القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حكاية رغد الفصل الثاني 2 - القلم الذهبي

رواية حكاية رغد البارت الثاني 2 تأليف القلم الذهبي

رواية حكاية رغد كاملة

رواية حكاية رغد الفصل الثاني 2

في الصبح قمت من النوم وغيرت ملابسي وطلعت من شقتي عشان اروح اقابل مدير الشركه الاستاذ حسان  زي ما اتفق معايا نشوف شقته. 
وانا نازله من العماره افتكرت الفلوس نسيتها فوق رجعت اخدتها عشان ادفع الايجار !!! 
رحت علي شقة صاحب العماره ! 
 وعطيته الفلوس المتاخره عليا في الايجار
ركبت تاكسي وطلعت علي الشركه  !!!! 
وصلت الشركه واول ما قابلت السكرتيره قالت ،
_ الاستاذ حسان منتظرك من بدري.  
استغربت شويه وقلت مع نفسي  . مستنيني !! ومن بدري كمان !! 
يا تري اي سر الاهتمام دي بقي .  
دخلت مكتبه واول ما شافني رحب بيا والابتسامه علي وجهه  وقال .  
_ اذيك يا انسه رغد ؛
رديت عليه بنفس الابتسامه ، 
_ الحمد لله بخير 
كلم السكرتير في الانتركام  تجبلي قهوه.  وبعد خمس دقايق جات القهوه وشربت القهوه . وقف من مكانه بهدوء  وبصلي وقال  ،
_ طيب يلا بينا عشان تشوفي الشقه ويارب تعجبك !!!  
هزيت راسي وقمت من علي الكرسي .
طلع قدامي ومشيت وراه وطلعنا بره الشركه وركبنا العربيه . 
قعدت جمبه من قدام وساكته وبحاول اراقب نظراته ليا وطول الوقت ساكت . وصلنا الشقه وكانت في المهندسين .
العماره في مكان جميل وهدوء وطلعنا الشقه اللي كانت بالنسبه ليا مفاجأه. 
شقه كبيره اووي وتحفه وكمان مفروشه علي اعلي مستوي.  بصراحه وانا بتفرج عليها مش متخيله دي انا هقعد فيها لوحدي  .
شقه بالجمال والتحفه هقعد فيها لوحدي .
بدات استغرب ويا تري اي السر وراء حسان بيه عشان بسهوله دي يقدملي شقه بالمستوي دي .. 
خلصنا فرجه علي الشقه كلها . وقعدنا بالصاله وكالعاده بصلي بابتسامه. اللي انا مش عارفه تخفي وراها اي  وقال .
__ اتمني الشقه تكون عجبتك يا انسه رغد ؟ 
بصراحه مش عارفه ارد اقوله إيه ؟
سكتت شويه ورديت عليه .
_ بصراحه يا استاذ حسان شقه مكنتش احلم بيها وعمري ما اتخيلت ان هسكن في وحدها زيها.  
ضحك بهدوئه الغير عادي وبصلي وقال .
_ لا تستاهلي احسن من كدا كمان . 
ابتسمت واتكسفت ارد عليه . 
وقف من مكانه وطلع مفاتيح من جيبه وقال . 
_ خدي يا ستي المفاتيح دي .كدا باي وقت هاتي حاجتك واسكني فيها براحتك. 
بصراحه لساني عجز عن كلمات شكر وحاولت اعبره عن شكري باي كلام. 
_ ربنا يخليك يا استاذ حسان انا بصراحه مش لاقيه كلام اشكرك بيه وعلي كرمك الزياده معايا بجد متشكره اووي   
هز راسه وقال 
_ انتي تستاهلي كل خير والناس لبعضيها ووالدك كان من اخلص الموظفين عندي.  
فرحت بكلامه عن والدي وانه لسه فاكر بابا . 
طلعنا من الشقه وركبنا عربيته ومشينا علي الشركه وصلنا الشركه ودخلنا مكتبه وقعد علي مكتبه وبصلي وقال . 
_ قررتي امتي هتنقلي علي شقتك الجديده والا لسه 
رديت عليه بصوت هادي . 
_ ان شاء اللة يومين هلم حاجتي وانقل هناك.  
هز راسه وقال. 
_ طيب لو محتاجه اي حاجه لازم تقوليلي فلوس  او عربيه تساعدك بنقل حاجتك كلميني.  
شكرته انا كالعاده ودماغي فيها الاسئله اللي محتاجه اجابات ولكن مشنفعش اتكلم . انا ما صدقت لقيت مكان انام في ويكون امان  وكمان شقه ولا في الاحلام . 
قاطع تفكيري وقالي .
_ وانا كمان يومين هكون جمعتلك وظيفتك الجديده . 
فرحت اووي بالخبر لاني هشتغل وهشغل وقتي بالشغل وكمان هيبقي معايا فلوس.  
خلص كلامه واستاذنته ومشيت وروحت علي شقتي وانا مرتاحه نفسيا . نمت شويه من التعب وقمت اجهز في الحاجات اللي هاخدها معايا عشان ابقي جاهزه خلال اليومين . 
***
عدو اليومين بسرعه وانا كنت مجهزه كل حاجه وناس من العماره اللي انا فيها ساعدوني ونقلت حاجتي للشقه الجديده  وسلمت الشقه.القديمه لصاحب العماره  والنهارده كان اول يوم ليا في الشقه الجديده . وبعد مرور وقت جهزت حاجتي كلها وحطيت هدومي بمكانها  وكان يوم تعب جدا . 
دخلت اوضتي ورميت نفسي علي السرير ونمت ومحستش بنفسي وحوالي الساعه 12 بعد نص الليل قومت مفزوعه من النوم علي ايد بتلمسني.. 
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
reaction:

تعليقات