رواية خدعة الحب الفصل العاشر 10 – بقلم ايمان احمد
انتى ال خليتى الراجل ينشر فيديو مبرك لاختك
فى نفس اللحظة كان حامد جه وعامر ال ماسك الراجل ال نشر الفيديو مجرد ماأروى شافته حست بتوتر كبير
أروى عينها كانت على الراجل مش مركزة مع سؤال والدتها فهزتها سنية وقالت
بصيلى وانا بكلمك وردى ياأروى انتى عملتى كدة فى اختك
افتكرت أروى ان الراجل اصلا مشافش وشها فالاكيد انه مش هيتعرف عليها فقالت بقلب جامد
= لا مش انا ياماما وبعدين انا مش فاهمه فيديو ايه ال بتتكلموا عن..
قبل ماتنهى كلامها كان الراجل قال بصوت عالى وهو بيشاور عليها: هيا والله نفس الصوت انا متأكد
أروى بغضب: انت اهب*ل ولا ايه انا اول مرة أشوفك فى حياتى هترموا بلاكم علياا
والله يااستاذ هيا انا متأكد صوتها مستحيل انساه هيا جت ادتنى صور للانسة دى وقالتلى اعملها الفيديو وانشره. حتى طلبت منها صور اوضح وبعتتلى
أروى بعصبية: لا ده انتم اكيد متفقين عليا بقى وجايين تشو*هوا صورتى قدام جوزى
محمود بهدوء: هاتى تليفونك ياأروى
أروى بتوتر: ايه!
محمود: قولتلك هاتى تليفونك
أروى بتوتر ظهر فى صوتها: انت انت هتصدقهم يامحمود
محمود بعصبية: هاااااتى ياأروى
أروى خرجت تليفونها وادته لمحمود والتوتر بان عليها
محمود بجمود: افتحيه
أروى: بس
محمود: افتحيييه
فتحته أروى وبمجرد مامحمود مسك التليفون شاف الفيديو بتاع يارا انصدم
سنية قربت شافت الفيديو على تليفون أروى مع كلام الراجل ال أكد ان أروى هيا ال بعتتله الصور فالكل عرف ان أروى ال عملت كدة مش محتاجين دليل أقوى الا ان يرى كانت لسة مصره تنكر عملتها
سنية قربت منها وصفعتها
أروى بصدمه: بتمدى ايدك عليا ياماما
سنية بقسوة: ده انا هعيد تربيتك من اول وجديد الظاهر انى قصرت من الاول فى تربيتك
مجرد مانتهت صفعتها كف تانى وتالت الكل كان بيتفرج محدش حاول يحوش سنية حتى محمود فكان شايف انها تستحق و مع الكف الرافع كانت أروى تخطت كل الحدود زقت سنية بغشم وقبل ماسنية تقع على الارض كان حامد وعامر جريوا لحقوها
حامد صرخ بصوت رجّ البيت كله: — إنتي اتجننتي يا أروى؟! بتمدّي إيدك على أمك؟!
أروى كانت بتنهج، عينيها مليانة شر وغِلّ، وشها أحمر من الضرب والإهانة، لكن الكِبر لسه متحكم فيها.
— ماحدش يمد إيده عليا! أنا مش صغيرة! ومش هاسمح لحد يذلني! حتى لو كان امى
كملت كلامها بقسوة: ايوا انا ال عملت كدة فى الست يارا بس هيا تستحق ياريت تمشوا كلكم تطلعوا برة بيتى بررررة والا هندهلك الحرس يجروكم جر
سنية مقدرتش تستحتمل كلام بنتها اكتر حطت ايدها على قلبها وفجأة فقدت الوعى
جريت يارا على والدتها وهيا بتحضنها وصرخت: مااااما ماااما ارجوكى اصحى ياماااما لو مااما حصلها حاجة مش هساااامحك ياأروى
وبسرعه حامد شالها وخرجوا كلهم تاركين أروى ال كانت واقفه ببرود من غير احساس بالذنب او حتى يالقلق محمود كان واقف مصدوم ومش قادر يعرف مين الانسانة ال اجوزها وازاى طلعت بكل الجبروت ده
هادية صرخت فيها: انتى ازاى تعملى فى امك كدة انتى ايه ياشيخه شيطا*نة
أروى بجبروت: متقلقيش اوى عليها دى عاملة زى القط بسبع ارواح عملت نفس الشويتين لما بابا مات افتكرناها هتمو*ت بس قامت زى القردة
هادية صرخت فى محمود ال كان مازال فى صدمته: سااامع يارب تكوووون دلوقتي عرفت انت مجوز مين البنت ال تعمل كدة فى امها واختها اومال هتعمل ايه فييينا احنا؟!
سرعان مامثلت أروى العياط ببراعه
= انتم مش فاهمين حاجة.. عيلتى دايما بتطلعى وحشة قدام الكل عايزين تعرفوا ليه بعاملهم كدة ماما دى اكتر واحدة ظلم تنى بابا ما ت وانا عندى 17 سنة بس وقتها مكنش عندنا اى مصدر دخل كنت انا ال بطلع اشتغل واصرف على البيت ماما كانت تسيب اخويا حامد قاعد وتخلينى انا البنت اشتغل ويتهد حيلى ليل نهار لحد مابدأت اشك انى ابقى بنتها كنت بتشغل ومعيشاهم احسن عيشة ورغم كدة مكنش عاجبهم وكانوا بيعاملونى اقذ*ر معاملة واخر شغلانة اشتغلتها كانت فى محل الدهب فاااكر.. فاكر يامحمود اما دخلت مرة وشوفت صاحب المحل وهو بيحاول يتحر*ش بيا فاكر
افتكر محمود الموقف ده فعلا وكدب*ة أروى صدقها لكن كان فيه حاجة فى قلبه من ناحيتها اتغيرت
محمود قال بهدوء: بس ده كله ميدكيش الحق فى ال عملتيه
بعدها سابها ومشى
هادية بتوعد: بحلفلك بعيالى انى هكشف حقيقتك القذ*رة قدام ابنى وقريب قريب اوى ياأروى
يارا بقلق: ماما انتى كويسة خلينا ناخدك على المستشفى
سنية بتعب: مفيش داعى يابنتى انا كويسة
حامد بغضب: هنسيب ال اسمها أروى دى من غير عقا*ب بعد ال عملته
سنية بحدة: محدش يجيب سيرة البت دى تانى قدامى انا مش عندى بت بالاسم ده متبرية منها ليوم الدين واكبر عقاب ليها انها هتفضل لوحدها ومش هتلاقى حد يحبها ابدا
عامر: طنط لو حضرتك تعبانة احنا ممكن نأجل الفرح
لا يابنى انا كويسة متأجلش الفرح
يارا بصت لعامر بامتنان انه ساعدها وقف جمبها وهو الوحيد ال مصدقش الكلام ال اتقال عليها
دخلت أروى الاوضة المغلقة وهيا بتبص حواليها تتأكد ان محدش موجود
أروى بشر: ازيك يامشلو*له جيت اطمن عليكى شوفى انا طيبة ازاى
قربت أروى من الكرسى المتحرك وفجأة شدت شعر جنى بقوة دموعها نزلت بوجع بس مكنتش قادرة تصرخ
أروى بضحك: تعرفى احسن حاجة فيكى انك خار*سة متقدريش تقولى حاجة من ال بتحصل وطبعا اكيد بتسألى نفسك ليه بعمل فيكى كدة والله كله بسبب هادية الكل*ب امك مفكرة انها هتقدر تطردنى من البيت… البيت ده بتاعى انا اتمنى ان امك تحسن معاملتها معايا لان كل ماضايقنى هاجى اوريكى السوا*د يامشلو*له
كملت كلامها بهوس: عامر.. عامر اتجوز اتجوز اختى طلع كدا*ب وعدنى هيحبنى طول العمر وبسهوله خانى
داست على رجل جنى بقسوة وقالت بحقد: مفكرين انى هسيبهم يجوزوا ده بعدهم… انا انا بحب عامر بس بكره الفق*ر والفقرا أهلى السبب هما السبب ليه كانوا فقرا بسببهم انزليت كتير فى حياتى ومقدرتش احقق احلامى انا بكر هم بكر هم اوى… ودلوقتى جه لحظة الخطة الجديدة اظن المرادى لازم نخلط الحقايق بالكذب عشان الخطة تنجح
قالت قبل ماتغادر الغرفة: أرجعلك تانى زيارة قريب ياجوجو
اياد: انت نسيت أصلك ياعامر
رفع عامر نضارته وقال بهدوء: مالك يااياد فى ايه؟
اياد: فيه انك سايب قصرك وشركتك ورايح تشتغل ميكانيكى ليه ياعامر
عامر بهدوء: انت هتستعب*ط يااياد مانت عارف كل حاجة
اياد: ال اعرفه ان أروى سابتك وطلعت متساتهلش حبك تقدر تقولى لسة موجود فى المنطقة بتعمل ايه؟
ولا ماما ورؤى موجودين معاك لحد دلوقتي ليه؟
عامر بهدوء: اياد انا اجوزت
اياد بصدمه: ايه اجوزت مين وازاى؟
يارا اجوزت يارا
اياد وهو بيفتكر: تقريبا دى اخت أروى لو مش غلطان
ايوا هيا
اياد بصدمه: وازاى يابنى آدم انت تجوز اختها
عامر وهو بيقوم من على الكرسى: قصة طويلة هقولهالك بعدين المهم فرحى كمان يومين عايزك تكون موجود متقلقش الفرح فى قاعة محترمة
اياد بصوت عالى: استنى هحضر بصفتى ايه
صديقى يااياد ومن غير ماتنفخ اوى فى نفسك عشان مننكشفش
بعد يومين
جه اليوم المنتظر وهو يوم فرح عامر ويارا بس تفتكروا الفرح هيمر بخير ولاأروى بتخطط لحاجة
فى بيت عامر
خرج عامر يشوف ال بيخبط لكنه اتفاجئ بأروى نفخ بضيق وقال
عايزة ايه؟
أروى ببرود: طب ايه مش هتقولى اتفضل
اتفضى وقولى عايزة ايه؟
قالت بسخرية: مستعجل ياعريس
كان لسة هيقفل الباب لكنها قالت: كلكم مفكرنى انى الوحيدة ال وحشة وبأذ*ى غيرى على الاقل انا مش مخادعة زى يارا ال غفلتك وغفلت محمود قبلك
بصلها بعدم فهم فقالت: جاية اقولك على الحقيقة ال ماما ويارا محدش منهم اتجرأ يقولها وفى الاخر بيطلعونى انا ال كدا*بة… طب روح اسأل كدة يارا او ماما بابا ما*ت ازاى ومين السبب لو مش هتصدقنى
لو هتتكلمى بالالغاز فانا مش فاضيلك
أروى: يارا مش بنت بنوت
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية خدعة الحب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.