رواية كان لي طوق النجاه – الفصل الأول
كانت تمسح العرق عن جبينها بظهر يدها المنهكة، بينما رائحة المنظفات تخ*نق أنفاسها الرقيقة. فجأة، اقت*حمت والدتها المطبخ بملابسها الفاخرة، ولم تنظر حتى لوجهها الشاحب من التعب
_خلصتي الفطار يـ وش الف*قر ؟
مسك بتعب :اه خلصته ياماما اهو دقيقه ويكون موجود علي سفره الاكل
_الام (مروه ) بعن*ف :طيب اخلصي اختك لازم تفطر قبل ما تروح الكليه مش عارفه هنخلص من قر*فك ايمتا بس ،وخرجت من المطبخ
_حزنت مسك من كلام والدتها وفرت دمعه من عينها علي قسو*تهم ليها وهي ملهاش ذنب في كل اللي حصل ،شعرت بيد تطبطب علي كتفها
داده سميحه:ربنا ينجدك يابنتي من البيت ده
مسك مسحت دموعها بكف ايدها وببتسامه:محدش عارف ربنا مخبيله اي في قدره يمكن لم اطلع من البيت الاقي معامله اكتر من دي في مكان تاني فـ الحمدالله ،وهم مهما عملوا هيفضلوا اهلي برضوا،ربنا يهديهم ويحنن قلبهم عليا يارب
سميحه بحزن علي طيبه قلبها :يارب يابنتي ،يلا نحط الاكل
مسك:يلا ياداده
كارما بعصبيه :مامااااااا فين الفطار انا اخرت علي الكليه
مروه بصوت مرتفع وعصبيه :انتي ياز*فته فين الاكل ،وقربت من بنتها وبلطف اهدي ياحبيبتي العصبيه وحشيه عليكي
مسك دخلت بسرعه الي اوضه ووضعت الاكل علي السفره وبتاسف لكارما :انا اسفه ياحبيبتي اني اخرت ،وجت تقرب منها بس هي رجعت لوره
كارما بقر*ف:اياك تلمسيني انتي مش شايفه منظرك ولا منظر ايدك وريحتك اللي تقر*ف دي
مروه :اخلصي يابت هاتي بقيت الاكل واوعي تقربي من بنتي الا لم تنضفي
مسك وطت راسها وبحزن :حاضر ياماما وراحت المطبخ تجيب باقي الأكل
مروه:ابوكي مدحت هيجي النهارده من السفر هو ويحي اخوكي
كارما :امممم ماشي يجي بالسلامه وجلست لـ تفطر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخل” عاصي” والشر*ر يتطاير من عينه ، لم ينظر لأحد، بل اتجه مباشرة إلى مكتبه وجلس علي الكرسي
قال بصوت منخفض، هادئ بشكل مخيف، ولكنه يحمل نبرة تهديد لا تخطئها أذن:
”عطيتكم ثماني واربعين ساعه عشان تجبلي اخبار الز*فت مدحت الشناوي بس اي لحد دلوقتي لسه مجبتش اي معلومه
زين بترجي :والله ياعاصي بيه انشغلت في الصفقه بتاعت حضرتك بس خلال ثماني واربعين ساعه هيكون كل التفاصيل عندك
عاصي بتهد*يد :هم اربع وعشرين ساعه بس ويكون كل التفاصيل عندي انت فاهم
زين بخوف لانه يعرف جبروت عاصي لو امر بحاجه ومتنفذتش:حاضر بعد اذنك وفر من أمامه مسرع الي خارج المكتب اول ما أمره بالذهاب
عاصي بشرود :ان مخليتك تشوف النجوم في عز النهار يامدحت الشناوي انت وعيالك مبقاش انا عاصي
في المساء
كارما كانت داخله من باب الفله عماله تغني
مروة:ومين ده ياحبيبتي اللي شقلبلك حالك ده
كارما قعدت جنب امها وبهيام وحب:عاصم الكيلاني
مروان (اخوها وهو نازل من علي السلم ) بعصبيه بعد ما سمع اسموا وهب الخف في قلبه :انتي اتجننتي يابنت ابوي تحبي عد*ونا اياك اسمعك تذكري اسموا هنا في البيت تاني
كارما بصدمه:عد*ونا مين ده عايش في أمريكا من زمان ومتهيقلي منزلش مصر ابدا
مروان :مهو منزلش بس كل البلا*وي اللي بتجيلنا بتكون من تحت راسه هو
كارما :بس انا مالي انا حبيته بصراحه ، لا ومن صوره يبقا لو شوفته بقا ياختيييي دانا ممكن ادوب وانا واقفه مكاني
مروه :يأ مروان يابني سيبك منها كدا كدا هو مستحيل ينزل من امريكا ويجي اسكندريه فخليها عايشه في اوهام الحب بتاعه ده
مروان بص لأمه وسكت:فين العشاء عشان هطلع
مروة بصوت عالي:انتي ياز*فنه فين الاكل
مسك طلعت تجري من المطبخ:خلاص خلصته واحطه اهو ياماما
مروة بقرف :اياك تقوليلي ماما دي تاني انا بقر*ف منك اصلا
مسك بحزن:انا مش عارفه انا عملتلكم اي عشان بتتعاملوا معايا كدا
مروان بعصبيه :بت انتي مش ناقصه وش ولا وجع دماغ اخلصي غو*ري هاتي الاكل وراحت زايحها وقت علي الارض
مسك بألم:اااه سميحه جرت عليها سندتها عشان تقوم
سميحه :قومي يابنتي
مسك بحزن :الله يسامحك ياخوي وقامت دخلت علي المطبخ مع سميحه ،وسميحه قعدتها علي اقرب كرسي وبحزن علي حالتها
سميحه :اقعدي انتي يابنتي وانا هحط الاكل علي السفره بتاعته الاكل
مسك بحزن :لا ياداده انا هقوم اساعدك مش ناقصه حد يقول حاجه تاني
سميحه بحزن وشفقه علي حااتها:اهربي وروحي عند فيروز
مسك بحزن :اولا مقدرش اهرب واروح عندها وجيب العار لأبوي ياداده ،وتاني حاجه انا معرفش اصلا مكانها فين
سميحه بيأس: ربنا يفرح قلبك ياحبيبتي ويعوضك عن كل اللي انتي شوفتيه
مسك بحزن:امين يارب ياداده
مروان بصوت عالي من بر :اي الاكل لسه بدري عليه ولا اي
سميحه من جو :خلاص اهو يأ مروان بيه ،وطلعت سميحه ومسك بالأكل يحطه علي السفره
ـــــــــــــــــــــــــــــــــِٓـ
مازن :عاصي خلاص ناوي تنزل مصر
عاصي بنظره كلها غموض وهو باصص في لا شي :اه هنزل كمان اسبوع
مازن :وهتسيبها لوحدها
عاصي : فهد هيكون هنا معاها هو وزينه لحد مرجع
مازن :طيب وناوي تعمل اي ياصحبي لم تنزل مصر اصلا انت مستحيل ميه في الميه تكون نازل عشان الصفقه
عاصي بضحك كلها مكره ومخبيها ورها كتيررر من التفكير :دانا غلبانه نازل عشان الشغل بس
مازن بضحك :ههههههه علي ميزو الكلام ده ياصحبي دانا وانت واحد وفاهمين دماغ بعض بالظبط
عاصي :دماغ زفت يوم مصاحبتها مش بعرف اخبي عنها حاجه
مازن بمياصه :هههههه طيب قول يابيبي
عاصي :وحيات امي لو مسترجلت في كلامك مانا حاكي اي حاجه
مازن :وليه ياخوي الرجوليه كانت وح*شه ولا قصرت معانا في حاجه
عاصي :ايو كدا شاطر
مازن :قول بقا رايح ليه
عاصي :عشان اتجوز
مازن فتح بوقه وعينه من الصدمه:نعممممممممم ياعنيه
عاصي :اقفل بوقك ياهب*ل واي نعم ياعنيه دي ياض بقا ده شكل واحد متربي في أمريكا
مازن :أمريكا دي تبقا اختك فهمني اي اللي قولته ده ولا انا سمعت غلط
عاصي بابتسامه ماكره :لا سمعت صح انا رايح عشان اتجوز بنته واحر*ك دمه عليها هو لسه شاف مني
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.