رواية كسرة روح جميلة الفصل الخامس 5 – بقلم مصطفى جابر

رواية كسرة روح جميلة – الفصل الخامس

أنتي بتعملي ايه هنا مش قولت مش عاوز اشوف وشك تاني.
رحمة بدلع: انت لسه هتكمل تمثيل مهي خلاص ماتت والسواق بتاع النقل اللي انت أمرته انه يخلص عليها عمل مهمته علي أكمل وجه
حسام بخبث: بس اي رايك انفع ممثل شاطر مش كدا
رحمة بخبث: ممثل تستاهل أوسكار.. عرفت تمثل علي مراتك أنك أتغيرت وندمت وهيا زي الهبله اقتنعا وصدقتك… مين كان يصدق انك انت تخلص علي مراتك
حسام بجمود: عشان هيا كانت عاوزة تخلعني وتشوف حياتها مع سي امجد اللي رماها قبل كده بس علي مين كويس انك عرفتيني خطتهم من الاول.
رحمة بتوتر: ايوه انا خليتك تسمع تسجيلات كلام السنيورة مع صحبتها بنفسك لما كانو في المطعم وبتقول انها هتطلق منك وتتجوز امجد
حسام بغل: اهي غارت ومحدش هيشك فيا ثانيه واحدة.
رحمة بابتسامة : وهتتجوزني امتي يا حبيبي.
حسام بخبث: دلوقتي حالا ابوكي مش موافق مش مهم المهم انه انا وانتي عاوزين بعض.
رحمة بابتسامة: عندك حق يا روحي هسيبك واخرج بقا عشان تكمل إجراءات دفن المرحومة.
حسام بابتسامة: ماشي يا حبيبتي.
خرجت و هي مبسوطه..
حسام بغل: احسن انك غورتي يا جميله بقا انا عاوزة تخلعيني عشان حبيب القلب رجعلك بس وريني هترجعيله ازاي.
فلااااش باااااك..
حسام بهدؤء: طيب يا رحمه هاجي انا وهي عشان ابوكي يطمن.
رحمة بخبث: طب خد بالك بقا عشان الحلوة بتفكر انها تتطلق منك بأي طريقة علشان ترجع لخطيبها القديم انا سمعتها هي وصاحبتها بيقولوا كدا.
حسام بصدمة: انتي بتخرفي تقولي اي جميله مستحيل تفكر تعمل كدا.
رحمة بتوتر: لسه بتدافع عنها؟ دي معيشاك في وهم يا أستاذ انا هبعت لك تسجيل لصوتها هي وصاحبتها وابقي اسمعه براحتك وتصدق ولا لا ميهمنيش انا قولت الحقك قبل ما تتغفل بس يالله سلام
حسام بهدؤء: تمام بس اكيد سمعتي غلط عالعموم ابعتي وانا هسمع
رحمة بأبتسامة: ماشي اقفل
.. بااااااااااااك..
في مكان ما..
جميلة بضحك: الجثة اللي جبتها مكاني شكو فيها؟
امجد بهدؤء: لا طبعا كله ماشي زي ما خططنا بالظبط هو مقدرش يروح يشوف الجثة حتي .
جميله بجمود: طيب انا متشكرة جدا علي مساعدتك ليا يا امجد مش عارفه من غيرك كنت هعمل اي.
امجد بابتسامة: مفيش شكر بينا الا قولي لي انتي عرفتي منين انهم بيخططوا يخلصوا منك.
جميله بتنهيدة: هحكيلك اليوم اللي اتخانقت انت و حسام فيه لما جه بليل كان متعصب اووي وطلب مني اروح معاه لبيت رحمه وسابني وراح اوضته سمعته بيتكلم في التليفون و بيقولها انه مش هيسيبني اعيش لحظة واحدة بعد اللي حصل دا ف انا مفهمتش اي اللي حصل اساسا ولما كملت سمع لاقيته قفل السكه وبيسمع ريكورد لصوتي انا وصحبتي بكلام احنا مقولناهوش اصلا..ريكورد متفبرك..وبعد كده رن عليها وسمعتهم بيتفقوا انه يمثل انه انهار لما يعرف اني هخلعه ويبين أنه ندمان وعرف غلطه علشان ارجعله ويديني اهتمام وحب كتير لحد اما يخلص عليا.
امجد بصدمة: وعرفتي منين حكاية العربية اللي كانت وراكم؟
جميله بسخرية: لما قالي انه هيجي ياخدني من عند امي انا شكيت لانه عمره ما عملها..واما نزلت تحت لقيت عربيه نقل راكنه علي جمب والطريق ده مفيش عربيات بالحجم ده تقف عليه..واللي حسبته لقيته بمجرد ما اتحركنا بالعربيه لقيت عربية النقل دي طلعت ورانا وفضلت مراقبانا..حسيت ان دي خطته بعد كده لقيت العربيه النقل بتمشي ببطئ ووقفت..وفي نفس الثانية لقيت حسام وقف هو كمان بحجة انه يجبلي أيس كريم..فا اول ما نزل..كانت العربيه النقل اتحركت وانا نزلت علطول ووقفت بعيد والنقل جت بسرعة وخبطت عربيتنا وجريت .
امجد بغضب: الواد دا لازم يتربي وانا هعرف ازاي اربيه وهخليه يدفع التمن غالي اووي
جميله بهدؤء: لا يا امجد انا طلبت تساعدني في حاجه معينه و دورك خلص دلوقتي جه دوري وانا هدفعه تمن اللي عمله معايا كله.
امجد ببرود: ماشي بس مش هسيبك لوحدك و اه امك في الاوضة اللي فوق مستنياكي انا فهمتها كل حاجه وعطيت للدكتور مبلغ كبير علشان يساعدنا في الموضوع ده وإجراءات الدفن تمر بسرعة وانتي لازم تختفي خالص
جميله بابتسامة: ماشي شكرا علي الخدمه دي انا مش هنسي وقفتك معايا طول عمري يا امجد
امجد بهدؤء: سيبك من الكلام ده علشان انا عينيه ليكي بس عايز اعرف انتي ناوية علي اي دلوقتي.
جميله بمكر: كل خير يا امجد هتشوف
.. بعد مرور تلات ايام
في شقة رحمة..
حسام بابتسامة: دا اي القمر دا كله يا رور.
رحمة بدلع: اي رايك فيا بقا مش احلى من اللي كنت تعرفهم.
حسام بخبث: بكتير انا اتمنيت اللحظة دي من زمان اوي متتخيليش اتعذبت عشانها قد اي.
رحمة بدلع: وانا اهو ملكك وبين ايدك وبقيت مراتك غصب عن الكل.
حسام بتوتر: بس مش هنعرف حد دلوقتي يا رحمه عشان محدش يشك فيا ويقولو ازاي اتجوز بعد المرحومه ب يومين
رحمة بغيظ: عادي بتحصل الكل كان عارف انك بتحبني من قبلها وهيا كانت راضيه بالجوازة دي.
حسام بهدؤء؛ عارف بس لازم ناخد حساب كل خطوة عشان منروحش لعشماوي.
رحمة بغيظ: ماشي اللي تشوفه يا حبيبي.
فجاءة النور قطع..
رحمة باستغراب: يييي عالحظ اي اللي قطع النور دلوقتي.
حسام بهدؤء: عادي الجو حر طبيعي النور يقطع هروح اشغل مولد الكهرباء.
رحمة بابتسامة: طيب متتاخرش عليا يا جوزي يا قمر.
حسام بابتسامة: عيوني يا حبيبتي.
راح يشغل المولد..
رحمة كانت واقفه قلقانه سمعت صوت نفس وراها لفت بخوف واتفزعت من منظر جميله..
رحمة بصدمة وخوف: ج جميله انتي بتعملي ايه هنا.
جميله بخبث: جيت ابارك ليكم يحبايب قلبي… معقولة بالسرعة دي اتجوزتو؟ مش تصبروا لحد الاربعين بتاعي حتي؟
رحمة برعب: ا انتي جاية ليه سبيني في حالي بسم الله الرحمن الرحيم انصرفي.
مسكتها جميلة من رقبتها: مش هنصرف غير لما اخد روحك معايا.
رحمة بتتخنق وبتصرخ: لااا ابعدي عني ااه هموت في ايدك الحقني يا حساام.
النور جه وحسام جالها جري: في اي يا رحمه بتصوتي لي.
رحمة بارتعاش: ج جميله شوفت روحها جت وعاوزة تنتقم مني وتاخد روحي.
حسام باستغراب: اي التخاريف دي يا رحمه اتلاقيكي كنتي بتتخيلي ولا حاجه.
رحمة حضنته بخوف: متسبنيش هي عاوزة تخلص عليا مش عاوزاني اكون فرحانه.
حسام بهدؤء: شش متخفيش انا جنبك وصدقيني مفيش الكلام الفارغ دا.
رحمة عمالة تترعش بخوف…
تليفون حسام رن..
حسام بهدؤء: الو يا برعي بتتصل دلوقتي لي.
برعي بخضة: الحقنا يا بيه المصنع بتاعك اتحرق هو وكل البضاعه اللي فيه.
حسام بصدمة: انت بتقول اي بلغ المطافي بسرعه وانا جاي حالا.
رحمة باستغراب: هتروح فين وتسيبني وانا كدا يا حسام.
حسام بغضب: اقعدي هنا دلوقتي المصنع بتاعي ولع ولازم اروح هناك دلوقتي.
رحمة بخوف: هاجي معاك متسبنيش لوحدي
حسام بغيظ: قولت لك مفيش عفاريت و انا هشوف المصيبه دي وجاي.
لبس هدومه وخرج بيجري وهي قفلت الابواب بخوف..
حسام نزل وركب عربيته العجل كله نايم.
حسام بغضب: دا وقته لازم اوقف تاكس.
راح وقف تاكس..
حسام بغضب : اطلع علي المعادي بسرعه لو سمحت.
السواق بخبث: حاضر يا بيه بس تسمح تناولني الشنطة اللي وراك دي.
حسام لف يدي له الشنطة السواق رش علي وشه مخدر..
حسام بنوم: ا انت رشيت اي يخربيتك انا هوديك في داهبه ااه.
فقد وعيه..
جميلة فتحت الباب وركبت التاكسي : اطلع بينا عالعنوان ده يسطا عبدو
عند رحمة..
كانت قاعده خايفه وعمالة تبص كل شويه حولين منها بخوف..
الباب خبط ابتسمت وجريت تفتح وقفت باستغراب: خير انتو مين.
النسوان: هي مش دي شقة الاستاذ عدلي حسين.
رحمة ببرود: لا الشقة اللي فوق.
كانت هتقفل الباب زقوها ودخلو وقعت علي الارض..
رحمة بالم: ااااه انتو مين وعاوزين اي بالظبط.
احد النسوان: احنا اللي جايين نعلمك الادب والاصول يزبالة المجتمع.
رحمة بخوف: انتو مين بعتكم جمال مش كدا عاوز يبوظ الليلة دي ولا مستعجل علي انه اخلص من حسام واخد فلوسه.
الست بخبث: احنا مش تبع حد احنا جايين نديكي درس عمرك ما هتنسيه في حياتك كلها.
رحمة بغضب: درس اي اطلعي برا انتي وهي وهي احسن والله العظيم هبلغ عنكم البوليس.
الست ببرود: بلغي اللي تبلغيه فكرانا هنخاف ولا اي امسكوها كويس يا نسوان.
طلعت مقص وقالت: اكتر حاجه تقهر الست وتكسرها هو لما شعرها اللي مربياه طول عمرها ده يتشال مره واحده واحنا قررنا نكسروكي بالطريقه دي .. هشيلهولك زيرو من جدوره يا عسل
رحمة بصدمة:

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية كسرة روح جميلة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!