رواية الحارس الفصل الخامس 5 – بقلم رشا منصور

رواية الحارس الفصل الخامس 5 – بقلم رشا منصور

رشامنصور…
اتفاجئت ب كلام عيشوش وهى بتقولي إني هساعد الاموات!!
واختفت بعدها… سابتني في حيرة اساعدهم ازاى وهما ماtتوا. خلاص واجيب حقهم من مين ؟!!
يمكن يكون الناس وهى بتنقل المقابر تركت فعلاً بعض عظامهمm .. طب ما اللي عملوا كدا زمانهم ماتوا، من زمان..
ما يتقابلوا بقي وياخدوا حقهم من بعض… ولا يكنش عاوزين يمو’توني وأنا بعدها روحى تطلع اجيب لهم حقهم…
لأ بردو كلام مش مقنع. يعني هما كلهم مش عارفين ياخدوا حقهم وأنا بقي اللي سبع رجاله في بعض هعرف اجيبه..
وقررت اعملي ماج شاي وأقرأ الكتاب يمكن أفهم حاجه من الألغاز دى…. “سيدنا سليمان ملك الإنس والجان”
ماما ميرفت….
كنت حاسه أن رشا متغيره بطلت تهزر وتضحك زى الأول بقت في غرفتها ع طول… يكون زعلت مني علشان عوزاها تشتغل ،، طب ما أنا عاوزة مصلحتها وكمان فاتن دى عشرة سنين وأنا مطمنه بوجودها معاها….
دخلت لها الغرفة ولقيتها مندمجه في قرأءة كتاب.. قولت لها طب ما تقعدى معايا بدل ما أنا قاعدة لوحدى….
ردت وقالتلي… يا ماما هو سيدنا سليمان كان معاه حاجه بتساعده تتحكم في الجنn ولا دى مش حقيقة..
قولت لها أيوة سيدنا سليمان كان معاه خاتم يشبه الختم وبعد ما اتوفي الخاتم اختفي…
بس ربنا كان مدي سيدنا سليمان قوة يعتبر خارقة بيقدر يسمع حتى الحيوانات والطيور وكان جيشه.، مكون منهم.. ده غير التحكم في الرياح والحديد وحاجات كتير تانيه…
ومن قوة إيمانه في يوم قرر يتزوج مئة امرأة علشان ينجب في يوم واحد مئة طفل مؤمن بالله لكنه نسي يقول إن شاء الله..
وكانت النتيجة أنه رزق بطفل واحد بس من بلقيس ملكة سبأ وكان هجين من الإنس والجن والإبن ده بعد كدا كان أول ملك حبشي وفضل سنين كتير يحكمها وفي اللي بيقول أن سيدنا سليمان أصلا عنده اولاد كتير بسبب كثرة زوجاته اللى وصل عددهم تقريباً من 700 : 1000 زوجة…
أثناء كلامي مع رشا وهى مندهشه من كلامي وفي الآخر لقيتها بتقولي يعني أى حد معاه الخاتم قادر يكتسب قوة سيدنا سليمان..
قولت لها تقريبا هيكون معاه قوة استعبادe الجن. لكن الأهم من ده كله أنه هيقدر يعرف فين مخازن سيدنا سليمان اللي كانت مليانه باليقوت والأحجار الكريمة.. والقصر كمان..
الدكتور شريف…
مكنتش متخيل جبر’وت. سوزان أول ما فتحت التلاجة وطلعت جثمان. صاحبتي واتفاجأ أن متاخد منها قرنية وكلي وفص كبد وسيباها مفتوحه المنظر مرrعب..
أنا مش مستبعد أنها في يوم ممكن تقتtلني.. لكن لأ أنا لازم أفكر في طريقه أبلغ عنهم واهرrب بفلوسي…
ولقيت سوزان دخلت المشرحة وبتقولي تصدق فكرة وفي بلاد كتير مش بتسلم المجرrمين. وتقدر تشتغل في اعمالهم، القذرة،،،
اقولك ما تسافر الصين في هناك قري بتبيع عظام البني آدمين بيقولوا أنها كولاجين طبيعي وبتجدد شبابهم 🤣🤣
مشكلتك يا شريف أنك مش قادر تستوعب قو’تي لحد دلوقتي.
كنت مصدوم من كلامها هى ازاى بتقدر تقرأ افكاري… دى شكلها مخاوية جنn…
الدكتور سلامه…
اختارت حالتنين واديتهم الحقن ورجعت ع المشرحة، وقعدت مع سوزان نشرب القهوة وأنا بفكر ازاى استغل البنت اللي هتفتح البيت.. مافيش غير قرينتها ممكن ناخدها في صفنا وب كدا ابقي ضمنت ولاء البنت دى ليا وساعتها تعمل اللي مش قادرين إحنا نعمله….
ولقيت سوزان بتبصلي وبتقولي مش هتعرف مدام دخلت هناك وهما موافقين عليها تبقي في حما’يتهم. وصعب تسيطرr ع قرينتها.
عليك بالحيلة وكلمتين حلوين ووقعها في حبك حتى لو حصلت أنك تتجوزها المهم تبقي تحت تصرفنا وب إرادتها…
سوزان…
اللي محدش مستوعبه إني قادرة اسخرr قرين أى حد حتى لو كان أخويا سلامة وبعد ما خلصت كلامي معاه قولت له أنا راحة عند أمي اقولها اللي حصل ولما الجثثe تنزلك أتصل عليا اجيلك..
وأنا ماشيه روحت وقفت بجوار شريف وقولت له محتاج حاجه معينه ع الغداء يا حبيبي…
فضل باصص ليا ومكلمش قولت له برافو. أنا هختار لك. أصل أنا أعرف مصلحتك أكتر منك… سلام يا حب..
وطلبت من قرينه يزرع الخوف، جواه من ناحيتي أكتر… لازم تفضل تحت سيطرتي الكاملة يا شريف..
خالتوا فاتن…
رجع وليد من عند ميرفت وقالي يا ماما رشا بتقولك هى عاوزة مهندس ديكور… قولت له والله أحسن هو بقي يجيب العمال ويوضب وأحنا نستلم البيت ع الجاهز بدل ما نفضل كل يوم ندور على صنايعي…
شوف أنت بقي مهندس ديكور ولو متعرفش حد.. عمك عبدالرحيم أبن عمه مهندس أكيد له اصحاب قسم ديكور واهو بالمره يكرمنا في السعر ويعمل خاطر أننا هنبقي نسايب قريب..
وطبعاً وليد ما صدق نزل بسرعة وراح ل عبدالرحيم أبو رزان حبيبة القلب 🤣🤣🤣
رشامنصور…
وبعد ما ماما خلصت كلامها فضلت أفكر الخاتم أو الختم السليماني اختفي، وابنه الهجين واللي هو في نفس الوقت أبن السيده بلقيس ليه الخاتم مش معاه.. ولا يكون اخده وزيره آصف ابن برخيا..
بس إيه علاقة ده بالبيت…. يكون الأرض دى اللى عاش فيها الطفل الهجين،، الشهير بالحكيم “منليك”… يكون هو اللي أخد الختم وخفاه.هنا!!!
طب يخفيه. ليه ما الأولي يرث أبوه زى ما سيدنا سليمان ورث سيف.سيدنا داوود….
كان ساعتها ملك الإنس والجان والذهب وطبعاً عائلة أمه بلقيس كانوا هيساعدوا بسهولة…
كدا الحوار ده محتاج ماج شاي تاني بس أنا أاااانا😴😴
محستش بنفسي غير تاني يوم الصبح وماما بتصحيني. معقوله أنا نمت كل ده…. ولقيت الكتاب مفتوح ع صفحه فيها كرسي شكله فخم أوي. يكنش ده كرسي الملكة بلقيس😲
قولت بصوت هادئ يا عيشوش لو سمعاني أنا عاوزة اعرف جدو حمدي بني البيت ليه مدام المكان ده ملك للجان..
ومين نزار ده أنا لسه مفهمتش إيه علاقته بالبيت…
عيشوش التنين الأبيض….
الانسية مستعجلة ع المعرفة لكن اخاف، عليها عقلها لن يستوعب ما سوف تراه… ولكني اخذتها ل بيت نزار ل تري ما كان….
رشامنصور…
فجأة لقيت نفسي في مكان رائحته أعوذ بالله تشبه الكلب.الميتt
ودخلت من غرفة ل غرفة لحد ما طلعت ع باب الخارجي وابتديت اشم شويه هواء وسمعت صوت حد بيكلم مشيت بهدوء ولقيت قدامي نزار ومعاه راجل وقال له…
نزار…
خد الازازة دى ورش بها زى ما فهمتك وأنت تنول مرادك بس المهم الفلوس يا حلو وإلا هتزعلني والاسياد’ كمان تنزعل..
وبعد ما اخدت الفلوس دخلت وقفلت الباب وناديت ع مراتي..
سحر….
عاوز ايه يا نزار أنا ما صدقت بنتك بطلت بكاء مغلباني من الصبح. مش عارفه ليه مطلعتش هاديه زي اخوها..
نزار…
طب ايه رايك بقي أن سوزان دى هتبقي أقوي من ابنك بكتير. ده حتى الجنn بيحبها… أنا هخلي اتنين. تلاته معاها ياخدوا بالهم منها علشان متتعبيش…
تعالي لما افرحك أنا فضلت وراء الحج حمدي لحد ما اشتري الأرض واقنعته يبني عليها بيت ولو حتى دور واحد
سحر..
وأنت هتستفاد إيه واحد اشتري وهيبني وأحنا قاعدين في شقه تحت السلم وبالاسم الجنn راضي عنك… طب كنت خليهم يجيبوا لنا شقه ولا حتى يدونا فلوس…
نزار…
يا سحر افهمي الجنn علمني ازاى أعمل الاسحارr وبيدوني كتب اتعلم منها. ده غير إني مش محتاج اسخرr . القر.ين
أنا قادر أشوف أى حد أقدر استجوب، قرينة.. يعني هما ساعدوني كتير بس مش علشان سواد عيوني لكن أنا بدور ع حاجه هما مش قادرين يوصلوا لها…
كنز سليمان.. وقصره هو كان عنده القدرة أنه يخفي مكانه حتي عن الجنn
سحر…
حق يا نزار لو عرفت توصله ونغرق في العز والدهب والجواهر أنا نفسي ابقي اغني واحدة في العالم. واتحكم في الناس وادوس ع أى حد… عاوزة أكون عندي قوة. مش عند حد….
رشامنصور…
ورجعت مرة تانية وربطت الخيوط ببعض عيشوش ادتني كتاب سيدنا سليمان ونزار طلع ساحرr والجن. بيساعدوا علشان يوصل ل كنز. سيدنا سليمان…
ورڤانا التنين الأحمر قالتلي أنتي بخير مدام مش طمعانه في اللي املكه…
معنى كدا أن اللي موجود في البيت حاجه من الاتنين
إلا كنز سيدنا سليمان عليه السلام وده أمر مستبعد إلي حد كبير
وإلا مفتاح يقدر أى حد من خلاله يوصل لمكان الكنز…
وظهر ليا الحج حمدي في غرفتي ولقيته بيقولي
الحج حمدي…
اعملي الخير وساعدي المحتاجين الأرواح مش هتقدر لوحدها تعمل حاجه أنتي اللي عندك البداية واوعي تطمعي في حاجه مش بتاعتك واحذري من نزار ونسله….
رشامنصور….
نزار ونسله معنى كدا أن نزار له حد مازال موجود وعاوز يوصل ل كنز سيدنا سليمان…. !!! كدا يبقي في خطرr عليا😲

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية الحارس) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!