رواية جحيم قلوب عاقه – الفصل الثالث
٣… .. ناجيه فهمت انها مش حابه وجودها واتنهدت بضيق وقالت… حتى انتى ده انتى كنتى اخر امل ليا..
وراحت عند صابر يمكن مراتو حسنه تتقبلها.. وكانت قاعده معاها فى الصاله وقالت..
بقولك يا حسنه عطشانه عايزه ميه
حسنه…. ماشي يا حماتى استني اللقطه تخلص اول ما يجيبو اعلان هقوم اجبلك حكم انا متابعه المسلسل ده من زمان قوى..
ناجيه.. يا بنت بقالك ساعه بتقوليلى كده المسلسل جاب ٣ اعلانات والحلقه قربت تخلص وانتى ما جبتليش ميه
حسنه… يا سلام وانتى شفتيه فين يا حماتي جاب اعلان ولا ما جابش انتى عايز تقولى علي كدابه ولا ايه
ناجيه… انا ما بشوفش بس بسمع انا سمعت الاعلان لما جيه وجيه واحد تاني وجيه واحد تالت وانا لسه عطشانه وانتى ما قومتيش يعني شويه ميه مش هتتعبك..
حسنه…. يا سلام ولما هي ما بتتعبش ما تقومى تشربي لحالك… ولا كانت بتك عملتهالك..
ناجيه… انا لو كنت بشوف كنت قومت عملت حاجتى..
وسابتها ودخلت اوضتها بضيق وتانى يوم جمعت اولادها التلاته وحسين قال….
خير يا اما جمعتينا كلنا عندك يعنى..
ناجيه…. متجمعين عند النبي ان شاء الله بصو انا هرجع بيتي بيت جوزي الله يرحمو وهجيبلي بنت تخدمني
حسين… ايه عايزه تجيبي واحده ما نعرفهاش تدخليها الدار عشان تشفط اللي وراكي واللى قدامك وتطلع.. دى لو شالت دهبك مش هتشوفيها…
ناجيه… ما فيش حد هيشفط حاجه انا مش عيله صغيره ولا واحد فيكم مرته بتعبرني وحتى اختك سابتنى… انا مش قادره اقعد معاكم اذا كانوا عيالي سابوني الغربه هيسندوني.. ده اخر كلام عندى…
صابر… ايه الكلام اللي بتقوليه ده يا اما انتى عايزه الناس تقول عليكى مخلفه تلت رجاله وبت وفي الاخر جايبه خدامه.. انتى عوزاهم ياكلو وشنا فى البلد
ناجيه… لو ماراعيتش امك اللي خلفتك وسايبها زعلانه يبقى ما تراعيش الناس انا احق بالرضى ده من اى حد
طلعو من عندها وحسين قال….
وبعدين في امكم دي اللي عايزه تخلينا سيره على كل لسان وتجيبلنا كلام مع اللي يسوى واللى ما يسواش على اخر ايامها
امين… انا من رايي كلامها صح واحنا هنشق عليها كل يوم..
صابر… تتشق مصارينك انت عايز الناس تشمت فينا تقول علينا ان احنا ملقحين امنا
حسين… المشكله مش بس في الناس ولا في كلامهم المشكله ان احنا ايه ضمننا ان البت اللى هتاجى دى زينه ما يمكن تاخد حاجه كده ولا كده وانت شايف امك اساسا مش طايقانا… دى مش بعيده تديها الدهب بتاعها
صابر…. خلاص يبقى نقول انها اتجنت ونحجر وندخلها في مستشفى المجانين وكده الناس مش هتقول علينا ولا كلمه
حسين.. لا هيعرفو انها كويسه وهيرجعوها احنا نطلع على اقرب صحرا ونسيبها ونرجع وهى مش هتعرف ترجع هنه تانى… وهنقول مخها تعب صحينا مالقينهاش… ونقسم فلوس ابونا اللى هى مش راضيه تخلينا نقسمها.. وكل واحد ياخد قرشينو ويتوكل على الله موافقين
امين.. ايه بس دي امنا يا حسين
صابر… خلاص مرتاتنا مش راضين خدها انت وطلق مرتك وخرب بيتك بيدك وهمل عيالك وقعد فاحم فى امك
امين.. طب خلاص
حسين… بس لو وافقت وعملنا كده وحكيت لحد لو حتى مرتك ساعتها انت هتتاخد في الرجلين..
امين.. طب واختكم ما هتعرفش
حسين… لا ما هتعرفش حاجه… هندوها ارض ولا بيت عند ما لقيتهم هتنسى امك واللي جابوها
صابر.. ومن ميتى الحريم ليها فلوس
حسين.. لاهى الكلب بعضمه هنديها ارض او اي حاجه كده عشان تتلهي… بس ما حدش فيكم يطلع صوت واحنا بنودي امكم الصحرا عشان لو لا قدر الله بعد ايام عرفت ترجع عايشه يعني ما تعرفش ان احنا اللى رمناها الليله باذن الله…
وعزمو على رميها من غير ما يفكرو فى العواقب… كل همهم يخلصو منها…من الام التى يكرمنا الله لاجلها…
بالليل اخدوها وكممو نفسها بقماشه عليها مخدر لحد ما فقدت وعيها وطلعو بيها على الصحرا وسابوها هناك مرميه لوحدها…. سابو اكتر حد بيحبهم ورجعو…
عند عمار كان واقف تحت بيت دهب بالموتسيكل بتاعو وقال…
ركبى ورايا يا احلى دهوبه في الدنيا..
رقيه بضيق… انت ازاي هتاخدها بالموتوسيكل ما كلفتش خاطرك تجيب عربيه تقفل بابها عليها من البرد ده… ولا عربيه كاروا بحمار حتى اقلو تاخد راحتها في القعده
عمار بسخريه… ولزمتو ايه الحمار يا حماتي انا موجود
رقيه.. كويس انك عارف
عمار.. طبعا حد يشوفك ويقولولو دى هتبقى حماتك ويقول خليها تبقى حماتي وما يبقاش حمار لازما يبقى حمار وبلغه كمان .
وساق السيكل ومشى… دهب قالت…
بطل ترمي على امي الكلام الدبش ده بالراحه عليها شويه
عمار… روحي شيخه قال يعنى ظالمها ما نتيش شايفاها…
دهب… معلش بقى انت مش قلتلي اللى يعشق الورد يستحمل الشوك اللي فيه
عمار.. مش عايز اسئ الادب معاكي واقول كلام ما يصحش للاطفال القصر.. هو انا مش مستحمل مش ساكت يعنى.. ده انا اللى متحملو من امك لو جبل كان انشق
بس قطع كلامو وقال… ايه ده الحقي ايه اللي هناك ده
ونزلو ولقو ناجيه مرميه على الارض عمار حط دماغها على رجله وقال… الحقى دى ست كبيره دى كد امى الله يرحمها..
دهب… تعال خلينا ناخدها على بيتنا.. بس لا ليكون وراها مصيبه ولا حاجه سيبها…
عمار.. وهى عشان وراها مصيبه نسيبوها متلقحه كده دى كد امك الله ياخدها… قصدي يعني الله يطول في عمرها
وشالها ومشى بيها لان السيكل مش هينفع للتلاته وهى نايمه ووصل بيتو بتعب نيمها على السرير وبقو يقوموها فاقت ناجيه وقالت…
اه راسى
عمار بلهفه.. انتى زينه نجيب حكيم…
انا زينه قوى.. انتم مين..
عمار… انا عمار ودى دهب مرتى
دهب.. كيفك يا خاله
ناجيه… الحمد لله يا بتي انتو لقيتوني فين
عمار… انتى كنتى مرميه في الصحرا بتاعه الجبل خفنا عليكى وجبناكي عندنا
ناجيه… ربنا يخليكم يا ولدي
عمار.. طب ايه اللي حصل انتى ايه اللي جابك هنا عنوانك ولا حتى عنوان حد من عيالك او كده نرحلو
ناجيه… انا ما ليش حد يا ولدي
دهب.. ما لكيش حد كيف يعني هو في حد ما لوش ناس
ناجيه… ساعات بيبقالك ناس بس بتبقى كيف قلتهم انا عندى ٣ رجاله وبت والتلت رجاله اللي جبتهم على الدنيا وخليتهم بقوا رجاله هما اللى رمونى عشان مش بشوف وحريمهم مش عايزين يخدمونى وهما تقلت عليهم… انا قلت اقعد في بيتي واجيب خدامه خافوا للخدامه تاخد حاجه كده ولا كده وانا اما اشوفهاش ولا تضحك عليا وتاخد مني حاجه يلا الله يجازيهم
دهب… لامؤاخذه يعنى انتى عرفتى كيف ان اللى رموكى عيالك.. شوفتيهم ازاى مش بتقولى انك…
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية جحيم قلوب عاقه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.