رواية الحارس الفصل التاسع 9 – بقلم رشا منصور

رواية الحارس الفصل التاسع 9 – بقلم رشا منصور

الدكتور سلامه…
كنت ملاحظ من أول لحظة دخلت فيها رشا المستشفى أنها مش متقبله المكان ولا حتى طايقه أى حد منا…
بس حاولت اكون لطيف معاها لحد ما سوزان تعرف هي بتفكر في ايه ويمكن تقدر تسيطر ع قرينتها واكيد ده هيساعدنا جدااا..
الدكتوره سوزان….
من أول ما شوفت رشا وأنا مش شايفه قرينتها وشوفت التنانين واقفين عند البيت علشان كدا صممت أن رشا تيجي معانا المستشفى أكيد قرينتها هتظهر دلوقتي وهقدر اسيطر عليها مدام بعدت عن البيت…
لكنها من أول لحظه دخلت فيها المستشفى وظهرت قرينتها فهمت أنها مش لوحدها وأن التنانين مسيطرين ع قرينتها ومقدرتش أعرف أى معلومة نهائي عنها…
وده معناه أننا هنعتمد ع عقلنا فقط والجنn مش هيساعدني مع البنت دى …
أنا محتاجه اراجع كتب بابا واستعين ب كتب من الجنn. علشان احضر أقوي. مارد. ميقدرش يقف قدامه أى قرين..
ونشوف بقي أنا ولا التنانين….
رشامنصور…
كنت قاعده وبتكلم مع التنانين وفجأة لقيت عيشوش بتشاور ليا اسكت وببص لقيت وليد بيفتح باب المكتب بيقولي أنتي هنا أنا واقف بره من شويه ولما اتصلت ع خالتوا ميرفت قالتلي أنك جوه البيت يلا علشان الناس واقفه بره…
خرجت وقفلت باب الشقه وورايا وقولت لهم الشقه دى مش هتتوضب دلوقتي خالص أهم حاجة وجهه البيت والدور الثاني والثالث عاوزة احولهم لمكاتب شيك وياريت الألوان تكون فاتحه وعاوزة المساحة تكون كبيرة بالذات في غرفة الاستقبال علشان دى هتكون شركة سياحة ولازم تكون في مكان للأنتظار…
عمو عبدالرحيم…
دخلت البيت وما شاء الله عليه كبير قولت ل رشا مقولتيش ليه من الأول أن البيت كبير كدا محظوظه يا رزان كل ده هيكون ملكك أنا هقول ل وليد يكتب البيت بأسمها وإلا مش هوافق ع الجوازة…
ردت عليا رشا وقالتلي البيت ورث ل خالتوا فاتن يعني وليد مافيش في ايده أنه يكتبلك حاجه بأسمك وبصراحه كدا خالتوا فاتن لو حست أنك طمعان فيهم هترفض وتفشكل الجوازة وألف لوحده تتمناه..
قولت لها خلاص مش لازم ما فاتن ملهاش غير وليد ولما تموت يبقي وليد الوريث الوحيد.. مش مشكلة ننتظر..
رشامنصور…
رديت ع عمو عبدالرحيم وقولت له ده ع أساس أن خالتوا فاتن هتموت. وأنت مخلد في الدنيا..
خلي نيتك كويسه علشان ربنا يتمم الجوازة ع خير…
وبعد ما اتفقنا مع المهندس ووليد دفع له عربون الاتفاق وكلهم مشيوا وأنا قولت لهم ورايا مشوار وبعدين أروح…
وقولت يا شيتوس خليك معايا وأنتي يا عيشوش ركزي مع قرينتي..
ودخلت المستشفى عند مكتب الدكتور سلامه واتفاجأ بيا.
الدكتور سلامه…
كنا قاعدين نتكلم ودخل علينا شريف يقعد معانا وفجأة لقيت الباب بيخبط ودخلت رشا علينا وبتقولي…
رشامنصور…
آسفه أنا افتكرت أنكم لوحدكم جيت بعد ما المهندس مشي… خلاص أنا ماشيه واضح انكم مشغولين ولسه بقفل الباب.
سوزان…
تمشي فين ده إحنا اللي نمشي وأنتي تقعدي.. تعالي مافيش حد غريب ده الدكتور شريف جوزي…
إيه رأيك مدام خلصتي يلا نفطر كلنا سوي واهو يبقي عيش وملح
شريف…
أول مرة في حياتي أشوف سوزان لطيفه مع حد كدا. واضح أن وراها مصلحه. جامدة…
قومت وقفت وقولت لها اتفضلي اقعدي أنتي نورتي المكان وحالا هطلب احلي فطار لنا كلنا ولا تحبي تفطري مع سوزان لوحدكم.
ولقيت سوزان برقت ليا وقالت لأ
كدا أنت هتزعل سلامه مننا.. ده هو سبب معرفتنا الحلوة دى.
رشامنصور…
أنا هكون مبسوطه وكلنا مع بعض ويلا بقي ولا رجعتوا في كلامكوا ومافيش فطار… وياريت شاي بدون سكر بعد الفطار
وقولت في ذهني يا عيشوش ركزي أحسن يحطولي أى حاجة في الأكل أنا مش واثقه فيهم…
وبعدها بصيت ل سلامة وقولت له وأنت بقي دكتور إيه… يمكن اجيب لك زباين. علشان بعد كدا تجيب ليا أنا كمان زباين ولك عليا كل ما تجيب ليا زباين كتير هعملك خصم ع أى سفريه..
الدكتور سلامه…
حسيت أن رشا بتحاول تفتح كلام معايا في البداية شكيت أنها شاكه في حاجه لكن لقيتها بتكلمني في الشغل وأنها عاوزة تشغل الشركة
بصيت ل سوزان وابتسمت..
واضح أنها جايه مخصوص علشان تعمل تسويق ل شركه السياحة وخصوصاً لما بعد كدا فضلت تتكلم عن وسائل الترفيه اللي هتوفرها لنا ويا سلام لو رايحين رحلات الحج والعمره..
قولت لها اتفقنا..
تعالي نتمشي في جنينه المستشفى ع ما الفطار يوصل واخدتها ووريتها حجم المستشفى وانها ملكي أنا واختى وأن أنا مش محتاج خصومات لأى رحلة لأني املك المال..
لكن للأسف ع الرغم انى دكتور قلب إلا أن قلبي فاضي ووحيد. ملقتش حد يحبني ل شخصي…
الكل مبهور بالڤيلا. والسيارات والمستشفي. لكن مافيش واحدة حسيت أنها بتحبني أنا.. ويمكن ده السبب أن قلبي حزين😔
رشامنصور…
من لحظه ما قومت مع الدكتور سلامه وأنا واثقه انه هيشغل ليا اسطوانه غراميه وفعلاً بدأ يبهرني بأملاكه وبعد كدا قالي أن قلبه وحيد وحزين….
عملت نفسي متأثرة. بس طبعا لو كنت وضحت انى اعجبت ب كلامه بسرعة كدا كان ممكن يشك فيا..
علشان كدا قولت له متزعلش نصيبك في الحب يمكن يكون اتأخر شويه بس أن شاء هتلاقي اللي تحبك…
عندي لك فكرة إيه رأيك تطلع تعمل عمرة وتدعي ربنا يرزقك ب بنت الحلال اللي تسعدك وأنا واثقه أن ربنا هيفرح قلبك..
الدكتوره سوزان…
من لحظه ما سلامة اخد رشا وخرجوا يتمشوا وأنا قولت ل قرينه يبلغني كل حاجه…
ع الرغم أن واضح أنها عاوزة تعمل شغل للشركة إلا أن ده ميمنعش إني شا’كة. فيها…
بس أول ما سمعت أنها بتوصف ل سلامة أنه يطلع عمرة وابتدت تقول له متفكرش كتير أول ما المهندس يخلص الديكورات هتكون أول رحلة للعمره واعتبر نفسك طالع فيها.. أنا هكتب اسمك واهو تبقي أول عميل عندي 🤣 فضلت اضحك ولقيت شريف بيقولي بتضحكي ع إيه ؟!!!
قولت له أصل سلامة شكله هيتعب أوى مع البنت دى… ده مافيش في دماغها غير الشغل وبس… إلا بقي لو كانت مرتبطة.
الدكتور شريف…
أول ما شوفت اهتمام سوزان وسلامة ل رشا… قولت أكيد وراها مصلحه. يمكن إتفاق ع شغل جديد.. ويمكن دى اللي تورد لهم الجثث،.. بس طول الوقت كلامها ع شركة السياحه وع الأفواج والرحلات… وفضلت مستغرب اهتمام سلامه..
وأول ما اخدها وخرج وأنا مش فاهم هو إيه اللي بيحصل. وفجأة لقيت سوزان بتضحك وبتقولي أن البنت دى دماغها في الشغل وبس
قولت لها متقوليش.. هو سلامه معجب بها.
من امتى!!! ده اخوكي مش في دماغه حب ولا جواز.. ولا يكنش ده حب من أول نظرة…
هو يعرفها منين أصلا 🙃. خدي بالك يا سوزان مينفعش أى حد يدخل بينا أنتي عارفه لو حد عرف ب شغلنا هنروح في داهيه وأنتي بنفسك بتقولي أن البنت دى دماغها في الشغل يعني مش بعيد لو شمت خبر تبلغ عننا علشان تاخد مكافأة…
هى لو بتحب اخوكي.. كان ممكن .. ع الأقل كانت هتخاف عليه. لكن دى واضح أوى أنها مش بتاعت حب أصلا!!!!
الدكتوره سوزان…
بصيت ل شريف وقولت له أول مرة تقول كلام مقنع.. أنت صح دى باعت شغل وبس… يعني ممكن تيجي بالفلوس مش بالحب.
واتصلت ع سلامة وقولت له الفطار وصل تعالوا…
برك…
عرفت من الامن، أن في أكل وصل ل مكتب الدكتور سلامه دخلت لهم وبقولهم كدا بتفطروا من غيري وببص لقيت بنت غريبه قاعدة معاهم… قولت أنا آسف. ولسه خارج نطقت البنت وقالت والله أبدا تعالي اتفضل الأكل كتير…
بصيت ل الدكتور سلامه وللبنت وحسيت أنها مختلفة وفي حاجه شدتني لها يمكن براءتها وعفويتها في الكلام..
ولقيت الدكتورة سوزان بتقولي تعالي يا برك.. أكيد رشا هتكون مرتاحه لوجودك… وبدأت تعرفني عليها…
أد إيه هى دمها خفيف ومحستش بالوقت إلا لما قامت وقفت وقالت أنا اتأخرت ومضطرة. أمشي…
قومت بسرعة وقولت لها تعالي اوصلك…
الدكتور سلامه…
أول مرة أشوف برك معجب ب حد.. وكان واضح من نظرات عينه واسلوبه في الكلام.. وأول ما قررت تمشي. لقيته بيطلب منها أنه يوصلها… بصيت ل سوزان لقيتها بتغمز ليا علشان متكلمش.
الدكتوره سوزان..
إيه رأيك تحبي سلامة ولا برك اللي يوصلك.. أنا عن نفسي أتمني سلامة بس أنتي اللي تقرري وتختاري بنفسك..
ولقيتها بتقولي لأ لأ مينفعش عيب.. أنا هاخد أى باص من ع أول الشارع واستئذنت وخرجت…
بصيت ل سلامة وقولت له بقي تسيب السيارة وتختار باص!!
البنت دى إلا فقريه وإلا بترسم ع تقيل!؟؟؟
رشامنصور…
وأنا خارجه برك فتحلي باب المكتب وبيقولي اتفضلي وفجأة لقيته بيحط ورقه في ايدي… اخدتها وخرجت بسرعة وأنا حاسة أن أول خطوة تمت بنجاح ومجرد خروجى سمعت عيشوش بتقولي برافو واضح أن برك معجب… ضحكت وقولت لها ولسه 🤣
وتعمدت أركب باص علشان لو حد منهم بيراقبني…

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية الحارس) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!