القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حكاية رغد الفصل الحادي عشر 11 - القلم الذهبي

رواية حكاية رغد البارت الحادي عشر 11 تأليف القلم الذهبي

رواية حكاية رغد كاملة

رواية حكاية رغد الفصل الحادي عشر 11

نادر واقف قدام فارس خد نفس وقال. 
_ اللي سايق العربيه  ادهم يا فارس بيه !!
بصله باستغراب وذهول فارس 
_ انت بتتكلم بجد 
_ايوه يا فارس بيه انا شايفه بعيوني دول 
جوه العربيه. 
فارس حط ايده علي دماغه..
_ انا هجنن خلاص . ازاي ادهم سايق العربيه وهيا ملك بابا انا مش فاهم اي الموضوع.  في حاجه غريبه بتحصل ؟ !  تعالي ورايا بسرعه 
_ طلع فارس من مكتب يجري بره الشركه 
بيبص يمين وشمال مش شايف العربيه . بص لنادر وقال..
_هيا فين يا نادر ؟ انا مش شايف حاجه !! 
نادر استغرب !! 
العربيه مش موجوده راحت فين . بص لفارس بذهول..
_ لسه من شويه شيفاها والله يا فارس بيه. 
فارس مستغرب من كلامه وبص ناحية بتاع الامن اللي بره الشركه وقرب منه وقال .. 
_ شوفت العربيه السوده اللي كانت هنا .
ايوه يا فارس بيه . وكان سايق ادهم بيه زوج  هايدي هانم . اخت حضرتك. 
_ طيب راحت فين العربيه ؟ !!
_ العربيه وقفت شويه وبعدها مفيش دقيقتين وكانت عربية شرطه وراها. ادهم بيه نزل بسرعه وجري. 
العساكر جريوا  وراه  وبعد شوي رجعوا تاني وواضح ملحقوش ادهم بيه . ركب عسكري العربيه وخدوها ومشيوا.. 
فارس بيسمع الكلام ومذهول من اللي بيحصل .. بص لنادر باستغراب 
_ معقول اللي بيحصل دي . ولا افلام السيما  .
* دخل الشركه فارس وبيخبط كف علي كف ومش مستوعب اللي بيحصل.. 
رايح علي مكتبه وقفته السكرتيره !!!
_ فارس بيه الاستاذ معروف المحامي جوه المكتب منتظرك .. 
_ كمان الاستاذ معروف كملت . اليوم باين من اوله .. 
دخل فارس مكتبه وسلم علي المحامي وقعد علي مكتبه.  
المحامي بص لفارس وقال .. 
_ سامحني يا فارس يا بني انا كنت مشغول بقضيه مهمه مقدرتش احضر عزاء والدك واتاخرت عليكم في المجي.. 
_ هز فارس راسه وقال بتعب ؛
_ وليهمك يا استاذ معروف . انا مقدر شغلك والتعب اللي انت فيه.. 
_ اسمع يا بني انا جيت اقولك ان النهارده المغرب انا جاي الفيلا عندكم عشان وصية المرحوم .حسان بيه الله يرحمه  وياريت تبلغ الكل يكون موجود..
_ الله يرحمه يا عم معروف . بصراحه فجائتني بموضوع الوصيه . بابا مجبش ليا سيره عنها.. .
_  معلش يا بني الوصيه مينفعش حد يعرفها دي بتكون سريه.. 
بصله فارس وقال .. 
_ حاضر يا استاذ معروف انا هكلمهم دلوقت واخليهم يجهزوا.. 
وقف المحامي من مكانه وقال .. 
_ معلش يا بني مضطر امشي ونتقابل بالليل في الفيلا.. 
خرج المحامي من عند  فارس وطلع بره الشركه. فارس قاعد بمكتب ودماغه مشغوله بيفكر باللي بيحصل حواليه ..
***
فادي دخل الفيلا جاي من بره . شاف سميره قاعده بالصاله وصل عنده ورمي جسمه علي الكرسي وباين عليه التعب والارهاق. 
بص ناحية سميره واتنهد بتعب. 
_ انا خلاص دوبت من اللف علي الاماكن وكانها فص ملح وداب يا ماما . 
بصتله سميره بقرف !.
_ ومين قالك تتعب نفسك . ما كان اولي يلف البيه عشان يشوف الست هانم غارت باي داهيه. . 
_ ما انتي عارفه يا ماما مينفعش نكسر كلام فارس بيه . هو الكبير دلوقت  .. 
_طيب قوم خد شور . وانا هخلي الخدامه تحضرلك الغداء .. 
_ هايدي فين يا ماما مش باينه يعني !!
_ هايدي زعلانه علي الست الهانم  وراحة تتمشي شوي بالحديقه .. 
_ طيب اقوم انا اخد شور عشان افوق انا حاسس جسمي كله مكسر وتعبان اووي .. 
قام فادي وراحت ناحية الحمام ياخد شور . وقامت سميره من مكانها وهيا رايحة ناحية المطبخ وقفت لما شافت فارس داخل الفيلا.. 
قرب منها فارس وقال .  
_ فادي فين يا ماما 
بصتله كالعاده بتنهيده وقالت.  
_ فادي لسه راجع وتعبان دخل ياخد شور .
_ مفيش اخبار عن رغد 
.هزت راسها وزمت شفايفها 
_ للاسف لف بكل مكان مفيش اثر ليها.  
اتنهد فارس وقال. . 
انا هدخل اريح شويه تعبان . الاستاذ معروف المحامي جاي هنا ومعاه وصيه بابا ياريت تبلغي الكل يكون موجوده يا ماما. 
_ واي حكاية الوصيه دي كمان 
_ علمي علمك شويه وهنعرف .. صحيح هايدي فين ..  
_ هايدي في الحديقه بره بتتمشي. 
_ طيب انا ميت وعايز اريح شويه . ياريت لما ترجع قوليلها فارس عايز بموضوع ضروري. لان مش قادر اروحلها دلوقت لازم ارتاح شوي ... 
_ طيب . خلاص روح انت وانا هكلمها   .. 
* هايدي بتتمشي في الحديقه وبتتكلم بالفون وماشيه ناحية بدروم الفيلا 
وفجاه ايد اتحط علي بوقها وسحبتها لغرفه بالبدروم  .... 
يتبع الفصل الثاني عشر والأخير اضغط هنا
reaction:

تعليقات