رواية الملك ام الحب الفصل السادس 6 – بقلم روان خالد

   رواية الملك ام الحب كاملة   بقلم روان خالد    عبر مدونة كوكب الروايات  

 رواية الملك ام الحب الفصل السادس 6

 

كان حاروت جالسا ف قصره الذى صنعه بنفسه بواسطة قواه السحرية عندما وصل الأرض

جالس على كرسيه فمكتبه الخاص يقرأ بعض الأوراق الخاصة بالمشروع و كيف يستطيع السيطرة على الشرق و التفوق على شركات حور

و بينما كان مندمجا فعمله دقت الساعة ال ١٢ ليلا و هو موعد خروج الجن للارض و بما ان حاروت منفى يجب عليه النوم حتى لا يكتشف احد انه الامير وريث العرش

دخل حاروت متجها لسريره لكى ينام وضع راسه على الوسادة و حرك يده ناحية قلادته لم يجدها و هنا تذكر انه تركها مع حور و تذكر كل مواقفه مع حور و استوقفه ذلك الوميض الذى ينير بمجرد لمس حور له

قال حاروت لنفسه: يا ترى ايي حكايتك يا حور و لى انتى بالذات اللى حاسس انى مش عايز ابعد عنك فيكى ايي مختلف و ايي علاقتك بالوميض اللى بيظهرلى يا ترى انتى مين يا حور

و اغمض عينيه و غط فى نوم عميق بعد ذلك اليوم المرهق

عند حور فالبيت

اخذت حور من أميرة الورقة و نظرت بها و كانت هنا الصدمة

الورقة مكتوب بها كلام بالدم غير مفهوم لم يستطيعوا ترجمته

حور و هى تبتلع ريقها: اميرة انتى فاهمة حاجة من المكتوب دة

اميرة: مش فاهمة حاجة يا حور دى يبدو و انها كدة أعوذ بالله من الشيطان الرجيم تلاصم شيطانية

حور و هى تضرب على صدرها: يا نهار اسود تلاصم يا اميرة يعنى دة سحر ولا دة ايي دة

اميرة بقلق: معرفش معرفش يا حور انتى شايفانى ساحرة؟

حور: طب و العمل هنعمل ايي و نعرف المكتوب دة ازاى

اميرة بتفكير: مفيش غير حل واحد

حور: ايي هو ؟!متقوليش اننا هنروح لساحر

اميرة: لا يا حور مش هنروح لساحر

حور: اومال احنا هنروح فين

اميرة بصوت هادئ: هنروح ارض الجن

حور: انتى يا أميرة ارض جن ايي اللى نروحها انا لايمكن اروح هناك مستحيل

اميرة: مفيش قودامنا غير الحل دة احنا هنروح لسمرائيل و هو هيعرف اي المكتوب دة و مين اللى عمله

حور: مين سمرائبل؟! انا اروح لعفريت العلبة دة لا يمكن روحى لوحدك

اميرة بنظرة حادة و جدية: حور مش وقت هزار الموضوع أخطر مما تتصوري

حور: طب و هنروح ازاى يعنى هى ارض الجن دى فالشارع اللى ورانا

ذهبت اميرة و فتحت دولابها و أخرجت منها ملابس غريبة غير مالوفة لحور

اميرة: خدى البسي دول و تعالى ورايا

حور: ايي الهدوم دى يا أميرة دى عاملة و كأنها فساتين من العصر الفيكتورى

اميرة: البسي دة يا حور و تعالى معايا

حور : حاضر حاضر علبس

ارتدت حور تلك الملابس التى كانت عبارة عن فستان من فساتين العصر الفكتورى ذو اكمام طويلة و واسعة و كورسيه عريض يتلبس على الوسط

و لكن الكارثة انه كان أعلى من صدرها بمسافة بسيطة للغاية مما يعنى ان رقبتها باينة و سلسلة حجر القمر اللى فرقبتها بانت

ارتدت حور و قامت بفرد شعرها لان الفستان ظهره عارى جدا

دخلت اميرة و كانت منبهرة من جمال صديقتها: ايي الجمال دة دة انتى ولا الاميرات

حور: بجد يعنى حلو عليا

اميرة: جميل جدا دة حت.. ايي دة يا حور

حور: فيي ايي

اميرة : ايي ال فى رقبتك دة دى جبتيها منين و امتى.

حور: سلسلة؟

اميرة : اه بصي فالمرايا

وجدت حور تلك القلادة و استعجبت من أين لها بتلك القلادة فهى لم تشتريها قط

حور لكى لا تقلق اميرة: اه دى انا اشتريتها من عم جمال اللى قودام الشركة شكلها عجبنى.

اميرة: بس انا حاسة انى شوفتها قبل كدة بس مش عارفة فين

حور: بقولك شارياها شوفتيها فين ايي

حور لسرها: و الله انا ذات نفسي يا أميرة نفسي اقولك انى معرفش هى جات منين بس خايفة تقلقي

اميرة: حور حور سرحانة ف ايي يلا بينا قبل الفجر ما يادن

حور: ها لالا مش سرحانة يلا بينا

اميرة : بس استنى خدى الشال دة البسيه فوق الفستان يمكن الجو برد هناك

حور: و الله انا خايفة اروح اصلا بس يلا محدش واخد منها حاجة

اميرة : يلا بقى الفجر هيادن

حور : حاضر حاضر

ذهبت اميرة لاسفل القصر (البدروم) و قامت بفتح باب كبير و وضعت سبع من المرايات و وقفت هى و حور فى وسط تلك المرايات و بدأت اميرة تتمتم بكلام غير مفهوم و تقول: إلى امير الظلام و امير النور لسمرائيل ابن شامل سنفتح العصور هيا لنصل للامير المبجل سمرائيل ابن شامل ملك العصور قالت تلك الكلمات و ظهر نور شديد و هواء صادم من تلك المرايات و صوت يقول

إلى أين تريدون الذهاب؟!

اميرة: إلى قصر الملك شامل ف ارض حاروت يا مولاى

الصوت: إلى اى غرفة تريدون الذهاب

اميرة: غرفة الامير سمرائيل يا مولاى

الصوت: هل اعلم الامير بمجيئكم

اميرة: نعم اخبره بأن اميرة تريده ف أمر هام لا يمكن تاجيله

المرآة: حسنا سبدتى ساخبر الامير حالا

حور: اميرة اى هواء الجامد دة و اي النور الشديد دة انا مش شايفاك هو فى ايي و بتكلمى مين

اميرة: شششش اسكتى و ركزى عشان نروح مش وقت أسألة

عند الملك شامل فى القصر فتحت بوابة فغرفة سمرائيل و خرج خادم المرآة للامير

سمرائيل: خادم المرايا فى ايي انت اي اللى جابك هنا

الخادم: مولاى السيدة اميرة تريد رؤيتك لأمر هام و تقول انه لا يمكن الانتظار

سمرائيل بقلق: اميرة؟!طب هى كويسة فيها حاجة؟!

الخادم : انها على مرام يا مولاى اعطيها الأذن لكى تأتى لغرفتك؟

سمرائيل: لك الأذن يا خادم و اسرع قبل غلق البوابة

الخادم؛ امرك يا مولاى

عند اميرة و حور

الخادم: سيدتى الامير سمرائيل يعطيكى الأذن ارجو منك التشبث بصديقتى ستفتح البوابة الان

و بعد عدة ثوان فتحت البوابة ووصلوا اميرة و حور لغرفة سمرائيل لكن كانت فقدت حور وعيها من تلك الموجات و الهواء الشديد

سمرائيل و هو يجرى نحو اميرة بلهفة: اميرة وحشتنى عرفتى ازاى تيجى اخيرا

اميرة: شيل معايا حور بسرعة يا سمرائيل مفيش وقت البوابة هتقفل عليها

ذهب سمرائيل و حمل حور و وضعها على سريره ثم أدار وجهه لاميرة: متقلقيش هى بس عشان اول مرة تيجى مستحملتش الموجات الخارجة من المرايات بس عايز اقولك انى فرحان انك جيتي بجد

اميرة : مفيش وقت للحب يا سمرائيل انا جاية فمصيبة

عقد سمرائيل حاجبيه قائلا: مصيبة؟! خير فى ايي

اميرة و قد أخرجت الورقة من جيبها و اعطتها له: اهى دى الكارثة تقدر تقولى ايي دة؟!

اخذ سمرائيل الورقة و بدى عليه القلق عندما قرأها ثم نظر لاميرة قائلا: دة سحر يا أميرة

اميرة: سحر؟! طب و مين العمل كدة

سمرائيل : مش عارف

اميرة: نعم مش ايي مش عارف ازاى يعنى هو انتم مش بتبقو عارفين مين اللى بيعمل كدة و بيبقا مكتوب اسم الخادم و تبع أنهى ساحر

سكت سمرائيل ثم قال: دة سحر ملكى يا أميرة يعنى اللى عمله حد من قصر الملك

اميرة: و الملك ايي اللى هيخليه يعمل سحر لبشرية؟!

سمرائيل: انا مقولتش الملك انا بقول حد من القصر ممكن من الجن الخدم فى القصر او حد من المساعدين او من ال

اميرة: كمل سكت لى من ال ايي

سمرائيل: من العرافين بتوع الملك و دة مستحيل دى فيها اعدام للعرافة

اميرة: يعنى افهم من كدة ان اللى عمل السحر دة من عند حضرتك انت و اهلك

سمرائيل: لا مش احنا احنا العرافة بتاعتنا دايما مسافرة من بلد لبلد اكيد حد من قصور تانية بس اللى عايز أفهمه مين ال عنده الجرأة يعمل كدة من اى قصر فاى مملكة

اميرة: يعنى انت مش عارف؟!

سمرائيل: لا اللى عمل السحر دة ذكى مش كاتب اسم الخادم بس الضرر جامد جدا على حور

اميرة: متعرفش تفكه؟!

سمرائيل: اعرف يا أميرة بس لو فكيته هيتعمل غيره و ممكن انا اتحاكم لانى بكدة بتستر على مجرم لازم السحر يتعرض على المحكمة العليا للجن المسلم

اميرة : مش فاهمة

سمرائيل: بصي يا أميرة الجان المسلم ممنوع منعا باتا انه يشارك فعمل الاسحار و اللى بيعمل كدة بيتحكم عليه يا بالعدام يا بالمؤبد على حسب المحكمة العليا بتقرر ايي و دة مش اي سحر دة مكتوب بدم ممزوج بالحبر الملكى القضية كبيرة اوى يا أميرة

اميرة: طب مليكة اللى عملته؟!

سمرائيل: معرفش اللى هيعرف حاروت هو اللى عنده القدرة انه يفك و يعرف اى سحر عشان وريث العرش و كمان اللغة المكتوب بيها غريبة و الوحيد اللى يقدر يتع،ف على التلاصم دى هو حاروت

اميرة: طب هو فين خلينا نفكه و نرجع العالم بتاعنا

سمرائيل: انا مينفعش اقولك هو فين بس حاروت منفى فى ارضكم و محدش يعرف مكانه فين

اميرة: منفى ؟!منفى لى

حكى سمرائيل لاميرة الموضوع

امي،ة: يعنى اتحاكم عشان راح ارض البشر قام ابوك نافيه لارض البشر ابوك دة ذكى جدا ماشاء الله😂😂

سمرائيل: اميرة دة ابويا عيب كدة😂المهم ايي يا جميل هو انا موحشتكش خالص

اميرة بخجل: بس يا سمرائيل ايي دة انا لازم امشي دلوقتى و البت المغمى عليها دى انت هتشيلها لان مش هقدر اشيلها

سمرائيل: تمشي فين؟!

اميرة: اروح البيت هروح فين يعنى

سمرائيل: لا مهو

اميرة: مهو ايي

سمرائيل : المرايا مش هتفتح غير بعد.اسبوع لان بتاخد طاقة كبيرة

اميرة: نعم و احنا هنروح فين و افرض جد شافنا هنعمل ايي

سمرائيل: من الناحية دى متقلقيش انا اقدر اخلي شكلكم زينا

اميرة: و دة ازاى

سمرائيل: روح. بس صحى اللى عاملة فيها ميتة دى😂

ذهب سمرائيل و اميرة لايقاظ حور: حور حور اصحى انتى ايي نمتي ولا اييه

شدها سمرائيل من السرير بشدة كى تستيقظ و إذ بقلادة حجر القمر تقع منها

حور و هى تمسك راسها: يا غبى حد يصحى حد كدة

ذهب سمرائيل و امسك بالقلادة: مين عطاكى دى يا حور

حور: مش عارفة و الله يا سمرائيل صحيت من النوم يوم الخميس اللى فات لقيتها فرقبتى

اميرة: يعنى مش انتى اللى شاريها

حور: خوفت اقولك تقلقي اكتر

سمرائبل: انتى قابلتى خاروت تانى؟!من آخر مرة شوفتينا فيها

حور: لا مقابلتوش

سمرائيل: ازاى القلادة دى مش مع حد غير حاروت محدش فالدنيا معاه حجر القمر غيره

خور: بقولك و الله ما قابلته

وضع سمرائيل يده على راس حور و نظر فعينيها و رأى فيها كل شئ و ان حاروت جعلها تنسى كل شئ

حور: ها شوفت بقى انى مقابلتوش

سمرائيل: اه شوفت

اميرة: ايي مشافتوش

سمرائيل: اه متقابلوش بس مش عارف ازاى وصلتلها السلسلة عمتا يا حور البسيها و اوعى تديها لحد حتى انا فهمتى

حور: فهمت

سمرائيل : خلينا فالمهم دلوقتى انتم قاعدين هنا اسبوع ولازم تتنكرو و تبقوا زينا

حور: و دى هتعملها ازاى يا ابو المفهومية

سمرائيل : اقفوا جمب بعض احنا كل الهنعمله هنطول ودانكم شوية و نطول الانياب و نعملكم ديل و شعر طويل و عيون بتلمع ووهاجة و هابرا كادبراا

اى خدمة يا بنات احب اقولكم انتم كدة بقيتوا شبهنا

جرت حور للمرأة لتنظر بها: الللله شكلى جميل اوى بقيت شبهك فعلا و ايي الديل دة اللللله يعنى كدة هطلع قودام الجن عادى؟!

سمرائيل: لا حيلك انتى و هى انتم الاول هتكتبوا رسالة انكم جايين زيارة لقصر الملك و انكم من قصر الوافد الملكى دول المفروض جايين بكرة بس انا نبعت جواب رفض للزيارة و انتم هتيجو بدالهم اتفقنا انتم ايي الاميرات بتوع قصر الوافد انتم ايي

حور و أميرة: الاميرات بتوع قصر الوافد

اميرة : طب و احنا عقبال ما يجى الصبح هنروح فين و بعدين عندنا مؤتمر بكرة لازم نحضره

حور: ايي دة المؤتمر انا نسيت صح

سمرائيل : سيبه الموضوع دة عليا انا هلغيه و هجنن الخاضرين😂😂متقلقوش

اميرة : طب هنام فين

سمرائيل: فحضنى

اميرة: يا قليل الادب احترم نفسك

سمرائيل بضحك: بهزر بهزر نامو هنا على سريرى و انا هنام برا عالباب عشان محدش يدخل

ترك سمرائيل الفتيات بالداخل و خرج يجلس امام غرفته

اميرة: مش غريبة ان السلسلة دى متبقاش الا مع حاروت بس و تبقى معاكى ؟!

حور و هى تمسك القلادة و تنظر بها: مش عارفة يا أميرة الأمر غريب فعلا بس فى حلقة مفقودة

اميرة : ثانية يا حور انتى قولتى القلادة دى كانت فرقبتك اول مرة امتى؟

حور: يوم الخميس

اميرة : يوم الخميس و قبلها بيوم مكنتش فرقبتك مش كدة

حور: ايوة مكنتش فرقبتى

اميرة: ايوا صح افتكرت

حور: ايي فى ايي

اميرة: يوم الاربع بليل لما حلمتى انك ….. و بدأت اميرة تحكى لحور ما حدث و لكن حور لم تتذكر شئ

حور: مش فاكرة انى قولتلك كدة

اميرة: ازاى يا بنتى دة انتى صحتينى فعز نومى

حور: لا و الله ما عملت كدة أنا قومت من النوم عادى لقيتها

اميرة: مش قادرة اكدبك لانك مبتنسيش حاجة بس غريبة اوى ان القلادة دى تبقى فرقبة حاروت و تيجى فرقبتك كدة عادى من غير مجهود

حور و قد قامت للنافذة تنظر للسماء و تتنهد: مش عارفة بقا يا أميرة انا حياتى بقى بيحصل فيها حاجات غريبة اليومين دول

اميرة: طب تعالى نامى و ريحى دماغك و بكرة نبقى نشوف الموضوع دة

فى مكان ما بعيد عن الانظار

هى: بعت لحور الورقة يا خادم؟!

الخادم: ايوا يا مولاتى الورقة اتحدفت عليها زى ما طلبتى

هى: متأكد انها شافتها؟!

الخادم : شافتها يا مولاتى و سمعتهم و هما بيقولو انهم رايحين ارض الجن

هى و هى تبتسم: و من هنا اقدر اقول ان بدأت قصة عذابك يا شامل هتتخسر على ابنك الكبير و هو بيتعذب قودامك هخليك تتدمر يا شامل هنتقم منك و من عيلتك كلها و بدأت تضحك بهيستيريا و تقول: هدمرك يا شامل هدمرك زي ما دمرتنى هدوقك طعم العذاب هتدوق طعم فقدان الابن يا شامل و مشت بكل بهدوء للنافذة تنظر للسماء و هى تقول: نهايتك قربت يا شامل ابنك بدا يحب البشرية😈😈😈المعركة ابتدت يا أقذر شخص فحياتى

عند حاروت فالقصر كان أتى صباح اليوم التالى استيقظ حاروت و دخل للاستحمام و جهز نفسه للنزول للمؤتمر و اتجه للمرأة لكى يقوم بتسريح شعره و إذ بصدره ينير ثانيتا و بسرعة قال: حور؟! لالا مش كل اما الاسم ينور يبقا قصده على حور انا اصلا ميهمنيش امرها

و نزل للمؤتمر و هناك فالمؤتمر تجمع الجميع و كان فاضل حور

الرئيس للمؤتمر؛ الباش مهندسة حور فين؟!

مليكة: شكلها انسحبت يا محمد بيه

الرئيس؛ مظنش حور تعمل كدة حور شجاعة و مبتخافش من الهزيمة

مليكة بغيظ؛ الوقت اتأخر و هى مسموحلها بالتاخير لمدة ١٥ دقيقة بس و دلوقتى عدت ساعة يا محمد بيه لابد من بدا المؤتمر للمقارنة المشروعات

بدا القلق على حاروت عندما لم تأتى حور و كان يريد فتح بوابة ليرى أين هى و لكنه ا يستطيع قواه نفذت لانه فارض البشر و منفى

حاروت فسره: يا ترى انتى فين يا حور

و بينما كأنه سيبدأ المؤتمر بدأت الكراسي تطير و النور يقفل و يفتح و من الواضح كدة ان سمرائيل بدا الشغل 😂😂😂

نظر حاروت لمن الذى يفعل تلك الحركات و قام بفتح عيناه الوهاجة الحقيقة ووجده سمرائيل و شمروش

جرى الجميع من القاعة من الخوف و لم يتبقى سوى حاروت الذى لم يبدو عليه الخوف ابدا

اقترب سمرائيل منه و لم يكن يعرف انه حاروت لانه متنكر ف زى بشرى و بدء يلعب بخصلات شعره حتى يرعبه لكنه وجده لا يهمه ما يحدث

و فلمح البصر تحول ماروت لهيئته الحقيقة ثم نظر لسمرائيل و شمروش قائلا

حاروت: ممكن اعرف بتعملو ايي

سمرائيل و هو يجرى على حاروت و يحضنه : حاروت وحشتنى اوى انت كنت فين كل دة

حاروت: متوهش عن الموضوع بتعملوا كدة لى

سمرائيل: تعالى بس نخرج من هنا و هحكيلك كل حاجة

خرجو و حكى سمرائيل لحاروت كل الموضوع

حاروت: ايي عملوا عمل لحور؟!

سمرائيل: ايوا و انا للاسف مش عارف افك التلاصم دة سحر ملكى

حاروت: عشان كدة الاسم كان بينور

سمرائيل: اسم ايي

حاروت : لا ولا حاجة

سمرائيل: هو صحيح انت عطيت لحور القلادة لى

حاروت: دى حكاية طويلة اوى هبقا احكيهالكم بعدين المهم دلوقتى انا لازم ارجع ارضنا تانى

سمرائيل: ايوا بس انت لسا فاضلك شهر يا حاروت مش هينفع ترجع

حاروت بقلق: حاول تقنع بابا يا سمرائيل انا لا يمكن اسيبها لوحدها هناك حور جميلة و كلهم هيطمعوا فيها هناك

سمرائيل بخبث: انت بتغير عليها ولا ايي

حاروت: ها اغير لا طبعا هغير عليها لى انا اساسا مبحبهاش

سمرائيل: طيب عمتا انا هحاول مع بابا عشان ترجع

حاروت بعينان كلها قلق و حزن: ارجوك يا سمرائيل حاول

سمرائيل: حاضر يا حاروت بس لازم امشي دلوقتى البنات لوحدهم فاوضتى و خايف حد من الخدم يخش عليهم و انا مش موجود

حاروت: طب روح بسرعة روح و لو عرفت تفك السحر ال ابوك عمله عشان مستخدمش قوتى فكه

سمرائيل: حاضر هحاول

عند حور و اميرة فاوضة سمرائيل.

حور: يييييي انا زهقت بقا اى مفيش اي ساسبينس تشويييق يا ناس ايي الملل دة

اميرة: بس يا حور بقا عايزة انااااام بطلى دوشة

و بينما حور بترخم على اميرة إذ بالباب يفتح عليهم

حورو اميرة بصدمة:**********

و بكدة يكون خلص البارت السادس يا حلوين

اتمنى تكون الرواية عجبتكم و استنوني فالبارت القادم انشاء الله

و طول ما التفاعل أعلى طول ما المدة اللى بنزل فيها البارت هتقل

متنسوش تقولوا رائيكم و توقعاتكم ايي اللى هيحصل و مين البتكره شامل للدرجادى و هل حاروت هيرجع لارضه ولا لا

أضف تعليق