بخاف يلومونى
ما يلومو طب و انا مالى
طب و انا مالى
و انا مالى و انا مالى
مااااليييي
---------
غنوا و حبوا و حبوا و قولوا
قولوا معانا يا ناس
خليك يا جرح بعيد
ده هوانا لسة جديد
لسه فى اول عيد
و سافري يا احزان
سافري يا احزان
مالكيش ما بينا مكان
ساكن قلوبنا امان
ناسية هنا ناسية
ايام كانت قاسية
ناسياها معاك يا عيونى
و فاكرنى بخاف يلومونى
ناسياها معاك يا عيونى
و فاكرنى بخاف يلومونى
ما يلوموا طب و انا مالى
طب و انا مالى
و انا مالى و انا مالى
ماااااااليييييي

محمد وهو يصقف:الله الله كروان بيغني ياااانااااس اي الجمال ده كله
نور وهي تفوق من شرودها:هاااا هو انا صوتي كان عالي
محمد وهو مبتسم:تصدقي اول مره اشوف حد بيغني لورده احسن منها اصلا
نور:انت بكاااش اوووي ع فكره
محمد:وربنا بقول الحق انتي مش عارفه صوتك حلو ازاي دانا خرجت من البلكونه مخصوص علشان اشوف الصوت ده جاي من فين
نور:اسفه يامحمد عطلتك عن مذاكرتك
محمد:ولا يهمك ياستي ,,,,بس عندي شرط علشان اقبل اسفك
نور:احممم احممم بدأنا في الاستغلال ....بس عيوني ياسيدي اوامرك
محمد:عندي ماده غلسه مش فاهم فيها حاجه تعالي ذاكريهالي
نور:بس كده انت تأمر امر
محمد:روحي ياشيخه الله يسعدك ويعمر بيتك ومايحرمك ويعطيكي ع اد نيتك
نور:بس بس انت هتشحت شبهتني بسملي اختي
محمد:اي ده انتي عندك اخت وشبهي كمان ماشاء الله
نور:انت اهبل يابني وبعدين بطل رغي كتير ويلا نذاكر
محمد:طيب يلا لفي تعالي الاوضه ولا هنقضيها مذاكره ع البلكونه كده
نور:لا طبعا جايه اهوو
وذهبت نور الي غرفت محمد
نور:هااا اي بقاااا الماده اللي واقفه معاك
محمد:اخوكي ياستي هايص ولايص اهو ينوبك ثواب نصحيه لوجه الله انا حاسس نفسي هسقط ومش هحصل معهد
نور:ههههههههه ليه التشاؤم ده بس بص ياسيدي هنزل تحت اعمل شويه سندوتشات كده وكوبيتين نسكافيه ونذاكر للصبح
محمد:بجد خلاص وانا موافق
نور:اشطه قوم ارتاح 10 دقايق كده علشان نبدا مذاكر وانت فايق
محمد:اوكا يامس
نور:ههههه مس ماشي مش هتأخر
محمد:براحتك
وذهبت نور واعدت السندوتشات والنيسكافيه وجلست هي ومحمد يذاكروا لحدت اذان الفجر وهما لا يشعران بالوقت
نور:يااااه الفجر اذان
محمد:ايوه ياستي تعرفي انتي جيتني من السما
نور:هههه انا ليه
محمد:اصلي ماكنتش بقدر اسهر كتير علشان اذاكر اخري كان 12 بلاقي البيت كله نام فبكسل وانام انا كمان
نور:لالالا يابابا تنسي الكلام ده خالص من النهارده هيكون في وقت للنوم والصحيان فاهم
محمد:علم وجار التفيذ يااافندم
نور:ههههه يلا علشان نصلي الفجر جماعه ويكون في علمك الساعه 10 بالدقيقه تكون صاحي
محمد:يااانهاار اسوح دي بتتكلم بجد
نور:بتقول حاجه يامحمد
محمد:لالالا اوامرك ياكبيره
وخرجوا ليتوضأوا ووجدوا منار ومنيره خارجين من غرفهم ايضا
منيره:اي ده ياولاد انتو صاحيين لدلوقتي
محمد:نور كانت بتذاكرلي اسكتي ياماما دي اروبه وشاطره جدا
منيره:ماشاء الله بس كده هنتعبك يانور معانا
نور:لا ياطنط عادي انا بحب المذاكره اصلا وبعدين مفيهاش حاجه اني اذاكر لاخويا الصغير
منار:اسكتي ياماما منا نسيت اقولك الاخت نور دودة كتاب ومذاكره
نور وهي تضربها ع كتفها ضربه خفيفه:بقااا كده ماشي ماشي
منيره:ربنا يفرح قلبك يانور
محمد:يلا مش هنصلوا دانا اللي هصلي بيكم جماعه
منار:كمان والله وكبرتي يابيضه
محمد:احم بلاش احراج قدام الاجانب
نور:هههههههه لالا يامنار ياقلبي خدي راحتك ولو عاوزه مساعده انا في الخدمه
محمد:بقااا كده شايفه ياماما البنات دول اتفقوا عليا ازاي
منيره:ياعيني ع الرجاله بتشتكي لامك
منار ونور:هههههههههههههههههههههههههههه
محمد:كده ياحجه منيره انا مش عاوز اتغابه عليهم
منار:طبعا ولا تقدر تعمل حاجه
منيره:باااااااااااس يلااا ع الصلاه
وذهبوا جميعا الي الصلاه وثم كل منهما عاد الي نومه
وتصبح شمس يوما جديد علي ابطالنا وياتري اي اللي هيحصل النهاره
الحلقه السادسه والعشرون

وتستيقظ نور صباحا لتنظر في الساعه تجدها الثامنه
نور لنفسها:ياخبر الساعه 8 اااخ داده بثينه لازم تاخد الدوا
ونزلت جري عند بثينه
نور:اي ده ياداده انتي اي اللي موقفك في المطبخ انتي لسه تعبانه
بثينه:لا يابنتي انا كويسه هفضل لامتي نايمه
نور:طيب يلا سيبي اللي في ايدك وتعالي افطري علشان تاخدي الدوا
بثينه:ماانا خفيت اهوو يابنتي روحي ذاكري انتي وملكيش دعوه
نور بنفاذ صبر:الله عليكي ياداده انتي لسه تعبانه والمفروض متتحركيش من السرير لمده اسبوع يلا بقااا ومش عاوزه كلام كتير
بثينه:امري لله يابنتي يلا
وتناولت بثينه فطارها واخذت الدوا وبعد الحاح كتتتيير من نور خلتها تنام علشان ترتاح وذهبت الي المطبخ علشان تحضر الفطار
منار وهي تشهق:يااااامصيبتي بتعملي اي هنا يابت
نور:بنت حلال كويس انك جيتي يلا روحي صحي مامتك وباباكي علشان يفطروا وسيبي محمد انا هصحيه بس مش دلوقتي
منار:بت انتي متجننيش
نور:ليه بس وانا عملت حاجه
منار:يانور للمره المليون بقولك انتي هنا مش شغاله انتي هنا صاحبة بيت فاهمه
نور:لا يامنار مش فاهمه انا من اول ما دخلت البيت ده دخلت علشان اشتغل يبقي لازم اشتغل ولو سمحتي بقااا ممكن ماتتكلميش في الموضوع ده تاني
منار:لا يانور مش هسكت لحدت ماترجعي عن اللي في دماغك
نور:منار لو سمحتي خلاص بقااا ويلا روحي صحي باباكي ومامتك
منار:اووووووف طيب يا نور بس خليكي فاكره اني لحدت دلوقتي سيباكي ع راحتك
نور:ياربي عليكي يلا بطلي كلام كتير ورحي صحيهم ومتنسيش محمد سبيه نايم
منار حاتضر ياستي هصحيهم واجي اساعدك
نور بلا اهميه:ماشي
************************************************************************************************************************************************************************************************
ونروح عند مكان تاني عند محمود في المستشفي
فريده:طمني يابني جوزي عامل اي
الدكتور:والله مش عارف اقولك اي
فريده:طمني الله يطمن قلبك
الدكتور:هو مافيش اي خطر ع حياته بس للاسف هتكون الحركه بتاعته تقيله اووي
فريده:يااالهوووي يعني جوزي اتشل
الدكتور:مش بالظبط هو يقدر يتحرك حركه خفيفه لان الالم كله نزل ع رجليه وان شاء الله مع العلاج والمتابعه هيتحسن
فريده:يعني في امل يادكتور
الدكتور:مفيش حاجه بعيده عن ربنا وانا هكتبله ع خروج
فريده:ربنا يقومك بالسلامه يامحمود ويشفيك
الدكتور:يارب اه في ظابط بره هياخد اقولكم بخصوص محاولة القتل امبارح
فريده:طيب يابني هخرج اشوفه
وذهب فريده الي الظابط واخذ اقوالها ووعدها انه هيجيبلها حقها وهيعرف مين ورا الموضوع ده
************************************************************************************************************
منار:يلا بقااا ياستي هتنازل واحضر الفطار معاكي لاول مره في حياتي
نور:يااااسلام وليه التنازل ده مستغنين عن خدماتك يلا اتفضلي وانا هحضر الاكل "حكم بنات اخر زمن"
منار:امممممممم شامه ريحه كلام مش عاجباني
نور:انتي بتعملي اي سيبي سيبي ويلا بقا بره من هنا
منار :تؤتؤتؤتؤتؤ هساعدك
نور:ي بت اسمعي الكلام
منار بخضه:ااااخ الطبق اتكسر ارتحتي
نور بدموع:ياساتر يارب هات العواقب سليمه استرها يارب
منار:مالك يابنتي ده طبق اتكسر بهزر معاكي مش مستاهله الدموع دي انتي مجنونه
نور:لا يامنار مش حكايه كده اول ما الطبق بيتكسر يبقاا في اخبار مش كويسه قلبي مقبوض اووي يامنار آكيييد ماما فيها حاجه
منار:بس بقااا ياقلبي ده مجرد طبق اتكسر الحكايه مش مستاهله واطمني ان شاء الله مافيش حاجه وحشه
نور:يارب يارب
مريم وهي تقطع حديثهم:الله الله ريميو وجويلت ونموت احنا من الجوع
نور بسرعه:اسفه ي مريم دقيقه ويكون الاكل جاهز
مريم:انتي نسيتي نفسك انتي شغاله هنا يعني اسمي الست مريم ولا اقولك صعبه مش كده خلاص قوليلي يابيشمهندسه فاهمه
منار بحده:مرررييييييم
مريم:بلا مريم بلا بتااااع اخلصوا عاوزه افطر
وتركتهم وغادرت
منار بعطف:معلش يانور هي مريم كده
نور بدموع:والله انا بحبها ومش عملت ليها حاجه وحشه
منار:سيبك منها وبلاش تحتكي بيها خالص ويلا علشان نفطر
نور:حاضر
وحضرت نور ومنار الاكل وفشلت كل محاولات منار انها تقنع نور انها تفطر معاهم وتناولو فطارهم جميعا وذهب كل منهما الي عمله
منار:نوووور انا رايحه الجامعه عاوزه حاجه
نور:تسلمي ياقلبي ابقي سلمي ع البنات كتييير ولو سألوكي شوفتيني فين قوليلهم اني كلمتك
منار:اممممممم حاضر بس اكيد هيسألوني ع الرقم
نور:اااخ قوليلهم اي حاجه بقا يامنار اتصرفي
منار:حاااضر مع السلامه
نور:سلام
********************************************************************************************************
نظرت نور الي الساعه وجدتها العاشره صباحا
نور تحدث نفسها:اروح اصحي محمد
وصعدت الي اعلي وبدات تطرق علي الباب
نور:يامحمد اصحي يلا كفايه نوم
محمد:ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نور:ياااااربي اي الناس اللي خميره نوم دي اخلص من سلمي اختي تطلعلي انت يامحمد
ودفعت الباب بقووووووه
نور:محمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد
محمد بفزع:ااايه ااااايه اللي حصل
نور بابتسامه:يلا اصحي كفايه نووووم
محمد:ياشيخه حرام عليكي حد يصحي حد كده دانا قولت في حريقه
نور:ايوه ايوه اشتغل لوكلوك لوكلوك كتتير وضيع وقتك يلااااااا قووووووووم علشان تفطر وتذاكر
محمد:حاااضر يامس
نور:اتريق اتريق والله لاوريك
محمد:احم لقد وقعنا في الفخ
نور:هههههههههههههههه دقيقتين وهيكون الاكل عندك علشان تفطر
محمد:حاااضر يااحلي نور في الدنيا
********************************************************************************************************
ووصلت منار الي الجامعه واذا بشخص ينادي عليها من الخلف
الشخص:ياانسه ياانسه
منار:نعم اي خدمه
الشخص:هو فين قسم كليه الطب
منار:من هنا بس اقدر اساعد حضرتك في حاجه
الشخص وهو يوريها الصوره:كنت بسأل ع البنت دي لو تعرفيها
منار بصدمه:هاااااااا
الشخص:تعرفيها او شوفتيها قبل كده
منار ومازالت في صدمتها:لا لا لا مااعرفهاش
الشخص:طيب انا متشكر
منار:ممكن اعرف اسم حضرتك علشان لو شوفتها ابقاا اقولها
الشخص:لا اظن مش هيفيدك بحاجه لو انتي متعرفيهاش ولا ايه
منار بتردد:هاااا لالا معرفهاش بعد اذنك
وانصرفت منار وصوت تاني ياتيها من الخلف
يحيي:منار
منار وهي تنظر خلفها:يحيي انت بتعمل اي هنا
يحيي:انا دكتور هنا في الجامعه ليا 3 سنين
منار:بجد يعني ابن عمي في الجامعه وانا مااعرفش
يحيي:شوفتي ياستي المهم اخبارك انتي واخبار طنط وعمو
منار:كلهم كويسين ياسيدي واي اخبار عمتو يسرا وعمو فهمي
يحيي:ما انتي فاكره عمتك وعمك كنتي ع الاقل تزوريها لو مره في السنه
منار:معلش يايحيي ماانتو دايما مسافرين وانت عارف بقاااا الجامعه والدراسه
يحيي:ربنا يوفقك ...منار مين اللي كان واقف معاكي ده
منار:معرفش اسمه بس كان بيسأل ع واحده صحبتي وانا قولتلو معرفش
يحيي بااستفهام:صحبتك!!!وقولتيلو متعرفيهاش ازاي بقا
منار:ازاي دي محتاجه قعده بس عندي محاضره دلوقتي ومستعجله هخلصها واجيلك
يحيي:ههههههههههههههههههههه اوك هستناكي في مكتبي وهزعل لو مجتيش
منار:عيوني حتي انا لسه عاوزه ارغي معاك كتتتير واشوف بلاد بره احم وبنات اوروبا غيروك ولا لسه
يحيي:هههههههههههههههههههه لسه سوسه زي ماانتي عموما متخافيش ياستي احنا لسه في السليم
منار:ههههههههههههههههههه قولتلي حاسه في إإنة وراا السليم دي بس وع اي الاستعجال اطير وساعتين واكون عندك
يحيي بهزر:ساعتين ودقيقه مش هتلاقيني هااا
منار:ياغلس سلام
يحيي:مع السلامه
**************************************************************************************************
محمد وهو بينشف وجه بالمنشفه:اي ده ابت بتعملي اي ....يااااااالهووووووي كتبي اتشردوا ليه كده ف الارض
نور:هشششششششششششششششششش
محمد:هي حصلت تقوليلي هش شيفاني ذبابه قدام
نور:بس يابني بعملك جدول علشان تذكر وبطل رغي صدعتني
محمد:اي ده بجد روحي ياشيخه الله يعمر بيتك ويرزقك باابن الحال والذريه الصالحه ويعطيكي مايحرمك ويطول فعمرك
نور بضحك:بس بس انت هتشحت عليا اهووو ياسيدي بص كده الجدول ده مناسب صح
محمد بصدمه:روحي يا شيخه الله يخرب بيتك
نور:هههههههههههههههههههههههههليه بس ماانت كنت كويس من شويه
محمد:10 ساعات يانور مذاكره ده افتري الصراحه
نور:اه ده جدول احتياطي ع فكره من شهر 1 هتذاكر 14 ساعه
محمد:نعممممممممممممممممممممممممممم قومي يانور مش هذاكر انا غيرت رايي مالها زراعه زي الفل
نور:يلا يافاشل قوووم ضيعت 14 دقيقه من غير فايده
محمد:هههههههههههه حاضر قايم اهو ويلا بقا سندوتشين لاخوكي يرم بيهم عضمه اصلي جعاان مووت
نور:ههههههه دايما جعان كده عموما ياسيدي عيوووني انت تامر امر بص ذاكر الصفحتين دول اكون جيت اوك لو حصل زلزال في البيت ملكش دعوه هااا ولا تتحرك ماشي ياعمده
محمد:ماشي ياحلي نور في الدنيا
نور:ماشي يابكاااش اااااخ الجرس بيرن يلا يلا ع مذاكرتك ربع ساعه واكون عندك
محمد:ع اقل من مهلك
نور:ماشي
ونزلت نور جري لتفتح الباب
نور:مين حضرتك
الشخص بصدمه:ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نور وهي تشير باصابعها امام عينه:انت ياحضرت اي خدمه
الشخص:انتي مين يابنتي
نور:انا نور الشغاله الجديده هنا
الشخص:ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نور:ياادي النيله ده رجع يسرح تاني يااااستاذ اي خدمه
الشخص:يوسف موجود يابنتي
نور:اه بيشمهندس يوسف ف مكتبه جوه اقوله مين
الشخص:قوليلو فهمي ...فهمي اخوك
نور:اهلا وسهلا بحضرتك اتفضل وانا هعطي خبر ليوسف بيه
الشخص:طيب
وذهبت نور لكي تخبر يوسف
دقدقدقددقدقدقددقدقدقدقدقددقدقدقددقدقدقدقدققد
يووووسف:ادخل
نور:انا يابيشمهندس ممكن ادخل
يوسف:خير يانور تعالي اتفضلي
نور:فهمي بيه اخو حضرتك بره
يوسف:دخليه بسرعه
نور:حاضر بعد اذن حضرتك
======================================================
نور:فهمي بيه اتفضل يوسف بيه ف المكتب
فهمي :شكرا يابنتي تعبتك معايا
نور:متقولش كده حضرتك ده شغلي اتفضل
وذهب فهمي وهو في كامل دهشته الي يوسف
يوسف:اهلا ياابو يحيي والله ليك وحشه
فهمي:ازيك ي يوسف عامل
يوسف:ماشي الحال بس مالك كده وشك متغير
فهمي:مين البنت اللي فتحتلي الباب دي يايوسف
يوسف:هو ده الموضوع اللي كنت عاوزك فيه
فهمي :خير قلقتني
يوسف:دي تبقي بنت فريده ومحمود

آكيد بكره
فهمي بخضه:اااااااااااااااااااااااااااااااااااااايه طيب اززاي انا سالتها قالتلي انها جايه تشتغل هنا
يوسف:سيبك من كل ده مراتك يافهمي انت نسيت انت وسعاد عملتو اي
فهمي:ده كان زمان اما دلوقتي اسمها يسرا وسعاد دي واحده ملهاش وجود
يوسف:انت مجنون نور نسخه طبق الاصل من عمتها
فهمي:ماهو ده اللي كان هيجنني
يوسف:والعمل
فهمي:العمل فيك ياخويا
يوسف:مش فاهمك
فهمي:لا انت فاهم انا بتكلم عن اي كويس اوووي
يوسف:تقصد فريده
فهمي:وفي غيرها
يوسف:مش قادر انساها يافهمي
فهمي:ياااااااه يايوسف بعد العمر ده
يوسف:ولوعشت عمر فوق عمري ماهنساها حبها كل يوم في قلبي يكبر لسه فاكر ضحكتها دلعها هزارها هي وزعلانه كل حاجه
فهمي:ياااااه يايوسف كل ده في قلبك
يوسف:تعرف وحشتني اووووي 25 سنه مشوفتهاش
فهمي:طيب هنعمل اي
يوسف:نور لازم اشيلها في عينيا وارد جزء من جمايل فريده عليا
فهمي:طيب ويسرا
يوسف:يستحسن متجيبلهاش سيره لحدت مانشوف هترسي ع اي
فهمي:طيب استاذن انا
يوسف:لا طبعا انت لازم تتغدي معانا
فهمي:دي كانت يسرا تدبحني
يوسف :متحاولش وبالمره تدوق اكل نور نفس اكل امها بالظبط يافهمي فيه ريحيتها
فهمي:هههههههههه انت ياسي رميوو خف علينا شويه اي المراهقه اللي ع كبر دي
يووسف:هههههههههههه ربنا يقرب البعيد
فهمي:بس اللي محيرني ازاي نور نسخه كده من سعاد
يوسف:سبحان الله قدرة ربنا استني هستعجلها تحضر الغدا
فهمي: ماااشي
=======================================================
ونروح مكاااان تاااااني خاااالص
دقدقدقدقددقدقدقدققدقدقدقدقدقددققدقددقدق
يحيي:اتفضل
منار:دي انا ادخل
يحيي :ماانتي دخلت خلاص
منار:هااتلي قهووه
يحيي:هو انا سالتك تشربي اي لسه غلسه يابت زي ماانتي
منار:منا وفرت عليك
يحيي :ماشي ياستي اوامرك
منار:يسلموووووو ها احكيلي بقااااا اخباراتك
يحيي:زفت يامنار
منار:ليه بس
يحيي:ابن عمك غرق في العشق ومحدش سمي عليه
منار:ياااضنااايا يابني خير ومين دي اصلا اللي جابتك ع جذور رقبتك
يحيي:بت اسمها نورهان ف 4طب السنادي
منار:ااااااااااااااااااااااااااااااايه
يحيي:مالك اتخضيتي
منار:لا ابدا كمل وهي فين دلوقتي
يحيي:مش عارف مش عارف
منار:ربنا يقرب البعيد
يحيي:هاا احكيلي موضوع صحبتك اللي قولتي متعرفهاااش
منار:هاااااا معلش يا يحيي لازم امشي مصدعه شويه
يحيي:سلامتك تاخدي مسكن
منار:لالا بعد اذنك نكمل كلامنا بعدين سلاااام
يحيي بعدم فهم:سلاااااام
============================================================
ونروح عند نور اللي غرقاانه ف شغل المطبخ لوحدها وبثينه نايمه ومنيره خرجت
جرس الباب بيرن
نور:ياااارب ساعدني يااارب واخلص اوووووووووف مش وقتك خالص يلي ع الباب
نتنتنتنتننتنتنتنتنتنتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتننننننننننتتتتننننننن
نور:اوووووووووووووووووووووووووووف لو كانت منار هفتح دماغها ايوووووه ايوووووه يلي ع الباب جاااااايه اهووووو صبرنا يااااارب
افندم مين حضرتك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الشخص:اللهم صل ع النبي القمر بيطلع الطهر ولا اي ياجدعااااان
نور:افندم ........ميييين حضرتك
الشخص وهو هيموت من الضحك:ههههههههههههههههههههههههه مش مهم انا مين انتي اللي مين ياااااشاطره
نور:شااااطره اي شاااطره دي شايفني بنت اختك تقولها ياشاطره
الشخص:هههههههههههههههههههههههههههه مش قادر بجد شكلك يموت من الضحك
نور:ومااالوووو شكلي بقااااااا هاااااا
وفجأه شهقت نور
الشخص:عرفتي بقا بضحك ليه ماشاء الله مريلة مطبخ و مغرفه في ايدك الحجاب رابطاه زي خاالتي فتحيه لالا ولا وشك واللي فيه كانك طالعه من الفرن طااازه
نور بغيظ:انت اصلا انسان مش محترم وقليل ادب ومش متربي وانا هوديك ف داهيه وهكلم الامن ياخدك بره ويلا من غير مطرود مش فاضيالك
الشخص:ولمضه كمااان ولسانك اطول منك
نور:لا وبضرب وبعض بسناني ع فكره
الشخص:مقولتليش انتي مين
نور:انا اللي مين ياابني اخلص قول عااوز مين وخلصني
الشخص:هههههههههههههههههههههههه عاوزك انتي
نور:اه ياسافل ياحقير ياتربيه الشوارع لا يابابا مش كل الطير اللي يتاكل لحمه واطلع من هنا احسن وربي هوريك اللي عمرك ماشفته
الشخص:انتي ازي تكلميني كده يابت انتي دانا انسفك نسف
نور:بت اما تبتك
الشخص:متخلنيش اتغاابه عليكي
نور:كمان لا ناقص اصلا اللي يمد ايده ع واحده ست ما يبقااش راجل لامؤاخذه
الشخص:انا ارجل منك ومن اللي خلفوكي وكلمه تاااني والله هدفنك مكانك
نور:انت زودتها اوووي وانا كنت عامله حسااب للبيت اللي قاعده فيه لكن لحدت كده وكفااااايه وانا هعرفك انا مين
وياتي محمد جري
محمد:نوووووووووووووووووووووووووووور في اي
================================================================
يتبع الفصل السابع والعشرون اضغط هنا 

reaction:

تعليقات