رواية الملك ام الحب الفصل السابع 7 – بقلم روان خالد

   رواية الملك ام الحب كاملة   بقلم روان خالد    عبر مدونة كوكب الروايات  

 رواية الملك ام الحب الفصل السابع 7

 

رواية الملك ام الحب الحلقة السابعة

بقلم روان خالد احمد

و بينما حور بترخم على اميرة إذ بالباب يفتح فجاءة

الحرس: انتم مين و بتعملوا ايي ف أوضة الامير

حور بضحكة كلها خوف: الله احنا كدة روحنا بطاطا عشان سمرائيل بيه بتاعك

اميرة بقلق: احنا احنا

الحرس و هم يضعوا الكلبشات ف يد حور: امامى على محكمة القضاه إلى قاعة الملك

حور: و الله العظيم بريئة يا بيه بريئة وحياة رينا😭😭😭😭طب بذمتك الملاك البرئ دة يطلع منه كدة

الحارس: انا لا أفهم لغتك يا فتاة اذا كنتى تريدين قول شئ قوليه امام جلالة الملك

حور بسخرية: طب يخويا كلمنى مصرى بتتكلم لغة عربية لى جاى من عصر الملك فاروق؟!

الخارس: اسكتوا تلك الفتاة انها ثرثاره و جعلت راسي يؤلمنى

حور بصوت عالى: انا ثرثاره طب ثرثرو عليك ساعة و انفضوا يا بعيد اشوف فيكى يوم يا أميرة اشوف فيكى يوم منك لله منك لله

اميرة: ما تسكت بقى خلينا نشوف مودينا على فين اسكتى يا حور

حور: هيهي … اسكت ؟!و الله العظيم ما حد المفروض يسكت غيرك يا شيخة منك لله منا كنت قاعدة ف امان الله مالى انا و مال ارض الجن انا مااااااالى

اميرة: ما بس بقى يا حور اسكتى بقا

حور: عليا النعمة منا ساكتة و فكت يدها من الحارس و جرت نحو اميرة كى تضربها لكن امسكها حارسان من خلفها

حور و هى تشد نفسها منهم: سيبونى عليها سيبونى عليييييها خلينى اجيب وشها بنت متعب سيبووووونى سيبووونى عليها بقولكم

الحارس لصديقه: يبدو و انها مجنونة انها ليست طبيعية ما تلك الضجة يا الهى

حور: هى من دي المجنونة جن لما يلغبطك انت و هو بقولكم ايي انتو فاكرينى صيدة سهلة لاااااااااا لا و الف لا يا عنيا دة انا اقوم بيكم كلكم بقولكم سيبونى عليها بتاعة سمرائيل يلا يا بتاعة عفريت العلبة

اميرة بعصبية: احترمى نفسك يا خور بدل ما اجيب وشك

حور: كمان؟! كمان ليكى عين تتكلمى دة انا هفرم امك

و بينما كان الفتاتان يتعاركان إذ بالملك شامل يسمع تلك الضجة

الملك: من أين تلك الضجة

كبير الحرس: لا ادرى يا سيدى و لكن يبدو و انه من امام غرفة سمو الأمير سمرائيل

الملك: اه انه سمرائيل اذا لاتكترث انه دائما ما يصنع ضجة الان لنعود لموضوعنا قلت لى من أين نستطيع أن نحتل ارض قارون؟

كبير الحرس : نستطيع أن نحت….

كبير الحرس: مولاى يبدو أن الأصوات علت و يبدو لى انها أصوات انثويه ليس صوت الامير

الملك: حقا انه صوت انثوى لابد لنا و أن نذهب و نتحقق من تلك الضجة من يجرؤ أن يفعل ذلك الفعل ف قصرى

قام شامل بكل غضب متجها نحو الضجة هو و كبير الحرس

و عندما وصلو كانت الصدمة وجدوا حور و أميرة ممسكين ببعضهم و نازلين ردح فبعض

الملك بغضب: هدووووء هدووووء

سمعت كل من حور و أميرة الصوت فابتعدوا عن بعضهما

و قامت حور بتعديل ملابسها و شعرها و كذلك أميرة عندما رأت أميرة شامل انحنت له لكى تحيه و انحنى كل الحضور ماعدا حور

الملك باستعجاب: لما لم تنحني للملك يا فتاة؟!

حور و هو تجاوب بكل غرور: و انحنيلك لى هو انت ربنا و انا معرفش؟!

للملك بغضب: و لله المثل الاعلى.لكن تلك تحية و ليست عبادة لى

حور: هو فى ايي انتم بيتكلموا عربى لى ما تتكلموا مصرى

الملك: انحنى للملك يا فتاة

حور و هى رافعة راسها لأعلى و تتحدث بكل كبرياء: انا حور بنت أحمد من قصر الوافد و ابويا علمنى منحنيش لحد الا للخلقنى

نظر لها شامل بابتسامة قائلا: اعجبتنى جرائتك يا فتاة و غرورك و اعتزازك بنفسك لكن لحظة اقولتى لى انكِ من قصر الوافد؟!

حور بكبرياء: نعم سيدى من قصر الوافد

و لحسن الحظ أن الملك بتاع قصر الوافد بالفعل اسمه احمد و كذلك يتحدثوا باللهجة المصرية

الملك بابتسامة: شرفتونا يا أميرات و بعتذر عن سوء التفاهم اللى حصل لكن انتم دخلتم بطريقة غريبة و من غير ما حد يعرف

حور بذكاء: مولاى …سمو الأمير سمرائيل هو اللى استقبلنا و قالنا نقعد ف اوضته عقبال ما يدى لحضرتك خبر

كان يدرى الملك انها تكذب لكنه أعجب بطريقة تفكيرها و قال: يا اهلا و يا سهلا ببنات قصر الوافد لكننى لم ادرى أن الملك احمد لديه بنتين بذالك الجمال

خور: بعض من ما عندك يا مولاى

الملك للحرس: قوموا بفك تلك الاصفاد و اروهم غرفهم و اعلموا سمو الملكة و الأميرة بمجيئهم

حور لاميرة: قولتلك سيبيها عليا ايي رايك فى صحبتك

اميرة: الله اكبر على دماغك يا بت يا خور طلعتي بتفهمى

ذهبا اميرة و حور لغرفة الضيوف و كانت لحور غرفة فالجناح الشرقى بجانب غرفة حاروت و اميرة فالجناح الغربى بجانب سمو الملك

فى ارض البشر

مليكة بعصبية: انا عايزة افهم ازاى دة يحصل ازااااى دة انا خلاص كتت قريبة من الفوز

الشمسي ابو مليكة: اهدى يا بنتى مش كدة عادى مشروع و خسر المرة الجاية نكسب

مليكة بغيظ : يا بابا لى ..لى هى دايما اللى بتفوز لى هى دايما الظروف جاية معاها و انا لا حتى المرة الوحيدة اللى مكنتش فيها موجودة معرفش ايي اللى حصل فالقاعة الكراسي بقت تطير و الناس بتحرى اكيد هى اللى عملت كدة هى اللى ورا دة حور دى وراها حاجة و انا لازم اعرفها

الشمسي: ياااه كل دة حقد من ناحيتك ليها انا اول مرة اعرف انك وحشة اوى كدة

مليكة بغيظ: هدمرها يا بابا هدمرها مهما كان التمن حور لازم تتدمر

الشمسي باشمئزاز منها: كلك امك هى اه ماتت بس سابت شيطانة شبهها … لو على التدمير ف حور حياتها اتدمرت بسبب امك عارفة مين اللى قتل ام و ابو حور

مليكة : مين

الشمسي: امك يا مليكة اسماء اسماء هى اللى عملت كدة قتلت الاتنين من غير رحمة و خلت بنت زى القمر يتيمة من غير ام ولا اب بنت كبرت نفسها بنفسها و أحيت اسم شركات ابوها من اول و جديد

بكن انتى شبهها شبه امك بالظبط شيطان على هيئة بنى ادم هى اه ماتت بس سابتك انتى حتة و*سخة منها كان لازم تموتي يا مليكة يريتك موتى مع امك بدل ما انا كل يوم عمال اشوفك و افتكرها و ياريتك طلعتي عدلة طلعتي شيطانة يا مليكة شيطانة

مليكة بغيظ: صدقنى هدمركم كلكم و لو على امى ف ام حور دمرتها و امى قتلتها بس انا بقى مش هقتل حور انا هحليها تتمنى الموت يا بابا

الشمسي و هو يضرب كفيه بعضهم: أعوذ بالله منك اعوذ بالله

تركته مليكة و صعدت غرفتها و هى تتوعد لحور

عند حاروت فالقصر كان

كان رايح جاى عمال يفكر فحور و هل ابوه هيوافق انه يرجع قبل المدة ولا لا

حاروت لنفسه: لالا منا لازم اشوف حل انا لايمكن اسيبها كدة انا لازم اروح ارضنا حتى لو هكسر القانون يولع القانون عشانك يا حور

ثم نظر لنفسه فالمرآة قائلا: شكلك حبيتها يا سمو الأمير اخذ حاروت وشاحه و خرج متجها لارض الجن حتى يطمئن قلبه على من ملكته(حور)

ف ارض الجن

كان وصل سمرائيل و شمروش و عندما دخل سمرائيل غرفته لم يجد ايا من حور و أميرة

سمرائيل بقلق و هو يجرى: قتلوها قتلو حبيبتى اميرة

شمروش: اهدى يا سمرائيل استنى طيب

جرى سمرائيل نحو قاعة الملك و فتح الباب بدون استأذن و تو يقول : حبيبتى فين يا اوباش

كان الملك يجلس مع حور و أميرة و الملكة و روز (الأميرة ) اخت حاروت

الملك: اوباش؟! انت يا ابنى مش هتبطل كلامك قليل الادب دة فى حد يخش الأوضة من غير حتى ما يخبط مش باب دة؟!

سمرائيل و هو يمسك قلبه: اميرة و حور بيعملوه اي هنا يا بابا

الملك؛ انت تعرفهم

سمرائيل: انا هقولك على كل حاجة

حور و قد قطعت كلامه: بقى كدة يا سمو الأمير متقولش لسمو الملك اننا جايين انهاردة

نظر لها سمرائيل باستعجاب: ها لالا طبعا و دى تفوتني قولتلو طبعا

حور: لا يا سمو الأميرة انا زعلت منك جدا دى حركة مش لطيفة خالص تخيل ان جلالة الملك كان فاكرنا جواسيس؟!

سمرائيل و هو يضحك: انا اسف يا بابا بس هم جم الصبح بدرى ف محبتش اصحيكم اخدتهم اوضتى الاول عقبال ما تصحوا و سبتهم و روحت الحمام

سانثير: كان لازم تقولنا يا سمرائيل انت مش عارف اللى حصل لسمو الاميرات دول اتبهدلو خالص مش معقول كدة دايما طايش

اميرة هى تدافع عن سمرائيل: هى مش غلطته هى كانت غلطتنا اننا مقولناش احنا جايين الساعة كام

نظر لها سمرائيل بحب قائلا: اشكرك يا سمو الأميرة

لاحظت سانثير تلك النظرات من ابنها لاميرة ثم قالت : انهاردة فى حفلة بمناسبة مجيئكم ولازم تحضرو نفسكم من دلوقتى ثم نظرت لحور قائلة: مع انك مش محتاجة يا حور انتى جميلة جدل علفكرة

حور بخجل: اشكرك مولاتى حضرتك احلى و عيونك جميلة

سانثير بضحك: بجد انا اول مرة اشوف جنية بالجمال دة هو انتى مرتبطة؟!

ضحكت حور بخجل ثم قالت: لا مش مرتبطة

سانثير : تعرفى انا ابنى حاروت جميل جدا و كل بنات المملكة هتموت عليه هو كمان مش مرتبط

امال حور راسها لاميرة: شوفى حتى الجن فيهم نفس الطبع بتخطبنى لابنها بس بشياكة

روز بضحكة خفيفة: على فكرة يا حور حاروت جميل جدا و لو شوفتيه هتحبيه

حور بهيام : شوفته و مين ميحبش سمو الأمير

سانثير باستغراب: شوفتيه فين حاروت مبيخرجش من اوضته

حور بتوتر: ش.ش.شوفته مرة فالسوق و كان متخفى

سانثير: هو فعلا فى عادة التخفي دى بس عرفتى منين انه حاروت

حور بتوتر: انا بحب انزل الف البلاد و خصوصا السوق بحب انزل وسط الناس ساعتها و انا ماشية جه حرامى و سرق شنطتى و حاروت جرى وراه و جابه كنت خايفة منه فالاول لانه كان مخبى وشه و مردتش اخد شنطتى منه غير لما قالى انه خاروت وريث العرش و بالإمارة عطانى السلسلة دى و قالى خليها معاكى

سانثير: سلسلة؟

ضرب سمرائيل بيده على راسه قائلا فسره: يا غبية يا غبية دة انتى حاروت لو عرف اللى انتى قولتيه دة مش بعيد يسلخ*ك

ارت حور القلادة لسانثير

نظرت سانثير باستعجاب قائلة: عطاكى سلسلة حجر القمر؟!

حور: معرفش اسمها ايي بس هو بصلى فعنيا كدة و قالى خليها معاكى و اوعدك اول ما اشوفك تانى هاخدها منك

نظرت سانثير بشامل و هى تهمس و تقول له: شكل سمو الأمير بيحب😉

شامل بضحك: و ان كيتى للحق البنت تتحب شكلها و اسلوبها رائع

روز : هو انتى لى مش بتتكلمى معانا يا اميرة؟

اميرة : ها اصل انا لسا ماخدتش عليكم و كدة ادينى بس يوم ولا حاجة و هتلابينى اخدت على الجو

كان الجميع يضحك و يتحدثون مع بعضهم الا سمرائيل كان ينظر لاميرة بكل حب و هيام و لكن لسوء حظه لاحظته سانثير

سانثير بصوت عالى: سمرائيل انت بتبص لاميرة كدة لى فى حاجة يا حبيبي

سمرائيل بفزع: ها لالا يا ماما اناوبس كنت سؤحان مش قصدى ابص عليها

سانثير : خلاص يا جماعة حور بحاروت و اميرة لسمرائيل

روز بضحك: ايي يا ماما انتى عمالة تجوزيهم و هما اول مرة يشوفو بعض اصلا

سمرائيل بخجل : انا هقوم دلوقتى هروح اصطاد تعال معايا يا شمروش

شمروش : يلا يا ابو السماسم

شامل: خدو بالكم من نفسكم

سمرائيل: امرك يا مولاى

روز و قد قامت و امسكت بيد حور و أميرة : تعالو معايا هوريكم فساتين جميلة تلبسوا منها لحفلة انهاردة دى هيحضر فيها اهم الأمراء

سانثير بضحك: يلا يا بنات روحو اجهزو

ذهبت الفتيات

سانثير بضحك لشامل : بس خور جميلة اوى اظن انها مناسبة لحاروت

شامل: يا رب يا رب و تكون حكاية البشرية دى غلط

سانثر : اللهم امين انا هقوم اجهز دلوقتى عشان الحفلة و انت كمان قوم اجهز يلا

شامل : تمام

و عند تمام الساعة ال ٩ مساءا كان وصل حاروت لارض الحن و فنفس الوقت كان بدأت الحفلة و كانت حور جميلة الجميلات كانت ترتدى فستان احمر طويل و عارى من الظهر و يبين رقبتها و أعلى صدرها من امام و كان شعرها مربوط و لديها غرة جميلة من الامام كانت اميرة الحفلة بالمعنى الاصح

و كذلك اميرة كانت ترتدى فستان اسود قصير و شعرها منسدل عليه

و عندما بدأت الحفلة نزلت حور من السلم و قام بتقديمهم سمو الملك شامل و عندما كان يقوم بتقديم حور لم يكن هناك جنيا لم يعجب بها و لكن بالأخص اعجم(عدو حاروت اللدود)

بدأت الحفلة و كان الجميع يرقص و يتباهون بجمالهم

كانت اميرة و حور واقفين على جنب بمفردهم:

حور: الا ما فى كلب جه قالى تسمحلي بالرقصة دى زي الافلام يلا حالة تغم ياشيخة

اميرة: عندك حق و الله

و فنفس ذات اللحظة أتى سمرائيل و انحنى ليحيى اميرة قائلا: تسمحيلى بالرقصة دى جلالتك؟

أعطته اميرة يدها قائلة: و لو مسمحتلكش هسنح لمين يا سيمو

ضحك سمرائيل و أخذها للرقص

خور بضحك: كنا بنقول مفيش كلب اهو شرف

سمرائيل: مش هنكد على نفسي عشانك يا بوذ الاخص و اخذ اميرة و ذهبوا ليرقصول

و كان اعجم لايزال يناظر حور و لم ينزل نظره من عليها كان اعجم شديد الجمال ما من أميرة الا و عرضت عليه الرقص و لكنه كان يرفض حاول كثيرا لفت انتباه حور لكنها لم تكن تلفت اليه

اعجم: ايي بقا انتى مش عطيانى وش لى

لا بقا كدة انا لازم اروحها

كان يحمل فيده كاسا و توجه ناحيتها ببطء ثم انحنى ليحيها قائيلا: تسمحيلى بالرقصة دى جلالتك

ادرات حور وجهها لترى ذلك الجمال الصاخب

حور فسرها: باينلها لعبت معاكى يا بت يا حور

أعطته يدها بكل كبرياء قائلةة اسمحلك يا مولاى

و بدأو يرقصون

اعجم؛: قولتيلى بقا انتى منين

اعجم بصفير: اووه قصر الوافد و بنت مين من هناك

حور: بنت الملك احمد

اعجم و هو يلف حور: تعرفى انه صديقى

حور بضحك: بجد مع انه عمرو ما حكالي عنك

اعجم: هتعرفينى كويس يا حور هتعرفينى

و عندما كانو يرقصون وصل حاروت للقصر و كان يتسلل بحرص لغرفته الا اذا به يلمح حور ترقص مع اعجم

خاروت بغير و عصبية: ايي اللى انا شايفه دة ماشي ياا حور مااشي و الله ايامك سودة بترقصى مع غيرى و مع مين مع عدوى اللدود دة انتى يومك اسود و الله ما ههنيكى عالرقصة دى فرحانة اوى ياختى مااشي انا هوريكى

ذهب حاروت لغرفة الكهرباء و عندما امسك بالمقبص لكى يفصل الكهرباء إذ بيد توضع على كتفه

أدار حاروت راسه و عندها وجد******

أضف تعليق