رواية حلم الصعيد الفصل التاسع عشر 19 – بقلم مليكة محمد

 رواية حلم الصعيد الفصل التاسع عشر 19 – بقلم مليكة محمد 

الفصل التاسع عشر

عندما نزلت مليكه لكي تشرب واثناء صعودها وجدت من يمسكها ويشدها الى المطبخ مره اخرى وهو يكممها فلا تستطيع الصراخ انزلها وقال لها : شششششششششششش ده اني هتصرخي لي 

نظرت له مليكه وقالت له : عايز اي يا اسلام وبعدين الوقت اتاخر انت كنت فين وبعدين جيت هنا لى عاوز اى

ضحك وذهب اليها وحضنها وضمها اليه وقال لها : ششششششششش اني مش عاوز اي حاجه غيرك دلوج 

ردت مليكه بقلق : اسلام انت كويس

نظر اليها وقال لها : له مش كويس 

وذهب للخارج وهو غير متزن فجريت عليه مليكه وهي تقوله له : انت سكران يا اسلام 

قال لها : ههههههه اول مره اعملها في حياتي 

فقالت له مليكه : طب امشي معايا براحه 

صعدت به الى غرفته فارتمى على سريره ثم نهض وشد مليكه اليه وقال لها : انتى لي بتبعدي عني على طول

حاولت مليكه الابتعاد عنه ولكن لا تستطيع فهو ممسك بها بشده فقالت له : انا مش ببعد عنك انت اللى بتبعد عني عشان حبيبتك

نظر اليها وقال : حبيبتي مين انا معنديش حبيبه 

فقالت له : لا عندك سحر يا اسلام

ابعدها عن حضنه وقال لها بغضب : له دي مش حبيبتي دي خانتي وكسرتني اني كرهتها جوي جوي 

فهمت مليكه وصدمت فهي كانت تعتقد انه يحب اخري وفرحت بشده وحضنته من الفرحه ثم ابتعدت عنه وقالت : تعالى يلا غير عشان تنام هنا الناهرده وقامت بخلع جلبيته والبسته هدومه المتكونه من بنطلون وتيشرت 

وارجعته للخلف لينام ولكنه امسك بها  وقال لها : له متمشيش انتى كمان زيها 

قالت له : لا مش همشي بس هروح اوضتي عشان انام 

فاعتدل وقال لها : لا نامي في حضني الليله عشان بكره اجازه وبدي انام جوي 

لا تعلم ماذا ستفعل مليكه له الان هل تتركه وتذهب ام تبقي معه لا تعلم ماذا تفعل فهو غدا لن يتذكر اي شئ وسيلقى باللوم عليها 

فنظرت له وذهبت له وهي تقول : انت بكره مش هتفتكر حاجه وهتكرهني اكتر اعمل اي انا دلوقتي 

فقال لها اسلام : لا هفتكر بس عاوزانام عشان خاطرى تعالي نامي ويايا  ونظر مطولا لها فقالت له : حاضر متبوصليش كده بس اوعدني انك متروحش المكان اللى روحته ده تانى 

شدها اليه وضمها بشده وقال لها : اممممممممم حاضر

وعندما تاكد من انها نائمه فتح عيونه وابتسم فهو لم يكن سكران بل فعل ذلك من اجل ان يبقى معها فقط فهو تعلق بها وعندما راها بلبسها هذا فعل هذه التمثليه ليبقيها بحضنه فقط

 

واغمض اعينه لينام معها وضمها اكثر اليه فهو يريد ادخالها بداخله 

في الصباح استيقظ قبلها فشاهدها وهى نائمه على صدره وتحيط رقبته  ويده عليها اخذ يلعب بشعرها الذي دائما يريد لمسه وجده مثل الحرير فشعر بانها ستستيقظ فاغمض عينه سريعا وفاقت هي وجدت نفسها تنام فوق شئ ليس وساده ففتحت عينها وجدت انه اسلام تريد ان تقوم سريعا قبل ان يستيقظ حتي لا يوبخها وكادت ان تنهض حتي نام اسلام علي جانبه وامسكها بايده الاثنين  

قالت مليكه : يالهووي اقوم انا ازاي دلوقتي 

فالتفت بجسدها ليصبح وجها امام وجهه ليفتح هو عينه  لتغمض عيناها سريعا ليقربها اليه بشده ويقبل راسها وهو يقول لها : صباح الخير 

نظرت اليه مليكه وهي تقول بخجل : صباح النور ثم اكملت انت كويس  في حاجه تعباك 

رد هو : له مفيش انى كويس 

فقامت مليكه ابتعدت عنه شعرت بالبرد وافتكرت ما ترتديه فقامت بتبريق عيناها وقفزت فوق اسلام وهي تقول : غمض عينك بسرعه ووضعت يداها علي عيناه 

فضحك هو وقال : طيب بعدي شوي اكده 

قالت مليكه مسرعه : لا لا لا مش هوعى اخرج من الاوضه ازاي انا دلوفتي 

ضحك اسلام مره اخري وقال : عادي اخرجي محصلش حاجه انتي خارجه من اوضه جوزك

خجلت مليكه وابعدت يدها عنه ووضعتها بخصرها : متقولش كده عيب 

ضحك هو وقلبها واصبحت هى تحتيه وقال : لا مش عيب مش انى جوزك

خجلت مليكه وقالت له : امممممم بس احنا كنا متخانقين

قال هو: عادي الناس كلاتها بتتخانج 

فخبط باب الغرفه وكانت امه فزعت مليكه وقالت له اسلام اوعي بسرعه عيب كده ماما هتدخل 

ضحك هو وقال لها : له مهوعاش خليها تدخل 

قالت له مليكه : عشان خاطرى والنبي اوعي وهعملك كل اللى انت عايزه

ابتعد عنها وشاور علي خده 

فاعتدلت مليكه وقالت : لا طبعا مش هعمل كده 

فقال : تعالي يا ماما ادخلى وكاد الباب ان يفتح فاسرعت مليكه بالدخول بالحمام  ودخلت امه اليه وقالت له : صباح الخير يا حبيبي يلا عشان نفطر 

قال هو : صباح النور يا امه حاضر هنزل عشان افطر

فقالت ماشي يا حبيبي انت اي اللي منيمك هنا مش نايم عند مرتك لي 

ابتسم اسلام ونظر لمليكه وقال : اصل يا امه فنظرت له مليكه وقالت بصوت منخفض : موافقه موافقه  تابع  هو امها نايمه معاها 

قالت هى : ماشي يا حبيبي مشوفتش مليكه 

فضحك هو وقال : له يا امه هشوفها فين 

ضحكت امه وقالت : شكلك رايج الناهرده بتضحك كتيرر جوي يدمها ليك يا حبيبي يلا بجى انا نازله 

واغلق الباب وراء امه ببطء شديد ثم قال اي يا امه عايزه تدخلي الحمام ادخلى هو فاضي 

صدمت مليكه وحاولت الاختباء ولكن باب الحمام قد فتح فوضعت يدها على وشها  سريعا شالت يدها عندما سمعته وهو يضحك بشده فذهبت اليه وضربته وقالت له :  رخم  اوعي بقي كده عشان عايزه اعرف هعمل اي دلوقتي 

ضحك هو ثم شدها اليه وقال لها : مههملكيش غير لما تبوسيني ااهنيه 

خجلت مليكه من جراته وقالت له : عييب كده هقول لجدو 

ضحك بخبث وقال : جوليله وانا هجوله انك كنتى في حضني اليوم كلاته 

صعقت مليكه منه وقالت : انت هتقوله بجد مش هتتكسف 

قال لها : له مهتكسفش انى رايح اجوله خلاص 

واقترب من الباب وقفت مليكه امامه واقتربت منه وقبلته في خده وابتعدت عنه وقالت له بخجل : اهو خلاص بقي ابعد كده عديني عشان اخرج 

وقف امامها على الباب وقال : هتخرجي اكده 

فنظرت لنفسها وتذكرت ما تلبسه فقالت له : غمض عنيك بسرعه 

فضحك عليها وقال : مهغمضش عيوني 

فقالت هي : طيب انا هخرج ازاي كده 

وجلست علي السرير بحزن لانها لم تفكر بذلك ابدا 

فقال لها : تعالي البسي اي حاجه من عندي اكيد هيكون كبير جوي عليكي 

احضر لها تيشرت طويل عليها ولكن رجليها عاريتاان فضحك وقال لها : هنعمل اي في دوول قالت وهي تخرج شعره من التيشرت : خلاص بقي همشي كده وخلا 

غضب هو وقال لها : له مهتتحركيش من اهنيه اكده  

قالت له مليكه عشان خاطرى يا اسلام بيدوروا عليا تحت يخربيتك هنتفضح 

ضحك عليها بشده وقال : هنتفضح كيف وانا متجوزك انتى بتجولي اي  فقال خلاص هخبر امي تجبلك لبس من دولابك 

اعترضت مليكه كثيرا حتي اقنعها هو فوافقت ونادى هو امه وعندما دخلت غرفته قالت له : انى مش لاجيه مليكه يبني في الدار كلاته 

ضحك هو وقال : مليكه عندي يمه

قالت هو : كيف يعني عندك بتعمل اي اهنيه 

ظهرت مليكه من خلف اسلام وهي تقول : صباح الخير بصي والنبي هاتيلي اي حاجه البسها عشان اسلام مش راضي يخرجني كده 

ضحكت صفاء وقالت : انتى لابسه هدمته لي هههههههههه طب ما تجوليلي يا بتى من بدرى ده احنا جلبنا الدنيا عليكي

وقفت هي امامه وهي تقول : اهو شوفت بقي قولتلك  ثم نظرت الى صفاء وهي تقول لها بصي يا ماما افتحي الدولاب هاتي اي حاجه طويله عشان اللبس القصير ده اللي بنام بية 

خرجت صفاء وهي تضحك عليها التفت مليكه الى اسلام وقالتله : ينفع كده انا غلطانه انى جبتك هنا امبارح 

قال لها : هو انتى جيتي لى امبارح صوح 

قالت هي بكدب فهي لا تريد ان تجعله يخجل منها فقالت : بص انا كنت سكرانه ماشي بعد كده بقي مش فاكره صحيت لقيت نفسي هنا 

ضحك عليها وقربها منه وقال لها : بتكدبي لي عليا جوليلي انى انا اللي كنت سكران وانتى اللي طلعتيني اهنيه 

نظرت له بشك وقالت : انت مكنتش سكران صح صح انت كنت بتكدب عليا 

فضحك هو وقال : اممممم بس انتى كدبتي لي عليا 

قالت هي : مكنتش عايزاك تزعل من نفسك 

زقته بعيدا عنها عندما دخلت صفاء بضحك وقالت : خدي يا بتى البسي ده اهو والطرحه اهيه وخرجت وهي تضحك 

فقالت له : ينفع كده ماما عرفت بص ابعد عني خالص 

ووقفت امامه وخلعت تيشرته وقالتله : خد ده انت ورمته عليه 

وضحك هو وذهبت هى الي الحمام لتغير ملابسها وانتهت وخرجت 

وقالت له : انا غلطانه انى جيت عندك مش هاجي تاني حتي لو عملت اي نننننننننن سلام 

وجريت للخارج وذهبت الى غرفتها ووضعت ملابسها ونزلت الى الاسفل سريعا وهي تفكر في كل ما حدث ووصلت الى المائده ووجدته جالس ويبتسم لها فذهبت واحتضنت جدها وقبلته وجلست بجانب صفاء وجلست بجانبها حفيظه واثناء تناول الفطور قال لها الجد : كنتى فين يا مليكه كل دى 

نظرت له مليكه وقالت له : امممممممم اه انا كنت تحت السرير 

استغرب الجد وقال لها : لي كنت بتعملي 

قالت له : امممممم كنت بشوف حاجه كده مش مهمه

ونظرت الى اسلام وجدته يرسل لها قبله في الهواء كحت مليكه بشده وضحك اسلام وصفاء واحضرت لها صفاء ماء وقالت لها : اشربي يا حبيبتي 

قالت حفيظه : امال انتى اهلك فين 

نظرت لها مليكه وقالت لها : في القاهره  قالت حفيظه : اممممممم مجوش اهنيه جبل اكده 

ردت مليكه : يااااااااه دول لسه ماشيين معلش ابقي شوفيهم مره تانيه

قالت هي : امممممممم انشاء الله بجى 

قال الجد  : يلا يا اسلام عشان نروح الشونه 

وقف اسلام وذهب مع جده فذهبت هي خلفه وتقول له : جدو استنى وذهبت اليه وقالت له : هي الشونه دي فيها حصان 

ضحك الجد وقال لها : له ياا بتي كان فيها بس مشيو 

حزنت هى وقالت له : ماشي خلاص سلام وحضنته وودعته قال اسلام لها بصوت منخفض طب وانا ابتسمت له وجريت من امامه 

في الشونه 

الجد : ها يا اسلام خبرني اي اللي حوصل 

ضحك اسلام وقال : انت دماغك وعره جوي يا جدي 

ضحك الجد وقال : كنت تحت السرير يا جدو ههههههههههه صدجتني بجي يا ولدي  لما جولتلك انها بتحبك بس مش عارفه تقتنع بده في نفسها 

قال اسلام : دي طيبه جوي يا جدي مكنتش عايز ابعد عنها واصل 

ابتسم الجد وقال : ربنا يخليكم لبعض يا ولدي بس متنساش انك متجوز نعمه بت عمك لازم تعدل بينهم يا ولدي

نظر له وقال : حاضر يا جدي 

وذهب ليشتغل 

فلاش باك 

جدي اني هطلج مليكه وده طلبها ………..

قال الجد : خلصت كلامك انت عارف ان مليكه بتحبك 

صدم اسلام وقال له : له يا جدي مين اللي جالك 

قال له : اخرج واعمل نفسك غضبان وخليها تدخلى وعندما دخلت مليكه سجل الجد كلامه معاها 

وعندما ذهبو الى غرفهم اسمعه الى اسلام صدم اسلام مما سمع فهي تريد ان تبعد من اجل اخرى لا وجود لها اصلا 

ثم حدث كل ما حدث بتخطيطهم مع الجد 

باااك

كده الفصل انتهى عارفه ان محدش كان متوقع اى حاجه حصلت هنا بس عادي بقي ههههههههه  تفاعلو معايا بحبكم جدااااااااا

`• تابع الفصل التالى ” رواية حلم الصعيد  ” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق