رواية جحيم قلوب عاقه الفصل الثاني 2 – بقلم جيجي

رواية جحيم قلوب عاقه – الفصل الثاني

٢…

ما اللي احطه على الصينيه كلي منه هو انتى هتقومي تطبخيه يعنى مش تحمد ربها انى جبته لحد عندها لا بتتشرط

ناجيه بضيق… هو شكلو يوم باين من اوله..

في مكان تاني كان في شاب في ال 30 ده عمار واقف مع بنت في العشرين دى دهب مراتو فى بيت مش متشطب كويس.. وبيقول… شفتي قربت اخلصها اهه فاضلي بس هكمل الارضيه الرمله دى واحط سيراميك او بلاط ارخص باللى حيلتنا.. وهننقل على طول باذن الله..

دهب… لا وعايزين عفش كمان.. الحاجات الاساسيه يعني هاتلنا كرسيين وترابيزه وهاتلنا سرير… وو

عمار….. وانا هنسى السرير… السرير ده هيجي اول حاجه في العفش… على راى المثل.. البيت من غير سرير… زى الصيف من غير عصير…

دهب ضحكت بس جات ست فى الخمسين دى رقيه امها وقالت بضيق….

طب انزل هاتلي عصير يا جوز بتي حكم ريقي نشف من السوهاجه اللي انت جايبني فيها.. لو علبه زبده كانت ساحت… النهار جهنم من الحر والليل سقعه وطل..

عمار…. انتى بتجيبي امك معاكي ليه محرم.. خايفه تاجى عندي يعني..

دهب.. والله هى اللى شبطت فيا..

رقيه.. كلمنى انا اللى بكلمك..

عمار…. معلش يا حماتي لما نبقى نطلع على الشارع بقى اصل ما فيش دكاكين قريبه…

رقيه.. قصدك جايب بتى فى جبل فاضي ما فيهوش غير ديابه الجبل البنت هتقعد مع مين لما انت تطلع تروح شغلك…. هي دي عيشه دا البيت مكركب لا في عفش ولا في نيله…

عمار.. ما احنا هنجيب عفشنا اللي كان في بيتي القديم يا حماتي..

رقيه… صوح انت كل يوم والتاني تجيب البنت وتقعد تقولها قربت اخلص البيت.. ما تدقش بابنا واصل لما تبقى تخلص بيتك ابقى تعال خدها.. انا مش عارفه رجاله ايه اللي غلبانه في البيت دى يا اخواتي.. ده اخو خطيب اختها اتقدم لدهب الشهر اللي فات عارف عنده ايه عنده بيت في دبي وعنده بيت هنه.. هناك في دبي عشان لما يسافر.. واللى هنه عشان ما تقعدش ويا امه..

عمار بغضب… ايه الكلام ده… كيف اتجرا يتقدملها وهي على ذمتي انتى يا وليه جرى لعقلك حاجه…

رقيه.. زمتك.. هؤ لا ما هى لامعروفه مطلقه ولا متجوزه مش رجعت بيت امها تانى… ده انت حتى مش عارف تعملها بيت كيف الخلق…

عمار… والله دي كانت ظروفي من الاول من ساعت ما جيت اتقدملها وانتو رضيتو بيها…

دهب… بس بس عشان خاطري.. خلاص خلاص ياما اطلعى بره استنينى وانا هحصلك… ايوه ايوه انا رضيت بيها وراضيه… راضيه اعيش وياك.. باقل من كده..

عمار… راضيه بايه مش سامعه امك بتقول ايه مين ده اللي جى يتقدم..

دهب.. ياما اطلعي استنيني بره خاطر النبي انا قلت لك ما تقوليش حاجه…

رقيه… خايفه على زعل المحروس اما اطلع انا قبل ما اتشل …

وسابتهم وطلعت.. عمار بص لدهب وقال بضيق…

ما قلتليش ليه ولا كنتى بتفكري في الموضوع

دهب بدلع… ما فكرتش وانا خاليه.. هفكر وانا على ذمه راجل مالي عيني ومالي عليا الدنيا… ودنيتي من غيرو ما تسواش.

عمار… لا ما تثبتنيش بالكلمتين دول اخو خطيب اختك ده اتقدم ليه ها..

دهب.. ولا شفتو ولا جيه من اصلو دول كلمتين بايخين قالهم خطيبه اختى لاختي في التليفون امي زى ما انت عارفها زودت عليهم.. بعدين خلاص حتى لو الارضيه رمله انا راضيه.. جيب عربيه كده من بتوع صحابك وحط فيها عفشنا القديم حبه منو كيف ما قلتلك الحاجات المهمه البوتاجاز الغساله التلاجه… وتعال خدنى هنعيش فيه كدا وبعد كده نبقى احنا نجيب حاجه ورا حاجه لحد ما ربنا يسهل ونعمر البيت…

عمار… كيف ما هو كده من غير ما نلونه ولا نعملو ارضيه صلبه

دهب.. يا سيدي نكملو براحتنا

عمار… طب وامك هترضى تجيبك دلوك

دهب.. وقفت قدامها مره زمان عشان اتجوزك وهوقف تانى عشانك.. انت خليك وياي وانا اتحدى العالم بيك.. يلا هحصل امى..

وطلعت بره وبصيتله ورجعت تاني وقالت… عمور اوعى تنسى السرير….

ومشيت بسرعه تحصل امها… عمار ضحك على شكلها بس اتنهد بضيق وقال… ربنا يفرجها عليا يا دهب واجبلك نجوم السما يارب ما خسرش دهب انا ما عنديش غيرها يا رب

عند ناجيه اتصلت بابنها امين وقالت…

ايوه يا امين تعال خدنى من هنا يا امين انا مش قادره اقعد واصل..

امين.. دلوك حتاجى تقعدى عندي يعني على طول..

ناجيه… ايوه يا ولدي انا مش قادره اقعد هنا واصل

امين… حاضر هاجي اخدك

وراح امين اخد ها بيتو عند مراته سميه كانت بالعاده بتعملها نوعا ما عن الباقين… بس والدتها كانت عندها وقالت..

يعني ايه انتى اللى تخدميها وتخدميها ليه عيالها التانيين ما يخدموهاش ليه.. ولا احنا كل اللي نتلم عليه حبيب امه…

سميه.. انا اعمله ايه ارجعها يعنى هى طلبتها منو مش عاوزه تقعد هناك.. هيتردلى فى عيالى انتى ترضي ولدى يلقحني يعنى

امها… ليه هى مش امك عشان يترد فيكى…. اذا كانو ولادها وبتها لقحوها هتشيلي انتى… قال على راي المثل ربي يا خايبه للغايبه..

سميه… يعني اعمل ايه يعني

امها… زى سلفتك كشري فيها.. اهى سلفتك كشرت في وشها طفشتها انتى كمان طفشيها ايه ما تعرفيش تكشرى في وشها.. لو قعدتلك هنا لا هتعرفي تطلعي ولا تدخلي ولا تروحي تجيبي حاجه هتفضلي قاعده تحرسيها وتخدميها وعلى ايه… بتها مرتاحه وانتى تعلعلي فى امها

سميه… حاضر يا اما..

وباليل نادت ناجيه لسميه وقالت.. بقولك يا سميه يا بنتي عايزه الخلقات بتوعي عشان عايزه اروح استحمى انتى غسلتيهم صح…

سميه بحرج… لا والله يا حماتي ما غسلتش حاجه معلش ما فقتش

ناجيه… طيب يا بتى لما تفيقى براحتك ابقي اغسليهملي بالله وانا هخلي السبوح بكره…

سميه… لا ما هو يا حماتي انا بصراحه كده مش هفيق اه انا يعني يا دوبي على العيال وما هفضاش ليكى واصل

وسابتها وطلعت بحزن.. ناجيه فهمت انها مش حابه وجودها واتنهدت بضيق وقالت… حتى انتى ده انتى كنتى اخر امل ليا..

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية جحيم قلوب عاقه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!