رواية وسط الزحمة حكايات الفصل الثالث 3 – بقلم Memo
بسم الله الرحمن الرحيم
رواية وســـــــط الزحمــــــــة………حكايـــــــات ✨
البارت التالت 🦋🌹
بقلم 🦋 ๓є๓๏ 🦋
_______________________________
اسر: استني عندك انتي راحه فين.
فيروز بتوتر واحراج: طالعه بره.
اسر: هو انتي جاية عشان تطلعي تاني هو اي شغل الهبل دا .
فيروز: هو انا مش يعتبر اترفدت.
اسر: بقولك اي انا مش فاضي لشغل التفاهات دا هتتفضلي تقعدي تعملي الانترڤيو ولا هتطلعي.
فيروز: يعني انا مترفدتش
اسر : يا رب صبرني هتنجزي تقعدي ولا اغير رأيي.
فيروز: خلاص خلاص قعدت اهو.
اسر بجدية: هاتي ال CV بتاعك.
فيروز: تمام اتفضل ال CV اهو.
اسر: امم امم مش بطال حلو.
فيروز بصوت منخفض: هو ايه اللي مش بطال انسان مستفز.
اسر برفعة حاجب: بتقولي حاجه يا انسه.
فيروز: لا لا ابدا مش بقول حاجه.
اسر: تمام.
وبدأ اسر يسألها شوية اسئله.
اسر : تمام يا انسه فيروز انتي هتبقي السكرتيرة بتاعتي.
فيروز : بجد انت بتتكلم جد طب احلف.
بصلها اسر باستغراب من ردة فعلها.
اتحرجت فيروز من رد فعلها العبيطه شويه.
فيروز بإحراج: ق قصدي تمام شكرا.
اسر: تمام هتنزلي لموظفة الاستقبال تحت وهي هتعرفك شغلك وهتوريكي مكتبك فين.
فيروز: تمام شكرا.
اسر : خدي وقعي ع الورق ده الاول وبعد كدا انزلي للموظفة تعرفك الشغل ومكان المكتب وان شاء الله شغلك من اول بكرة.
فيروز: اوك تمام.
وقعت فيروز ع الورق وبعد كدا طلعت برا.
________
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
_______
اول ما طلعت فيروز من المكتب اتنفست براحه.
نور: ها طمنيني عملتي اي.
فيروز: اسكتي مش هتصدقي مش المدير طلع هو نفس المغرور اللي كان هيخبطني واتخانقنا سوا.
نور (بصدمة): هااااا؟!! نفسه؟! ازاي؟ وطب انتي عملتي اي؟ اكيد طبعا اترفدتي!.
فيروز(بضحك): هههههههههه لا لا مش هتصدقي اصلا اللي حصل انا هبقي السكرتيرة بتاعته.
نور بصدمة : احلفي.
بيجي الموظف وبينادي علي نور.
فيروز بضحك: اه والله هههههههه يلا يلا دورك ادخلي بسرعه لحسن تترفدي انتي
نور: طيب طيب انا راحه ادعيلي.
دخلت نور المكتب عند المدير التاني .
بتدخل نور المكتب وبتنصدم من المدير بتاعها لانه هو نفسه اللي خبطت فيه وهي كانت بتتمشي.
ادم في نفسه: هي مش دي الفرولاية اللي انا قابلتها من شويه.
نور (بتوتر): السلام عليكم.
ادم: وعليكم السلام اتفضلي اقعدي.
المهم الانترڤيو بيعدي بسلام ونور بتتقبل وبتبقي سكرتيرة المستر آدم.
____________
سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أكبر.
____________
بعد ما طلعت نور من المكتب
فيروز: ها عملتي اي اتقبلتي
نور : اه طبعا يا بنتي هو حد يقدر يرفدني.
فيروز: ههههههه ماشي يا عم الواثق انت المهم اي الاخبار.
نور: انا هبقي سكرتيرة مستر ادم.
فيروز: مين ادم دا.
نور: مستر ادم يبقي اخو مستر اسر.
فيروز: اه ماشي طب يلا ننزل بقا عشان نعرف مكتب كل واحدة فين ونروح.
نور: اوك يلا.
_____________
سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظيم .
_____________
نزلت كل من فيروز و نور عند موظفة الاستقبال تحت وكل واحدة راحت تبص علي مكتبها.
______________
بعد ما كل واحدة شافت مكتبها.
فيروز: مكتبي حلو اوي
نور : وانا مكتبي يجنن دا هيبقي مكتبي انااا مش مصدقه.
فيروز: ربنا يستر مش عارفه هشتغل ازاي مع الكائن ده.
بتضحك نور علي كلامها
فيروز: اضحكي ياختي اضحكي.
نور: استني هحكيلك علي حاجه حصلت معايا النهاردة وانا بتجول في الشركه.
فيروز : اشجيني ياختي اشجيني.
نور: هشجيكي اهو ياختي اصبري.
حكت نور لفيروز الموقف اللي حصلها مع الشخص اللي هي خبطت فيه وان هو مديرها.
فيروز (بضحك): ههههههههه وهو شاف الفرولايه بتاعتك؟ هههه
نور: اسكتي يالهوي ع الاحراج اللي انا كنت فيه.
فيروز: هحكيلك انا بقي علي اللي حصل معايا.
نور: اه اه صحيح عملتي اي لما دخلتي ولقيتيه هو المدير.
حكت فيروز لنور
بتنفجر نور من الضحك: ههههههههههههه مش قادرة هموووت.
بتضحك فيروز.
فيروز : انا كنت خلاص قلت انا اترفدت من غير ما اعمل حتي الانترڤيو
نور : فعلا انتي كنتي المفروض اترفدتي بعد اللي حصل معاكي وانتي وهو.
فيروز : خلاص بقا انتي هتنقي فيها.
نور: ههه.
فيروز: يلا ياختي سلامووز هشوفك بكره.
نور: يلا سلاامووووز.
كل واحدة روحت علي بيتها.
دخلت فيروز البيت.
فيروز: هلوووووز بااللوووز
صفاء: تعالي يا أخرة صبري ها عملتي اي اتقبلتي ولا اترفدتي.
فيروز: اتقبلت طبعا يا ماما هو دا كلام.
صفاء: ماشي يا حبيبتي.
فيروز: امال رهف فين.
صفاء: رهف جوا في اوضتها.
فيروز: اوك تمام.
دخلت فيروز اوضة رهف.
فيروز: رهوفة عامله اي.
رهف: تمام يا قلبي ها عملتي اي في الانترڤيو.
فيروز: اتقبلت طبعا يا قلبي انتي تعرفي عني حاجه غير كدا.
رهف (بضحك): لا طبعا
فيروز : طيب بصي بقا انا زهقانه قوي شوفي اي حاجه نتسلي بيها.
رهف: امم بصي يا ستي في فيلم حلو اوي هيشتغل كمان نص ساعه اي رأيك تروحي السوبر ماركت وتروحي تجيبيلنا حاجات حلوه تسلي القاعدة ونقعد نسمع الفيلم كلنا سوا.
فيروز: تمام ماشي وبعدين اشمعنا انا اللي انزل متنزلي انتي.
رهف : يلا بقا يا فيرو يلا فيرو فيرو فيرو.
فيروز: خلاص خلاص هنزل.
رهف: هيي روز القمر اي الحلاوة دي يا ناس.
فيروز (بضحك) : بس يا بكاشه.
رهف: ههه.
______________________________
استوووووووووووووووووب
رهف اخت فيروز بشرتها بيضا عيونها عسلي 17 سنة
_________________________________
لا حول ولا قوة إلا بالله
………………………….
فيروز: ماما انا راحه السوبر ماركت وجاية.
صفاء : ماشي يا حبيبتي متتأخريش.
فيروز: اوك.
وبتنزل فيروز بتروح السوبر ماركت وهي راجعه فجأة بتلاقي ضوء كشاف عربيه جايه علي عينيها و علي وشك انها تخبطها 🙂😂🤭🫣🫣🫣
بتحط ايديها علي عينيها
فيروز ……
_____________________________
استوووووووب لحد هنااا نكمل البارت اللي جاي 😂
يا عيني عليكي يا فيروز هو حظك ماله نحس كدا ليه لتاني مرة في نفس اليوم عربية كانت هتخبطها 🤭🤭😂
اتفاعلوا بقا عشان انزلكوا البارت اللي جاي يا قمرات عايزه تفاعل كتير 🫣🤭🙂🌹🌹
كانت معاكوا 🦋 ๓є๓๏
• تابع الفصل التالى ” رواية وسط الزحمة حكايات ” اضغط على اسم الرواية