رواية فريدة وعمر البارت الثالث 3 بقلم شيماء نائل
رواية فريدة وعمر الفصل الثالث
= انتي كنتي فين .
بصتله ومردتش عليه وقعدت جمب جدو علي السرير وعطيته الدوا .
– كنتي فين يا فريده .
_ كنت بجبلك الدوا يا جدو
رد عمر بعصبيه وصوته عالي .
= هو انا مش قولت اني هجيبه وهاجي . لاازم تتصرفي من دماغك .
بصتله ببرود .
– حضرتك يا دكتور عمر مكنتش فاضي .
_ خلاص بطلوا زعيق .
– ارتاح انت يا جدو انا هخرج للجنينه .
سيبتهم وخرجت وعمر خرج ورايا شدني من دراعي .
=مالك بتتصرفي معايا كدا عملتلك اي انا.
_سيب ايدي يا عمر .
= مش هسيب يا فريده طول ما انتي بتتصرفي كدا .
– ومالها تصرفاتي علي الاقل واضحه وصريحه مش بوشين ومنافقه .
زقيته بعيد وخرجت الجنينه .
= تقصدي اي بالكلام دا .
– قصدي انت عارفه كويس يا …يا دكتور .
= ما تفهميني يا فريده .
بصتله بطرف عيني ومردتش .
= ردي عليا يا فريده انا بكلمك .
– ارد اقولك اي !! دا واضح اني كنت حمل تقيل عليك . واضح انك مكنتش حاببني معاك في المكان . بس يحرام صعبت عليك . قولت دي مش لااقيه شغل اكسب فيها ثواب واشغلها معايا . فاكرني اي ها ! .
= انتي فهمتي غلط انا مكنتش اقصدك انتي.
– لا انا فهمت صح .
= لا انا كان قصدي منار . انا مكنتش حابب اشغلها بس جاتلي وكان فيه ضغط عليا
اخوها يبقي صاحبي واتكسفت اقوله اني مش حابب اشغلها ومش عاوز حد في المكان ..
بصتله ومبقتش لااقيه رد …
بدأت اتكلم بتوتر .
_ اا ما انت كمان مأخدتش رأي حتي لما تيجي تشغلها .وو وبعدين بلاش رأي حتي كنت عرفني مش تسيبني اتفاجئ كدا ! .
= انا اساسا كنت ناسي والله ومكنتش حابب اشغلها .
_ وكنت بتقول لمين في الفون الكلام دا !.
ابتسم .
= كنت بقول لواحد صاحبي تاني . اكيد مش هقول لاخوها كدا ياعني .
_ طيب يا عمر .
= اي دا سبحان الله شيلتي اللقب ياعني .
_ ااا عادي ياعني . وبعدين انت واقف هنا بتعمل اي . روح بيتكوا . ولا معندكش بيت ؟
ضحك .
= اه تصدقي معنديش بيت حتي بفكر ابات عندكوا .
بصيتله بصدمه واتكلمت بتلقائيه .
_ نعم !!تبات هنااا . فين . انت مجنون .
= اي اتخضيتي كدا ليه يا ست فريده وبعدين انتوا عندكوا تلت اوض انا هنام في واحده وجدو نايم في واحده وانتي ليكي اوضتك .
كشرت .
_ لا طبعا مش هينفع . اتفضل روح بيتكوا علشان عاوزه انام .
= بس لسه الساعه 11 .
_ وانت مالك يا اخي انا بنام بدري .
= والله . ماشي هاجي لجدو الصبح اطمن عليه .
– اخدت علينا اووي . يلا يلا روح مش فاضيين .
طردته وقفلت الباب وسمعت صوت ضحكته . ابتسمت وبعديها رجعت للجنينه ومسكت روايتي وبدأت اقرأ.
خلصت جزء ودخلت نمت صحيت الصبح علي صوت تليفوني بيرن .
رديت بنوم .
_ الو .
= فريده .
_ اممم.
= صحصحي معايا كدا .
_ عايز اي . انا لسه مجاش ميعادي .
= عارف ما دلوقتي منار هتجيلك تاخد منك المفتاح علشان هي بقت الصبح وانتي بقيتي معايا بالليل .
نفخت بضيق .
_ حد يجي لحد دلوقتي .
ضحك .
= دي هتاخد منك المفتاح بس وبعديها يا غيبوبه هانم انتي ادخلي كملي نوم .
_ طيب طيب .
قفلت معاه وبعديها بربع ساعه جت منار .
خرجتلها بالبيجامه وشعري مكنش متساوي اوي .
_ اهلا يا منار ازيك .
– اهلا
_ اتفضلي المفتاح .
اخدته من ايدي وكانت ماشيه بس وقفت تاني ورجعت اتكلمت .
– بس شكلك مش مبهر ياعني .
” اصطبحنا عالصبح ” .
ابتسمت بسماجه
_ ما هو طبيعي واحده زيك داهنه وشها وحاطه احمر واخضر ولا اشارات المرور تقول كدا .
عن اذنك بقا علشان محتاجه انام . يلا يعسل .
مشيت وكانت هتنفجر ..
ضحكت بصوت عالي .
_ دا انا طلعت جامده جداا.
قفلت الباب ودخلت كملت نوم .
صحيت نزلت لجدو الجنينه وفطرنا سوا .
_ جدو انا هنزل اشتري لبس وهخلص وهطلع علي الشغل .
– ماشي .
كنت باكل وكان شكلي مضحك لما لقيت عمر دخل .
= مبتشبعيش اكل! ليل نهار بتاكلي ! 24 ساعه لاازم بوقك يتحرك
كشرتله .
_ وانت مالك انت هو اانا باكل من اكلك !!.
= لسان طول كدا ماشاء الله . .
اتجه نحيه جدو وباس راسه .
= صباح الخير يا جدو .
ابتسم جدو .
– صباح النور يا عمر اقعد افطر .
لقيته بصلي واتكلم.
= هقعد طبعا دا انا حتي نفسي اتفتحت .
قومت وقفت .
واتكلمت بتوتر .
_ جدو اا انا هنزل زي ما قولتلك.
رد عمر.
= تنزلي فين .
تجاهلته .
_ ماشي يا جدو يلا سلام .
وقف قدامي .
= فريده .
-نعم .
= هاجي معاكي .
_ تيجي معايا فين هو انا رايحه رحله !.
تجاهل كلامي .
= يلا يا جدو مش هنتأخر متقلقش .
شدني لبرا البيت .
_ انت ياعم انت . ايي ساحب معزه وراك! سيب ايدي كدا بس .
= يا ساتر يارب اييي ماشي مع بومه .
_ عمرر!.
= خلاص خلاص . رايحه فين انتي بقا .
_ رايحه اشتري حاجات .
ابتسم وسند علي الباب .
=حاجات اي .
ابتسم ببرود.
_ سلام يا عمر .
سيبته ومشيت وكان الجو بدأ يمطر .
ابتسمت وكملت طريقي .
روحت لفيت علي لبس بس مافيش حاجه عجبتني .
كان فاضل علي ميعاد الشغل حوالي ساعه ونص .
استغليت اني كدا كدا قريبه من البحر وقعدت شويه .
= تشربي سحلب ؟
.
_ اي اللي جابك هنا .
ابتسم .
= والله كنت مخنوق قولت اتمشي علي البحر لقيتك بالصدفه قاعده .قولت وماله اقعد معاكي .
_ بتراقبني بقا .
= انا يابنتي !! دا انا بس شوفتك صدفه .
ضيقت عيني وابتسمت.
_ صدفه ااه .
ضحك .
= ها؟
_ ها اي .
= مشتريتيش لبس ليه ؟ كان فيه حته جاكيت احمر تحفه يا فريده اول واحد مسكتيه
_ واضح انك مش بتراقبني .
ضحك .
= يابنتي شوفتك صدفه .
_ والله .
= المهم مجبتيهوش ليه .
_ مش عاجبني .
= لا والله دا تحفه .
ابتسمت .
_ ما انا مش فاكره انهي محل .
لقيته شدني من ايدي .
= انا عارف يلا تعالي .. يتبع الفصل الرابع والأخير اضغط هنا