رواية الحارس الفصل العاشر 10 – بقلم رشا منصور
الدكتوره سوزان…
من بعد ما خرجت رشا من المكتب طلبت قرينتي تتبعها وتقولي هتعمل ايه… كان يهمني أعرف رشا هترجع ع البيت مرة تانية ولا فعلاً هتركب الباص…
وبعد حوالي نص ساعة رجعت قرينتي وقالتلي أنها مشيت لأول الشارع وانتظرت الباص وروحت ع بيتها وحالياً قررت تنام..
وع فكره التنين الأبيض متابع تحركتها ولكنها لم تراه ولا تشعر بوجوده…
فهمت أن رشا متعرفش حاجه عن البيت ولا حتى بوجود التنانين ودى حاجه في صالحنا…
طلبت من قرينتي متروحش ل رشا علشان واضح أن التنين الأبيض أول ما شاف قرينتي قرر يروح وراها تعرف إحنا ناويين ع إيه
أنا هخلي رشا اللي هى تيجي لنا أفضل…
رشامنصور…
من أول ما خرجت من المكتب سمعت عيشوش بتقولي برافو عليكي قولتلها ولسه…. وفضلت ساكته ..
ومجرد ما وصلت بره المستشفى سمعت صوت بيقولي أنتي مش لوحدك..
علشان كدا مشيت وتعمدت متكلمش حتى في الفون وأول ما دخلت قولت ل ماما أنا مرهقه جدا هعملي شاي وانام….
وبعد ما وصلت ب عشر دقايق لقيت عيشوش ظهرتلي بشكلها البشري وعماله تتنطط ع السرير…
قولت لها أمشي أنا مش لوحدي ودورت وشي الناحية التانية وفضلت اغني كأني مش شايفه حد…
عيشوش التنين الأبيض…
تعمدت أن قرينه سوزان تشوفني وبعد ما مشيت من عندها..
ظهرت ل رشا بشكل بشري وكنت فرحانه اوي وبتنطط ع السرير لقيت رشا بتنبهني أنها مش لوحدها وفضلت تدور وشها وتغني..
ضحكت بصوت عالي وقولت لها محدش معاكي غيري حتى قرينتك وقفه بعيد عنك اطمني 

ومعنى أن سوزان كانت باعته قرينتها وراكي أنك نجحتي وانهم كلوا الطعم… هى دلوقتي زمانها بتخطط ازاى تكسب ثقتك من غير ما تلجأ للجنn .. إحنا ضعفنا من قدراتها معاكي…
وهتركز الجن’: يكون عند البيت وبس..
رشامنصور…
هى سوزان معاه جنn الله يطمنك… هو أنا لو سفرت هما هيبعدوا عني… ضحكت عيشوش وقالتلي لأ 

شيتوس التنين الأسود…
كنت واثق أن مقابلة رشا مع سلامة وسوزان مش هتحتاج فيها للأموات.. رغم كدا أنا عرفتهم وهما ع أتم استعداد بمساعدتها وكلهم وقفوا حوالين المستشفى لكن أول ما عيشوش قالتلي أن قرينه رشا بلغتها أن المقابله عدت ع خير قولت للأموات اختفوا. بسرعة
ووقفت عند البيت وشوفت رشا وهى خارجه وقرينه سوزان بتابعها شاورت ل قرينه رشا علشان تعرفها…
وخرجت روڤانا وكلنا شوفنا قرينه سوزان وهى بتراقبها… وتعمدنا أنها تشوفنا…
وتابعتها عيشوش بس مقدرتش انتظر لما قرينه رشا تبلغنا اللي حصل خليتهم يمشوا وباعت روح أحد الأموات وراهم علشان لو قرينه سوزان ناويه ع السيطرة ع رشا الروح تتصرف معاها..
رشامنصور…
كنت مبسوطه ولما عيشوش عرفتني أنها فضلت ورايا وتعمدت أن قرينه سوزان تشوفها وان شيتوس كمان أرسل روح تحميني. من قرينه سوزان ولو عملت ليا حاجه الروح تنتقمm منها..
رغم إني دخله ع حاجه مش فهماها إلا إني اطمنت وحسيت بأمان.
إني مش لوحدى وقولت لها بجد انتوا كدا بتشجعوني جدا وتخلوا دماغي تشتغل أكتر…
وفتحت الورقه ولقيتها رقم موبايل عرفت أن برك عاوزني أتصل عليه…. ممممم
بصيت ل عيشوش وقولتلها هو برك ده أبوه ساحرr بردو ولا إيه نظامه..
ردت وقالت استني أخويا يعرفه أكتر مني.
شيتوس التنين الأسود…
جاتلي عيشوش وقالتلي أنا هقف مكانك روح ل رشا بيتها.. ظهرت ل رشا واخدت شكل بشري وقولت لها اومري عاوزة الروح تفضل معاكي ولا اساعدك ب إيه وخليت الروح تظهر ل رشا وانبهرت ب شكله لدرجة أنها نسيت أنه شبح…
ردت وقالت أنا عاوزة أعرف مين برك مساعد الدكتور سلامه يعني هو بيشتغل معاهم بردو في السحرr وعاوز بردو حاجه من البيت.
قولت لها لأ لأ برك بيساعدكم في شغلهم التاني.. الشغل اللي جاب لهم الملايين دى كلها وخلاهم أغنياء بسرعة البرق..
وكل الأرواح تعرفه حتى اللي مدفنوش في الأرض..
رشامنصور…
قولت ل شيتوس
أرواح.. أوعي تقولي أن برك ده تاجر أعضاء
يا مصيبتي ده كدا ممكن يمو’تني…
شيتوس التنين الأسود…
قولت لها برك هو المسؤول عن توريد الأعضاء والجلود البشرية وباقي الجثمان بياخده برك بالليل ويدفنه في الأرض اللي بجوار البيت… علشان كدا الأرواح المعذبة عاوزة تنتقمt منهم وهيساعدوكي تكوني في أمان وهما عددهم كبير واتحادهم. يخليهم اقوى. من الجانn اللي مع سوزان…
رشامنصور…
بص أنا من دقايق كنت مبسوطه وبالذات لما شوفت الروح اللي معايا. لكن بعد كلامي معاك بقيت جبا’نه وعاوزة اخلع… ده ع كدا هيعملوا مني كفته!!!
بقولك ايه أنت أجمع كل الأرواح والاشباح وبالذات الأخ العسل ده واى عفريت. تعرفه وتخليهم معايا… يا جدعان أن اضعف من الناس دى..
ده أنا بخاف أدخل بيت الرعب.. أنا صحيح بحب الروايات لكن عمري ما تخيلت نفسي أتعامل مع جن. وناس حقيرة،. زى دى.
وحسيت فجأة بتناقض ما بين عاوزة احمي وليد وخالتوا فاتن وكنز مش فهماه إيه هو…
وبين إني خا’يفه ع نفسي من ناس أقل غلطه هيقط/عوني. ويبيعوا أعضا.ئي. …
وفي لحظه اتنقلت ل بيت جدو حمدي في غرفة المكتب وكلهم ظهروا ليا بشكلهم البشري…
روڤانا التنين الأحمر…
متخا’فيش. إحنا بنحميكي. وبجد فرحانين بأنضمامك لنا تعالي معايا
وفتحت الحائط ونزلتها السرداب. وقولت لها مسموحلك تدخلي هنا في أى لحظه تشعري بالخطرr ..
المكان محميe ومحصن بالكامل ومافيش جن، يعرف بوجوده.. وفي اللحظة الحاسمة ادخلي فيه بس أوعي حد يشوفك أو يعرف حاجه وخصوصاً عائلة حمدي ع الأقل دلوقتي…
كلما قلة المعرفة حياتهم هتكون في أمان…
رشامنصور…
نزلت السرداب واتفاجئت أنه عبارة عن غرفة واسعه نضيفة جداا وفاضية ومفهوش أى حاجة لكن الجدران مرسوم عليها كرسي كبير والجهة الأخري رمز الشمس وكأن مجموعة أشخاص واقفين ينظرون إلى أعلي وبس…
وحائط اتجاة الشارع وده بدون أى رسومات…
خمنت أنه كرسي. عرش، بلقيس لأنهم كانوا بيعبدوا الشمس لكن لقيت روڤانا بتقولي لأ اللي هنا أكبر واثمن ومتحاوليش تفكري كتير في حل اللغز وده لمصلحتك….
قولت لها مش عاوزة اعرف بس المكان هنا مافيش أى منفذ هواء فيه يعني لو دخلت وانتوا نسيتوني هيكون ده قبري..
ضحكت روڤانا وقالت ليا تعالي وقربت من الجدار الموجهه للشارع وقالتلي في فتحات صغيرة تحت للتهوية.. وإذا دخلتي ايدك هنا هتلاقي زرار اضغطي عليه هتنفتح الحائط لمدة خمس دقائق فقط اخرجي منها واهربي. أن لزم الأمر…
ده غير أن الروح هتفضل معاكي لحمايتك. حتى وأنتي هنا اطمني..
ورجعوني غرفتي تاني وفضلت أفكر في الخطوة الجايه هتكون ل سلامة ولا برك…
وناديت ع عيشوش قولت لها دلوقتي سوزان ممكن تبعت أى جنn من عندها وطبعاً أنا ولا هشوفه ولا هحس بوجوده علشان كدا عاوزة أول ما تشوفوا حد تخلوا قرينتي تقول بسكويت بسكويت
وساعتها محدش هيشك، في حاجه وأنا هعمل نفسي أنى عاوزة أكل.. ووافقت عيشوش وقالتلي بلغت قرينتك بطلبك…
وقررت انتظر يومين واروح البيت مع مهندس الديكور وفي نفس الوقت طلبت من عيشوش تعرف ليا شريف مواعيده إيه..
وتعمدت وشريف وهو خارج من البيت إني امشي عكس اتجاهه وبرتب أوراق وطبعاً من غير قصد اتخبطت فيه ولسه هتخانق.
قولت له شريف.. أنت بتعمل ايه هنا…
شريف…
نزلت من العمارة وبعدي الطريق أخد سيارتي لقيت واحدة خبطت فيا وهتزعق… فجأة لقيتها رشا واستغربت وجودى هنا…
قولت لها هنا بيتي وأنتي بتعملي إيه ؟!!! قالتلي أصل أنا بعمل أوراق الشركة وكنت بدور على مطبعه أعمل عندها أوراق دعايه
وسألتني لو أعرف أى كوفي شوب هنا تروح تقعد ترتاح فيه شويه
قولت لها بس كدا تعالي معايا وأنا اوصلك..
لكنها رفضت تركب معايا وقالتلي تعالي نتمشي يمكن الهواء يخليني افوق شويه..،،
وبصراحه ما صدقت واخدتها وقعدنا في كوفي شوب قريب.. كان نفسي أفهم سلامة وسوزان عاوزين منها إيه…
وفضلنا نضحك واندمجت معاها جدا لدرجة أني نسيت المستشفى
ولقيت سوزان بتتصل بيا وبتقولي مش كفايه كدا..
هات رشا وتعالي حالا…
مش عارف ليه خو’فت. عليها وافتكرت اللي عملته سوزان مع صديقتي. علشان كدا قولت ل رشا..
سوزان عوزاكي بس طبعا أنتي مشغوله وهتروحي يلا سلام..
وأول ما وصلت المستشفى لقيت سوزان واقفه ليا ع باب المكتب وبتقولي…. !!!
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية الحارس) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.