رواية حلم الصعيد الفصل الحادى عشر 11 – بقلم مليكة محمد

 رواية حلم الصعيد الفصل الحادى عشر 11 – بقلم مليكة محمد 

*رواية حلم الصعيد🥰💜🧜🏻‍♀️*

 ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏

 ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏

الحلقة 11

الفصل الحادي عشر

استيقظت مليكه ولا تعلم كيف اصبحت هنا ووجدت جمبها رحمه ووالده اسلام ابتسمت لكن وجدت علي ايديها اثار ضرب فهل هي ضربت احد وهي لا تعلم استيقظت رحمه وجدتها هكذا قال لها : هو انتي كيف اكده

قال لها مليكه : مالي يعني في ايه هههههههههه

ردت رحمه : انتي فيكي جوه مش في نص رجاله البلد

صدمت مليكه فهي ضربت شخص ما حقا وقالت : ينهار اسود انا عملت اي وسعي يا رحمه كده 

ونزلت سريعا الي الاسف فوجدت والدها يجلس مع جدها فقالت لو سمحت يا جدو عايزاك في حاجه لوحدنا 

قال الجد : جولي يا بنيتي مفيش حد غريب دا ابوكي 

قالت مليكه : لا يا جدو في حد غريب ينفع تيجي دقيقه بس

فقال ممدوح : روح معاها هي اكيد مش هتسامحني بسرعه 

وذهب معها في الخارج مليكه : هو اي اللي حصل امبارح هو انا احم احم ضربت حد

ضحك الجد بشده : وقال له انتي جتلتي حد امبارح

قالت مليكه : ينهار اسود علياا طب بص حد انا يعني بحبه ولا 

قال الجد : له مهتحبهوش 

قالت مليكه براحه : طب الحمد لله اكيد اللي ضربته عمل حاجه ضيقتني بس انا مش فاكره 

قال الجد : انتى ضربتي حمدي 

صدمت مليكه ثم ضحكت وقالت : بجد انا ههههههههههههههههه ثانيه ثانيه ضربته بجد معقول طب هو مضربنيش هههههههه لي 

قال الجد : وانتي اديتيلو فرصه يا بنيتي دا مكنش جادر يجوم حتي ههههههههههه

قالت مليكه بعد ان استوعبت ما فعلته وقالت : بس كده مش كويس لى محدش وقفنى ككده هياخدو بطارهم  تانى صح عشان ضربته وكده

قال الجد : محدش هيجدر يتكلم ولو اتحدتو هنجولهم على اللي عملو معاكي واكده اموضوع خلص

حضنته بشده وقالت : شكرااااا بس هما اي اللي مقعدهم هنا 

قال الجد : تعالي اجعدي يا مليكه وجلست مليكه واخبرها الجد بما قاله له ابيه وانه لم يعرف اي شئ مما حدث لها فقد اخبرهم حمدي بانها هربت 

حزنت مليكه من نفسها لانها عاملته الان بقسوه شديده ولكن هو لم يمهلها فرصه للتحدث معه ولكنه محق فقالت له : انا تعبت اوى مش عارفه اعمل اي ساعدني 

قال لها الجد : روحيله يا بتى هو مكنش يعرف حاجه لو اى راجل مكانه واتجاله ىاللي اتجال عليكي صدجيني هيعمل اكتر من اللي ابوكي عمله معاكي

وبالفعل استمعت مليكه لكلام جدها وعندما ذهبت اليه وجدت الدموع بعيونه جريت اليه مليكه لتحضنه بشده مثلما تعودت ان تفعل واخذها هو بحضنه وقال لها : اسف يا مليكتي اسف انا غلطان

فقالت له : انت عارف اني مش بحبك تقولي اسف لي بتقولها خلاص انا مصلحاك بس انت امبارح ضربتني اوى بس خدي احمر ازاى 

وبالفعل عاتب نفسه وقال لها : متزعليش مني وادي خدك اهو وقام بتقبيل خدها واكمل مش انتي بتقوليلى انهخ بيخف لما انا ببوسك

قالت له : ايوه انا قولت كده بس لازم تجيبلي حاجات حلوه كتييير اووى دي بقي انا مش هسامح فيها ابدااا

 قال لها الاب : هههههههههه حاضر يا ستي هجبلك مع ان المفروض ان انتي دلوقتي متجوزه يبقي جوزك اللي يشيل مش انا 

ردت هي : اي يشيل دى ماشي خليك فاكر بقي متنساش وظلو هكذا يتناقرون معا ويمزحان حتي دخل عليهم الجد وابتسم عندما راها فرحه مع ابيها 

فقال الاب : انا بشكرك جدا انك فهمتني كل حاجه قبل اما اخسرها شكرا ليك 

قال له الجد : له متشكرنيش اني بس فهمتها الموضوع صوح 

فقال الاب : زي ما صلحتيني روحي بقي صالحي ماما

قالت مليكه بتلعبك : بابا انت احم عارف يعني ان اني انا وماما مش مظبوطين مع بعض بلاش دلوقتي 

قال الاب : نفسي افهم لي بتعامليها كده ده انتي اي حد بتشوفيه في الشارع بتعامليه احسن من كده

قالت مليكه باندفاع : عشان اللي في الشارع ده ماذنيش ثم سكتت

فقال الاب باستغراب : ماذكيش يعني اي يعني امك بتاذيكي في اي 

قال مليكه : لوسمحت ياباب كفايا ضغط هتعرف كل حاجه بس في الوقت المناسب 

قال لها : ماشي يا بنتى انتى هتتعبيني علي الفاضي

 وقفت قالت مليكه بغضب طفولي : اه دلوقتي هتعبك ومن شويه هو اللي يشيل علي فكره انت اتغيرت ماشي انا بقولك اهو انا مخصماك بس كده 

قال الجد بضحك : واه واه اكده زعلت العروسه بتاعتنا ليه اكده اي اللي حوصل 

قالت له مليكه : اوعي ايدك دي كده فاستغرب من طلبها ولكنه ضحك عندما جلست علي قدمه مثل الاطفال وقالت : بص بقي يا جدو دلوقتي بقوله عشان تصالحني هاتلي حجات حلوه كتيير ماشي قالى انتي دلوقتي اتجوزتي خلي جوزك يشيل ينفع يقول كده 

ضحك الجد وقال : له مينفعش بس انتي جاعده علي حجره مش انتي مخاصماه 

ثم قالت : لا ده ملهوش دعوه بده المهم دلوقتي مين اللي هيجبلى الحاجات الحلوه 

ضحك الجد عليها فهي تغيرت بشده اهذه حقا التي كانت تلكم حمدى ولقنته درسا لن ينساه اهى الان تريد الحلويات وقال : اني هجبهالك هبعت حد يجبلك شنطه كبيره جوي ثم قامت وجلست علي رجل الجد وقالت وهي تحضنه مشيره لابيها : شايف شايف اتعلم بقي 

ثم قال الاب : طيب يا ستي امال فين اسلام يعني مشفتهوش نازل معاكي لي 

هنا تلبكت مليكه وقالت : هو لسه فوق مصحاش عند يعني ااا عند نعمه مراته 

استغرب ابيها وقال : ازاي يعني انتي اتجوزتي راجل متجوز يا مليكه حرام عليكي لي كده

قالت مليكه : والله يا بابا انا مكنش قصدي بس هو اهو عندها وانا مش متضايقه عادي

قال ابيها : ربنا يصلحلك حالكم يا مليكه ومتتعبيش بعد كده وتفضلو مع بعض هقوم انا بقي اشوف مامتك 

وعندما رحل قامت مليكه براحه واخذت تقفز علي الارض بسعاده شديده وحضنت جدها وقالت له : انت مقولتلووووووش

ابتسم الجد علي فرحتها وقال : له مخبرتوش بس لازمن يعرف يا بتي معاملتك انتي واسلام مش زي المتجوزين ابدا بتتعاملو اكنكم اغراب عن بعضكم وده مينفعش 

ردت مليكه سريعا : لا لالالالالا يا جدو مينفعش يعرف لا دا ممكن يحصلو حاجه لو عرف بابا مريض قلب واي صدمه غلط عليه ربنا سترها امبارح ومحصلش حاجه بس بعد كده خطر عليه 

قال الجد : ربنا يشفيه يا بتى خلاص انا هخبر اسلام بطريجتى 

ذهبت مليكه واحتضنه بشده كل هذا كان يراه اسلام ولكن لم يسمع شئ وكان غضبا جدا لماذا تحضنهم وجلست علي ارجلهم لماذا اتضايق لهذه الدرجه ما هذا الشعور القوي هل اغار عليها ولكن لماذا وافاق عندما وجدها امامه تقول له : كلم جدو بيقولك يلا عشان هتروحو المكتب تقريبا ثم قالت لجده وهي تضيق اعينها : عارف لو نسيت حجاتي مش هدخلك البيت صدم اسلام فهل يجرا احد للتحدث مع جده هكذا هي علي وشك الموت الان ولكن صدم عندما وجد جده يضحك ويقول لها : له متجلجيش مش هنسي يلا يا ولدي 

تبا ما هذا الشئ التي تريدها وهو لا يعلم شئ لما لا يسالها او يسال جده وعندما ذهبو ذهبت مليكه الي المطبخ لتجد والده اسلام تطبخ لهم ولكن هناك العديد من الاشياء فقالت لها : اساعدك في حاجه 

ابتسمت لها وقالت : له يا بنتى رحمه هتساعدني 

فقالت مليكه عندما رات تذمر رحمه الظاهروهي تشاور لها علي مذاكرتها  : لا سيبي رحمه تكمل مذاكرتها فوق وانا هاجي اساعد حضرتك وعندما انتهت مليكه من انهاء جملتها اذا قفزت رحمه سريعا لتقبل مليكه وتذهب سريعا 

ضحكت مليكه وصفاء معا وقالت صفاء : بصي البت ما صدجت خلاص روحي انتي يا بتى اني هخلص بسرعه 

قال مليكه : لا بقي انا هساعد بس بشرط تلميلي شعري والنبي عشان انا تعبت منه فحقا هي لها حق ان تتعب فشعرها طويل وثقيل 

فضحكت صفاء واجلستها امامها  وقامت بلمه لها جيدا وبدات مليكه بتحضير العديد من الاشياء فلم تجعل صفاء ان تفعل شئ سوي السلطه وكانت تستعين بها لان اكل الصعيد يختلف عن اكل القاهره  

وبعدما انتهت جلست امام صفاء وقالت لها صفاء : انتي ضحكتي عليا خلصتي الوكل كله ومخلتنيش اساعدك حتى 

قالت لها مليكه : بصي ياااا …. ثم كرمشت وشها لتدل علي الاشمئزاز ثم اكملت حمااتي  يععععععععععع لا انا هقولك يا ماما ماشي 

قالت صفاء : ماشي يا بتي ههههههههه بس لي يع 

قالت مليكه : انا هقولك الحماه دي بتبقي شرانيه كده ومش بتحب مرات ابنها اما انتي غير والله انتي انقرضتي اصلا هههههههه

ضحكت صفاء وقالت : ماشي يا مليكه جوليلي يا ماما براحتك

ثم قالت مليكه بعد تذكر : انا هطلع استحمي زمان جدو جي وهجبلي حجاتي وجريت سريعا 

ضحكت صفاء عليها وقالت : ربنا يهديكي يا بتى 

وعندما انتهت من الاستحمام رفعت شعرها بعدم اهتمام وتساقط منه بعض الخصل فهي متعبه حقا ولا تقدر ان تجاهد معه ونزلت دون لبس طرحه فالبيت لا يوجد به رجل غريب وسمعت صوت عالي يزعق في البيت ولكن الصوت مالوف فاسرعت للاسفل لترى ما الذي حدث ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

• تابع الفصل التالى ” رواية حلم الصعيد  ” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق