رواية وسط الزحمة حكايات الفصل الثامن 8 – بقلم Memo
البارت التامن 🌹
رواية وســـــــط الزحمــــــــة………حكايـــــــات ✨
بقلم 🦋๓є๓๏ 🦋
__________________________________
فيروز: معلش مخدتش بال… اي دا أنثي البطريق عامله اي؟!
نسرين(بضيق): هو انتي تاني
فيروز: عاملة اي يا سوسو مش قلتلك ابقي البسي حاجه وانتي طالعة
نسرين( بشر و كره): علي فكرة انتي لسه متعرفنيش كويس وصدقيني هتندمي وهتندمي جدا كمان
فيروز (بخوف مصطنع وسخرية): يا مامي رهف انتي فين انا خايفة اوي
نسرين بكره: خليكي كدا بس مش هيبقي اسمي نسرين لو مجتيش لحد عندي واذللتيلي عشان ارحمك
فيروز: ههه ابقي استغطي كويس يا حبيبتي قبل ما تنامي
نسرين(بكره) : هتندمي
بتكمل فيروز طريقها هي ورهف
رهف: هي مين دي يا روز انتي تعرفيها
فيروز: شوفتها في الشركة قبل كدا
رهف: شكلكوا بتعزوا بعض قوي
فيروز بسخرية: جدا يا روحي ههه
رهف: بصي انا هروح انا اجيب حاجات من القسم اللي هناك دهو
فيروز: تمام وانا هروح القسم دا وربع ساعه كدا نبقي نتقابل هنا
رهف: اوك
بتروح رهف وبيعدي ييجي عشر دقايق كدا وفجأة بتخبط في حد
رهف: اااه ابقي خدي بالك
ندي: معلش انا اسفة… اي دا رهف
رهف: ندي عاملة اي
ندي: الحمد لله تمام انتي عاملة اي كدا
رهف: الحمد لله بخير
فيروز: رهف اي يا بنتي مش قلنا ربع ساعه ونتقابل
رهف: معلش يا روز كنت واقفه مع صاحبتي
وبتكمل نور كلامها وبتعرفهم علي بعض:
ندي دي تبقي فيروز اختي….. فيروز دي ندي… ندي ريان الجارحي
فيروز: ازيك يا ندي…… اي دا انتي تبقي اخت اسر الجارحي
ندي: اه انا اخته
فيروز: اا تشرفنا يا ندي
رهف: اي دا اسر الجارحي هو نفسه المدير بتاعك
ندي: اي دا انتي بتشتغلي في الشركة عند اسر
فيروز: اه انا السكرتيرة بتاعته
ندي: طيب تشرفنا
وفضلوا يتكلموا شويه واخدو علي بعض وهزروا
ندي: انتي عسل اوي
فيروز: انتي اللي عسل يا دودو والله
ندي: حبيبتي
فيروز: اقولك علي حاجه
ندي: امم قولي
فيروز: انتي مختلفه عن اخوكي خالص
ندي: هههه عارفة
فيروز: يعني هو عصبي شويه والشغل شغل ومغرور حبتين ولمؤاخذة يعني مستفز اوي
ندي بضحك: ههه لمؤاخذة اي بقا يا روز بس متقلقيش الكلام دا مش يطلع برا
فيروز: هههه تسلميلي
نور بتبقي وصلت وشافت فيروز وبتنادي عليها من بعيد
نور: رووووووووووز
رهف: اي دا نور جات هناك اهي
نور: هلووز باللوز
فيروز: نوري اخيرا جيتي
نور: اي يا قلبي لكون اتأخرت عليكو
فيروز: لا لا متأخرتيش
نور: ازيك يا رهف عامله اي
وبتقول لندي: هاي
فيروز: اعرفك يا نور دي تبقي ندي ومنك مين كمان
نور: امم مين
فيروز: تبقي اخت مستر اسر ومستر ادم
نور: بجد
فيروز: ندي اعرفك دي تبقي صاحبتي نور وكمان السكرتيرة بتاعت مستر ادم
ندي: تشرفنا
نور: بصي بقا يا انسه ندي عشان نبقي علي بياض كدا اخوكي دا رخم اوي
بتضربها فيروز في جنبها
نور بوجع: ااي ايه
ندي: ههههههههه بصراحه يعني هقولك اي اخويا ومش هقلك لأ هو رخم بس قلبه طيب واسر برضه قلبه طيب جدا
فيروز: طيب نتكلم في حاجه تانية بقا غيرو السيرة
بيتكلمو شويه وخدو علي بعض وكمان خدو ارقام بعض
ندي: بجد انا حبيتكم اوي
نور وفيروز: واحنا اكتر والله
ندي : طيب همشي انا بقا عشان متأخرش
فيروز: اوك سلام
بتمشي ندي
فيروز: صاحبتك دي عسل اوي يا رهف
نور: امم اوي انا فكرتها هتبقي شايفه بقا نفسها و مغرورة وكدا بس طلعت عسولة اوي
فيروز: وانا كمان
رهف: طب يلا بقا قعدنا نتكلم ياما ونرغي ولسه معملناش حاجه.
فيروز: امم يلا عشان منتأخرش
البنات اتسوقت وكل واحدة روحت
__________________
هل تعلم؟!
أن آية ( وأتقوا يومًا ترجعون فيه إلي الله)
هي آخر ما نُزل من آيات القرآن الكريم.
………………………….
حياة: اي يا ندوش كنتي فين
ندي: مفيش اتقابلت مع واحدة زميلتي ووقفنا نتكلم شوية
حياة: طيب روحي اخلصي شوفي لو هتشتري حاجه عشان اللي واقف بره دا
ندي: تمام
حور: اي رأيكو يا بنات في الدريس دا
ندي: واو تحفة ولما تلبسيه هيبقا قمر عليكي
حور: بجد خلاص انا هشتريه وانتم يلا اخلصو عشان لؤي برة مستني
ندي: تمام بصوا كل واحدة تخلص ونيجي نتقابل هنا اوك
حور: اوك
حياة: اوك
وبتروح البنات عشان يكملو الشوبينج
____________________
هل تعلم؟!
أن عدد الانبياء هو 120 ألف نبي.
……………….
نروح بقا عند لؤي اللي متذنب بره دا
لؤي: يووووه بقا اي دا كلو نفسي اعرف بيدخلو يعملو اي بقالهم ييجي ساعه جوا
بيرن لؤي علي حور
حور: الو ايوا يا ابيه
لؤي: اي يا حور مش قلتلكوا نص ساعه
حور: ما احنا قولنالك يا ابيه نص ساعه مش هتكفي
لؤي: بقولك اي يا حور عشر دقايق لو ملقتكوش قدامي متجوش في الاخر تزعلو
حور بضيق: حاضر يا ابيه هروح اشوفهم فين وجايين
لؤي: تمام سلام
حور: سلام
لؤي: انا مش هفضل مستني كتير انا هروح اشوفهم فين احسن لو استنتهم يبقي هقعد كمان ساعه ولا حاجه
بيدخل لؤي جوه
وهو ماشي بيخبط في بنت
_ مش تحاسب يا جدع انت
لؤي: معلش وبعدين انتي اللي ماشيه بتبصي في الموبايل
_ وانت مالك انت ابص في الموبايل ولا مبصش
لؤي: هو انا قلت حاجه يا بنتي
_ لي هو انا هستني لما حضرتك تقولي حاجه ولا اي
لؤي: بقولك اي بت انتي لمي نفسك
_ لي شايفني متبعترة ولا شايفني متبعترة
لؤي: انا مش شايفك اصلا
_ ليه اعمي
لؤي: بت انتي متختبريش صبري
_اللي عندك جيبه
بتشوفهم حور من بعيد وهما بيتخانقوا
حور: اي دا ابيه.. ازيك يا ملك عامله اي
ملك: الحمد لله يا حوري انتي عامله اي
لؤي بصدمة:: اي دا انتي تعرفيها
حور: دي ملك صاحبتي
لؤي: وانتي من امتي بتصاحبي الاشكال دي دي لسانها اطول منها
ملك: ما تلم نفسك يا جدع انت اي قلة الذوق دي
لؤي: انا قليل الذوق يا شبر ونص انتي
ملك: انا شبر ونص وبعدين انت اللي عامل زي عمود النور
حور: خلاص يا جماعه اهدو خلاص يا ملك حقك عليا
لؤي: هي اللي لسانها ما شاء الله طويل وعايز قصه
ملك: لسان مين اللي يتقص يا عمود النور انت
حور: خلاص يا جماعه الناس بدأت تاخد بالها
ملك: مين دا يا حور وتعرفي الاشكال دي منين
لؤي: اشكال مين يا شبر ونص انتي
حور بنفاذ صبر: ما بس بقا انت وهي خلاااااااااص
ملك: مين عمود النور دا يا حور
حور: دا يبقي لؤي اخويا يا ملك ودي ملك صاحبتي يا لؤي وكفاية لحد كدا
بتشاور ملك عليه وبتقولها: دا يبقي اخوكي
لؤي: اه ياختي اخوها وبعدين انتي ازاي تصاحبي واحدة زي دي يا حور
ملك: مالها دي يا عنيا
لؤي،: ملهاش بس لسانها اطول منها
حور: خلاااااااااااص كفاية كفاية يلا يا لؤي نروح وكفاية كدا يلا يا ملك لما اروح هبقا اكلمك
لؤي: ياختي شيفاني عايز اقف معاها اوي
ملك: علي فكرة انت اللي بتجني علي نفسك
لؤي: بجني علي نفسي ف اي بقا ان شاء الله
ملك بخبث: هتشوف دلوقتي
ملك كان معاها عصير وفجأة بتدلقه عليه
ملك بلا مبالاة: اوبس اسفة مكنش قصدي
لؤي بيتعصب جامد: انتي مجنونة يا بت انتي
ملك بتافف: ما قلتلك اسفه مكنش بقصدي 😒
……
________________________
استوووووووب
هو اي اليوم اللي كله خبط دا 🤭😂
يلا بقا نشوف لؤي هيعمل اي مع ملك بعد ما دلقت عليه العصير ويا تري اي هتكون ردة فعله
وووو يا تري هيعدي الموضوع دا بالساهل
هنعرف كل دا ان شاء الله ف البارت اللي جاي 💫
تفاعل كتير بقا التفاغل ضعيف جدا جدا شدو تفاعل شوية بقا عشان انزل البارت التاسع
يلا سلامووووووووووز 🌺👏🏻👏🏻👏🏻
• تابع الفصل التالى ” رواية وسط الزحمة حكايات ” اضغط على اسم الرواية