رواية حلم الصعيد الفصل الثالث والعشرون 23 – بقلم مليكة محمد

 رواية حلم الصعيد الفصل الثالث والعشرون 23 – بقلم مليكة محمد 

الفصل الثالث والعشرون

التفت مليكه لتري رحمه خلفها فزعت مليكه وقالت لها:انتى هنا من امتى 

ضحكت رحمه وقالت : من ساعته ما جولتى انك بتحبي اخوي

صدمت مليكه وقالت : هه 

ضحكت رحمة وقالت : هه اي بس اني رايحه اخبر البيت كلاته وذهبت رحمه وهي تركض ومليكه ورائها لتذهب الى امها وتخبرها فيضحكا معا لتغضب مليكه وتخبط رجلها في الارض وقالت : اجري يا رحمه عشان لو مسكتك هقتلك 

جريت رحمه الى غرفه اخيها لتجد سحر تحضنه وتذهب مليكه ورائها لتجد هذا المنظر لتبتسم لهم وتقول لهم : معلش انا اسف اني دخلت كده بس كنت بجري ورا رحمهرثم امسكت رحمه من يدها وسحبتها خلفها بهدوء شديد 

قال اسلام بغضب : انتى اتجنيتي اى اللى جابك اهنيه وازاى تعملى اكده

قالت : عادي يعني جوزى وانا حره 

لم يرج عليها وقال لها : اطلعي بره عشان عايز انام

خرجت من عنده وهي تضحك بخبث 

 اما عند رحمه فقالت رحمه : مليكه والله ما كان جصدي حاجه مكنتش اعرف انها معاه

ابتسمت لها وقالت : عادي يا هبله انتى تعالى نشوف ماما بتعمل اي 

وذهبا معا ليسمعو صوت بكاء الطفل مره اخري ليذهبان ليرو ان المربيه تعامله بشكل سئ للغايه فتزعق لها مليكه وتقول: انتى بتعملي اي انتى ازاي تعامليه كده انتى اتجننتي

فقالت بارتباك : هو مش راضي ياكل يعني احم يا ست هانم 

فقالت لها : اديه لرحمه واطلعي بره ماشوف وشك هنا تانى 

واخذته رحمه ولكنه لا يسكت ويمد يده لمليكه فتقول لها رحمه : حرام اكده يا مليكه خديه بصي ما ددلك يده كيف 

قالت مليكه : لا مش هاخده عشان ميحصلش زي امبارح 

صرخ الطفل بشده وجائت صفاء وهي تقول : في اي بيصرخ اكده لى 

قالت رحمه : عايز مليكه وهي مموفجاش عشان اللى حوصل امبارح ميتكررش تاني 

زعقت صفاء لمليكه وقالت : اي اللي حوصل يعني ما تشيليه عاجبك عياطه ده كفايه جلعك ده 

صدمت مليكه فهى الان تصرخ عليها حقا فان كل شئ سوف يتغير اخذت مليكه الطفل من رحمه واخذت طعامه وذهبت الى غرفتها واغلقت عليها واحتضنته وقالت : كلهم هيتغيروا عليها عشانك بسببك عشان انت حفيدهم بس انا مش عايزه اخدك من مامتك وباباك انا هنا فتره وهمشي مش عايزه اعلقك بيا واخذت تمسح علي راسه وهو ينظر لها بعينيه الكبيرتان وانفه المحمره فقبلته مليكه وقالت : اي القمر ده ياناس وانتهت من تاكيله ونام عليها مره اخري 

في الاسفل قالت رحمه : ليه اكده يا امي انتى عمرك ما زعجتيلي لي جولتيلها اكده 

قالت صفاء : معرفش يا بتي والله انا كيف جولتلها اكده بس لما شوفت صراخ الواد انفزعت عليه

قالت رحمه : تعالى عشان نصالحها ياماي 

وصعدا الى الاعلي ولكن الباب مغلق  حزنت الام من نفسها فهي احزنتها بشده حان وقت الغداء جلس الجميع عدا مليكه التى لم تنزل 

فقال الجد باستغراب : امال فين مليكه يا صفاء 

ردت بتوتر : فوج يابا في اوضتها 

فقال هو : ايوه يعني منزلتش لي تاكل 

قالت صفاء بحزن : انى زعلتها منى جامد جوي وهي فوج جافله علي حالها 

قال الجد :  طب هي بخير 

قالت له : معرفش مرضتش تفتح لينا انا ورحمه 

قالت رحمه : هو انتى لي مسالتيش عن ابنك يا سحر

قالت وهي تاكل : هيروح فين يعني ما هو مع البيبي سيتر 

قالت لها : له احنا طردناها 

زعقت سحر : انتو مين انتو عشان تعملو كده بتتصرفو من دماغكو لي ما تردي

قالت رحمه : مترفعيش حسك تانى وطردناها عشان كانت بتضرب ولدك مشان ياكل 

فقال اسلام : اياكي حسك يترفع علي حد في البيت تانى مره سامعه

ردت هي بلا مبالاه : اممممممم حاضر طب هو فين دلوقتي 

ردت رحمه : هو ملهوش اسم انتى مجولتيش عليه 

ردت هي : اسمه سليم ها هو فين

قالت رحمه : مع مليكه بتوكله هي 

انتفضت هي وقالت لهم : انا عايزه ابني يبقي معايا حد يجيبه من فوق 

قام اسلام واحضر نسخه من مفتاح الغرفه لينهي مل يحدث وذهب معه الجميع وعندما فتح الغرفه وجد ان مليكه نائمهووشعرها مبعثر بجانبها  ويحيط بها المخدات من كل ناحيه ويعلوها هذا الطفل الصغير ينام فوقها ابتسم الجميع من منظرهم معا فذهبت  هي ورفعت هذا الطفل من على مليكه ليبكي هذا الطفل وتستيقظ مليكه مفزوعه لترى الجميع بالغرفه لتنظر لصفاء بلوم شديد وقالت سحر : متمسكيش سليم تانى انتي فاهمه متلمسهوش حتى 

 

 وقفت مليكه امامها و قالت لها : والله اهتمي بابنك وانا مش هاجي جمبه 

قالت لها سحر : والله انا كنت جايبه لي حد يهتم بيه 

ضحكت مليكه وقالت : اه اللى كانت بتضربه عشان ياكل صح الاهتمام واضح فعلا 

كانت مليكه تنظر لذلك الطفل الذي يبكي بشده ولا يصمت حتى خرجت من غرفتها وجلست مليكه علي السرير وجلست امامها صفاء وقالت لها : سامحيني يا بتي والله مجصدتش حاجه انا بس اتوترت لما لجيت سليم بيبكي عشان هو لسه صغير والبكا الكتير ده ممكن يخنجه 

ردت مليكه : محصلش حاجه يا ماما كان الجميع ايضا في الغرفه فاقتربت الى اذنها وقالت لها : خدي اسلام اوضته يستريح عشان هو تعبان وباين عليه وخلى رحمه تطلعه الاكل فوق ثم عادت الى مكانها مره اخري

وقامت الام وفعلت ما طلبته مليكه وتبقي الجد وحده فقالت له : اقعد يا جدو عايزه اسالك سوال

جلس الجد امامها وقالت : هو ازاى اسلام متجوزها ومخلف منها البيبي صغنن بتاع سنه

رد الجد بصي يا بتى ده اللى حوصل في مره لجيت اسلام داخل عليا وماسك ورق كتير وجالى انه حبها جوي الكلام ده من سنه ونص المهم جالى انه اتزوجها من زمان  وانه بيحبها بس انا رفضت فاتزوجها من ورايا المهم جالي انوهي دلوجتي حامل بس سابته وهربت وهي حامل وهي مكنتش تعرف عشان انا لما عرفت منعت اسلام من كل حاجه فهي ما استحملتش تعيش معاه اكده فهربت عشان المال  المهم يا بتى عدت تجريبا سنه لما ولدت عشان اكده جت تانى عشان تنهب فلوس اسلام هو كان خايف انها ترجع وكان عارف

قالت مليكه : يعني هي لما هربت كانت على زمته صح 

قال الجد : ايوه  يا بتي صوح بس هو مكنش فاكر الحكايه دي خالص 

ابتسمت ملكه وقالت : ماشي يا جدو مش مهم اهم حاجه انو مبسوط 

قال لها : هسيبك يا بتى تنامي بجي 

قالت هي : لا انا صحيت انا بس غفيت لما سليم نام المهم كلتو ولا لسه

قال الجد : كنا بناكل لحد ما البومه جومتنا من على الوكل

قالت مليكه في نفسها اي الوقحه دي ازاى تقومهم من على الاكل وقالت له : تعالى يلا عشان ننزل وتكمل اكلك

قال لها : له نفسي اتسدت مهاكلش غير ما تاكلي ويايا 

قالت له : ماشي يا جدو هاكل معاك يلا ننزل 

وعندما وجدت ان الطعام سمك فعلمت ان اسلام لم ياكل شئ تبا لكي يا مليكه امازلتي تفكرين فيه وانهت طعامها مع جدهاوقالت انها ستجلب شئ لها من الاعلي وستنزل مره اخرى

صعدت الى الاعلى وخبطت على الباب فاذن بالدخول لتجد ما توقعته ياكل الارز فقط اغلق الباب وجلست امامه لتنظف له السمك وتتذكراول مره تاكله السمك كانت بيدها ثم فاقت من شرودها ونظفت له جميع السمك وقامت لتنهض حتى مسك يده وقربها منه وقال لها : ليه بتبعدي عني واني مليش ذمب في حاجه واصل 

قالت مليكه : انا مش ببعد عنك ولا حاجه انت دلوقتي بقي عندك اسره لازم تحافظ عليها اهم مني 

قال هو : له مفيش حاجه اهم منك انتى انى روحي بتجتلني بتوجع بسببك اكتر من ما تتخيلي

قالت مليكه : انت بقي عندك مسؤليات اكتر من الاول يا اسلام لازم تقوم بالسلامه لابنك ومراتاتك التانيه

فقال لها : انى مبتكلمش على الوجع ده انا روحي بتتاخد منى يا مليكه انتى بتعامليني كانى غريب مش جوزك وحبيبك 

هل ستضعف الان ماذا تفعل فقالت له : انت يعني فاكرانى فرحانه ومبسوطه واحنا كده لا مش فرحانه وقلبي مكسور بس اعمل اي

قال هو : وكليني بيدك مجدرش ارفع يدي 

نهضت مليكه من امامه لتذهب ولكنه اصدر صوتا يدل علي تعبه فعادت اليه سريعا وقالت له : طب خلاص انا هاكلك وجلست بجانبه تطعمه وهو ينظر لها حتي انتهت من اطعامه فنهضت وغسلت يدها وذهبت مره اخرى له لتاخذه ليغسل يده وغسل يده وعندما انتهي حضنها بشده كانه لم يرها لسنين لم تحتمل مليكه وضمته اليها وقال لها مهتروحيش في حته وتتركيني ابعدته عنها وقالت لها : لا انا لازم انزل انا قولت لجدو انى هجيب حاجه ونازله 

قال : له مهسبكيش واااصل 

اعادته مره الى السرير ليشدها اليها ويقول : يلا عشان هنام دلوجتى عشان تعبان وامسك يدها ووضعها على شعره 

ابتسمت مليكة علية وجلست هكذا معه حتى !!!!!!!

• تابع الفصل التالى ” رواية حلم الصعيد  ” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق