رواية حلم الصعيد الفصل الرابع والعشرون 24 – بقلم مليكة محمد

 رواية حلم الصعيد الفصل الرابع والعشرون 24 – بقلم مليكة محمد 

الفصل الرابع و العشرون

نام اسلام وهو يحضنها بشده وهي مستيقظه تفكر به حتى قام احد بالتخبيط على الباب والدخول لا تعرف ماذا تفعل هى الان لا تستطيع النهوض فمثلت النوم وجدت انها رحمه وتضحك وتقول : فتحي عينك دي انا

فتحت عيناها وقالت : خضتيني قولي عايزه اى 

قالت لها : لا مفيش كانو بيقولولي اطمنى ععلى خوكي بس هو بخير جوى وانتى كمان بخير 

قالت مليكه : ماشي يا رحمه لما اجوملك 

قالت رحمه : له مهتجدريش تجومى من تحت اخوى 

خجلت كثيرا وقالت لها : اخرجي برا 

ضحكت رحمه وذهبت للخارج وقالت لامها عما راته هي وجدها ( مبيتبلش في بوقها فوله اى البت دي عماله تفضحهم )

في السجن 

الرجاله كلاتهم ماتو ومحدش نفذ 

غضب حمدى وقال : ازاى منفذوش والفلوس اللي خدوها 

قال : معرفش يا حمدى بيه اى اللي حوصل 

انتهت الزياره 

وذهب الرجل ليفكر حمدي في خطه لقتلهم اقوى من هذه 

اليوم التالي استيقظ اسلام ووجد مليكته نائمه براحه شديده وهي تمسكة 

استيقظت مليكه لتنظر له وتبتسم وتقول له : صباح الخييير

ابتسم لها وقال لها : صباح المور في حد يجول لحبيبه صباح الخير اكده 

ضحكت هى عليه واعتدلت واحتضنته وقبلته على خده وقالتله : اهو حلو كده 

ضمها اليه وقال : اممم جوى جوى تعالي انا بجي اصبح عليكي 

ضحكت مليكه وقالت له : توء يلا قوم بقي عشان اغير علي الجرح 

مسكها هو بشده وقال لها : له ميصحش اكده تعالي بس وقبلها هو بشده ليعاقبها على فراقها له ثم يقبلها بحنيه وليبتعد عنها ليتنفسا 

لتجري هي من امامه وتقول بخجل : على فكره انت قليل الادب وانا غلطانه انى جيتلك امبارح  

ليضحك هو عليها لينهض من السرير ببطء حتى لا يتالم وجائت هى لتسانده وامسك هو بخصرها ليقربها ليه بشده ويذهبان للحمام لتقوم هي بتنظيف الجرح وعند خروجهم امسكها هكذا مره اخري فقالت له : انت استغلالي على فكره ماشي 

ضحك هو وقال : حد يلاجى دلع ويجول له عليه يلا سندينى مشان انزل 

قالت هى بتذكر : لا مش هنزل رحمه امبارح دخلت الاوضه وانت كنت نايم وفضحتنى تحت 

ضحك وهو يقول : فضحتنا كيف يعنى انتى مرتى انتى ناسيه ولا اي 

قالت:لا منستش بس بردوجدو وماما هيفضلو يبوصولى ويضحكوا

قال لها : له متخافيش يلا بجي 

فقالت : طيب بس ابعد كده شويه عشان عيب 

قال لها : هننزل اكده بدل ما اشيلك

صمتت فهى تعلم انه ممكن ان يفعل ذلك ونزلا معا الى الاسفل 

ضحك الجد فقالت مليكه : اهو شوفت ارميك  دلوقتي علي الارض

ضحك هوعليها وقال : له هترميني كيف قعديني جار جدي 

جلس بجانب جده وهي ذهبت لتحضر الطعام معهم وجدت سحر هناك ونعمه 

ذهبت لتحضن امها ورحمه وقالت لهم : صباح الخير

ردت سحر : صباح النور يا حبيبتي كل ده نوم انتى مش عارفه ان هنا بنصحي بدري 

قالت لها مليكه : ممممممم معلش راحت عليا نومه 

استغربت رحمه من رد فعلها ولكن عندما التفتت احضرت شفشق  ملئ بالمياه الساقع ودلقته عليها باكمله وقالت : يلاهوي هو اتدلق عليكي مكنش قصدي اتكعبلت ثم احضرت الدقيق ودلقته عليها وقالت : يوووووه انا بجد مش عارفه اودي وشي منك فين معلش بقي 

كانت تصرخ سحر من افعال مليكه

اكيد انا اختك الصغيره وكادت ان تحتضنها ولكن ابتعدت وقالت : لما تستحمي هبقي احضنك يلا نعمه ولا هتعملى حاجه 

خافت نعمه وقالت : له هعمل اى يعني مهعملش حاجه 

وخرت وهي على وجهها ملامح البراءه ليقول الجد : عملت مصيبه 

لتقول هي : انا دا انا نسمه اتحط ………

قطع كلامها خروج سحر وهي هكذا لينظرو لها الاثنان معا ويقول الجد : كملى كملي مش جولتلك 

وذهبت لتاتي بباقي الطعام فمال عليها وقال : ماشي يا مليكه هنتحاسب 

فقالت له : مش هطلعلك ثم اخرجت لسانها له 

وجلسو يتناولو الطعام واثناء الاكل بدا الطفل بالبكاء كادت ان تنهض مليكه ولكن جلست مره اخرى  يرى الجميع توتر مليكه وعدم اهتمام سحر التى تكمل باقي اكلها دون الاهتمام حتى نظرت مليكه لاسلام وهي ترجوه بالتحدث معها فقال اسلام : جومي سليم بيبكي 

قالت هي : انا باكل خلى اي حد من الخدم يسكتو دي وجبه الفطار اهم وجبه في يومى

ما هذه المراه فهذا ابنها هل تتركه هكذا كادت مليكه ان تقوم تضرب وجهها بهذا الطبق الذي تاكل فيه ولكن قال اسلام : جومي هاتيه بدل اجتلك وانتى جاعده اكد قامت هي لتحضره وجلست به وبدات في الاكل مره اخري دون توقيفه عن البكاء 

ظلت مليكه تنظر اليه بنظرات حزن ولم تكمل طعامها وجلست تراقبه حتي وجدت سحر تصرخ فيه وتقول : اسكت بقي بطل حرررررركه قرفتني اووووووف وكانت تهزه بشده 

فقالت مليكه بذعر : بس بتعملى اي هتقتليه كده مينفعش تحركيه كده 

نظرت اليها سحر وقالت : خلاص خديه يختي اهتمي بيه انتى بلا قرف 

ذهبت مليكه تاخذه منها وذهبت بعيدا عن الجميع وربتت عليه بخفه شديده ووضعته على كتفها وهزته ببطء حتي هدا تمام وقالت له : انت جعان صح 

ثم حدثت نفسها قائله : شاطره يا مليكه بتساليه ومستنيه يرد عليكى وضربت راسها بخفه ليضحك هو لتضحك على ضحكته وتذهب الى المطبخ لتحضر له اللبن وتطعمه اياه ليبكي مره اخرى وهي لا تعلم ماذا تفعل فشغل فيديوهات من على النت فعلمت انه يمكن ان يريد تغيير حفاضته فقرفت وقالت : يععععععع انت بتعمل بيبي زينا جتك القرف انا مستحيل اعمل كده انا مش هغيرلك يا عيل يا معفن انت بعدها قامت بالتغيير له وقالت : على فكره انا عملت كده عادي مش عشانك 

فضحك لها فحملته وقالت : يالهوي اي دا بس القمر الصغنن دا وقبلته 

نادي عليها اسلام لتذهب له فقال لها : هاتي سليم هجعد وياه 

ابتسمت له واعطته له وبدا اسلام بتامله بشده وقال لها : هو صغير اكده لي 

قالت له : عشان لسه صغير سنين وهيكبر 

اخذ يلعب معه هو ابنه حتي بدا يتذمر من جديد فاخذته سحر وبدات بوضع له تلك السكاته حتي يسكت عن البكاء ولكنه يرفضها فتضعها هي بقوه مره اخرى لم تسكت مليكه هذه المره وقالت : بطلي غباء شويه دا طفل براحه عليه اي دا 

قالت هي  : يعني انتو عجبكو صويته اللى مش بيسكت ده 

ردت مليكه : شوفيه هو عايز اي براحه 

ضحكت سحر وقالت : انتى هبله يعني اي اشوف هو عايز اي 

قالت مليكه : انتى اللي جاهله وهتعمليله مشكله بصوتك ده ورجه 

قال اسلام : مليكه عندها حج انتى كيف بتعاملي ابني اكده 

فقالت هي : مكنش قصدي يا حبيبي انا بس معرفش ازاى بتعامل معاهم مش اكتر 

قال هو : خلاص ابجي اديه لمليكه وهي تاخد بالها منه

ردت هي : تاخده معنديش مانع 

وذهبت مليكه لتاخذه لتري ان اصب لون ذراعه ازرق من كتر الشد عليه فاخذته سريعا وبدات بفرك يده لتعود للون الطبييعي 

وهي بتقول : انتى كنتى مسكاه كده لي دراعه ممكن يتكسر 

فقالت هي : عشان ميقعش 

ذهب اسلام اليها ليرى ان زراعه اصبح ازرق اللون فذهب اليها وقال : انتى مش هتلمسيه تانى فاهمه 

ردت هي بلا مبالاه : مش فارق معايا اصلا

 صدمت مليكه فهى ترى الان نسخه من امها فاخذته و ذهبت الى الحديقه معه وهي تحمله ولكن رات ما يصدمها واربكها بشده 

كده انتهى البارت يارب يكون عجبكو بحبكو جدااااا

• تابع الفصل التالى ” رواية حلم الصعيد  ” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق